Gå til innhold

Hvilken trinnløs er best?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er på tynn is her siden jeg mangler ærfaring fra flere av merkene som trinnløs,men det siden det er lagt opp til en slags tippekonkuranse kan jeg jo prøve meg:Tror kanskje Massey Ferguson kan stikke av med seieren.Fendt transmisjonen som MF bruker er jo av mange ansett som den beste tross alderen,men desverre tror jeg Fendt(i likhet med JD) taper en del på en liten hytte med trang innkomst.Sier ikke att MF har den største hytta med best adkomst av de 8 konkurentene heller,men den er av de bedre.Så det i kombinasjon med Fendt teknologien kan bringe MF`n til seier.For man må jo huske att det ikke er kun transmisjonene som granskes men ett helhetlig inntrykk.

Når det gjelder drivstoff forbruk tror jeg det er lite som skiller konkurentene,siden flere av merkene bruker samme motorer og transmisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deerer_1
Jeg har ikke prøvd så mange, men kan hvertfall si jeg foretrekker funksjonaliteten til JD fremfor Deutz.. Men har også sans for kombinasjonen kjørespak/hydraulikkuttak, som du ikke har på JD..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, om ikke det blir første plassen på Valtra, tror jeg den kommer meget høyt opp. Bedre traktor enn Direct, må du lete lenge etter, Massey blir det iallefall ikke....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Fikk litt \&quot\;insideinformasjon\&quot\; av en kompis i dag. Han representerer et grønt traktormerke og var svært godt fornøyd med utfallet av BG\'\'\'\'s variotest som kunngjøres i neste nummer....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
......selvsagt hemmelig til bladet er utgitt. I motsetning til kjerringene så lar ikke vi gutta fortrolige opplysninger lekke ut på bygda!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine undersøkelser med forstørrelsesglass og logisk tankegang på nevnt nettside så ser pallplassen slik ut: 1.plass Fendt, 2.plass Valtra, 3.plass Case og videre NH, JD, Claas, MF og tilslutt Deutz. Ikke arrester meg om dette er feil, da jeg bare ser på bildene og leser denne store teksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at Fendt kan vinne med den trange adkomsten og den trange hytta. Den må jo ha fått trekk for denne i tillegg til dårlig sikt. Skal bli interessant å se hvordan de har vurdert de forskjellige tingene opp mot hverandre. Fendten er vel også den klart dyreste traktoren i testen og dette er vel sikkert heller ikke med i vurderingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du prøve Valtra Direct!! Rett bak Fendt som det ser ut til, med en solid andreplass, men knuser de på pris, garanti, lett og grei betjening

Hadde pris vert med hadde Valtra tronet øverst på pallen, Finnene har virkelig fått det til med Directen. Gratulerer til Fendt, Valtra og Case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikkje heilt enig i at prisen skal telle i en slik test. Det er svært vanskelig å sammenligne priser. Fordi det varierer så fælt etter utstyret du tar med. Og dessuten må annenåndsverdien i tilfelle også tas med, og den veit vi ikke nok om enda. Case og Claas har dårleg annenhåndsverdi i dag. Ingen veit hvor populære Case Puma eller Claas er om 5 år.

Valtra har svært høg bruktpris i dag. Men hviss den nye transmisjon ikkje held mål etter 3000 timar så blir det ingen annenhåndsverdi på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Enig med sistnevnte at prisen blir veldig vanskelig å sammenligne. For det første må man få et konkret tilbud på traktorer som er omtrent likt utstyrt, deretter må man ta hensyn til driftskostnader og innbyttepris når den tid kommer. Mye av dette er vanskelig å beregne med noen særlig grad av nøyaktighet. Min personlige erfaring er at mellomlegget ble nesten nøyaktig det samme når jeg byttet inn en Valtra 6200 mot en Fendt 412 i 2006, sammenlignet med JD 6420 AP og Valtra N-(husker ikke helt nummeret nå, men ca. samme effekt som Fendt og JD). Jeg tror det skilte ca. 20 000 mellom de tre. Med tanke på den høye annenhåndsverdien på Fendt, mener jeg at jeg ikke har gjort noe dårlig kjøp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, det må gjerne gis opp hvor mye den aktuelle

testtetraktoren kosta. Så får folk tenke litt sjøl. Men syns ikkje prisen skal være med i poengsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen må vel være en av de mest seriøse testene som er tatt på traktor, Jeg mener at ingen er bedre å tale denne saken enn \&quot\;trinnløssjåførene\&quot\;. Vi kan prate i det uendelige om hvordan er testen er utført og hva som er lagt til grunn.

Men nå er det nå sånn at når det kommer til det som denne testen gikk ut på, nemlig trinnløs girkasse, så er Fendten best!

Når den enkelte skal handle traktor så begynner andre faktorer å komme inn i bildet, slik som pris, pålitelighet og service osv.

Hadde Fendt\'\'\'\'en vært best på alt så hadde alle naturligvis alle kjørt Fendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvor effektive de nye transmisjonene til Valtra og CNH er i forhold til Fendt. Regner med at dette i nærmeste framtid blir testet av DLG og \&quot\;Nebraska test sentre\&quot\;. Vi vet at Vario transmisjonen \&quot\;stjeler\&quot\; en del krefter (tester har vist dette), og kassene i de nye konkurrentene skal gi mindre effekt-tap.

De som investerer i så dyre maskiner kjører jo nødvendigvis mange timer i året og da betyr forbruk/effektivitet mye. SISU-motorene har så langt ikke kunnet konkurrere med Deutz-motorene i Fendt, CNH motorene har derimot vært nedimot samme forbruk målt på PTO som Fendt. Derfor tror jeg CNH kan bli tøffe å slå når det måles forbruk i praktiske trekkarbeider. Det blir også spennende å se om Fendt blir tvunget til å sette SISU-motorer i sine traktorer, da vil det kunne bli værre å være best i DLG-testene. \&quot\;Time will show\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn fra et blodrødt fanboy-perspektiv\; rart at fendt kan komme først, mens en mf med samme transmisjson, formentlig like god motor(sisu)og bedre hytte havna bortimot sist( slik jeg forsto innlegget til vedkommende som hadde brukt forstørrelsesglass)?

 

trinnløst i store og dyre maskiner er jo en fin ting, men er det andre enn meg som sitrer av forventning over at SDF og CNH i nær fremtid dytter enkle trinnløse kasser ned i 100-hesterne sine? SDF påstår endog at effekttap vil bli tilsvarende en rent mekanisk kasse. skal bli utrolig spennende å prøve disse, CNH er vel basert på variator som en scooter eller ATV, og det funker jo meget bra i de maskinene, selv om de ikke akkurat er bygd for evigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Den nye enkle trinnnløse som kommer i de små fra CNH er bygd opp på samme måte som Automatkassene til Audi og VW, og de er jo ganske så driftsikre.

 

Har ikke lest testresultatet enda, men er det tatt hensyn til motorens egenskaper/trekkevne, dieselforbruk, hydraulikkapasitet oa. eller er det kun oppbygging av den trinnløse girkassen og førermiljøet som er vurdert? I så fall er det et under at Fendt vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare variokassen og førermiljøet.

Fendt fikk overlegent resultat på kassen, mye pga at den hadde så gode bremseegenskaper. Fendt var den eneste med motorbrems.

Hytta fikk middels.

 

Som jeg forstod så har traktorene blitt testet mest etter vei og litt i åkern. Kan virke som om kraftutaks arbeid ikke har blitt særlig vektlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...