Gå til innhold

frontlaster i trafikken


mf1200_1

Anbefalte innlegg

Gjest valtra_1

Fy F........... Her har traktorføreren hatt flaks som ikke drepte bilføreren med spydet, dette er grovt uaksomt selv om det ikke var traktorførerns skuld i ulykka!!!!

 

Håper alle som ser hva som skjedde her lærer noe av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny_1

hva låven sier om stillingen som lasteren skal ha vet jeg ikke men..

jeg kjører endel med spyd på lasteren på grunn av dyr som skal forest rundt om kring her jeg bor. når jeg da kjører på hovedvegen pleier jeg som offtest å senke lasteren helt ned slig at piggene på spydet akkurat går over fartshumpene på vegen. vist jeg da kolliderer med en bil eller lastebil så stikkes piggene under bilen. kolliderer jeg med en moped eller motorsykkelist eller en person så er det beina på de som kan treffest (forhåpentligvis)

har du lasteren til tops og tiltet ned treffer jo neders på piggen rett i frontruten på lastebil og eller høy personbil. og traktoren blir ustabil.

dette er min meining hvertfall, men det smarteste er vell egentlig å bruke den sunne fornuft, å kjøre etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Oddbjørn_1

I anleggs- og transportmiljøet har jeg ofte blitt \'\'\'\'mobbet\'\'\'\' fordi jeg kom fra gård og folk dermed regnet meg som \'\'\'\'bonde\'\'\'\'. Lastebilsjåfører elsker å slenge drittkommentarer til bønder, om subsidier, farget diesel, transportbredder langs offentlig veg osv.

Når sjåførene slenger med leppa og prater om frontlastere i farlig høyde, med og uten redskap, så spør jeg: Hvorfor kjører alle krokløftbilene med kroken bakover når de går tomme? Ved en kjedekollisjon så vil en bakovervendt krok gå langt inn i fronten på kjøretøyet som kommer bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av grunnen til att noen har redskapen så høyt er for å se den, se tuppen på pallegafeln/rundballe løfter. Og rett og slett glemmer hvor ekstremt farlig det er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg tolkar kommentarfeltet på aftenbladet.no, så er ikkje kunnskapane og holdningane til bøndene heilt på topp ennå. Evnen til å leggje seg flat kunne kansje vore betre. Det er i alle fall ikkje tillitsvekkande å handle traktor og reiskap av visse forhandlarar i Gjesdal når eg ser kva dei (selgar) kan gulpe opp i ei avis som vert lese av byfolk som ikkje har for mykje til overs for bransjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja me bør nok trå litt forsiktig med kvasse uttalelser om slikt og heller legge oss litt flate me er en minoritet som har mindre og mindre me sko sagt og folk flest har mindre tilhøreleghet til gardsdrif nå enn før og mindre blir det frammover så forståelse og enighet blir bare vanskeligere framover

me bør heller sjå etter tekniske løysninger som kan sikra ferdsel i trafikk betre noko finnest allerede, som verstingen sjølv ballespyd

det finnes spyd med hydraulisk opklapping (dvs bretter spydet 90 grader opp) under transport same ting går an med pallegaffler

kansje på tide å sjå etter nyere løysninger enn spydet vi har nå som blei oppfunnet før me blei påtenkt for sikkerhetens skuld....

eg har selfølgelig mine svin på skogen eg og jamt me fleste andre men me må nok tenka litt nye baner itilleg øke sikkerheten framover.

desse ulukkene er det KUN vi som taper på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Henke_1
Ut fra det politiet sier om sistnevnte sak der to biler er stablet i en henger ville lasten vært sikker hvis den var sikret forover og bakover. Det hadde vel faktisk latt seg løse med 2-3 sett med lastestropper..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg vil også gjerne vite om det finnes skrivne lover og regler for dette? Isåfall hvor? En jeg kjenner fikk høyre siden på bilen spidda da en traktor kom fra privat vei/gårdstun og inn på offentlig vei uten å se seg for, med pallegaffel bare en meter over veibanen. Dette kunne gått langt verre og er vel direkte farlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Til det med krokbiler/lastebil.

Det er strengt forbudt å kjøre med kroken i vekslepossisjon/overheng. Jeg ser flere gjør det, men jeg tror ikke de er klar over at de kan bli bøtelagt/miste lappen.

 

Når jeg kommer bak de i min Vivaro sitter jeg i eksakt feil/rett høyde og det er vanskelig å bedømme overhenget. Det kan komme brått på i et lyskryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...