Gå til innhold

Erfaring med rundballepakkar i bratta


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Lurde på om det var mange her som har erfaring med å bruke rundballepakkar i bratta. Er det noko som er lurt å gjere og noko som ikkje er lurt? Har ein McHale slepepakkar av bordtypen og erfarte idag at ein må vera nøyaktig og samtidig ha litt flaks når ein skal løfte ballen opp på bordet. Nokon tips der eller nokon erfaringar i heile tatt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurde på om det var mange her som har erfaring med å bruke rundballepakkar i bratta. Er det noko som er lurt å gjere og noko som ikkje er lurt? Har ein McHale slepepakkar av bordtypen og erfarte idag at ein må vera nøyaktig og samtidig ha litt flaks når ein skal løfte ballen opp på bordet. Nokon tips der eller nokon erfaringar i heile tatt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Det er noen spesielle utfordringer med bakking i bratta ja. Det beste hadde nok vært å hatt en satelittpakker a\'la Tellefsdal (eller - de heter vel Tanco nå?) - men det skal da vel la seg gjøre med en slept bordpakker og... Antar rundballene allerede ligger \&quot\;på tvers\&quot\; det vil si med ei flatside mot fallretninga. Da vil jeg tro det er best å ha nesa på traktoren oppover når man laster opp ballen, lettere å få den riktig på bordet da. Det greieste er vel å ta med seg en ball på bordet og en ball på arma opp til et rimelig flatt sted, og pakke to der - hvis du har flate plasser på jordet da... Tror bare det er å være forsiktig, og tenke på hva en gjør, så går det greit :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Veit at satelittpakkar hadde vore det beste. Kom over ein fin ein til 30000, men så ombestemte selgjaren seg. Det som er minuset med satelittpakkar: prisen.

 

Skjønte ikkje heilt det med korleis ballen ligg. Løftearmen er på sida og løfter ballen opp så endane ligg fram og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Mente at det nok var best å stå med nesa på traktoren rett oppover bakken når du legger ballen på pakkebordet. Det er i alle fall min erfaring av hva som er best når terrenget heller litt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjører deutz pakker (kverneland),med sattelittarm.Denne laster opp i forkant av bordet,og da ligger den stødig.

Er en fordel at ballen slipper å rotere med hele sin vekt,når det er bratt og ulendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Det beste er nok sattelittpakker, som nevnt ovenfor. Det er generelt enklere å få tak i ballene enn med slept bordpakker, krever mindre oljekapasitet, er lettere, trenger ikke å løfte ballen like høyt over bakkenivå som fører til at det ikke er like høyt å løfte opp plast-rullen...

 

Har kjørt en del borpqakker, men etter det ble satelittpakker ble rundballpakking no helt anna.Kan ikke forrstå hvorfor så mange har investert i McHale bordpakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Konrad, en av årsakene til at såpass mange kjører bordpakker kan være at den krever en vesentlig mindre traktor enn satelittpakker, vel og merke om en kjører i flatt lende da. Et annet moment er jo at satelittpakker ofte har vært ensbetydende med Tellefsdal, og ikke de slepte satelittene fra Vicon/Kverneland/NHK eller andre. Pris kontra kapasitet er jo muligens også et moment, McHale er vel noe billigere enn en slept (dobbel) satelitt fra Vicon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

det er jeg uenig i Vegard, satelittpakkere som du nevner greier seg med 15-20l olje i minuttet, mens en bordpakker krever 25l+. i tillegg er satelittpakkerene lettere enn slepte bordpakkere.Ballen er heller ikke høyt over bakken og krever ingen falldemper, og har derfor et lavere tyngdepunkt enn bordpakkere.

 

PS: har erfaring med kverneland bordpakker, og nå en NHK 1650, og går IKKE under noen som helst omstendigheter tilbake til bordpakker! bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Er helt enig med argumenta dine Konrad, og så etterpå at det siste innlegget mitt var litt dårlig skrevet. Det jeg mente var at satelittpakkere gjerne er synonymt med Tellefsdal, og den kan man ikke bruke på en MF 165 for å si det slik. Har kjørt både bordpakkere, slept satelitt og Tellefsdal, og velger nok slept satelitt hvis jeg skal pakke separat jeg og...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når de tenke på oljemengde, kva tenke de på da? At bordet skal gå rundt eller at det skal gå fort rundt? Dessutan, ein bordpakkar krev ikkje 25+ liter/min. Ihvertfall ikkje McHalen vår, den krev 18.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Helt enig jeg Konrad - Tellefsdal blir brukbar først når man begynner å snakke Twin, ellers er den alt for sein. Men gjerne slept pakker for min del og.

 

Onkelen min hadde en trepunktsmontert Conor (klin lik McHale) bordpakker for noen år siden. Var egentlig en slept bordpakker uten hjula under, samme lastesystemet. Veldig kjapp og fin, men man måtte ha traktor med laster og pigg eller klype framme, for å kjøre opp ballene til flatt lende og pakke der. Men da var det bare å legge mange baller i rekke og så pakke seg gjennom rekka. Fordelen med den kontra slept bordbakker var betydelig mindre fallhøyde på ballen. Men for n\'te gang, helst satelitt for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sattelittpakkeren som jeg har nevnt,kjøres problemfritt med MF 240.Det er lettere å dra rundt en arm,enn ett bord med 800kg last.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Muli det, men kvernland bordpakker er tørst nok til å ta unna 25l, gjerne mer hvis det skal gå unna. 18l på mchale pakkern er vel minimum som trengs, vil jeg tro...

 

når det gjelder tellefsdal pakkere har jeg fått med meg at det er mye tull med den elektroniske styringa på dem, og av den grunn er det ikke mange som har hatt mer enn en tellefsdals-pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellefsdal pakeren trenger lit olje ja 25-35l pr min. Du trenger og en ganske stor traktor får og bruke den så da er det ikke noe problem med olje. har faktisk pakket rundball med en jd 1020 og tellefsdl 1510 pakker det gjekk men eg måtte legge bunten der den lå. Har pakket ca13000 bunter med Tellefsdal pakker først med 1300eh og så dei siste år med en 1510eh. har byttet en oljeslange det er alt. pakkerene har fungert hver dag uten problemer . Der det er bratt er den helt utmerket og bruke og den er super til og legge bort buntene der det er trangt noe son er problem med bordpakkere da en ofte må ta dei igjen med klype og legge dei bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Morsomt detta her, eg spør om erfaring med pakkar i bratta, og får erfaringar med pakkarar generelt istadenfor...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Du fikk i alle fall mine erfaringer og tips om pakking i bratta deutz_frelst. Kort fortalt, kjør nedenfra og opp når du plukker opp ball, ikke stress, og tenk deg om når du tipper av bunten...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Mener bestemt at det er best med borpakker i bratta. Som vegard sier så er det best og kjøre nesen på traktoren i mot bakken og ikke sidelengs i bakkene når man skal laste bunten.

Dessuten er en bordpakker mer driftsikker enn en satelittpakker med en motor for satelitt og en m otor for rotasjon på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
McHale pakkaren var faktisk god i ulenda den. Stolte ikkje heilt på den i starten, men når eg prøvde å pakke nokon ballar så gjekk det heilt fint. Lessing var ikkje noko problem, da var det verre med avlessing... Vil jo ikkje ha ein rundball på ville vegar så det blei litt tidsbruk der. Men alt i alt så gjekk det veldig bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror ikke driftsikkerheta er bedre på bordpakkeren,når vi snakker om avansert slepepakker.Den har tross alt opplagring under bordet som slites hardt,når tunge baller roterer i stor fart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Mye rart kan sies om Tellefsdal, men den er vel brattbakkepakker nummer en vel? I og med at de upakka ballene ligger på tvers i bratta så er det bare å huke bunter med traktoren stabilt i fallretninga, og med nesen nedover. Etter å ha plukka opp ballen pakker du mens du rolig kjører nesten bort til neste bunt, da blir det lite dautid mellom buntene. Og selv om Tellefsdal langt fra er de kjappeste, så holder den vel greit følge med pressa i bakkene, da det går noe ekstra tid pr. ball man presser i bakker enn på flatmark.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hadde en nhk satelittpakker jeg,og det var total fiasko. Motorene levde hvert sitt liv og gikk som de selv ville. Var helt umulig å få justert de slik at overlappinga ble riktig. Derfor mener jeg bordpakker med mekanisk overføring til rullene er mye mer stabilt og driftsikkert. Nå har jeg en Vicon bw 1400 slep bordpakker. En meget lettkjørt og grei pakker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
jeg kjører av og til en nhk 1650, 97 mod rundballepakker. den har snart gått 20 000 ball, eneste som har skjedd er to slangebrudd. ikke no problem å få til 50/50 overlapping på plasten. den har vært langt bedre enn tidligere bordpakkere fra kverneland jeg har kjørt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bache_G_1
må legge til meg selv litt, nye pakkere fra Vicon/Kverneland/Deutz med satelitt har seriekoplet motorene slik at det må bli 50-50 overlapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...