Gå til innhold

Valtra M 150 50km (..spesifikasjonar..?)


xeobib

Anbefalte innlegg

Gjest Jan_Eirik_1

Har en 2005 modell M 150 med Q 65 laster, som jeg er meget godt fornøyd med\;-) Har hatt den siden den var nesten ny, gikk som demo-traktor i 300 timer før jeg fikk den. Nå har den passert 4000 timer, og det har ikke vært noen reperasjoner på den utover vanlig service.

Det er, som xeobib lurer på, en T-serie med 4-sylindra motor, og den har en velidg sterk og seig motor. Hydraulikk er som på T-serien, med joystick i armelenet, og elektrisk styrte ventiler. Enkel programering av tid og mengde på ventilene\;-) Kan også montere LS-hydraulikk på denne!

Rune skriver, som alltid når det er snakk om Valtra: \&quot\;I tillegg har jo disse traktorene meget dårlige kjøreegenskaper i utgangspunktet grunnet foraksel plassert midt under traktor, mye vekt på foraksel og mye masse foran foraksel, spesielt om det er laster på den.\&quot\;

Dette er jeg slett ikke enig i, så det har nok med smak og behag å gjøre!! Traktoren er meget god å kjøre, både på vei og på jorde. Godt med vekt på framakselen gjør at den har godt grep på framhjula der det er skikkelig bratt, og \&quot\;graver\&quot\; derfor mindre. Det er en meget stabil traktor der det er bratt. På min traktor sitter det 540/65-28 foran og 650/65-38 bak, og disse dekkene passer godt til traktoren.

Kan trygt anbefale xeobib en M 150!!\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Rune, du som snakker så mye om godkjenning, du kjører jo selv i en JD som ikke er godkjent. Når du chipper traktoren fra 150 HK og opp til 200 HK faller typegodkjenningen på traktoren bort. Da kjører du faktisk i en traktor som ikke er godkjent. Hvis økning av effekt eller hastighet er medvirkende årsak til en ulykke kan både eieren og den som har utført endringen på traktoren bli stilt strafferettslig og økonomisk ansvarlig. Har du maskinskadeforsikring på traktoren, og du får et havari som skyldes effektøkningen kan forsikringsutbetalingen reduseres inntil 100 prosent. Tygg litt på den du \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Som vanlig tror Rune han vet alt. Dette har du iallefall ikke greie på. Valtra har typegodkjent sine traktorer med 50 km. Ingen som krever fjørende framaksling. At ikke JD levere 50 km uten fjøring er vel fordi de har veldig dårlige kjøreegenskaper på vei uten... På en Valtra kan du sitte stille å rolig i 50 km uten fjøring foran...det har vel og myndighetene testet ut..Men til tråstarter, det er en meget god traktor. Sterk og solid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Ehh, jo Rune, jeg er rimelig sikker på at typegodkjenningen bortfaller ved chipping. Hver traktormodell har sin spesifikke typegodkjenning. Hvis effekten endres i forhold til hva som er oppgitt i typegodkjenningen er den ugyldig. Samme gjelder ved fartsøkning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune: Hvordan kan du sitte her å påstå att M150`n er så forferdelig å kjøre eter veg?

Hvordan er det ren matte? Det regne stykke vill jeg gjerne se her?!!! 2+2= dåli etter vegen? Den holder ikke....

Han som har kjørt 150`n i ca 4000 timer vet kanske hva han snakker om...?

Å det att forakselen er på midten av traktoren, ja da lurer jeg på hva slags M 150 du har sett!?! en som har kræsja, å fått forakselen revet av? Ja, den er langt bak, men ikke MIDT på traktoren!

Det er godt muli att dette er en dåli traktor (hvilket jeg ikke tror) Men da må man komme med en sakli begrunnelse, etter min mening. Det holder ikke med att valtra er noe dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Rune som du selv sier det kjøper du en 200 hk Jd så heter den 7530.

Valtra er typegodkjent som 50 km uten fjæret foraksel og uten heilsveiste felger, og hvis du leser reglene kan til og med du finne det ut at slik er reglene.

Tar du en JD 6830 og måle hvor lasteren er plasert i forhold til en Valtra T-serie vil du se den er temmelig likt plasert i forhold til bakaksel. JD er ca 6-7 hundre kilo tyngre på bakaksel som gjør den stødigere ved bruk av laster. Monterer du hjulvekter på valtraen får du 40-60 vekt fordeling på den og + lengre hjulavstand da vil Valtra-en være stødigere en JD. Vekten på de to traktorene vil og være tilnærmet lik, da JD er så mye tyngre i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble mange, lange og sene........ argumentasjoner fra Rune, men ut fra min erfaring er jeg helt enig.

Tenk deg om før du kjøper Valtra M-serie, gå evt heller for N eller T.

 

Jeg er helt nøytral når det gjelder traktormerker, og det ble nesten en Valtra N serie forrige gang jeg byttet traktor (bedre pris på konkurrent avgjorde).

MEN jeg prøvde en Valtra M150 med latser og uten redskap bak en gang, og det er en av de mest skremmende traktoropplevelsene jeg har hatt. Da jeg kjørte nedover en bakke og skulle bremse for en møtende bil, ble traktoren så lett bak at den begynte å hoppe. Det vær nære på at jeg mistet kontrollen på traktoren, og dette gjentok seg flere ganger på turen. Denne traktoren egner seg iallefall ikke med laster, og bør alltid ha redskap bak ved kjøring på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan opplyse om det at ALLE valtra sine traktorer med 50km er typegodkjent som det, av vegdirektoratet, at der i 2003-04 kom ut noen M 50Km fra fabrikk som der ikke står noe i vognkortet om, er unntak, men traktorene er de samme, og biltilsynet seier ikke noe på det. Det er ikke selgeren som lurer noen. Det står verken 40 eller 50 i vognkortet, at Rune kan herliggjøre sin vesentlige forandring av en JD som er typegodkjent som noe annet, bare det ikke blir oppdaget, er helt utrolig, At Rune her i denne debatten har 50% av innlegga, må vi vel lure på om noen har skadet deg eller kjørt rotta av deg med en VALTRA!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rune, jeg sa det med det samme, dette har du ikke greie på, ta deg en tlf til biltilsynet, de krever nemlig ikke fjørende foraksel på en JD heller for 50, det er fabrikken som ikke leverer uten når det skal vere 50, at du påstår at det skal stå noe i vognkortet om spesifikt utstyr når det er 50 er helt feil. At noen traktorer er lette bak når der er en stor laster på er normalt, du skal alltid bruke motvekt står der i \&quot\;boka\&quot\; det handler om rett lasting, JD er jo som kjent meget lett foran, det er vel bare en grasballe den klarer bak.. Nei Rune ta deg litt søvn og kontakt biltilsynet før du uttaler deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Litt fakta, Hjulavstander:

 

JD 6430: 2400mm

JD 6830: 2650mm

 

Valtra M: 2559mm

Valtra T: 2748mm

Valtra N: 2565mm

 

Rune det er rein løgn fra deg når du påstår at Valtra har kort hjulavstand. Hvor har du det fra at de nye transmisjonene er tyngre?

 

Og som jeg har sagt i tidligere innlegg, om du måler brakettfeste fra bakaksel vil du finne at de står tilnærmet likt på Valtra som JD.

At Valtra-en faktisk har lenger hjulavstand en JD gjør den stødigere etter veien. Å kjøre 50 km uten forakselfjæring er ikke farlig, men ikke så komfortabelt som med.

 

Det står hverken 40 eller 50 i vognkortet på min Valtra, men hva det står kan du sikkert finne ut om du ser i et av alle de du har sett i Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg vedr godkjenninger av 50 km, fjørende framaksler etc.

 

MEN det er vel ingen tvil om at M-serien bygger på den tidligere Valmetfilosofien med mye vekt på framaksel?

Akselavstanden er lang, men likevel er vektfordelingen langt fremover (motor langt framme etc.)

Dette er gunstig ved f.eks skogsarbeid og trekkoppgaver på jordet, men i kombinasjon med frontlaster er det ikke optimalt.

Det er vel en grunn til at Valta nå har forlatt dette for de mellomstore traktorene som svært ofte påmonteres frontlaster. Følgende sitat fra N-serie brosjyren sier vel alt om dette:

 

\&quot\;- Motoren ligger bakenfor forakselen

- Kompakt, kort nese

- Riktig vektfordeling (40 % / 60 %)

- Ideell for arbeid med frontlaster eller frontløft\&quot\;

 

Mitt poeng: M-serien er ikke en optimal lastertraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ser de vektene du har skrevet opp der Rune, men har kjørt de på vekt og da er tilsvarende JD fra 6-8 hundre kilo tyngre.

 

Hvor mye veier din 6820?

 

På N serien trengs ikke ekstra motvekt, men settes det på M og T får du og 40-60 vektfordeling

 

Stemmer det du sier om kort rekkevidde. Har ikke hatt så store problemer med det, eneste om du laster lastebiler med skuffe.

 

Har ikke nytt vognkort på min så veit ikke hvilket punkt du sikter til , men på de gamle står det under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune: Nei da, jeg sier ikke spesielt bare til deg att du sier at valtra er noe dritt, men det kan høres ut som det er det du mener da...

Ang det du nevner med psykisk helsevern her i landet gidder jeg ikke svare på en gang, da det er med på å drar denne strikken alt for langt i gal retning!

Smaken er som baken, vettu:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vil nesten påstå at alle JD burde vert reg med maks 30 km på veg. Har du en 4 tonns henger med grus e.l. mister du jo fullstendig styring vist du ikke har en stor laster, den er jo så baktung, føles som den letter foran. Men det hjelper kanskje litt når de ikke tør å levere den ut uten fjøring foran. Hva med nyttelast?? Valtra N 101 har 4300 kg nyttelast, M og T har ca 4500 kg, det er vel nesten det dobbelte av en 6430-6930. Her nytter det ikke å se i brosjyren, (for der veier de JD nesten uten olje) sjekk vognkort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Høres ut som det er flere tonn forann forakselen slik du beskriver det Rune. Det er vekta fra 2syl og radiatorer som er foran + en heil del luft.

Valtra 190 veier 7 tonn med laster og 330 liter diesel.

JD 7530 med laster veier 7,8 tonn med laster. Skilnadeden i vekt på 7530 og 6830 er på 2-3 hundre kilo, kommer litt ann på hjul.

 

Når det gjelder nyttelast tar du ca 300 kg fra forakselen med en tung enakslet henger (bredal kalkvogn) på Valtra, kroken står langt framme. Har ikke skjekket på JD, men hørt at det er over 1200 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Je har vært med og kjørt snø i \&quot\;Vaktmesterkompaniet\&quot\; og Oslo Vei tre vintre med hjullaster. Der er det jo mye traktorprat, og ofte er det nye sjåfører som prøver ulike traktormodeller. (tenk så surt, å væra John Deere-mann og måtte kjøre MF eller New Holland som vikar en hel helg? eller motsatt?) Je har hørt mange har sagt diverse ting om Valtraer de har prøvd. Men akkurat kjøreegenskaper har je aldri hørt noen klage på på Valtra. Den tradisjonelle Valtra-nesa på M og T er, som Rune sier, ingen fordel ved lasting av f.eks lastebiler.

Fordi nesa stjeler en halv meter av lasterens rekkevidde. Men Rune prater i tåka når han sier det gjør traktorene vonde å kjøre etter vegen.

Luftfjæringa på framakselen er også helt suveren, og den er omtrent vedlikeholdsfri. Og den stjeler minimalt med hestekrefter. Valtra\'\'\'\'er går utrolig fint med tunge hengere, fordi trekkroken sitter så langt fram. Men dessverre gjør det at man får dårligere sving med henger enn f.eks. John Deere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser at Rune i tidligere innlegg anbefaler turbochipmannen til å oppjustere en 40km eco JD til 50 km, (okt 2008) ja,ja snakk om å sitte i glasshus... Om der kom ut noen få M med 50km fra fabrikk som ikke er reg som det i 2003, det er \&quot\;fali det\&quot\; men selv kan han anbefale å tipse om justering fra 40 til 50 på en JD, som er helt forbudt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Begynner å se meg lei av heksejakten av visse personer her inne. Stopp med det så holder vi en saklig diskusjon i stedet.

 

Rune sier at han bør sjekke at det er en 50 km/h traktor, altså at det står spesifikt i vognkortet. Siden den er annonsert som 50 km/h bør det stå i vognkortet, hvis ikke skal traktoren være billigere og du må da selv vudere om du vil kjøre ulovlig. Da blir det litt mer å ta stilling til. Det samme gjelder også JD med eco kasse som er oppjustert til 50 km/h. Da bør den annonseres som en 40 km/h men si at den er oppjustert. Da skal prisen være noe lavere enn en 50 km/h og kjøper må ta samme vudering som han handler en valtra som er oppjustert.

 

Må si meg enig med Rune at det var et problem at de leverte 40 km/h og byttet tanhjul i girkassen slik at de gikk 50 km/h+ og solgte de som en 50km/h uten at det står i vognkortet. Jeg hadde iaf følt meg lurt! Kjøper du en 50km/h skal de stå at det er en 50km/h i vognkortet! Det gjelder selvfølgelig alle merker.

 

Slik jeg forstår det på Rune, er det greit å justere opp hastighet, men at du da gjøre det SELV og på EGET ansvar. Problemet her er jo at selger har gjort det uten å si i fra og solgt den som 50 km/h. Da blir traktoren billigere og man kan konkurere bedre på pris. Det er jo dumt. Blir det samme som selger sier at man ikke trenger å kjøpe en JD 50km/h men en JD 40 km/h eco og så ringer de dansken og så får de 50 km/h. Da tror kunden han får en 50 km/h og er fornøyd helt til en ulykke forekommer og et regreskrav kommer.

 

Jeg synes det er greit at de som vil justerer opp traktorene sine, men selger skal ikke gjøre det og selge det som en 50 km/h. Synes ikke dere som sitter å forsvarer dette er litt rart?

 

På mine JDer 7530 og 6630 står det at de er godkjente for 50 km/h. Men et problem som noen sier her med JD er at egenvekten som står i vognkortet er alt for høy. Får liten lasteevne. Står at 7530 er 8500 kg, helt på jordet! Har vudert å klage, noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er synd at Valmet/Valtra-konseptet med sin vektfordeling og innebygd dieseltank fases ut av markedet.Mange brukere setter pris på egenskapene til disse traktorene,de har absolutt sin funksjon blandt alle de andre merkene som er bygd på \&quot\;normal\&quot\; måte.Når Valtra nå har gått over til modeller konstruert etter samme lest som alle de andre,blir mye av poenget med å kjøpe Valtra borte etter min mening.Neste gang de 6-sylindrede modellene skiftes ut blir vel også disse ganske sikkert kontruert etter \&quot\;normal\&quot\; lest.

 

Mange ser fordeler i å slippe å bruke frontvekter ved jordarbeiding og transport. Også ved bruk av vendbar førerplass er det vel en fordel med Valtras vektfordelingskonsept.

 

Salgstallene gjennom tidene for Volvo BM Valmet/Valtra har vist at mange brukere har satt pris på konstruksjonen til disse traktorene, og jeg er sikker på at det fortsatt er et slikt behov i markedet.Derfor burde Valtra fortsatt turt å fortsette med sitt konsept. Jeg har en mistanke om at Agco sitt oppkjøp av Valtra har hatt betydning for dette. Men som sagt er dette veldig synd,alle traktormerker blir mer og mer like,det blir ett fett hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Runa har tydeligvis god greie på John Deere. Men Valtra, som han elsker å prate dritt om, har han ikke greie på.

Han har en gammel Valmet 555 2wd, ellers vet han ikke annet om Valtra enn det han har hørt rundt kaffebordet hos FK.

Det er nemlig ikke bare å \&quot\;skifte ett drev i gearkassen\&quot\; for å få opp hastigheten til 50 km/t.

Man må nemlig bytte kronhjul og pinjong i bakakselen, pluss to drev til 4wd-kløtsjen. Denne jobben tar 4-5 dager og er ikke noe selger eller servicemann gjør en mørk kveld for et par svarte tusenlapper. Jeg snakket med en tidligere Valtra Norge-selger i dag og han opplyser følgende:

De Valtra som er levert med 50km har til og med laminert frontrute, fordi det er krav i Finland.

Når 50 km var forbudt en periode ble hastigheten satt ned elektronisk til 40 km/t. En hel del av disse er senere satt opp til 50 km/t av utro verksmestere hos LMB, men det er en helt annen sak.

Siden Valtra ikke har noe importlager, men traktoren kommer fra fabrikk og rett ut i geografien blir traktorene registrert lokalt. Registreringen utføres av selgeren på det lokale biltilsyn, og han må forevise fabrikkgodkjenning og typegodkjenning for hver eneste traktor.

Hvis en traktor har 50 km utveksling men det står 40 km i vognkortet så har selgeren jukset myndighetene ved å bruke typegodkjenningen til 40 km versjonen. Utvekslingen er ikke endret her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Skal være enig med Rune i at selges den som 50 av selger så skal det være 50 som står i vognkortet. Veit om et par her som har bestilt traktoren som 40 km og stilt de opp til 50 etterpå fordi poden ikke har lov å kjøre 50.

Var mye mer moro før når dieselen var billig og traktorene hadde mekanisk pumpe, da kunne vi skru og justere det som passet\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra/Valmet har alltid vært mye brukt i tung hengerkjøring hos entreprenører. Det har jeg hørt kommer av att de har høy nyttelast. Og de har svært høy tillatt vekt på hengerkroken. Høy tillatt vekt på kroken kommer som sagt før av att kroken sitter langt fram, og att traktoren i seg sjøl er framtung. Derfor blir den ikke ulovlig lett på styrehjula. Men husk att de vektene som er oppgitt i vognkortet på traktorer ofte kan være begrenset av dekkene den er registrert med. Det skal jo mye mer til enn de tyngdene før det faktisk knekker noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Selvfølgelig har det noe å si hva egenvekta er. Vist du har en traktor med en egenvekt på 4800kg, så har du 1200 kg i utstyr på traktoren, laster++

Da er egenvekta på traktoren 6000 kg, og nyttelasten er vesentlig redusert for den har du i utstyr, på enkelte JD med en del utstyr kan du knapt henge på en tom henger før du får overlast, det er moro når BT står der, for du kan aldri gå over totalvekta på traktoren, og den står i vognkortet. Rune må nok banke snøskuffa si tom for snø når han kjører på veg ellers har han vel overlast..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...