Gå til innhold

Ny traktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Pedergarden_1

Hei.

Vurderer å kjøpe meg ny hovedtraktor. Kjører NH tla100 idag å er godt fornøyd med den men synest at den kan bli litt for lett til de tyngste oppgavene. Har veldig lyst på trinnløst neste gang å rundt 130-150 hk.

Noen som kan gi meg noen gode råd om hva jeg bør velge, valget står imellom JD,Valtra eller CNH. Kikker også etter nyere brukt traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vurderer å kjøpe meg ny hovedtraktor. Kjører NH tla100 idag å er godt fornøyd med den men synest at den kan bli litt for lett til de tyngste oppgavene. Har veldig lyst på trinnløst neste gang å rundt 130-150 hk.

Noen som kan gi meg noen gode råd om hva jeg bør velge, valget står imellom JD,Valtra eller CNH. Kikker også etter nyere brukt traktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Anbefaler JD 6430 premium med autopower, er en drøm å kjøre. Nominell effekt er 130hp, og makseffekt på 145 med IPM. Har du først prøvd autopower vil du neppe gå tilbake til powershift transmisjon. Autopoweren er veldig enkel å kjøre, samtidig som den er avansert. Valtra har ikke direkte trinnløs transmisjon, bare knapper med el-shift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Jeg vil si meg enig med det forrige innlegget. Har ikke trinnløs selv, men har prøvd trinnløs Fendt og JD i praktisk bruk. JD har etter min mening den aller beste hytta, adkomst osv. Støynivået er sikkert nokså likt.

 

Har selv både Valtra N92 hitech, og JD 6320 powerqaud. Jeg hadde ikke kjøpt Valtra om igjen. Pedalen for å tilte rattet, og vendegir m/parkeringsbrems er de eneste tingene jeg liker best i Valtraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Står ikke på listen din, men ta ein titt på Deutz Fahr ttv 430 hvis du har mulighet. Dei har fått til en meget bra traktor med trinnløs kasse. Vil nok påstå at ttv` en er bedre en dei modellene du har sett opp. (smak og behag)

Har prøvd JD og Valtra sine modeller. Kan ikke si noe om den nye Case cvx 130 som er kommet på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skal du ha trinnløs, bør du se på Valtra eller Fendt, JD har ikke en god kasse, ikke kjørepedal, stopper ikke når pedalen slippes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vendegirspake med parkeringsbrems har også John Deere på sine trinnløse. Støynivået i -30 serien er noe lavere enn i -20 serien. Skal du ha trinnløs bør du ikke velge Valtra. Kassen som Valtra kaller \&quot\;trinnløs\&quot\; er ikke rinnløs, men kan sammenlignes med JD\'\'\'\'s nye CommandQuad i 7R serien. Har ikke erfaring med CNH, og Fendten er dyrere enn JD. Støynivået i Valtra mener jeg er noe høyt, og personlig synes jeg det blir mye knapper i den finske. Hadde i fjor en JD 6420pr med autoquad, og har gått over til en 6430pr med autopower. Denne er mye mykere å kjøre, og et lite tråkk på bremsepedalen stopper traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Hei Pedergarden!

Ved kjøp av ny traktor, så er forhandleren et meget viktig moment. Alle 3 merkene du har valgt er gode traktorer(har kjørt alle), hvis JD har fått kjørepedal i sine nye modeller. Du sier ingen ting om det er en 6 sylidret eller en 4 sylindret du er ute etter, det går jo på smidighet og pris.

Svar til Hjorten. Min valtra er trinnløs, men har 4 gruppegir. det er for at den trinnløse delen skal ha størst mulig virkningsgrad (mest mulig mekanisk drift) fordelt på 4 arbeidsområder. Som noen sikkert vil kommentere, så klarer ikke min traktor en lang og BRATT bakke i høyeste gruppe (0-50 km/t) med full gjødselvogn (MOI 12m3). Da må jeg gire(elektrisk) ned et arbeidsområde (0-27 km/t), men ser ikke det som noe problem å gjøre det ca. 10 ganger hvert 5-6 år. \&quot\;Det skal også sies at min traktor er en importtraktor som har første utgave av software\&quot\; Da er det MYE viktigere å ha en traktor med kjørepedal og muligheter til å lagre flere fremdriftshastigeter samt å kan lagre flere motor turtall.

Angående støynivå er vel valtra den med lavest støynivå i testene. Men syntes Case\'\'\'\'n også var fin. Har ikke prøvd nye JD R6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Spørsmål til Hjortn:

Må du holde inne bremsepedalen for at traktoren skal stå, hvis den står i \&quot\;gir\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei, idag spiller vel fargen på traktorene mindre rolle enn tidligere, det viktigste er service. Det er bra traktorer du har ramset opp, men må si meg helt enig med MC sitt innlegg, du bør absolutt ta en titt på Deutz Fahr sin agrotron ttv 430, helt klart en du bør ta med i vurderingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja Harald, du må holde inne bremsepedalen hvis traktoren skal stå, men det er bare såvidt. Kjører du en bratt bakke med JD, trenger du bare å holde gasspedalen i bunnen og styre, med andre ord du treenger ikke å gire. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvordan det du var inne på med hurtiggir med valtra fungerer, men må du gjøre det sjøl? Og uansett så er den girkassa som valtra kaller trinnløs bare til traktorer under 174hp tror jeg. Da tåler ikke den mer. Da må du gå over til en mer mekanisk girkasse. 6430en er bedre å kjøre i nedoverbakke med lass, da den har hurtiggir som den helt sjøl skifter, men det merker du ikke. Fendten har ikke dette og derfor må de ha eksosbrems i tillegg. Den tåler ikke at lasset skyver på traktoren i nedoverbakke. Skyver du \&quot\;girspaken\&quot\; til JD litt bakover i en nedoverbakke, omstiller den seg på å holde igjen. JD har også PowerZero, du kan sette vendegirspaken i midtstilling hvis den skal stå i ro uten å sette den i P.

JDs nye 6R serie gleder jeg meg til å se. Den har mange forbedringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pedergarden_1

Takk for gode svar. Det er 4 sylinder jeg ser på som mest aktuelt.

MC: kommer nok til å vurdere TTV også, de har en meget oppegående forhandler her i området som får mye skryt. Har personlig veldig lyst til å få prøvd spesielt valtra nå på 1. slåtten. Etter det jeg har lest av brosjyrer på N 141 direct så ser det jo veldig lovende ut. Prismessig kommer vel kansje JD best ut men har ikke bedt noen om tilbud enda. Hadde en Case maxxum 140 multicontroller på prøve ifjor,det var ikke trinnløs men du verden for en god traktor. Angrer litt på at jeg ikke slo til på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser det er VELDIG mye negativt snakk om valtra direct her, å jeg ser TYDELIG at mye av argumentasjonen er av rein UVITENHET... Har valtra direct skjølv, å kan ikkje kjenne meg igjen av noe som helst av uttaelsene her! Har kjørt 300 timer med jd 6430 autopower (trinnløs) i jobbsamanheng... Denne har verken girkassebrems eller kjørepedal, så valtraen er 10 gonger meir trinnlaus enn jd, seriebytte er ikkje nødvendig på valtraen før det er snakk om dei heilt større krafttaka, til vanleg veikjøring med tunge lass kan du kjøre i høgeste serie i 95% av alle brattere bakker som finns her i Norge.. så at du må bytte serie i vanleg kjøring er rett å slett bare løgn, Jeg hadde iallefall kjøpt valtra n142 direct om igjen uten tvil, john deeren når ikkje valtraen opp til knea engang :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1

Til Hjorten.

Samme med en Valtra, det er bare gi bunn gass og styre, traktoren ordner resten.

Valtra\'\'\'\'en kan gire automatisk mellom gruppe c og gruppe d, men det er med moment brudd. Men det er kun nødvendig ved veldig tung beelastning. (Jeg var ca.23 tonn og bakken er sikkert minst 10 % stigning)

Girkassa du tenker på, brukes opp til 211hp. Og derretter brukes ei kasse (også trinnløs) fra Fendt opp til 370hp.

Angående å kjøre ned bakker, er det vel bare valtra som du slipper å bruke bremsene på. Det er vel den enste som har innebygget \&quot\;retarder\&quot\;. Se test i Bedregardsdrift. Eksosbrems er vel tillegg som leveres til de fleste merker.

Hvis man ikke er helt Grønn så prøv en valtra en stund, da forstår man hva en lettkjørt traktor er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er veldig mangen som er misunnelige på valtra, si de fleste bare snakker negativt om de.

Men Valtra er fabelaktig traktor å kjøre, spesielt de med Direct, bare å sette vendegire ut av park å trå på gasspedalen. Samtidig er det en haug av innstillings muligheter for den mer avanserte bruker som vil ha enda mer ut av traktoren.

Så til trådstarter, gå for en Valtra N142/143 Direct. Eneste minuse er at med de nye N3 må du ha Adblue på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Det er jo kjekt med ein litt varm diskusjon med mykje lærdom i, og fleire me hjerte for traktoren sin..

 

Men, det er ein forskjell på girkassens oppbygning og betjeninga av den.

 

ZF sin kasse er ikkje åleine om det, men har det mest avanserte prinsipp av trinnlause girkassar idag.

Veldig synd at dei tyske konstruktørane er så stolte at dei ikkje har villa gjera ein enkel programmeringsjobb så det i det minste kunne veljas funksjon på gasspedalen, og ein kunne også hatt den vante funksjonen slik at ikkje særpreget vert borte.

 

Det står ikkje på girkassen, ikkje på pengar, men åpenhet for forandra på det John Deere skal væra.

Trur eg.

 

Her er Fendt gode, og lar sjåføren velja, den funksjonen kunne godt alle fabrikkane kopiert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg sitter å lurer og vurderer på akkurat det samme sjøl. Har kikka en del på Deutz, ikke på trinnløs, men på vanlig powershift transmisjon, men blir fraråda av flere å kjøpe Deutz pga. girkassetrøbbel? Har en Case MX jeg er vannvittig godt fornøyd med, men den begynner å dra på åra, og ny case, er ingen case. Syns også verditapet på Deutz\'\'\'\'en ser ut til å være kraftig? Men jeg har ingen egenerfaringer med det, men det er kanskje andre som vet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er vel flere som kjører med zf kasse. Men bare JD som ikke har klart å lage seg kjørepedal på den gearkassen. Muligt det kommer på nye 7R/6R serie? Har selv JD AP og den henger bestemt ikke bra i nedoverbakke.....Valtra er vel best akkurat på det området. Bortsett fra mangel på kjørepedal liker jeg JD meget godt, men det er andre som er like bra, så da er det vel service og pris som avgjør valget en skal ta.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke hørt noe om gear problem på nyere agrotroner, det var det på de små 4 sylindrede modellene på mk1 serien, men da er vi tilbake til 95 og 96 modeller.

Agrotron er en av europas mest solgte modeller og er velprøvd på alle måter med svært godt rykte for kvalitet og driftsøkonomi. Faktisk feirer de 10 års jubileum for trinnløs modellene sine i år. De manuelle modellene fremstår som litt trauste og umoderne, men fabrikken tviholder på de pga nettopp lavt drivstoff forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Idefox:

Fins mykje og mange traktorer eg ikkje har prøvd, dessverre.

Er vel bare Jd og eldste cvt eg har kjørt nok til å finna meg til rette i alle innstillinger, såvidt prøvd vario og dyna-vt.

 

Håper og trur at det har kome mykje nytt sidan den gong,

Jd sin trinnlause kom jo rett før skifte til 20-serien og det er jo etterkvart endel år sidan :)

 

Kanskje mykje derfor eg nevner dette med Jd si betjening.

Det har jo gjennom heile 20 og 30-serien skjedd ganske lite..

Brytere er flytta inn på touch-skjermen men har omtrent same funksjon som i 2003..

 

Puma skulle vore ei sann glede å prøvd, same med r-seriane :)

Håper og trur endel ting er både forbetra, meir avansert og enklare å betjena sidan dei første trinnlause.

 

Egentlig har eg stor tru på deutz, men dei lir vel endel under lite og varierande forhandlarnettverk samanlikna med dei store.

Dei har alltid vore driftssikre, men i nokon tilfelle begynt å selja halvferdige traktorer (mk1?) og brent seg på det som så mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Såvidt jeg kan tolke ut i fra brosjyra på deere.com har John Deere 6R fått kjørepedal i pto-modus, stemmer dette? Det er jo i grunn der den har mangla kjørepedal, i rene trekkoppgaver kan en jo sette maksfart (og evt maks turtall), legge fjøla i bånn og la hjorten ordne resten...

 

Etter hukommelse står det at du kan velge turtall med håndgassen og regulere fart med gasspedalen, dette vil i alle fall jeg kalle kjørepedal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Angående valtra direct så har jeg en 142 direct 2011 mod. var hos naboen å brøytet gårdsplassen hans en dag, kom da i skade for å lande fremhjulene i grøfta da jeg skulle tømme snøskuffa. grøfta var ca 30 -40 cm dyp. satte traktoren i revers ( traktoren sto da i gruppe D som er den høyeste) og skulle rygge opp, ble et sabla leven i girkassa men ingenting skjedde, måtte da gire ned for å komme meg opp. Det er min oppfatning at dette er ikke slik en trinnløs traktor skal virke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Til Skeptisk. Hadde du lagt deg ned i arb område C under brøyting av gårdstunet som du burde, der har du opp til 25 km, det tar 1 sek. Valtra har som kjent 4 arb områder, de fleste andre 2, bruk iallefall C og D, det er min erfaring, tung pløying med stor plog, alt B, mye bedre utveksling, finnene har fått det til! Til JD fans: når JD har fått til brems og kjørepedal, kan vi snakkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...