Gå til innhold

Oppussing av MF135


DuraAce

Anbefalte innlegg

Hei,

har planer om å "degradere" en MF135 som har vært på gården i ca. 20år, den er fra 1976 modell med engelsk stoff-hytte til gode gamle buede skjermer. Vi har en 1966 modell med buede skjermer fra før, men denne er helt så nedslitt at jeg valgte å selge den til ny eier. Derfor vil jeg altså lage en "ny" åpen traktor til småarbeid her på gården.

 

Fikk endelig telefon fra Eiksenteret at de hadde fått inn Dalen veltebøylen jeg skal ha på. Men jeg har igrunn ikke gjort mye for å oppdrive buede skjermer. Er det noen som har slikt liggende eller tips til noen som har, gjerne brukt og billig så blir jeg glad. Det må være disse fra 135, ikke fra 35.

 

Målet er å få en traktor som denne (bare min har original servostyring og Dalen veltebøyle):

http://www.belltractors.com/site_images/product_images/medium/P_274_C_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Jeg har akkurat restaurert en MF135 selv. Økonomideler har skjermene til ok pris, ferdig lakkert, osv.

 

Deter uansett veldig gøy og lærerikt. Beregn litt mer tid en du tror det kommer til å ta og vær veldig strukturert, ha en fremdriftsplan, osv. Det tar dobbelt så lang tid som du hadde tenkt, fordi det er en gammel traktor. Kjøp slipe rondeller til vinkelsliperen, og epoxy-stål for å gjøre karroseri arbeidene. Jeg er på ingen måte en kyndig på disse feltene, men det er en utrolig lett maskin å arbeide med!

 

Lykketil.

Pe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hva du enn gjør, når du restaurerer en gammel traktor, så få på den de rette, originale fargene!

Og de rette klistremerkene! Jeg har sett endel traktorer på veterandager o.l. som er lakkert i feil farger og det skjærer i øynene. (Tenk dere en Deutz med en mellomting mellom John-Deere- og Fendt-grønn??) Det er også en fordel å sprøyte traktoren en omgang med owatrol-olje og la den tørke noen dager før man lakkerer. Bland gjerne 15-20% owatrol i lakken også. Da blir den sterkere og mer holdbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tracker_1
Noen som vet hvor man kan få kjøpt lakk som er slitesterk og holdbar? Arcanol og Bengalakk synes jeg er for dårlig, selv med godt grunnarbeid. Husdyrgjødsel sitter bedre på traktoren enn Bengalakken gjør... Bare synd den ikke kommer i flere farger\;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...