mf1200_1 Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 leste om ulykken på Klepp der sto det at han hadde vel gaflene for laft dette blir helt feil for meg,tenk på busser/lastebiler ol.Eter min mening bør gafler og skuffer vere maks 20cm over bakken med flat bunn eller gaffel dette for å ungå"klatring" Har sett det på en buss Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Noen som vet om den traktoren på klepp hadde laster? På bildet på aftenbladet.no så det ut som den bare hadde fronthyd. Ikke alltid godt å kjøre med lasteren høyt heller. Har nettopp sett ein som tok med telefonkabler på lasteren. Den var 4.30 høy... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 kjører og med lasteren lavest mulig med, er tryggest både for meg og de jeg møter. når du jkører med 28 eller 30 tommes hjul skal det ingenting til før du kjører over bilen om du skulle krasje. Har en kamerat som parkerte forhjulene på panseret på bilen han møtte,stoppet heldigvis der. Er lasteren lav fungerer den som støtfanger. Men når jeg har spydet på har jeg det høyt og tiltet oppover. Blir firbannet når jeg ser noen kjører med det i meters høyde, det er jo en potensiel drapsmaskin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Jeg blir forbannet bare jeg ser et rundballespyd/pallegaffel på en frontlaster etter vei. Kjører man med gafflene nede rammer man bilene, løfter man opp lasteren går gafflene, og lasteren inn i frontruta på lastebilen ved en evt. kollisjon. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå! Ifølge veidirektoratet er kjøring med pallegaffler og rundballespyd etter vei ulovlig. Vi bønder står ikke så veldig høyt i kurs blandt bilister og lastebilsjåfører, det er vel heller ikke så vanskelig å forstå... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathias_1 Posted May 11, 2009 Share Posted May 11, 2009 Jeg for min del plasserer lasterredskapen så lavt som mulig, føler meg ikke så veldig komfortabel med å kjøre på to hjul i svingene \;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Rune skrev: \"\;Jeg vet nå ihvertfall at med min bil vil jeg helst kjøre i en laster med eller uten pallegafler isteden for å kjøre rett inn i traktoren.\"\; Helt enig, så lenge gaflene er lavere enn i panser/frontrute-høyde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 spiller det så veldig stor rolle om du har en pigg eller pallegaffel på lasteren ved kollisjon? selve lasteren med en traktor på fire-fem tonn bak vil i seg selv utføre så store skader at det neppe blir noe igjen inni bieln ved en kollisjon i noe hastighet. greit at pigger og gafler ser farlige ut og forlenger traktoren, men tror det er ett fett for utfallet av kollisjonen, enten du spiddes av gaffelen først eller bare kvestes av selve lasterarmen så er du ferdig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Rune: se http://www.gardsdrift.no/id/36551 Jeg liker ideen din om å sette en solid plate foran spydet, da gjør den nok ikke mere skade enn en skuffe. Jeg har selv vurdert å kjøpe meg et spyd med to tinder nede, som går an å vippe opp 90 grader når man skal på vei. Så slipper man å sette spydet på hengeren hver gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Og HER har vi en god grunn til å holde lasteren lavest mulig: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.6649679 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Er ein del ting som må tas med i vurderinga her. Heilt enig at lasteren skal være så lavt som overhodet praktisk mulig. Detta bedrer jo stabiliteten og sikkerheten betraktelig. Rundballespyd pleier jeg å tilte ned, så det peker ned og inn mot traktoren, hvis jeg ikke har mulighet til å hive det på hengeren. Lasteren blir da litt høy, men det er fortsatt sikrere enn å spidde trailersjåfører, og å ta med seg umerka kabler, som er fantastisk fort gjort hvis du kjører på ukjent territorium. En annen ting er jo det at hvis du er ein av de som liker å kjøre med lasteren på topp, så MÅ du også være kompetent nok til å VITE at den er på topp, og at du er så og så høy. Og nå leste jeg faktisk en plass at det var påbudt å kjøre med den på topp. Det kan da ikke stemme?? Er det ikke nok idiotiske krav til bønder snart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Når jeg kjører med redskap skjenerelt på laster har jeg dem lavest mulig.. men ikke for nær veien- Rundballespyd tilter jeg ned og har lasteren i samme høyde som taket.. da har jeg ok sikt samtidig som jeg slipper å tenke så mye på telefon kabler, broer osv. Når jeg tok lappen lærte vi at eks. silosvans skall enten sikrest ellers skall den være 1,90m over bakken. Og hva skjer om du har et slikt redskap 1,90m over bakken å treffer en varebil, bus, trailer??? Må være såpass klar i hodet at man vet hvor høy lasteren er. spes. ved slike broer!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dole_1 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Nå er jo geografien rundt om i landet forskjellig, og hos meg er den sånn at jeg MÅ på vei MED rundballspyd. tracker: Du har ikke filla peiling på hvordan det er å drive gård i brattlendte dalfører der rundballer ikke KAN lagres på samme side som fjøs. Jeg blir SINT av at du kan kommet med slike utsagn. Og hvor mange sånne ulykker er det iløpet av et år? Det har ihvertfall ikke forekommet på norvestlandet mange ganger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Dole: Det er da vel ingen som MÅ ha rundballespydet på frontlasteren når man skal på vei! Det går an å parkere spydet på hengeren, evntuelt kjøre med gaffel som kan svinges opp 90 grader når man kjører på vei. Men du kjører kansje en og en rundballe når du skal hente dem? Jeg transporterer 3-400 rundballer på henger i året, og det koster ikke så mange minuttene ekstra å sette gaffelen på hengeren, og sikre den med en vaierstropp. Bruker og 5 min. til å stroppe rundballene på hengeren så jeg slipper å være redd for at de skal gli av ved en evnt. unnamanøver/ bråstopp. Mulig jeg ikke vet noe om å drive gård i bratt lende, greit nok det.. Har ikke hørt om noen alvorlige ulykker ennå, men bare vent, det er ikke et spørsmål om det skjer, men når! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dole_1 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Vi har ikke lagerplass til rundballer ved fjøset, men så har vi heller ikke store behov. Vi kommer ikke frem med henger engang pga den ***** jernbanen som vi må krysse under i en kulvert undergang, og om vi hadde brukt den så hadde vi ikke fått til å snu med den. vi har heldigvis ikke behov for mer enn en rundball hver tredje dag til sauene. Så lenge lastebilene får tute og kjøre som de vil, så gjør jeg det også. MEN når jeg kjører med spydet på lasteren så er det så høyt jeg kan og med tindene oppover. Jeg er enig i at vi *MÅ* vise hensyn i størst mulig grad, men alle har ikke alternativer til å ha redskapene på traktoren. Vi har alle ansvar for å være så hensynsfulle som mulig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted June 21, 2009 Share Posted June 21, 2009 Her har vel hue og ræva byttet plass eller...? http://dt.no/article/20090620/NYHET/439117569/1063/NYHET Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegar_1 Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 De få gangene jeg kjører med rundballpigg i trafikken tilter jeg den så mye som mulig fremover og senker den ned, Da går spissen bakover mot traktoren. er det noe større er det vel best å løfte lasteren på top å tilte det så langt frem som mulig så det henger nedover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jonny_1 Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 er det noen som vet hvor mange ulykker som skjer i året med at gafflene/spydet \"\;spidder\"\; en bil/lastebil? har ikke hørt så mye om slike ulykker før. jeg selv kjører med lasteren helt til topps og gafflene tiltet helt ned. men jeg ser naboen kjører med lasteren ca 1. meter fra bakken og tilter gafflene skrått ned mot vegen. (syns selv at det er litt skummelt når jeg kjører ved tanke på at gafflene kan hykke seg i hagegjerder, autovern andre biler osv.) hva er den beste måten å kjøre på egentlig? uten å ta gafflene av selvsagt:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Stabiliteten med lasteren på topp er jo alt annet enn bra. Har noen telefonledninger der deg kjører som er for lave til laster på topp. Jeg har ofte lasteren høyt når jeg skal ut i veikryss slik at jeg blir kortere og at jeg ikke kan \"\;spidde\"\; biler ol. Enig med Rune i å ha lasteren lavt, bare ikke så lav at en hukker tak i noe og blir bråstopp. Kan jo være litt risky hvis en har laster som lekker litt i ventilene og siger ned. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SJ_1 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Er enig i att lasteteren skal være lavest mulig mot bakken, men man må huske på att mange lastere har fjæring, og traktorer har forakselfjæring. Skulle man være uheldig og kjøre over/nede hull og \"\;Naturlig farstdumper\"\; vil både traktoren og lastern \"\;hoppe\"\; og når den da kommer ned igjen så vil fjæringen trekke seg sammen og \"\;dra traktor og laster ned.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Da kan det jo gå slik: http://www.gardsdrift.no/id/15515.0?bildenr=0 Eller: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/jaeren/1.6599703 Og denne: http://www.gardsdrift.no/id/37566 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jonny_1 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Den ulykken på klepp står det helt nederst at gafflene trolig var for langt nede? nei ikke vet jeg hordan det er best å kjøre med lasteren. det er jo ulemper med alle stillinger. får nokk bare tenke to ganger før man legger ut på vegen med redskap framme på lasteren:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Bøtelagt for farlig traktorkjøring: http://www.saltenposten.no/incoming/article308094.ece Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Roy_I._1 Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Dette er det da klare regler og anbefalinger på... \; 2005:*Kommentar fra Samferdselsdep.: Kjøring med pallegafler eller silospyd som stikker ubeskyttet ut foran kjøretøyet, rammes etter departementets syn av paragraf tre i vegtrafikkloven om at enhver skal ferdes hensynsfullt osv. Grunnen oppgir departementet til at bruken av kjøretøyet utvilsomt medfører mulighet for at det kan oppstå fare eller voldes skade. En mulighet for å sikre seg mot dette, er enten å demontere utstyret eller å reise det 90 grader i forhold til vegbanen ved kjøring på veg åpen for alminnelig ferdsel.* 2006:*Forskrift utledet av Vegtrafikkloven: -Det er ikke lov å kjøre på offentlig veg med farlig redskap. -Frontlaster/baklaster som eksempelvis benyttes til å kjøre rundballer er ikke tillatt brukt på offentlig veg. Dette er redskap som kun skal benyttes til interntransport. Skal du frakte rundballer eller potetkasser, skal disse lastes på tilhenger og sikres forsvarlig, med godkjent festeutstyr. Pallegafler KAN sikres ved å stille dem 90 grader mot vegbanen.* 2008:*Ny forskrift utledet av Vegtrafikkloven: Unngå kjøring langs veg med pallegafler, ballespyd o.l. på frontlasteren. Hvis nødvendig kjøring langs offentlig veg er påkrevet, kjør ikke med redskapen i brysthøyde, men med frontlasteren i øverste posisjon. Husk dårligere stabilitet på taktoren. Avpass farten. Skal du frakte rundballer, potetkasser o.l. langs offentlig veg, SKAL disse lastes på tilhenger og sikres forsvarlig.* Det var noe av det jeg fant etter et kjapt søk i lover og forskrifter på nett og i nyere publikasjoner fra Statens Vegvesen..... Mvh Roy I. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Ny ulykke i dag på E6 i Gudbrandsdalen, hvor det så veldig ut til å være silospyd involvert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Kansje noen kan lage et rundballespyd der selve spydet er demontertbart på en lettvint måte og kan legges inne i ei hylse under transport? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.