Jump to content

Fendt i særklasse.

Guest

Recommended Posts

Siden mars 2004 har jeg eid John Deere og Fendt i 200 hk klassen.

Bytten nå i mars 2010 til ny Fendt 820 og John Deere 6930 AP.

Jeg er ikke i tvil om at totalt så lønner det seg stort med en av disse to traktorene da med tanke på den totale lønsomheten.

Jeg personlig bruker nesten utelukket bare Fendt`n da jeg liker denne desidert best.

Dieseløkonomisk er Fendt i en klasse for seg, særlig gjennomsnittet er mye lavere!

Ser at det er mange som prøver å så tvil om Fendt`s suverenitet, men for min del så hersker det ingen tvil om at totaløkonomisk så ligger denne Traktoren langt foran andre merker.

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply
Blir like troverdigt som å si \&quot\; anbefaler alle å kjøre Zetor fordi totaløkonomien er desidert best av alle traktormerker\&quot\;. Kun fordi jeg sier det........

Virker som at Fendt eiere (fansen) har et veldig behov for å få bekreftelse på at de har verdens beste traktor, nesten på grensen til litt komplekser. Men det er vel litt slik med de fleste her at investeringene i traktorer/ redskap ikke helt står i stil til produksjon, så da sover man litt bedre om man får prakket på andre sine synspunkter om maskinen:) Har forresten 2 Fendter selv, men føler ikke helt den samme trangen til å skryte over meg av produktet for det:) Takk for idag

Vel!! Jeg velger for min del å stole på Fendteierene, er jo tross alt de som har erfaringen rundt disse traktorene.

Hvis vi ser bort ifra eierene i Norge, og tar i betrakning de Fendteierene som er i Tyskland, Østerike, Sveits og Nederland så er Fendt en soleklar ener i disse markedene. Da spesielt med tanke på de som kjører entreprenør og store bønder. Hvorfor det? Tror dere at alle kun kjører Fendt for at de har \&quot\;komplekser\&quot\; nedover i kontinentet? Det er utelukkende p.g.a økonomien. Den blir for dum Mr \&quot\;faks\&quot\;

Er det noen som virkelig har komplekser, må det være dere som bruke tid og energi på å rakke ned på Fendt. Kom heller med noen gode argumenter på traktorene dere har selv. Det er jo det som er verdt å lese noe om!

Guest Bache_G_1

Som man roper i skogen får man svar, heter det vel. Når diskusjonen startes slik den gjør kan vel ikke innleggene bli bedre? Trådstarter skriver at forstillinga er så bra, hva gjør den så bra? Samme olje over hele fjøla, ser ikke helt den store gevinsten når det ikke kommer frem hva slags olje han bruker, og sist men ikke minst, Fendt holder dobbelt så lenge som alle andre, og det vet han etter 1500timer?

Det stemmer sikkert at Fendt-eiere vet mest om Fendt, men det ser ut til at de vet mer enn nok om alle andre merker i tillegg, det må da være lov å være kritisk.

• 1 year later...
Guest Øyvind_1

Denne tråden var litt festlig å skumlese.

Har gjort meg nokon observasjoner.. :)

- Dekkslitasjen som skal vera bra på Fendt,

Kan det ha noko å bety at den er forholdsvis lett og kort i nasen ?

(lettare baktung med tung henger i kroken)

- Forbruket som skal vera enestående på Fendt,

Kan alt som er sagt om dette vera korrekt, bare at forskjellige maskinar har sitt fokus, og at den som brukar lite på veg vil ha lågt gjennomsnittlig forbruk om den kjøres mykje på veg ?

Og sist men slett ikkje minst ...

Traktor som politikk, det handler om følelsar :)

hei, egentlig har du ikke skjønt poenget.

Jeg vil si at Fendt eiere vet mer om traktorer generelt enn øvrige. Dette begrunner jeg med at de som kjører Fendt ofte er proffe kjørere som tilbringer utrolig mye tid i traktoren sin - de har traktor kjøring som heltids yrke. En typisk john deere, massy eller zetor sjåfør bruker traktoren mer på \&quot\;deltid\&quot\;.

Det at Fendt eiere er proffere enn oss andre har jeg et par refleksjoner over. Jeg har sakt det før og sier det igjen at i Norge er det svært få som trenger en Fendt. I det norske markedet lever Fendt og Eiksentert på unge entrepenører som \&quot\;må\&quot\; ha en fendt for å få gjort jobben. Dette og utspekulerte finansieringsordninger som gjør det mulig og finansiere disse uten egenkapital. Alt du trenger er evnen til og skrive navnet ditt på leasingkontrakten.

Også må den ha NOKIAN TRI 2 dekk til 100 000 ekstra skal det bli noe greie på det.

Så greier de og holde unna avdrag ett års tid eller to før det er slutt, og traktoren havner på finn. Ofte står det \&quot\;endret behov\&quot\; eller \&quot\;selges pga nedtrapping av leiekjøring\&quot\; på disse annonsene.

Når Fendt 936 ble lansert i Norge var det flere som \&quot\;måtte\&quot\; ha en sånn skulle det bli gjort no ordentlig arbe. Og nå står det flere på nettet til 5-600 tusen under nypris. Det er profft og god bedriftsøkonomi. Ofte har disse traktorene spesiallakk, det må man jo ha. De har ofte gått mellom 1000 og 2000 timer. Dette gir et effektivt verditap på 2-300 til 500 kroner pr driftstime. Det er profft.

Jeg tenker sånn, det må jo være oss som greier og gjøre samme jobben som en Fendteier med en JD eller NH som er proffe? Vi som ikke har alt det utstyret de har ombord?

Her i bygda er jordene grønne, buskapen i live og veiene er godt brøytet i vinterhalvåret. Men det er ikke en Fendt i milens omkrets. Tror aldri det har vært en Fendt her. Så det går ann.

Hilsen entrepenør på 27år med blå traktor og god økonomi:)

Ha ikkje vilja haft Fendt,um e ha fått kasta n ette me. Fendt æ da ikkje eingång pen å sjå på. Rætt å slett stygg æ n. Å haft 80talspreg heilt te nye hytta kom.

Guest Øyvind_1

Til proffen:

Egentlig har eg forstått ein heil del..

Om mekanismane bak valg av traktor, og om Fendt, vario og tms.

Mykje går på smak, kva ein sjølv har lyst på og likar.

Største forskjellane på traktorane på øverste hylle idag, er betjeninga.

Men ser her igjen at dette med meg og mitt har så stor kraft i nokon anonyme, at når nokon set spørsmål med dets unike fortreffelighet, eller trekk nokon saklige linjer som fx samanhengen mellom oppbygning og egenskaper... Så har ein misforstått?

Fint... Så den som ikkje er unyansert, nasegrus og oppriktig enig har misforstått...

Vær så proff ein vil, eg ser på dyr traktor som ei investering i arbeidsmiljø.

hmm, prøver en gang til:

Det som mens med at \&quot\;proffene\&quot\; velger Fendt henger sammen med kun EN ting: totaløkonomien. De skal nemlig leve av det å kjøre traktor imotsetning til mange andre som velger traktor etter hjerte.

Kanskje er/var ikke hytta helt optimal, kanskej er det andre minus og bakdeler med Fendt - men totaltsett gir den mest penger igjen i lommeboka.

Vi kan dele opp dette og se på følgende moment:

1. Drivstofforbruk: Her bruker de en sparsommelig Deutz motor, alene er ikke dette nok, man har derfor utviklet en drivlinje som passer med denne. Riktig bruk gir lavt gjennomsnittlig dieselforbruk, med den høye dieselprisen som er nå blir det fort penger av noen liter i timen.

2. Driftsikkerhet: Få reparasjoner gir mindre tid på verksted. ( Ergo kan man fakturere timer isteden for å betale verksted regninger. Jeg lover: det skal ikke mange verkstedsbesøk til før man innser hvor viktig dette er!)

3. Avsluttningsvis har Fendt høy 2. håndsverdi, dette oppveier den høye innkjøpsverdien.

Når man skal leve av traktorkjøring er det faktisk slik at man må vurdere totaløkonomien, derfor velger proffene Fendt. Det er jo greitt å kunne sitte igjen med litt penger til seg selv også!

Ha en fortsatt fin høst og vinter, virkelig ikke meningen å støte noen her inne!

Nå vel, totaløkonomi sier du? Jeg har sett mange tappre regnestykker fra Fendteiere som argumenterer med at de sparer stort på å kjøre Fendt. Og Fendt må de ha for den er komfortabel.

La oss se:

Du kjøper en Fendt 412 på Eik til i beste fall 1 000 000,- med laster og brøyteplate.

Jeg rusler til AK og kjøper en New Holland 6040 med laster og brøyteplate til ca 600 000. Kanskje ikke like full av utstyr og powershift, men la gå.

Vi leaser begge våre traktorer over fem år 60 mnd uten innskudd.

Etter fem år har begge traktorene gått 4000 timer og skal selges, du har aldri hatt tull med din traktor mens stakkars meg har skrudd for 100 000 kroner disse fem åra. Faens New holland!

Din Fendt har en realistisk bruktpris på 500 000,-, min 6040 ca 400 000,-

Da har vi noen tall:

New Holland 6040 første 4000 timer/ fem år

- Verditap 200 000,-/4000 timer = 50,-/t

- Vedlikehold 100 000,-/4000 t = 40,-/t

- Diesel 10liter/t a 8,- = 80/t

- Renter leasing 22,-/t

SUM = 192,00,-/time

Fendt første 4000 timer/ fem år

-Verditap 500 000,-/4000 timer = 125,-/t

-Vedlikehold ---------------------0,-/t

-Diesel 6 liter/t a 8,- = 48,-/t

-Renter leasing 36,5,-/t

Sum = 209,5,-/time

Da har jeg ikke tatt hensyn til avskrivninger av verditap.

Differansen er 27,5,- i favør New Holland eller (ikke fendt). Hvis vi fakturerer som i eksempelet 800 timer pr år/ 4000 timer/ fem år gir dette 800x 27,5,- = 22 000,- i merkostnad pr år ved Fendt. Selv om fendten ikke har hatt noe rep av noe slag og New Holland har skrudd for 100 000.

Disse 27,5 pr time eller 22 000,- pr år bruker jeg på en 14 dager tur til syden mens fendteieren prøver og finne på et regnestykke som gjør at han tjener mer på fendt enn andre merker. Tross stort verditap. DET kaller jeg komfort.

Og en ting til, Fendteiere er jo så proffe at de kjøper jo nytt. Dermed er din fendt 412 brukt med 4000 timer litt vrien og selge.

Et slik regnestykke blir værre og værre jo større maskinen er.

Og skal du trekke dumper med Fendten din og trenger 200hk + kjøper du heller Scania hvis du har snev av økonomisk sans og en edru regnskapsfører. Bruktmarkedet for 200HK+ er lite i Norge og tapet på disse er STORT.

Dere må huske på at penger koster penger.

Guest Øyvind_1

Proffen og Rune er jo heilt på kanal med mitt hovedpoeng.

-at valget er ei totalvurdering.

Man ser på økonomi, arbeidsmiljø, behov for utstyr osv.

Man avgrenser med krav til utstyr, og gjer så eit kompromiss mellom årsmodell/merke/pris.

Poenget med å sjå på arbeidsmiljø er jo å trivs.

Derfor ser du på hytta, betjening, forhandlar osv..

Det er ikkje slik at proffene velger Fendt.

Det er ein kategorisk påstand som ikkje tåler en kikk ut i verkelegheten.

Nokon velger Fendt.

Nokon velger... Så kan me nevne alle merka...

For å ta statistikken så leverer jd knusande tal nå siste mndane.

Eg trur ikkje alle dei skal gå i kos og hobby..

og trur heller ikkje at dei representerer dei som ikkje har tenkt gjennom valget..

Faktisk kjører mange bønder så mykje idag at dei må ha god og stabil traktor. Kan hende den er 20 år, men driftssikkerhet og fornuftige driftskostnader, det treng alle som har traktor.

Bonden lever i stor grad av å ha rett traktor. Han må ha den på hjul når graset skal inn, når kua skal ha rundball, når kvigene skal heim.

Han er ikkje like kravstor som den som kjører et halvt årsverk, men det er fordi han har færre timar å fordele sluttsummen på, og er nøyd å fira på krava for å kunne ta ut lønn..

Dette går sjølsagt på pris, men får utslag ikkje bare på valg av merke, men mest på utstyr. Man har sine krav, men må kompromisse mellom kostnad og behov også her.

Altså kan han kjøpa mange forskjellige merke som kan møta behova, då alle dei store fås med tilnærma likt utstyr om ein vil.

Hvis ikkje han lar vær kjøpa den dyraste blir han ein idealist som må spara på andre ting, eller henta inntekt utanfrå for å ha råd til å driva gard..

Han skal jo også ha hus og heim som alle andre.

Ser at 1000t pr år kan forsvara ein dyrare traktor.

Her kjem dette med smak og lyst på, inn som ein umålbal faktor som får den proffe traktoreigar til å gje litt timelønn for å få den rette.

Den rette er ikkje alltid den billigaste.

Den beste prisen er den som inneheld nok av dei tinga som letter kvardagen slik at du er mest effektiv..!

Her ein plass er også mitt andre poeng, at betjeninga er hovudforskjellen.

Det betyr at alle dei på øverste hylle er så gode at du ikkje drit deg ut med å velja dei, men kan forsvara det som ein smakssak..

Olle: Hvordan i all verden kan du få en 412 til å koste 1 mill? Og hvordan får du New Holland 6040 med laster og brøyteplate til å koste 600000? Du kan umulig ha sjekket prislistene! Regnestykket ditt er ikke verdt en dritt. Bruk reelle tall! Det blir tøys å oppgi listepris +++ på den ene og ferdig prutet---- på den andre.

Proffen: Jeg undres på hvorfor Valtra er det merket som selger mest over 200 hk.

Hvis entrepenørene er proffene, og entrepenørene kjører vel mest traktorer over 200 hk.

La oss se på \&quot\;proffylket\&quot\; fremfor noen, ingen er vel uenige når man sier at det er Rogaland, her kjører proffene noe så simpelt som deutz fahr....

Hehe, \&quot\;Snodig\&quot\; det ante meg at regnestykket kom til å skape reaksjoner:) En mill er kanskje noe stivt for en 412, men poenget mitt var at Fendt ikke lenger har noen vesentlig høy annenhåndsverdi sett i betraktning nyprisen.

Mye av grunne til det tror jeg er all bruktimporten av Fendt og JD fra England. Det er jo helt ekstremt hvor mange som skal leve av sterk norsk krone og billige pund. Enkelte mer seriøse en andre.

Disse pumper \&quot\;billige\&quot\; nesten nye billige Fendter inn bruktmarkedet og da kjøper folk heller det enn en fem år gammel norsk en. Tror jeg. Da blir bruktprisene deretter og verditapet en realitet.

Men nok om det. Til syvende og sist tror jeg ikke det er avgjørende hvilke merke og farge traktoren har på om du lykkes som selvstendig i et allerede presset næringsmarked. Evnen til å skaffe kunder, kundebehandlig ( ikke glemme de små ), finne en pris på tjenestene som verken er dyr eller for billig, se et marked og gjøre investeringer mot det samt arbeidslyst er nok faktorer som er vesentlig viktigere enn traktormerke.

Tror nok Fendten er høgt oppe og populer blant entrepenørene. Vil nok si dei siste årene har andre merker klatret bra opp med komfort/utsyrsnivå og er minst like god som fendten. Det som fendten flyter på er vel gearkassa og navnet fendt. Dei var tidleg ute med den type gearkasse. (vario). Andre merker kom sein i gang med trinnløs kasse. Noen hadde det i programmet sitt, men fekk det ikke ut i markedet tidleg nok, slik som fendten.

Som alle veit så har fendten kommet med nye modeller og er vel nå eit hestehode foran dei andre konkurentene igjen, slik dei var for ein god del år siden. Må nok si at fendt er bra på den siden.

Har nok lyst på fendt selv, men det er også andre merker på markedet som også er av interesse. Har sett litt på deutz fahr ttv 620. Den er det kampanje på nå, og etter ein prøvertur så kan det nok hende at det står ein slik ein på gardstunet her hos meg.

Har nå landet på det i følge motstanderne forferdelige og i følge \&quot\;menigheten\&quot\; fantastiske. valtra 142 direct. ved handel av ny traktor. fikk tilbud på fendt 413 o denne ville blitt ca 200000,- dyrere enn valtraen. kan forøvrig nevne at jeg er eier av en traktor med 100% mekanisk overføring med samme type motor som i fendt. bare til halve prisen brukt. grunnen til at jeg ikke valgte deutz igjen var at jeg har 15 km til valtraforhandleren og 180 km til deutz forhandleren. som den ekte patriot jeg er har jeg jo selvsagt en formening om at deutz aldri har feil eller mangler, men langt bak i hjernen var det et eller annet som sa at det kanskje var liker lurt med en som ikke tar et døgn å få hjelp til NÅR ikke hvis den går istykker. å ikke kom å si at FENDT er bedre, for så mye bedre er de vel ikke?

nei mye feil vil jeg ikke si at det har vært. Har skiftet en magnetventil av merket Bosch, som det antageligvis var produksjonsfeil på. noe som resulterte i at traktoren gikk kun bakover. ellers har det vært kun oljeskift og vanlig vedlikehold. på 3000 timer. I mine øyne er ikke det så ille, så gjenstår det å se om det er bedre eller værre det som er skruvet ihop i fylla i finland!!!!

Kjøpte fendt 415,med laster og fronthydraulikk for et år siden. Fikk også tilbud på en JD 6534,den ble 65 tusen billigere med samme utstyret, men fikk mye mindre innbytte på fk,valgte derfor å kjøpe fendt hos eik, da mellomlegget ble det samme. Før jeg fikk fendt har jeg hatt 6valtraer, den største forskjellen er først å fremst variotransmisjonen og drivstfforbruk. På fendt har jeg brukt 7,3 liter/ time på de første 750 timene, det er vel bortimot 10 mindre enn valtra 141 A brukte pr.time. Traktoren brukes til gårdsarbeid og endel snørydding. Tror nok at endel av prisene som oppgis fra traktorlevrandører er mer villedende enn veiledende.

Hva brukte du N141 til når den brukte opp imot 17 liter i timen?

Har selv Valtra`er og diesel forbruker ligger vel mer ned mot det nivået som du nevner for Fendten,ligger på 8-10 liter ved rundballing med 23 kniver,relativt flate jorder.

Dette er ikke noe innlegg for eller imot Fendt,da jeg aldri har prøvd en Fendt traktor.

har hatt 2 stk valtra n121, ein h.t å ein adv, slåmaskin 3m claas er dieselforbruk på 13.2 liter i timen, orkel 1260 agronic kombipresse ligg forbruket på 8.5 liter, å veitransport å snørydding (brøyterute av firmaer å parkeringsplasser på inntil mil heimefrå går det 8liter gjennomsnitt, har nå solgt begge disse traktorne, å anskaffa meg ein 142 d, har ikkje fått målt nøaktig dieselforbruk, men har på føelsen at det ikkje er langt vekke frå 121`ene.. å av alt drittsnakke om valtra direct eg har lese kjenner eg meg ikkje igjen i heile tatt! veitransport med 15rundballer opp bratte bakker er det aldri snakk om å måtte \&quot\;gire\&quot\; ner i c serien, synes de 4 gruppene er veldig ryddige å greie i bruk, å retarderbremsen i girkassa er heilt fantastisk i allslags bruk, stimulert turbinclutch til lasterabeid å kjøring på grasmark, selvfølgelig ein vanesak å kjøre direct, men for alle de som faktisk har \&quot\;gidda\&quot\; prøve å vende seg til disse traktorene har eg bare hørd positive erfaringer med den, men for alle som har prøvd den en time å 2 bør ikkje uttale seg i heile tatt, men eg kjøpte denne traktoren litt brukt, så denne har ikkje siste oppdatering, mulig den blir litt kvikkere i akselrasjonen, det er i såfall det eineste eg har å utsetje på den, men kjøre du i mode 1, er den kjapp som bare det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...