Gå til innhold

Fendt i særklasse.


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er gjort mange tester på traktor motorer i Profi, fra en test i 2009 er syv av de elleve mest drivstoffvennlige traktorer kjørt med Deutz motorer, hvor Deutz og Fendt har ca annehver plass. Disse to traktorene stiller i en litt egen klasse sammenlignet med alle andre merker hva angår drivstofforbruk. Den neste som leverer i snitt lavt forbruk er JD, den verste uten tvil er JCB tett etterfulgt av Valtra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar
Jeg er enig med Valtra n142 direct. Min går på rundt 8 liter på blanda kjøring med alt mulig. Men med slåmaskin, tung kjøring med mye bakker, vil den ha i underkant av 14. Et par liter mindre ved kun flate jorder. En ting er iallefall sikkert, den bruker betydelig mindre diesel enn min forrige traktor NH TS110A...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og at JD 7280R er \&quot\;Tractor of the year 2012\&quot\; skal bare passeres i stillhet? Eller er ikke hjorteentusiastene like hissige på å braute seg fram og rakke ned på resten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en oppklaring: setter man en fendt i arbeid på høyt turtall og tung belastning, drikker den diesel helt på linje med andre dieselmotorer. Det er ingenting magisk med fendt som gjør at de er mer drivstoffgjerrige en andre. Det som derimot er et faktum er at transmisjonen med kun et planetdrev og hydrostat, gir lite tap i full hastighet. Enten i 30 eller 50 km/t i de to hastighetsområdene. Da jobber den helt mekanisk, og skal ikke dra rundt et arsenal med drev og clutcher sammenlignet med en powershiftkasse, dette og redusert turtall under lett belstning leder til relativt sett lavere forbruk. En fendt er en maskin, og maskiner kan gå i stykker, alt etter kvalitet og vedlikehold. jeg kjører fendt selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke mye traktor selv, men nok til at jeg klarer å lese en traktortest. Profi er et tysk magasin på lik linje som BG, det er uavhengig og lever vel stort sett av å være objektive, som jeg skrev i forrige innlegg så er det liten tvil om hvilke traktorer som bruker minst drivstoff, traktorene er testet under like forhold i tre typer Arbeidsklasserklasser. Jeg bare registrerer at traktorene som kommer best ut av disse testene går på deutz motorer. Målene de bruker er hvor mange gram drivstoff som brukes pr kw time, det er store forskjeller, men av de kjente merkene utgjør forskjellene ca 35% fra best til dårligst. Pr tusen timer utgjør drivstofforskjellen med dagens dieselpris omlag 20.000 fra best til dårligst. Det er ikke fendten som er god, det er motoren. deutz leverer kvalitetstraktorer som stort sett ligger et par hestekropper foran konkurrentene. Men det vet vel de fleste som skjønner seg på traktorer. God jul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, synes det er greit å balansere tingene litt. man må ikke være verken religiøs eller fanatisk. -selv om jeg kjører en litt vel dyr traktor.. Men jeg for min del har positiv erfaring på 5000 timer med fendt tms. Og for den del: det finnes blå,røde,lysegrønne,mørkegrønne traktorer jeg har prøvd litt som også er fantastiske maskiner!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest midtnorge_1

Det vil vel alltid være forskjellige meninger om alt, farge, merke, service m.m

Kjører Fendt selv, men er ikke fanatisk. Jeg liker traktoren godt, den har bra kvalitet og er rimelig i drift.

Bruker den kun i gårdsarbeid, men må si at TMS passer meg godt til mitt bruk, og jeg liker at traktoren er så kompakt i forhold til hk-størrelse.

Jeg trives godt i førerhuset, selvsagt kunne det vært større plass, men jeg har ikke behov for det, da jeg bare er 1,96m på strømpelesten.

En ting jeg merker meg med Fendt, er at mange har mye å si angående dette traktormerket...

Utfra tester kommer de jo egentlig meget godt ut.

Prisen kan være høyere enn mange -jo, men de ligger jo også langt fram i utvikling.... (ikke at de andre ikke gjør det)

Legger også merke til at de fleste traktormerker gjerne vil sammenligne seg med Fendt.... av en eller annen grunn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Bra poeng midtnorge. Mange gode faktisk!

Syns også at det virker som mange sml med Fendt.

Og eg trur at det er slik at skal ein objektivt sette eit merke på toppen, utan å tenke pris og forhandlar og alle praktiske ting...

Så blir det faktisk Fendt.

 

Dei har vore først ute med det meste, truffe bra ift opinionen med betjening, utsjåande osv. Og har alltid hatt gode motorar, som til slutt må vær det aller viktigaste på ein trekkmaskin.

 

Smi med bil så har me Mercedes, BMW,Audi..

Til og med Bentley, Maybach ..

Men bare ein Rolls-Royce :)

Bare ein Foss-eik traktorhenger

Bare ein Snap-on verktøy

 

...og eg trur alle desse toppane er elska og hata

Fordi dei er gode, men så hinsides dyre..

 

Og trur då derfor at det naturlege målet for eit merke er nettop toppen. Klart det fins noko som er mest eksklusivt, men er det verkeleg verdt ein stor meirkostnad?

 

Det vert eit godt spørsmål, og følelsar er heilt klart ein faktor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest PL_1
Dersom du går for trinnløs er det ikke noe argument at 6ere er seigere. Da er det kun effekt og dieselforbruk som er viktig, trinnløs transmisjon eliminerer behov for seigdragingsegenskaper og høyt dreiemoment ved lavt turtall. Eneste evt. fordel med 6er er lengre akselavstand for noen oppgaver. Dette har Jd skjønt og har en modell med 4er i 6er chassis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

Jeg er DEUTZ mann på min hals, og har kjørt Deutz siden 1994.

Venter nå på min nye TTV 620 m/imonitor.

 

Kjørte TTV 620 frå 2008 til 2011 og byttet da traktor til ein mindre Deutz med 4 syl motor, som for min del var eit mareritt med tanke på drag og ytelse.

 

4 Syl motor med 154 hk kan ikke konkurere med 6 syl på 184 hk.

 

I pto arbeid kjører jeg 6 syl på 1450 omdr og 4 syl på 1650 omdr og det utgjør eit hav av forskjell når ein er vand med 1450 omdr.

6 syl er også eit heilt anna seigdrag i, og holder lenger før den må ned på turtal.

 

Engang 6\'\'\'\'er alltid 6\'\'\'\'er om det er trinnløs eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1
Vil nok arrestere deg litt der. Ein 150hk kan ikkje konkurere med ein 180hk, det er nok sannheita. I transportarbeid er det nok ikkje så stor forskjell på 4 og 6syl med trinnlaus om dei har samme hestane, men når ein skal bruke pto så vil jo dette vere 100% mekanisk og da er det jo motoren det står på, ikkje den trinnlause girkassa. Så ein lyt vel sjå litt ann arbeidet ein skal drive med og kor mange sylindrar ein treng. Men skal ein samanlikne 4 og 6syl lyt ein ihvertfall finne nokon med nokonlunde jamnt effektutak, BG har jo gjort det nokre gonger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PL_1
He, he ja alltid fornøyelig når det kommer inn en besservisser og hever seg over alle andre.... Kanskje du skulle lese litt grundigere gjennom tråden, kan faktisk hende du lærer litt av noen av innleggene. Eller det er vel forresten tvilsomt... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Ser på Fendt som selve \&quot\;særing\&quot\; traktoren.

Bra motor og drivlinje, og fint eksteriør. Nå er det noen år siden jeg kjørte Fendt sist, (2006mod 716.)

Synes hytta var litt gammeldags, varmeapparat betjeningen er som en gammel komfyr, og man sitter med hodet i varmeovnen og beina i fryseren.

 

Kjempe bra med dobbelvirkende trepunkt, når man skal høvle is.

Veldig god laster spak.

 

Kunne godt kjørt Fendt selv, men har for små hender til og benytte kjørespaken fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

\&quot\;...og man sitter med hodet i varmeovnen og beina i fryseren.\&quot\;

 

@Honda\; Satt du opp ned når du kjørte Fendten?\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

He, he:) jeg satt og kjørte på normal måte-

 

Men det var noe spesielt med varme apparatet.

Nå kommer vel de største med klima, og det er mulig valgfritt på de mindre.

 

Bruker de fortsatt Man og Deutz motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hehe, ok:-) De siste traktorene som hadde MAN motor var vel 3-generasjon 900-serie. Nå er det Deutz ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...