Gå til innhold

Norsk stein


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valtra_1

Norsk stein har kjøpt 8 Valtra til å gjøre vedlikehold på maskiner og anlegg.

 

Gisle Haugen kommer med følgende komentar:

Å kjøpe valmet traktorar for å bruke som servicevogner blir berre dumt. Dei kjem til å ende opp med meir service på traktorane enn på det dei eigentleg skal.

 

Hva er det som er dumt å bruke Valtra eller å bruke traktor som service maskin?

 

Der disse traktorene går er det ikke mulig å bruke vanlige biler. Å kjøpe lastebiler til millioner er og mye dyrere en traktorer til 300 tusen. Traktorene er og fleksible og kan bytte forskjellig utstyr på få minutter.

 

Så spørr igjen Hva er det som er Tullskap som Gisle skriver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk stein har kjøpt 8 Valtra til å gjøre vedlikehold på maskiner og anlegg.

 

Gisle Haugen kommer med følgende komentar:

Å kjøpe valmet traktorar for å bruke som servicevogner blir berre dumt. Dei kjem til å ende opp med meir service på traktorane enn på det dei eigentleg skal.

 

Hva er det som er dumt å bruke Valtra eller å bruke traktor som service maskin?

 

Der disse traktorene går er det ikke mulig å bruke vanlige biler. Å kjøpe lastebiler til millioner er og mye dyrere en traktorer til 300 tusen. Traktorene er og fleksible og kan bytte forskjellig utstyr på få minutter.

 

Så spørr igjen Hva er det som er Tullskap som Gisle skriver det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke bli så mye feil på en så enkel og gjennomprøvd traktor som Valtra A serie.Traktorene skal jo stort sett dra en henger med verktøy fram og tilbake.Ikke vet jeg hvor mye disse hengerene veier,men det ner vel neppe snakk om \&quot\;overvekt\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vestlandet en plass ble det for noen år siden brukt en Valtra A95 til å kjøre ut fjell fra en kraftverkstunell. Traktoren ble skrudd i \&quot\;småbiter\&quot\; og flydd inn med helikopter. Alle sa den ikke ville tåle påkjenninga i tung transport, men den gikk omtrent kontinuerlig i to år uten å skifte kløtsj engang!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valtra må jo ha noe spesielt siden de er så dyre. jeg har kjørt valtra i 2000 timer og skjønner enda ikke hva som er så bra med de, at de er like dyre som john deere. noen som vet hva som gjør at valtra er så dyrt? for det er jo ikke noe tvil om at det er en såkalt billigtraktor med dårlig komfort og lite utstyr, samt mye ulogiske plasseringer.

SELVFØLGELIG ER DE BUNNSOLIDE, SÅ GJENNOMPRØVD SOM VALTRA ER. UTVIKLINGEN AV TRAKTORENE HAR JO STÅTT STILLE SIDEN 2000 FREM TIL DE TRINNLØSE KOM NÅ. UTSEENDE HAR FORANDRET SEG. MEN JEG SYNES DE HAR BLITT STYGGERE DESVERRE.

TILSLUTT VIL JEG KONKLUDERE MED AT VALTRA HAR GOD SERVICE, MEN ER DYRE OG DÅRLIG KOMFORT OSV IFT PRIS. FIN TILLEGGSTRAKTOR, MEN MÅ DRIVE STORT GODS I SVERIGE DA FOR Å HA SÅ DYR SEKUND TRAKTOR, KAN KJØPE BRUKT FENDT ISTEDET. MEN TIL DERE SOM KJØPER VALTRA UTEN PGA DET ER GOD SERVISE: HVORFOR I ALL VERDEN KJØPER DERE VALTRA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hos en entreprenør som driver med bl.a. fjellspregning. Vi har 5-6 A85 med påmontert kompressor bak og laster med skuffe foran. Disse brukes hovedsaklig til å frakte sprengstoff og singel opp og fram til salva. Enestående traktor til å ta seg fram hvor det er trangt og bratt.Har faktisk kjørt så bratt oppover med en at oljelampa begynte å lyse. Men har vært endel tull med noen av de. bl.a. sprekk i gods rundt kløtsjen, feil på elektronisk trepunktsbetjening og dårlig parkeringsbrems. Men til vårt bruk er nok dette uansett den beste traktoren på markedet. Enkel konstruksjon, (Kløtsjspaken til innkobling av PTO er faktisk samme som på Valmet 702 fra 1980)og ikke mye ekstra \&quot\;fansy løsninger og dippedutter\&quot\; som vi ikke har bruk for.

Men som landbrukstraktor vil jeg si at den er helt ubrukelig. Stående tung kløtsjpedal, som man faktisk ikke får plasser mer enn tåa på. Dårlig og idiotisk plassert spak til betjening av ytre hydraulikk. Tungvint innkopling av PTO. Alt i alt en tungkjørt traktor hvis man skal sitte flere timer bak rattet i den iløpet av en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre L: Kva slag Valtra er det som øydelegg nattesvenen din? Er det i tradisjonelt jordbruk du bruker den? Gjødsling, jordarbeiding og gras hausting?

Lurer sjølv på om N141 kan vær eit bra alternativ når eg skal bytta traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette er på sida men hva er egentlig problemet med Valtra. Hvorfor er det så mange som rakker ned på Valtra? har det ikke slått dere at en traktor som du synes passer deg og ditt bruk kansje ikke passer en annen. Kan legge til at jeg selv ikke kjører Valtra men har så vidt prøvd en. At Norsk stein velger å kjøpe Valtra har sikkert mange gode grunner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden holder Kåre L på med det som nesten er mobbing?

 

Valtra passer på noen gårder, fendt på noen, MF på noen, det finnest ingen fasit på hva som er best.

 

Vi har hadd mange forsjellige merker, og til skogsbruk om vinteren, og vanlig gårdsbruk om sommeren med mye fresing finnes det etter min mening ikke noe bedre en valtra, mens naboen har MF og mener akurat det samme om MF\'\'er, men jeg \'\'\'\'mobbber\'\'\'\' ikke naboen for det.

 

Det er faktisk lov å respektere at ikke alle synes det samme er bra, det gjelder scooter, biler, snøfresere og ALT.

 

SÅ POENGET ER: PRØV Å TENK PÅ AT MERKET FAKTISK KAN PASSE FOR NOEN, MEN IKKE ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jim s:

 

slapp helt av du. jeg er ikke ute etter noen som helst. og å kalle meg for en mobber er ute på vidda.

jeg ser ikke på meg selv som perfekt, og jeg respekter de som kjører valtra, selvølgelig. men jeg sier bare at jeg ikke liker valtra, og stiller ett spm til dere som liker valtra hva dere synes er så bra med den, i og med at den koster såpass mye som den gjør da.. er jo ikke så mye penger i landbruk. men som sagt jeg er ikke ute etter noen her.

men skal det være så vanskelig å få svar som ikke er nesten truende tilbake da? var jo ikke meningen å provosere i det hele tatt. beklager til de som føler seg provosert. og det er jo helt klart forskjellige behov og meninger på hver enkelt gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hvorfor de har valgt å kjøpe traktorer. Haddde de kjøpt kassebiler for å bruke i serviceoppdrag så hadde de vært helt herpeserte etter 4-5 år, og omtrent null verdt. En Valtra har en nærmest kunstig høy annenhåndsverdi, og er lett å selge den dagen man finner det for godt. A-serien er enkel og robust. Det er ikke førerkomforten som er det viktigste her. Det er heller ikke tilfelle at det er 12000 - 15000 kr bortkastet hver gang det er tid for service, det høres ut som om man hadde spart 15.000 pr service ved å velge en annen traktor? Anleggsfirmaer pleier å være nøye med å følge serviceintervaller, og måtte ha kjøpt oljer og filtre til andre traktormerker også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dykk ser på \&quot\;nicket mitt\&quot\; er eg valmetmann, har også blitt mobba før pga at eg omtrendt er komplett idiot, sidan eg køyrer det... eg har sånn ca meldt meg ut av heile debatten, for synd å sei det så har debatten på bg sidene blitt ein lekeplass for mange useriøse folk så heilt sikker har store fritidsproblemer... men tilbake til tråden, eg ser ikkje noko galt i traktorhandelen dei har gjort, trur ikkje at eit så stort firma som norsk stein, gjer ein såpass stor innvistering utan mål å meining?? å viss dei liker traktorane å dei gjer bruken deira, er vel for pokker det det viktigste?? erfaringsmessig er dette greie, solide å billige traktorer, med komfort å utsyrsnivå der etter!! kvifor kan ikkje norsk stein få kjøpe dei traktorane utan at en gjeng med suppehover skal sitja å kritisere deira valg?? ta heller å gratuler dei med handelen å ønsk dei lykke til, viss dykk absolutt må seie noko!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

valmet 6550:

 

hvorfor så hissig?

suppehuer og idioter.. du er jo selv med på å lage ett dårlig rykte av valtra når du skriver slike innlegg:( skjønner ikke hva du er så sint for jeg. men er jo tydelig at du føler deg angrepet på en eller annen måte. hadde du vært stolt av valtra, og ment at det er den beste traktoren så hadde du forklart meg hva som gjør at du kjøper den. savner ett saklig innlegg av valtra-folk, som forteller fordelene med valtra som gjorde at de kjøpte valtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Jeg startet denne tråden for å spørre Gisle Haugen hva som var så dumt med at norsk stein kjøpte traktorer. Han har tydligvis ikke lyst å svare på det.

Når det gjelder fordeler og ulemper med Valtra har vi hatt mange debatter tidligere om det. Det er mye smak og behag med valg av traktor, hos oss har vi kjørt valmet i 32 år og har hatt svært lite problemer med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Valtra:

 

der sa du det. \&quot\;vi har kjørt valtra i 32 år\&quot\; og har hatt lite problemer med de.

valmet og de første valtrane var jo bra. men fra 2002 så har det gått nedover. det har stått stille med utvikling, og prisen blir dermed kunstig høy når konkurentene drar ifra med utvikling SAMTIDIG SOM VALTRA PRESTERER Å HOLDE PRISEN HØYT OPPE, OG DET HAR DE JO TJENT PÅ NÅR SÅ MANGE NAIVE NORDMENN HAR KJØPT EN VALTRA PGA AT 805`EN VAR SÅ SPREK OG LETTSTARTET OM VINTEREN....

alle valtraer er for eksempel altfor lette i bakstussen til at de kan være gode og stabile traktorer å kjøre unntatt til harving,såing og pløying. transport er jo uaktuelt uten mye bakhjulsvekter da. valtra var no drit for å si det rett ut frem til de trinnløse kom, men de er like kjedelige inni hytta da:( og er vel likt og kjøre bortsett fra girkassa. nei du må være passe trangsynt om du kjører valtra. la dette være en oppvekker til dere som kaster bort time på time år på år med å kjøre valtra. tenk så mye fine kjøreopplevelser dere går glipp av da!

blir vel mye bråk og jeg blir utestengt fra bg osvosv. men nå har jeg skrivd rett fra levra uten å ta. VALTRA BURDE BLI 80-100000 BILLIGERE.

dere må være klar over valtrafolk at valtra har tjent penger på mange naive sauer som dere jo er, dere har handlet og handlet, enda valtra har kjørt med samme bakstuss i over 17 år. dere har vært med å stoppe utviklinger på valtra. uffamei.

bare begynn: kall meg ditt og datt. døm meg nord og ned. vet jo at det er jeg som får svi her fordi jeg forteller meninga mi uansett. er valtrafolket innpå her som har hisset meg opp med innleggene sine. så fort noen stiller seg kritisk til valtra så blir de truet nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre L: du har fortsatt ikke skjønt poenget som er at valtra passer til noe og andre merker til noe.

 

jeg sa at du NESTEN mobbet, ikke at du jorde det.

 

Dessutten er valtra ca 100 000 kr dyrere en valtra.

så å si at valtra er dyrere er rein løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 6650 HT 2000 mod. med laster og bakhjulsvekter og industrihjul,

Fendt 412 og 718 med lastere.

Jeg driver med brøyting og litt transport.

Til brøyting av krevende områder med litt variert terreng så er valtraen en uslåelig kombinasjon,litt liten motor.

Har kjørt min rode med alle traktorene og det er ingen som kan brøyte roden raskere og like nøye utført som den lille udugelige valtraen som dere sier.

Når det gjelder vendegir plasserring med parkfunksjon så er det meget lett i bruk og noe alle burde få prøvd.

Vilket annet merke kan vise til bedre varmeapperatutrustning??? Har aldri vært i nætheten av og fryse i en valmet.

Jeg har hatt maskiner siden 1993 og det har vært MF,Cat,JD,Fendt,Case,Jcb og Valmet / Valtra har enda ikke hatt driftstans, så jeg mener at uansett merke er det brukeren og godt forebyggende vedlikehold som avgjør.

Det kan jo være det at noen merker / modeller er mindre egna for nordiske vinterforhold.

Det er vel ikke noen som er så veldig dårlige traktorer i dag?? Du får som regel det du betale for:-) Lykke til . ( Moderer dere nå i adventstida )

M.v.h Pål Aa

 

 

412 er den som kommer nærmest men den er ikke like smidig,men har jo en uslåelig transmisjon.

718 egner seg mest til veibrøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Kåre I veit ikke heilt hva du er ute etter, men tar du total økonomi så er faktisk valtra noe av det billigste du kan kjøpe. er ingen andre bortsett fra FENDT som har like høy annenhåndsverdi.

Valtra har slitt litt med kvaliteten på noen komponenter de siste årene men det har ikke kostet kunden de store summene pga. garantien.

Nyeste valtraen her er en meget bra traktor, men samenlignes den med det mest fannsie utstyret så er den ikke den mest moderne, men den virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agrostar_1

Hvis du absolutt må ha svar ifra MEG og kun MEG valtra, så skal du få det.

 

Kvifor det er domt å kjøpe valmet? (dei trinnlause kan kanskje kallast valtra, alt anna er ifra 80-tallet, ergo valmet) Valmet har ei vektfordeling som er bak mål, me har ein 900 og ein 6006 der 6006 er 50/50 med firehjulstrekk utan lastar. Alikevell så følest den meir stabil fram og bak enn 900. I sidehelling er det omvendt, men kva kan du forvente med 13,6/38 hjul. Hektar du ein rundball bakpå valmeten så gynger den noko, hektar du ei møkapumpe type lang på Deutzen så blir den kun litt lettare på styringen, men er like fin å køyre.

 

Laga for nordiske forhold? Nei aldri, me har aldri hatt så mykje dieselproblem med ein traktor som med 900, 405 var det mindre tull med. 900 stoppar minst 2 gonger i året på grunn av dieseltull. Og det er kvart år eit eller anna problem med elektronikken på den, det kan vere alt ifra at hydraulikken ikkje fungerar til visarar som ikkje funkar.

 

Deler på dagen? Nei aldri, det blir sendt med posten og tar ihvertfall 3-4 dagar før du har det. Deler på dagen må vere med fly ifra finland og til norge, fortsatt skal det ut til brukaren. Da går det like fort/treigt å skaffe deler til ein 34 år gammal traktor som merket aldri har klart å seldt skikkeleg.

 

Og komfort i ein valmet gidd eg ikkje ta opp ein gong, alle som har sete i ein valmet, clutcha litt, gird litt, brukt hydraulikken litt eller køyrd etter veg veit korleis den er.

 

Dessutan er dei absolutt ikkje billige som folk skal ha det til og som er komme fram i tråden her. Traktoren er dyr i basis, dyre deler og dyrt å skru. Berre eit dieselfilter som er litt spesielt kostar 400 pluss moms. Og kva i alle dagar er vitsen med å ha matarpumpe og dieselfilter på kvar si side?! Det er umuleg å sjå om dieselen som du pumpar er med eller utan luft.

 

 

Men tilbake til diskusjon om traktorar, kvifor er det kun valmet som får høyre det gang på gang? Kjem me innpå andre traktorar som er dårlege så nemner me det kun og ferdig med det. Mens med valmet så må det utdjupast og unnskyldast i lange baner, er tydeleg at det er det merket folket både hatar og elskar mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Har ikke mye erfaring med de små valtra-ene, men har hat autokontrol i 17 år og det har aldri vært noe galt med de.

At du Gisle har hatt problemer med din valtra betyr ikke at alt er dritt. Vi hadde deutz på 70 tallet og der fantes det ikke bremser, ikke dermed sagt at alle deutz er dårlige for det. Har også kjørt FENDT og der var det mye problemer med bremser og elektrtiske komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ingen problemer med å framheve valtra`ane mine som eit fornuftig valg, å eg blir heller ikkje hissig som eg blei beskylt for i mitt tidl svar, men eg er bare så utrulig drittlei av unger som ikkje har noko betre å gjer enn å kritisere både f.eks valtra å norsk stein, som tidl her.. men folk må jo skjølvsagt få kritisere viss dei har saklige argument, å har dårlige erfaringer med traktoren! Eg personleg køyrer valtra / valmet det gjer far min også, me driv kvar vår gard å køyrer ca 13-1500 timer årleg kver, å når timeteljeren begynne å nerme seg 8-10000timer, utan nevneverdige problemer, har me ingen grunn til å byte merke! traktorane starter å går uansett, serviceapperatet her fungerer utmerket i forhold til visse andre, å det er ikkje mange andre her i området så har hatt mindre problemer så eg kjenner til! meir gidder eg ikkje sei, eg kan ambefale valtra til kven det skulle vere, å viss dykk seier at valtra er så gammaldags å ubrukelig, får det vere dykkar sak, men eg har kjørt det meste av nyere traktorer, både \&quot\;autopower-tms å vario, cnh osv\&quot\; å viss det er så inn i helsikken mykje betre får dykk bare meine det! kjørte f.eks ein deutz k120-hiprofile, 18timer sist helg på snøbrøyting, å eg vil ikkje beskrive med ord kva eg meinte om den......... men det var min smak! Nei for at eg i det heile tatt skal gidde engasjere meg i en debatt, bør det fyst bli saklig, ikkje denne her barnehagen her iallefall! eg kan også seie at far min er sterkere enn far din, men gidder ikkje det lengre... synd at eit slikt intresant opplegg som debattsidene her, skal bli ødelagt av en gjeng med 3rangs amatører... takk for meg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til alle disse valtra/valmet haterane må jo være missunnelsen over driftsikkerheten som disse traktorene har.Det fleste taktorkjøpere er jo ikke entrepenører som som sitter i traktoren hele dagen og leker seg med alle knappene som måtte finnes tilstede. Nettopp at en traktor går når den skal og at det som er av utstyr virker er nok tross alt det viktigste for de fleste.(agrostar \; et tips til deg er kanskje å sjekke diesel din før du gir traktoren skylda).Autokontrollen på valmet må være noe av det mest driftsikre av elektronikk som har vært på en traktor, men alt kan jo ødelegges hvis en går inn for det.

Kåre\; de fine turopplevelsene du mener vi går glipp av må være når du sitter i hytta på trakoren på planet på servicebilen på vei til nærmeste servicesenter(ikke rart man kan skyte av allverdens lave db tall).Det gjør alltid gått å få ut noe rett fra leveren.Men når andrehåndsverdien er så \&quot\;kunstig\&quot\; høy som det blir hevdet, kan det ikke da være mulig at det er en grunn til dette? Hvordan klarer de å selge disse \&quot\;gamle umoderne\&quot\; trakorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til Kåre og til Agrostar:

 

Kåre lurer på hvorfor folk fremdeles kjøper Valtra, fordi 805 var sprek og lettstartet. Og Agrostar lurer på hvorfor det bare er Valtra som får pepper gang på gang?

Da vil jeg dra en parallell til et annet rødt traktormerke, nemlig MF.

Det er mange (deriblant meg) som ikke begriper hvorfor folk fremdeles kjøper MF fordi MF 135 og 165 var bra traktorer. Massey-fans har også måttet tåle mye drittkasting her på forumet. Jeg har selv rakket mye ned på MF, og kanskje mer på \&quot\;menigheta\&quot\; deres enn på selve traktoren. Men jeg har fått litt kritikk for den holdningen og har derfor moderert meg etterhvert. Derfor forsøker jeg nå å dra fram saklige erfaringer jeg har gjort etter snart 30 år i entreprenørbransjen. Og jeg prøver å legge mindre vekt på mine personlige meninger om traktormerkene.

Men når Kåre prater om vektfordeling og at alle Valtra er for lette bak, så hører det fortiden til. Seriene C og N har flyttet motoren bakover og forakselen framover, slik som alle andre merker. Forhjulene stikker nå foran \&quot\;støtfangeren\&quot\; som på de fleste konkurrenter. Bare T-serien har fremdeles motoren over framakselen, men den er jo såpass stor og lang at det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Enn anne ting som jeg har tenkt på:

Greit at Valtra ikke er verdens mest moderne og fancy. Men tenk på hvordan det er i varebilenes verden.

Både Ford, Renault, Mercedes og ikke minst Volkswagen har varebiler som konkurrerer med Toyota Hiace. Spesielt Ford og VW kjører hardt på at bilene er så moderne, har så rått design og alle slags muligheter. Moderne motorer som er sprekere og bruker mindre diesel enn Toyota. Det siste skriver de ikke i pressen, men selgerne er ikke snaue til å fortelle det. Og det er også sant, det har jeg selv målt. Men allikevel selger trauste Toyota Hiace varebiler i bøtter og spann til håndverkere og entreprenører som skal komme seg på jobb hver dag. De kjøper Toyota fordi den alltid har vært driftssikker og har mye høyere annenhåndsverdi enn konkurrentene. Rørleggere og snekkere er en helt annen kundegruppe enn en motekledd jypling som kjører rundt og selger verktøy, spraybokser og strips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Så var det på`an igjen. Side opp og side ned om de dårlige og gammeldagse Valmet og Valtra. Bare fyr løs folkens. Vi som faktisk kjører disse antikvariske landbruksmaskinene burde tåle denne kritikken like godt som traktorene våre tåler juling og krevende arbeidsoppgaver dag ut og dag inn. Så kan dere tenke på oss når dere sitter inni \&quot\;de ordentlige traktorene\&quot\; deres og trykker på knapper og koser dere. Valmet/Valtra har aldri vært mest frampå med nye løsninger eller transmisjoner nettopp fordi de vil vite hva de leverer. Det sies at det under lansering av N-serien for noen år siden ble stilt kritiske spørsmål til finnene av en kunde som fortsatt etterlyste trinnløs... Utviklingssjefen spurte da om følgende: Hvor mange 6000-serie traktorer har dere hørt har hatt problemer med transmisjon ?? Ingen hadde hørt om det. Og hvor mange konkurrenter har dere hørt har hatt problemer med transmisjon ?? Og der var det noen svar ja. Men når hjorten ikke virker lenger så ringer vi FK i smug, så vi får ordna dette en natt uten at andre får vite det.. Jeg vil herved være den første på forumet til å gratulere Norsk Stein med nye traktorer. Håper disse svarer til forventningene og at de vil tjene eier og brukere gjennom mange år !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...