Gå til innhold

Fendt i særklasse.


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette må være en av de bedre debattene jeg har lest. Her er bondens egen brukererfaring som kommer til sin rett uten at han skal bli hakket nevneverdig på! Noen \&quot\;sleivspark\&quot\; er det riktignok, men sånn er det bare!

 

Det virker også slik på meg, at noen merker er rene skjelsordet i noens ører. Lytt heller til deres erfaringer og kom heller med dine erfaringer til dit eget utstyr.

Da er lesningen mye mere av interesse synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Med TIER-kravene til motorer spår jeg at det vil bli mindre og mindre forskjeller mellom de ulike motorprodusentene når det gjelder forbruk pr kWh. Man er bundet til begrensninger i utslipp av NOx og dette begrenser kompresjonsforholdet og dermed effektiviteten. Vi vil dermed oppleve mindre og mindre forskjeller. Dermed vil to ellers like traktorer(vekt og dekkutrustning) skilles av hvilken gearteknologi de har.

 

Som Oddvar sier har Fendt en ren mekanisk gearing ved høyeste utveksling/toppfart. Mekanisk vil være mere effektiv enn en hydrostat. Så vidt jeg vet har ingen andre enn Fendt/MF og noen Valtra denne transmisjonen. Resten har hydrostat i kombinasjon med mekaniske trinn.

Det vil derfor være nærliggende å stille seg spørsmålet om andre trinnløse teknologier er mer effektive enn Fendts innenfor spesifikke arbeidsområder der Fendt har hydrostat i kombinasjon med mekanisk, mens en annen produsent har rent mekanisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Det er ikke bare mekanisk overføring i topphastighet som gjør at Fendts transmisjon går lettere. Den har ingen kløtsjpakker i oljebad som veksler underveis i prosessen. Andre har kanskje både vendegearkløtsjer og gruppegearkløtsjer. De stjeler effekt når de er utkoblet, fordi de ligger og \&quot\;subber\&quot\; i oljefilmen. Spesielt gjelder dette vendegearkløtsjene, som jo roterer motsatt vei med stor hastighetsforskjell. Når motoren går på 2300 o/min med forovergiret innkoblet, så roterer halvparten av lamellene i reversgiret med omtrent samme turtallet ANDRE veien. Det vil si at turtallsforskjellen mellom lamellene innbyrdes i en og samme pakke er 4600 o/min. Det sier seg selv at dette må stjele effekt. Dette var argumentet FOR rent mekanisk kløtsj og girkasse for 10-15 år siden. For 35-40 år siden var dette også argumentet MOT våte skivebremser, for de som er gamle nok til å huske det. Bestefaren min drev med anleggsmaskiner på 50- og 60-tallet, og den tida var krafttap og drivstofforbruk argumentet MOT converter og powershift, spesielt på bulldosere.... En nyere CAT D6 med converter brukte kanskje dobbelt så mye diesel på en dag som den gamle D6 med tørr kløtsj. Kløtsjen var forøvrig betjent med en halvannen meter lang spak, som etter mitt vett gikk feil veg. Du måtte skyve spaken fra deg for å kløtsje, mens styrekløtsjene dro du mot deg... På hjullasterne var fordelen med converter (eller skytteltransmisjon som gamlekara kalte det)så stor at der var det ingen diskusjon. Tilbake til vårt århundre igjen: Variable transmisjoner med fire gruppegir vil ha flere hastigheter opp gjennom skalaen fra 0 - 50 km/t hvor kraften går rent mekanisk. For eksempel ved 5 km/t, 12 km/t, 26 km/t og 41 km/t. På samme måte vil den ha mest hydrostatisk krafttap ved 8,5 km/t, 19 km/t, 32 km/t og, dessverre, 50 km/t.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
International Hydro 85 hadde 100% hydrostatisk drift. La oss si at vendegearet og 1-2-3-4-gearet er erstattet av en stor, variabel hydrostatpumpe som kan pumpe olje begge veier, og drive en stor oljemotor. Bak denne oljemotoren kommer så en høy-lav gearkasse, med ett arbeidsgir og et transportgir. Traktoren er ment å kjøres med håndgass og konstant turtall. Så regulerer man farten trinnløst framover og bakover med en spak, på samme måte som en hydrostatisk drevet skurtresker. Hydro 85 var etter min mening super til å dra høypresser, potetopptagere o.l kraftuttaksdrevet redskap som trengte variasjon i hastigheten. Problemet var at den hadde stort effekttap i transmisjonen, og var svært treg i transportkjøring. Vanlig tung jordbearbeiding som harving og pløying var den også uegnet til, da hydrostaten ble overbelastet. Den svenske skogsmaskinen Bruunett 578f ble bygget på en International Hydro 85-traktorkropp. Maskinen var en 8-hjuls lassbærer med krana på hyttetaket, og inni den fant man altså en Hydro 85 som basmaskin. Jeg vil påstå at Hydro 85 passet bedre som liten lassbærer enn som vanlig jordbrukstraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jekk fra mf 6470 til fendt 716 angre ikkje 1 sek på d. ikkje ett eineste feilslag på den kjørt 1600 timer, mf va kjørt liga møje når eg bytta inn d va ny toppakkning ny dynamo + flerne mindre ting på mf en. hadde michelin mx 108 eller ka di hette på den. di sleid veldig fort i forhld til di multibibb dekkene eg har nå på fendten. e og klar øve di e i ein heil aen prisklasse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avsporing til..

Her på gården har det vært forskjellige merker opp gjennom årene.

Ikke de største og mest avanserte. Til jordarbeiding, grashøsting, skogsdrift og litt transport har ingen vært i nærheten av min gamle MB-trac 1000. Bra komfort, mindre jordpakking og lavt forbruk. Etter mange tusen timer har den enda ikke hatt behov for verkstedbesøk.

Synd fabrikken la ned produksjonen tidlig på nittitallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest kvegard

Hei hei fendt elskere. Da er det tid for å spørre om noen spm.

 

Jeg lurer på om det er stor forskjell på luft og mekanisk hyttefjøring på fendt?

 

Og hvordan løser dere å legge opp ekstra hydr frem til frontlift? Bruker dere krysspaken med velgeventil mellom forran og bak eller ny sentral?

 

Sitter og titter litt på 718 og 820, men vet ikke hva man ender opp på enda.

 

Håper på raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte mine første Fendt`er i 84 og 85 fra Svene.

De gikk konk og Høstespesialisten i Vestby tok over importen, på alle deleprisene ble komma flyttet et hakk til høyre.............

Det ble et kostbart ekteskap som førte til skilsmisse, til og med gull kan kjøpes for dyrt.........

Fendt er vel kanskje også i dag den mest avanserte, men forspranget er nok ikke veldig stort.

Bla JD og MF har gjort noen kvantesprang.

De som påstår at Fendt har et dieselforbruk som ligger 30 - 40 % under konkurrentene er i beste fall fulle.

- å juge på seg kvinnfolk og penger hjelper ikke på en pung -..........-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer litt på ny traktor men er så fornøyd med min mf 6455 så det blir en ny 6480 eller 7480, 7480 n har vel samme transmisjon som fendt.

-har denne da de gode egenskapene som er nevnt her?

skal gå mest på jordet,har lastebil til transport her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjørt Fendt i mange år i jordbruksamenheng,den siste

818 med vario tms. Har kjørt den noen år nå og bruker den

til dei tyngste jobbene.Den er utrulig mjuk og \&quot\;smooth\&quot\; å

kjøre ingen rykk og napp som sliter på akslinger og drev.

Har lært meg å bruke endel av finessene som finnes og er

veldig godt fornøyd. Mange som rakker ned på fendt vet ikkje

hva dei går glipp av synd for dei.Det som eg ikkje blir heilt

fortrolig med er at MF og Valtra får teknikken som Fendt har

utvikla så fort, men det er jo AGCO som nå bestemmer.Utvikling

skostnader er jo astronomiske for produsentene sånn er det bare.

Neste Fendt eg kjøpe har kansje sisumotor.Kjører og eindel JD trinnløs, vil heller anbefale folk som skal kjøpe JD og velgevanlig gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonde. Hvilke fineser er det fendt har som de andre ikke har ?

Fendt er en kjempe traktor, men det er flere andre som er fullt på høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare Fendter sjøl,men i et nabosamarbeid kjører dei

andre JD.Det som er forskjellen bla.a er den unike og behagelige

kjørepedalen som du styrer fremdrift med foten mens ei hand på

rattet og ei på hydrolikk,styrebokser,terminalosv gjør arbeidet mye lettere men det er en forutsetning at en lærer seg å bruke det.Når

det gjelder holdbarhet på trinnløs vet eg at både JD og Fendt har havari på dei.Vil nevne noen detaljer som EG meine er Fendts fortrinn.

Veldig stabil etter vei tilog med gammelfendten går rett frem uten

vingling.

Skikkelige solide speil

Kjørepedal++TMS men må kunne brukes

Fjærende foraksel og motorbrems(dei andre og kjem itte her)

Er du på høyt turtall med feks slåmaskin på nyslått sleip eng kan du stille inn jervheten på vendegiret slik at det er enda mykere, då unngår du å rive opp svoren.

Kjøring med halmpresse når det er litt ujevn streng med kjørepedal må og oppleves, pressing generelt er behagelig med pedalen.

Når det gjelder drivstoffforbruk har me ikkje målt men har planer

om det neste år.Men me har ein følelse av at det går litt mindre

suppe i dei med røde felga.

Til slutt vil eg trekke fram bruktverdien, den kan sikkert diskuterast

men undres litt når en ser på prisane på Fendt kontra andre merker

spesielt i Danmark dei er betraktelig høgare særlig når dei er kjørt

mange tusen timer men det er kansje bare min oppfatning.

Hadde sikkert kjørtJD eg og hvis ikkje Fendt hadde produsert traktorer.Ville bare hiva meg på tråden og synes det

var kjekt å lese om trådstarter som var så fornøyd og hadde opplevd en ny måte å kjøre traktor på.

Ha en strålendeGod Kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå i sommer hatt endel traktorer på prøve. Alle i ca 200 hk klassen. De jeg har hatt er MF, Fendt, New Holland, Case og John Deere.

 

Fendt og John Deere er i særklasse best med tanke på smidighet, service, drivstofforbruk (Fendt klart best på forbruk) annenhåndsverdig osv.

 

Alt dette er jo ikkenoe nytt, men jeg vil bare dele min erfaring med andre også.

 

Er vel ingen bombe når jeg nå velger Fendt igjen, disse traktorene kan ingen ha mening om uten å ha eid og kjørt dem over tid! Bare så synd at forhandlernettverket i Norge ikke holder mål. Eikmaskin er LANGT bak Felleskjøpet på service og oppfølging desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he... ville ikke tatt \&quot\;arnt\&quot\; sine egentlig litt lite utdypa meininger så alt for seriøst. Tror nok du overlever godt i puma hytta kontra ei hytte fra tidlig 90 tallet som \&quot\;arnt\&quot\; brenner sånn for....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leser endel av innleggene, blir egentlig ganske forbauset over hvor negative noen av dere er når Fendt blir komentert i positiv rettning! Særlig noen få er særdeles aktiv inne i de fleste forum med erfaring som en skulle tro at nesten ingen har i dette landet! Særlig ikke med så ung alder som jeg har på følelsen dere har!

 

Jeg må si meg enig med de fleste Fendteierene, at denne traktoren har virkelig vært en traktor som ingen kan måle seg opp mot over flere tiår!!

 

Det er jo en grunn til at de fleste traktormerkene prøver å kopiere denne sliteren, da med særlig tanke på de patenterte komponentene som finnes her!

 

Blir jo lettere oppgitt over at noen ikke klarer å være saklig i sine innlegg!! Da særlig med tanke på de som ikke klarer å komme med saklige innlegg om sitt eget merke men bare rakker ned på andre gode, og lærerike innlegg.

 

Og hvem sikter jeg da til?? Vel, med litt rund-dans oppe i \&quot\;toppetasjen\&quot\; som noen av dere tror dere har så meget av burde føle dere skyldig!

 

Er vel nevnt før her inne, kom med saklige innlegg og ikke kom med kun negative tanker! Let etter det positive, da kommer en langt her i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, dette er ikke lett!

 

En liten gåte:

Jeg tenker på en traktor med samme motor som Fendt bare at den er \&quot\;orginal\&quot\;, nesten samme farge, men ikke på felgene, har en fantastisk hytte som er stor og med grasiøs oversikt, kjørepedal har traktoren også både på trinnløs og \&quot\;manuell\&quot\;, oversikten er super, den har hatt kjøre kjørespak i snart 10 år - noe som claas feks lanserer som nyhet nå. Traktoren har hatt trinnløskasse like lenge.

Hva slags traktor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på noe av dette før, og BG satte fokus på det i et nummer når det gjelder å utnytte traktoren sin maksimalt. Jeg har selv bare erfaring med MF, Fendt og JD på de områdene jeg nevner under.

 

For meg er det viktig at arbeidet jeg gjør med traktoren er gjort skikkelig, og at jeg kan hente ut mest mulig info og data fra arbeidet som er gjort. Om motoren på traktoren er sånn og sånn, om klimanlegget ikke er helt finjustert eller om nabogutten klager over trang beinplass blir da bare bagateller?

 

Første punkt for min del er pløying. Hvis du skal pløye en trekant og unngå hakk i vendteigene har jeg prøvd å kjøre plogen litt \&quot\;skeiv\&quot\; når jeg senker den ned. Det vil si å ikke snu plogen 100 %, men kanskje 80 før man senker plogen og så snu siste bit når man kjører i gang. Med Fendten har jeg gjort det slik at jeg styrer hastigheten med kjørepedalen, fast turtall(1100 omdr/min) og med en knapp på variospaken senker ned plogen til rett nivå, kjører hurtigsenk, kobler inn sperren og kobler inn cruisecontroll. Ett trykk og alle disse operasjonene blir gjort. Rett etter jeg trykker på knappen drar jeg i hyrdaulikkspaken med lillefingeren for å snu plogen 100 %. Skal ikke si det blir absolutt perfekt, men det er noe helt annet å pløye vendeteiger med dette opplegget enn hva som ble gjort før. Jeg bruker i tillegg arealmåling som kobler inn når jeg senker plogen, slik at jeg til en hver tid har kontroll på hvor mye jeg har pløyd og i tillegg kapasitet fra jorde til jorde. Jeg tenkte dette var mulig på JD, men har ennå ikke funnet ut hvordan... Og Masseyn har jeg gitt opp.

 

Møkkjøring med tankvogn og blekksprut/nedfeller. Jeg trykker på en knapp på variospaken og blekkspruten heiser seg opp fra hvileposisjon, legger ut bommene og går ned i flytestilling. Neste knapp som er ca 1 cm ned til venstre starter hyrdaulisk drift av kniven, kraftfuttaket og riktig turtall. En annen knapp på variospaken stopper hele greiene og legger sammen bommene. Jeg kjører arelamåling og med 12 meters bom og 12 m3 vogn trenger man ikke være noen ekspert for å regne seg fram til hvor mange m3/da man kjører på hvert enkelt lass, på hvert enkelt stykke eller totalt for en vekst. Her sliter jeg med JD igjen...

 

Det er på disse to områdene jeg synes Fendten er hakket bedre. Mulig det blir detaljer, men hvorfor kjøpe en traktor med vendeteigsautomatikk og arealmåling for så å ikke bruke den til noe?

Dette må jo være interessant for maskinstasjoner også, spesielt ved møkkjøring. Hvor mange m3/da kjører du på? spør bonden. 3,4 på forrige lass, 3,3 hittil i dag. Det må vel nesten være en drøm å kunne svare sånn? Eller om man vet at man gjødslet et område av åkern litt svakere enn et annet så kan man vel tenke på det når man kommer med kunstgjødsla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så har du bruk for en avansert traktor, eller så har du det ikke!

 

Landbruket idag krever mere og mere nøyaktighet og effektivitet, noe som en avansert traktor hjelper deg med hvis du har hodet til å sette deg inn i traktorens muligheter!!

 

Store bønder og entreprenører kjører i dag ganske store og avanserte traktorer for å lette arbeidsdagen, og for at arbeidet skal kunne dokumenteres!

 

Med Fendt`s muligheter for dokumentasjon velger bl.a entreprenører ofte denne traktoren p.g.a dette. Da er det også en stor fordel at dieselforbruket er på markedets laveste nivå!

 

Er vel en grunn for at mellomstore og store bønder samt entreprenører velger det beste og er fornøyd med det, da får vi bare tåle litt kritikk og misunnelige komentarer i ny og ne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

\&quot\;Dette må jo være interessant for maskinstasjoner også, spesielt ved møkkjøring. Hvor mange m3/da kjører du på? spør bonden. 3,4 på forrige lass, 3,3 hittil i dag. Det må vel nesten være en drøm å kunne svare sånn? Eller om man vet at man gjødslet et område av åkern litt svakere enn et annet så kan man vel tenke på det når man kommer med kunstgjødsla? \&quot\;

 

Nei, det er ikke noen drøm, det du snakker om her var tilgjengelig allerede for ca. 25 år siden (*)\; da også med inngang for flowmeter som kunne måle utspredd mengde nøyaktig og kontinuerlig under kjøring -men selv i dag er det uvanlig med slike flowmetere montert på gjødselvogner, selv om det finnes til både 4,5 og 6\&quot\; rør. **

Det som riktignok manglet da var minne og gjennomsnittsberegning for \&quot\;hittil i dag\&quot\;.

 

*Valmet Agrodata, som ekstrautstyr på 05-serien og senere.

** link: http://tiny.cc/52szv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune sier han har kjørepedal i sin JD, når kom det på markede??..:)så lenge han ikke bruker kraftuttaket, ja,ja det er og blir en gasspedal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...