Gå til innhold

Hvilken trinnløs er best?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det ble kjørt like mye PTO arbeid som veikjøring, etter det jeg har forstått. At Valtra kommer tett opp til Fendt sier mye om finnen, hadde nesten samme bremseeffekt UTEN motorbrems, kun med standard transmisjonsbrems,som du betjener med en bryter med 3 innstillinger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redneck_1

Denne testen handler mest om FØLELSER....

Eneste som er målt er støy inni hytta, her \&quot\;oppleves\&quot\; støyen mindre sjenerende i inni hytta, tross at den er MÅLT høyere på fendt.

Ingen poeng givnig for MÅLT støy, kun den som test panelet \&quot\;opplever/føler\&quot\;

Synes det er på grensen til det useriøse å kalle dette en test, da det kun er følt, ikke TESTA/MÅLT

Mange med meg vil nok stusse på hva som menes med at \&quot\;de ikke fant seg tilrette i MF hytta\&quot\; TULL. Hytta er meget bra i MF en, men varmapparatet er elendig, men det er ikke testa.... Kun betjeninga av bryterene. Og her er det CNH som får PES. De står ikke genialt plassert på CNH , men Neimen ikke på fendten heller. Men det \&quot\;godtas\&quot\; på fendten... Pussig ?

Har bare skum lest testen(70kr fra visakortet) Skal komme med flere synspunkter når jeg får lest mere nøye.

Men som sagt, en RAR trinnløs test...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut fra det du skriver redneck, så kan det jo virke som om fendt vant på samme måte som et par tyske prestisjemerker vinner biltester, på renomme og \&quot\;gammel vane\&quot\; fra testpanelet.

 

ad små trinnløse\; ja multitronic som VAGs cvt kasse heter er vel driftssikker, men den får sjelden skryt sånn rent kjøremessig, de fleste foretrekker vel DSG kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Ser at enkelte bruker denne testen for det den er vert i merke debatten mens andre leter etter svakeheter med testen.

Jeg har ingen tro på at verken Massey eller Deutz er dårlige traktorer bare for de de havner litt bak i denne testen. Og vi var selv nære å kjøpe MF 7480 tidligere i høst bla fordi jeg har sans for MF.

 

MEN, jeg mener at når 8 forskjellige traktorførere( med forskjellig merke bakgrunn) har komt med sine innspill og i en god del tilfeller har samme mening så vil jeg kalle denne testen for noe av det mest troverdige jeg har lest på en lenge. Alternativt må jo journalisten ha manipulert alle tallene som har kommet tilbake, noe jeg tviler på.

 

Selvfølgelig er det 8 subjektive meninger men hvis flertallet av dem synes det støyer i hytta er mulighetene store for at jeg også synes det. Da hjelper det fint lite om måle innstrumentet sier at det er mindre db en i konkurentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Er enig med deg Rune at prisen spiller inn når folk skal ta et valg. Men jeg føler alikevel at denne testen ikke var ute etter å finne frem til hvor en får mest for pengene. Men å finne hvilken traktor som \&quot\;panelet\&quot\; likte best.

Det er jo heller ikke slik at hvis en kjøper JD eller MF etter dette så har en valgt en \&quot\;taper\&quot\;. En velger jo stort sett også etter pris, sevice og bruksområde å så kan bruke testen som en veiledning.

 

Heia FENDT :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Redneck klager på at at \&quot\;Denne testen handler mest om FØLELSER.... og han skriver videre: \&quot\;de ikke fant seg tilrette i MF hytta TULL. Hytta er meget bra i MF en \&quot\;

Her møter du deg sjøl i døra, det er jo dine egne følelser for MF-hytta som nærmest forlanger at alle andre skal like den? Men det er et faktum, at testførerne ikke satte den på topp.

Alle tester er påvirket av følelser. Om et elektronikkmagasin tester DVD-opptakere, eller om TV2 tester kaffetraktere så er det jo noen som blir opprørt over resultatet. Mens andre har reklameplakatene klare dagen etter: \&quot\;Best i Test\&quot\;. VG kan arrangere blindtester av juleøl, og MOTOR kan teste 12 vinterdekk. Noen er alltid uenige i måten poengene er gitt på. MEN: Juleøl og vinterdekk kan gjøres som blindtester. Man vet ikke navnet på ølet, og man vet ikke hvilke dekk som sitter på bilene. En traktortest kan ikke gjøres som blindtest, man må jo vite hva man kjører.... Men mange savner sikkert frontlasterkjøring i testen, og en reell PTO-situasjon med rundballepresse. En jordfres er ikke akkurat noen stor utfordring for PTO-funksjoner og cruise-automatikk. Snøkjøring i bygater med klappvingeskjær ville også vært en aktuell situasjon for noen, men helt uaktuell for andre. Uansett så tror jeg vi skal respektere Bedre Gardsdrift for å ha gjennomført en test som er reell, og ikke partisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1

Etter å ha fått med meg sluttresultatet fra BGs trinnlaustest, har jeg aldri vært mer i tvil om hvilken traktor jeg skal velge. Å kanskje tyder det på at det faktisk er et jevnt løp mellom de åtte testtraktorene? Mange mener mangt om traktor, noe som gjenspeiles på dette forumet. Selv mener jeg BG har vært flink til å få til en \&quot\;praktisk\&quot\; test av de ulike traktorene. Å begense testen til kun å omhandle transmisjon og førermiljø er positivt for oss brukere, jo enklere (til en viss grad), jo mer får vi ut av en slik test mener jeg. Vi kunne selvfølgelig dratt inn flere segmenter av ulike arbeidsoppgaver, men alle blir nok ikke fornøyd uansett, og den totale forvirringen ville vært mer komplett.

Det virker som at en del erger seg over at at fendt gikk av med seieren, og mener det var avgjort på forhånd. Jeg tror nok minst like mange ville sagt det samme om f.eks.JD kom på første plass. slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Og så er det noe som skulle vært gjort, men som dessverre ikke lar seg gjennomføre på en rettferdig måte. Vinterdekktesten skulle vært gjort med dekk som er kjørt en sesong......

Da ser en hvilke egenskaper en kan vente, hvis dekkene skal kjøres i tre vintre. Men de brukte dekkene ville selvsagt ikke hatt lik slitasje.

På samme måte skulle traktortester vært gjort med traktorer som er godt innkjørte, (minst 500 timer, helst 1000) men så lenge det ikke testes dieselforbruk og trekkraft så er det ikke så farlig. Innkjørte traktorer ville heller ikke vært likt behandlet, og de hadde ikke fått med seg fabrikkens oppgraderinger som selvfølgelig nettopp har kommet eller snart skal komme......

Når man tester lastebiler mot hverandre så går det på desiliteren i dieselforbruk, men de går med samme totalvekt i samme testløypa. Og da kommenterer alltid redaksjonen om bilen er innkjørt eller helt fersk, og om det regnet og blåste da testen ble kjørt, så folk kan ta litt hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart det må bli subjektivt når det er mennesker som tester brukervennlighet/komfort/opplevd prestasjonsevne, og ikke måleapparater som tester desibel, forbruk og trekkevne. Det er helt greit, og som det sies her, hvis åtte uavhengige testere har samme subjektive oppfatning, så er det nok noe vettugt i den..

 

at lyd testes som opplevd lyd framfor som målte desibel har muligens noe for seg, dette da lydbelastning for oss like mye er et spørsmå lom \&quot\;volum\&quot\; lyd ( ie to støykilder på 70 db oppleves som 1.5 ganger 70 fb eller noe sånt..) som toppdesibel i et førermiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Har hatt fendt på gården siste ti årå å er veldig fornøyd me de. Er litt overraska over att hytta får så mye refs. Er enig i at den er gammeldas, men har aldri følt sjøl at de e noe som mangler, bortsett fra att det ikkje er automatisk klimakontroll og et ubehagelig passasjersete etter noen timer. dårlig oversikt har aldri plaget meg.

 

var ein som snakkte om att fendt blei tvingt te å bruke sisu motora kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Fendt, Valtra og Case, med pallplass!! Noen har tidligere her på forumet rakka ned på Valtra som gammeldags... de selger jo som bare det for tida, markedsleder både okt. og nov!! Og det er nok ikke bare trinnløs. Når det gjelder trinnløs er det vel andre nå som treng en oppgradering, JD og Deutz, MF... At så mange proffe sjåfører setter Valtra så høyt sier en del. Directen er god, har selv prøvt den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjempe bra test etter min mening, at noen er litt grinete fordi favoritten ikke gjorde det bra er igrunn bare og regne med.

Personlig er jeg mest overaska over JD som falt relativt langt nede, at Fendt vant var jeg ikke overaska over etter og ha hatt Fendt på gården siden 89 og fortsatt slår den 89 modellen på mange punkter en vesentlig nyere Valtra vi har.

Synes at Fendt får for mye refs på grunn av hytta, personlig synes jeg den er god og sitte i og at sikten er dårlig er ikke noe problem da det er en vane sak og vi stort sett kjører redskap bak og dette kan i værste fall ordnes på med et ryggekamera.

 

Er også ganske overaska over Case etter og ha kjørt Case med knappegiring fra 2006 som hadde den rett og slett mest bedritne transmisjonen jeg noen gang har prøvd men er jo bra at de får til en bra trinnløs da :)

 

Er forøvrig bra at de vurderer traktorene etter egenskaper og følelse. Hvor mye støynivå som blir målt med vel være irrelevant så lenge du merker minimalt til det. En annen ting som er vesentlig folk ikke har kommentert her er at hvem som forhandler de er veldig varierende på service. Folk her snakker om at du fort tenker litt annerledes når du har banken og forhandlern på hver sin side av bordet, men hvem denne forhandlern er er jo veldig varierende.

I vestfold er BMS(Valtra og Claas forhandlern) så vidt meg bekjent best på service, veit om eksempler fra i år der folk har valgt Claas(ikke trinnløst riktignok) framfor Fendt på grunn av dårlig erfaring med Eik Maskin, New Holland og Case har jeg også hørt mye tull med der A-K maskiner ikke har hatt deler til hverken tresker eller traktor på lager.

 

Så når man skal kjøpe traktor bør man etter min mening se mer på hvilken forhandler man kan forvente hva av i stedet for pris(så sant banken gir deg frie nok tøyler).

Personlig er jeg tilhenger av Fendt men når Valtra gjør det så bra i denne testen uten motorbrems og har en ganske fin vendegir funksjon så tror jeg nok Valtra ville vært vinnern for Vestfold sin del.

Men det er da min mening, er sikkert andre som har andre erfaringer med forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at A.G.meiner at Fendt er den som bruker minst diesel,eg kan ikkje motbevisa dette,men motoren til Fendt og Deutz Fahr er jo like motorer begge bruker Deutz.Ergo må tranmisjonen til Fendt ha mindre effektak.Eg kunne godt tenkt med å sett ein truverdig test av dieselforbruk på forskjellige traktorer,for er det slik som reklamen til Fendt seier så er det betydleige forskjeller noko eg er uenig i.Trur ikkje dei forskjellige motorane er så stor forskjell på,det må heller vera meir efekt forskjell på driverket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt bruker Deutz motorblokk men lager egen topp med flere ventiler +++ Der ligger nok forklaringen på diesel forbruket + en utrolig enkel trinnløs kasse som blir styrt av TMS systemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fendt bruker sikkert en annen programvare på motorene de bruker vs de som brukes i deutz fahr. Fendt har tilnærmet max effekt tilgjengelig helt nede i 1600 o/min, dette gjør at du ikke trenger mer turtall for å få jobben gjort. Kjører du en Fendt på 1900 o/min vil den sikker dra 5-6 liter mer i timen. Dette passer utmerket sammen med variokassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin test å mye fin diskusjon! jeg har kun prøvd en tr.løs jd6420 litt etter vei thats it.den var ganske fin!

kjøpte en heilt ny mf 6480 for 3 år siden er kjempe fornøyd,men man blir jo litt nyskjerig på tr.løs. hvordan vil en 7480 være på drivstoff forbruk kontra ein 6480?

jeg bruker min mest på jordet i omr 4-15 km/ t.det snakkes jo så mye om sparing ,men jeg får litt magefølelsen at det er de som bruker traktorn mye til transport altså 50 km/t på 14-1500 o/min som sparer

mens arbeid i lavere hastigheter på jordet så har tr.laus høyere energi tap en mekanisk?-stemmer dette er det noen med erfaring her

ps jeg bruker ikke mye pto skal heller aldri ha rundballe presse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Profi sine drivstoffmålinger mine herrer:

Riktignok ligger Fendt på 280-290 g/kwh i gjennomsnitt, men det er det andre også som gjør (CNH, JD ++). Noen ligger på noe over 300 men det utgjør tross alt bare litt over 5%.

Fendt er på ingen måte overlegen mhp. forbruk, og det blir meget spennende å se hvor de nye Valtra Direkt og CNH trinnløse havner. Jeg tipper på nivå, eller lavere enn Fendt.

Det er heller ikke alle Fendt som har max effekt ved 1600 omdr, 312 f.eks ved ca 1800-1900. Rett skal være rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok Stig Erik, dersom man studerer trekkeffekt kontra pto-effekt i Profi-testene, så taper Vario-kassa mer enn gj.snitt semi-powershiftkassene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: At Fendt lager sin egen topp, med flere ventiler, på ei Deutz-blokk tror jeg ikke noe på. Så vidt jeg vet har deutz-fahr 4 ventiler pr sylinder og stort flere enn det er ikke noe særlig utbredt....

Forskjellene ligger i motorstyringa. Det er motorstyringa som er forskjellen på John Deere motorer i

J-D kontra motorene i Claas. Samme med Sisu-motorer i MF og Valtra, programvaren er ulik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det finnes sikkert noen i systemet her som har muligheten til å sjekke om Fendt har laget sitt eget topplokk på Deutz-motorer.

Je tror itte noe på det, siden topplokket trolig er den mest kompliserte delen av motoren å produsere. (Itte at je itte trur Fendt hadde klart det, men det ligger jo itte i deres bane siden de itte har produsert egne motorer på kanskje 40 år.) Men det er vel noen som kan sjekke det? (Ikke spør en selger, da, de prater stort sett bare piss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du Lars k kan du forklara meg kor du har funne ut at fendt bruker eigen topp til Deutz motorane.Det er mildt sagt berre tull,Deutz er ein av dei mest ledande motorane som er å få tak i, og at andre skal kunne lage bedre topper ein deutz er i stand til vil eg sjå dokomensjon på.Dei nyaste deutz-motorane som blir brukte i Fendt og D.F.er 4 ventilars med eksos-res.og commenrail insprøyting.Det er like motorar men muligt det er forskjellige effekt-utak og motorstyring på dei.Uansett så er det ubetydeligt forskjell på dieselforbruk om motoren står i Fendt eller D.F.

Eg ser no at CNH.Sisu og J.D. har fått samme moderne motorer og det begunner vel å bli ubetydeligt forskjell på forbruk.Det som no kan gjera forsjell på forbruk er drivlinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, uansett utfall var dette en meget seriøs test, etter min mening. Bra å se at flere er enige i dette. Det er en del JD fantaster som sikkert fikk seg et skudd for baugen der ja...

- Men det ville vært interessant å sett hvilken måte hver enkelt fører stemte, i og med at hver fører \&quot\;representerte\&quot\; eget merke.....

 

Altså: Hvordan stemte de i forhold til det de kjører til daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...