Guest cat307_1 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Har en 1999 mod valmet 6400. Lurer på om noen her kan gi meg tips om hvordan få litt mer futt i den.. Har ikke lyst å bytte traktor enda, men hadde trengt mer drag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Har en 1999 mod valmet 6400. Lurer på om noen her kan gi meg tips om hvordan få litt mer futt i den.. Har ikke lyst å bytte traktor enda, men hadde trengt mer drag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valmet365_1 Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 viss du tar av panserdekselet, å kikker på pumpa, for på enden av pumpa(mot hytta), heilt nere, ser du eit lokk (ca5gange5cm), med 4stk 6mm skruer(10hove), når du fjerner blomba så går gjennom dei 2 skruene på venstre side av lokket, å skrur av lokket ser du ei 6mm \"\;set-skrue\"\; med mutter så står inni der i nedre kant. så tar du ein 10mm fastnøkkel, å eit kort flatt skrujern å løsner mutteren å skrur set-skruen innover, så får du ut ca 30hk pr runde..... snakker av erfaring \;) men vil ikkje gjitt an meir enn 2runder, før du strammer mutteren igjen å monterer på lokket igjen.. Lykke til, men ikkje la fristelsen ta heilt av når du er i gang :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 hei gjør som 365 sier nå-please fortell her hvordan det gikk-går! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valmet365_1 Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 joda, på 63-6400 fram til2002 går det greit, men hitech serien å 6200 har alltid hatt rotasjonspumpe, å da blir det anderledes... var med å skrudde opp ein 6300 2000mod å det gjekk iallefall greit... så det er eg sikker på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Helland_1 Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Har valtra 6850 2002 mod. Valtra servicemann skrudde opp min traktor, fikk 120 hk på tappen. Så det går veldig fint uten benk. Sjølv om benk heilt sikkert gjer det beste resultatet.Men 2003 mod og oppover har elektroninsk diselpumpe så dei må chippast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Morten Helland: Og kor mange hk hadde 6850`n din originalt? Trudde den skulle ha vel 120 hk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Noen som vet hvor mye en 1995 mod 6400 tåler å bli \"\;oppskremt\"\; Noen med erfaring på området? Har hatt en 6300 med ca 120hk på tappen å det gikk helt uten problemer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cat307_1 Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Har skrudd på en runde på traktoren min, det virket noe helt utroli. dabber ikke i bakkene som før:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 hehe, ja det vil eg tru, det er jo nesten som å få seg ein ny traktor?? eg meiner iallefall at det blir veldig mykje \"\;kjekkere\"\; å køyre traktor etterpå\;) eg kan ikkje sitje her å seie kor mykje, men eg hadde ikkje vore redd for å gjidd dei opp til 130-140 gamp iallefall!! det er valmet-kvalitet me snakker om så det er jo bare å gje gass!! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cat307_1 Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Kjørte gruslass sammen med en kompis i dag. Han har en JD 6510, jg hadde 10km mer opp samme baken med ca samme lasset:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Gratulerer med NY traktor. Den tåler effekten, men HUSK å kjøre den varm før du belaster den, ellers kan du ta toppakningen eller skjære motoren om du er veldig uheldig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jostein Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Min bror hadde en gang en 6400 som ble justert opp på pumpa. Service mannen antok at den da skulle ha ca 110hk. Traktoren ble den sesongen brukt på slåmaskin og alt virket fint. Neste sesong måtte den over på pressing med kombipresse og det oppsto en god del problemer med at traktoren gikk varm. Det ble renset på radiator og dekslene ble lagt igjen hjemme for å få mest mulig kjøing. Men på bratte teiger og varme dager ble det mye banning. Sesongen etter ble traktoren byttet ut i en 6850, og konklusjonen er at 6400 var en god del sterkere (sannsynligvis mellom 140 og 150hk). Det jeg vil frem til er at motoren og traktoren tålte det fint, men kjølesystemet fikk problemer under stor belastning. Det bør en ta med i vurderingen når en justerer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 6400 er nok en bra traktor som tåler mye. men uansett hva dere gjør , ikke kjøp 6550. disse er de lateste traktorene som finnes. Valtra har jo over 20 % tap i transmisjonen. tragisk dårlig spør du meg. sikkert solid transmisjon, men ikke mulig å skru opp motor nok, når pumpa er elektrisk styrt ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest valtra_1 Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Det med høyt drivstoff-forbruk kjenner jeg ikke igjen, 6400-en vi hadde var mye sprekere en 6850-en og brukte mye mindre diesel. Varmgang kan være et problem på de varmeste dagene om det er høysubb mellon radiator og oljekjøler, er ikke så lett å få gjort det rein heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Iaha: Er valtra 6550 den lataste traktor som finnes?? hmm, merkelig.. enig i at det ikkje er det heilt store, men min orginal (105hk), springer iallefall frå både jd6430autopowr på 130hk, å mf6455 dynashift på 110 i bakkane med 8tonn i kroken... men men, du er vel kansje av den \"\;klanen\"\; her inne som ikkje liker valtra bare for at du har høyrd at valtra er heilt ubrukelig?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cat307_1 Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 tempraturen lågg hvertfall på det samme som før når jg kjørte tunge gruslass med den. blir vel litt anna på sommarn men, får sjå.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Jeg pratet med en erfaren Valmet-reparatør i dag. Han sier at Valtra 6400, 6550 m.m fra før midten av 2003 har svakere toppakning. På slutten av 2003 kom det sterkere pakning. Den er av bare stål og aluminium og ikke noe \"\;papp\"\;. Den gamle pakningen ser ut til å ryke når det blir tatt ut mye effekt. Derfor bør man ikke bruke piratpakninger hvis man bytter, men påse at man får metallpakning. På de største firerne 6600, 6800 og 6850 holder pakningen bedre for de har bedre kjølesystem. Han påsto at de nye pakningene holder uten problemer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Problemet er vel gjerne ikke at Valmet 6400 ikke tåler oppjustering, men siden den er så lett å justere opp har det vel blitt tatt mye på feeling - og kanskje bonden sjøl har vært innom og lagt på litt ekstra etter at servicemannen har gjort seg ferdig. 110 hk skal vel være greit i en traktor som har 95 hk orginalt, men når jeg hører om 6400\'\'er som har vært målt til både 140 og 170 lurer jeg litt på hva eieren tenker med. Egentlig litt overraska når jeg hører flere plasser, både her og \"\;på bygda\"\; at servicemenn justerer opp traktorer hjemme på tunet hos folk, uten dynameter. Har ikke den store erfaringa med å skru opp traktorer sjøl, men det jeg har prøvd har vært gjort med brems, og det var lett å se at det ikke skulle mye til før en fikk store utslag. Er vel heller ikke enig i at 6550 er så skrekkelig lat. Skal du absolutt kritisere en Valtra for å være lat får du heller ta 6350. Den er seig, men noen veldig til sprinter er den ikke :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Er ikke for å kritisere valtra jeg sier det, snakker av erfaring, har en sånn traktor selv. original Mf på 95 hk går mye bedre enn vår Valtra 6550. syns dette er rart, men servicefolka til valtra mener visst det er riktig !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Ok, kan eg få spør kva slags mf du då snakker om?? viss det eksempelvis eg ein 4255-390t eller noko slik, er det jo ikkje relevant å samanlikne dei 2, då bør ein jo samanlikne ein valtra 900 eller a-95, dei går jo også mykje \"\;sprettnare\"\; i bakkane skjølv med kun 90-95hk å sist men ikkje minst vektforsjellen!!! tar du ein mf i f.eks 62 eller 64serien så du må samanlikne med, går dei mykje betre i bakkane enn ein 6550 orginal, har testa mot mf 6245 orginalt ca 90 hk, oppjustert til 110hk, å den hadde ikkje sjangs å følge min i bakken, skjølv med lågare dekk å alt mulig!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Dårligare meinte eg...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 snakker om mf 6150, er klar at den er uten vendegiret, men forskjellen er stor !! 7 -8 kmh forskjell i bakker med jevn stigning.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Valtra_6400_1 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Leste et sted inne på forumet at wastegate ventilen på turboen kunne justeres på Valtra 6400. Er det noen som vet hvordan dette gjøres og eventuelt hvor mye denne kan justeres. Justerte pumpa 1,5 omdr. ved kjøring i dynamometer og effekten økte fra 95 til 119 hk på tappen. Går noe varmere på temperaturen ved tung belastning over tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Hvis du allerede har økt effekten med drøye 20 hk vil jeg absolutt ikke anbefale deg å øke turbotrykket for å hente enda mer effekt. Du sier jo at du allerede har observert temperaturøkning ved høy belastning, og legger du til enda mer effekt begynner det virkelig å spøke for topp-pakninga, som det jo er sagt tidligere i denne tråden at kan være et svakt punkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.