Gå til innhold

Gammal traktor med lett kløtsjpedal


gmail_1

Anbefalte innlegg

Knea mine er ikkje heilt gode og likar ikkje tunge og vrange pedalar. Samstundes kikkar eg etter ein billeg gammal traktor i 60-80 hk-klassen men fryktar at alle som ein vil falle gjennom på dette punktet.

Derfor kunne det vore kjekt å få tips kva ein kan vente seg av beinbruk om nokon har lyst til å dele kunnskap dei sit inne med.

 

Tidlegare har eg seldt både ein MB-Track 700 og ein Ford 5610 pga for hard kløtsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg synes de fleste eldre traktorer er tunge på kløtsjen. Delvis fordi vi er blitt bortskjemte av nyere traktorer med våte lamellpakker, hvor kløtsjpedalen enten er elektronisk eller bare styrer en hydraulisk kontrollventil. Dessuten er de tungtrådde traktorene enda tyngre nå enn de var da de var nye. Alle overføringene er fulle av skitt og støv, og det er mer eller mindre umulig å få smurt det opp igjen, i hvertfall det som er inni traktorkroppen. Og når overføringene er slitte så blir boltehullene i alle leddene ovale, dermed flytter boltesentrene seg noen millimeter og geometrien blir feil. Mange traktorer har også et hjelpefjærsystem som etterhvert har mistet kraften så det heller gjør vondt verre.

De eldre traktorene jeg synes er tyngst å kløtsje er: MB Trac (allerede nevnt) John Deere med SG2 hytte, tyske International, Massey Ferguson med 3-sifret modellbetegnelse (100-serie til 600-serie), og gul Valmet. Gamle John Deere hvor kløtsjpedalen går ned gjennom et hull i gulvet er ganske lette å betjene. Valmet 505-805-serie har en hjelpefjær som gjør at noen få av dem er lette å kløtsje hvis fjæra er riktig justert. Men denne traktorserien er ingen billig traktor akkurat, samme hvor mange timer over 10 000 de har gått og hvor ramponerte de ser ut så blir de dyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Steinkjer Traktor og Clutchservice leverte jo noe hjelpemiddel for ettermontering på traktorer med tung clutch. Skulle visstnok redusere pedaltrykket betydelig. Vet ikke om dem eksisterer ennå, kanskje noen her som vet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig med gmail, jeg har en gammel 4600 m q-cab, den er veldig fin på clutchen og også lett å \&quot\;dosere\&quot\; som gmail sier. Kvikk er den og, starter lett i kulda, lett på styringa og godt varmeapparat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...