Gå til innhold

Valtra\\Valmet


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest cat307_1
Har en 1999 mod valmet 6400. Lurer på om noen her kan gi meg tips om hvordan få litt mer futt i den.. Har ikke lyst å bytte traktor enda, men hadde trengt mer drag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1999 mod valmet 6400. Lurer på om noen her kan gi meg tips om hvordan få litt mer futt i den.. Har ikke lyst å bytte traktor enda, men hadde trengt mer drag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
viss du tar av panserdekselet, å kikker på pumpa, for på enden av pumpa(mot hytta), heilt nere, ser du eit lokk (ca5gange5cm), med 4stk 6mm skruer(10hove), når du fjerner blomba så går gjennom dei 2 skruene på venstre side av lokket, å skrur av lokket ser du ei 6mm \&quot\;set-skrue\&quot\; med mutter så står inni der i nedre kant. så tar du ein 10mm fastnøkkel, å eit kort flatt skrujern å løsner mutteren å skrur set-skruen innover, så får du ut ca 30hk pr runde..... snakker av erfaring \;) men vil ikkje gjitt an meir enn 2runder, før du strammer mutteren igjen å monterer på lokket igjen.. Lykke til, men ikkje la fristelsen ta heilt av når du er i gang :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
joda, på 63-6400 fram til2002 går det greit, men hitech serien å 6200 har alltid hatt rotasjonspumpe, å da blir det anderledes... var med å skrudde opp ein 6300 2000mod å det gjekk iallefall greit... så det er eg sikker på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helland_1
Har valtra 6850 2002 mod. Valtra servicemann skrudde opp min traktor, fikk 120 hk på tappen. Så det går veldig fint uten benk. Sjølv om benk heilt sikkert gjer det beste resultatet.Men 2003 mod og oppover har elektroninsk diselpumpe så dei må chippast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som vet hvor mye en 1995 mod 6400 tåler å bli \&quot\;oppskremt\&quot\;

Noen med erfaring på området?

Har hatt en 6300 med ca 120hk på tappen å det gikk helt uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
hehe, ja det vil eg tru, det er jo nesten som å få seg ein ny traktor?? eg meiner iallefall at det blir veldig mykje \&quot\;kjekkere\&quot\; å køyre traktor etterpå\;) eg kan ikkje sitje her å seie kor mykje, men eg hadde ikkje vore redd for å gjidd dei opp til 130-140 gamp iallefall!! det er valmet-kvalitet me snakker om så det er jo bare å gje gass!! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cat307_1
Kjørte gruslass sammen med en kompis i dag. Han har en JD 6510, jg hadde 10km mer opp samme baken med ca samme lasset:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Gratulerer med NY traktor. Den tåler effekten, men HUSK å kjøre den varm før du belaster den, ellers kan du ta toppakningen eller skjære motoren om du er veldig uheldig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Min bror hadde en gang en 6400 som ble justert opp på pumpa. Service mannen antok at den da skulle ha ca 110hk. Traktoren ble den sesongen brukt på slåmaskin og alt virket fint.

Neste sesong måtte den over på pressing med kombipresse og det oppsto en god del problemer med at traktoren gikk varm. Det ble renset på radiator og dekslene ble lagt igjen hjemme for å få mest mulig kjøing. Men på bratte teiger og varme dager ble det mye banning.

Sesongen etter ble traktoren byttet ut i en 6850, og konklusjonen er at 6400 var en god del sterkere (sannsynligvis mellom 140 og 150hk).

 

Det jeg vil frem til er at motoren og traktoren tålte det fint, men kjølesystemet fikk problemer under stor belastning. Det bør en ta med i vurderingen når en justerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6400 er nok en bra traktor som tåler mye. men uansett hva dere gjør , ikke kjøp 6550. disse er de lateste traktorene som finnes. Valtra har jo over 20 % tap i transmisjonen. tragisk dårlig spør du meg. sikkert solid transmisjon, men ikke mulig å skru opp motor nok, når pumpa er elektrisk styrt !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Det med høyt drivstoff-forbruk kjenner jeg ikke igjen, 6400-en vi hadde var mye sprekere en 6850-en og brukte mye mindre diesel.

Varmgang kan være et problem på de varmeste dagene om det er høysubb mellon radiator og oljekjøler, er ikke så lett å få gjort det rein heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iaha:

Er valtra 6550 den lataste traktor som finnes?? hmm, merkelig.. enig i at det ikkje er det heilt store, men min orginal (105hk), springer iallefall frå både jd6430autopowr på 130hk, å mf6455 dynashift på 110 i bakkane med 8tonn i kroken... men men, du er vel kansje av den \&quot\;klanen\&quot\; her inne som ikkje liker valtra bare for at du har høyrd at valtra er heilt ubrukelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cat307_1
tempraturen lågg hvertfall på det samme som før når jg kjørte tunge gruslass med den. blir vel litt anna på sommarn men, får sjå..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med en erfaren Valmet-reparatør i dag. Han sier at

Valtra 6400, 6550 m.m fra før midten av 2003 har svakere toppakning. På slutten av 2003 kom det sterkere pakning. Den er av bare stål og aluminium og ikke noe \&quot\;papp\&quot\;. Den gamle pakningen ser ut til å ryke når det blir tatt ut mye effekt. Derfor bør man ikke bruke piratpakninger hvis man bytter, men påse at man får metallpakning. På de største firerne 6600, 6800 og 6850 holder pakningen bedre for de har bedre kjølesystem.

Han påsto at de nye pakningene holder uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Problemet er vel gjerne ikke at Valmet 6400 ikke tåler oppjustering, men siden den er så lett å justere opp har det vel blitt tatt mye på feeling - og kanskje bonden sjøl har vært innom og lagt på litt ekstra etter at servicemannen har gjort seg ferdig. 110 hk skal vel være greit i en traktor som har 95 hk orginalt, men når jeg hører om 6400\'\'er som har vært målt til både 140 og 170 lurer jeg litt på hva eieren tenker med.

 

Egentlig litt overraska når jeg hører flere plasser, både her og \&quot\;på bygda\&quot\; at servicemenn justerer opp traktorer hjemme på tunet hos folk, uten dynameter. Har ikke den store erfaringa med å skru opp traktorer sjøl, men det jeg har prøvd har vært gjort med brems, og det var lett å se at det ikke skulle mye til før en fikk store utslag.

 

Er vel heller ikke enig i at 6550 er så skrekkelig lat. Skal du absolutt kritisere en Valtra for å være lat får du heller ta 6350. Den er seig, men noen veldig til sprinter er den ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for å kritisere valtra jeg sier det, snakker av erfaring, har en sånn traktor selv. original Mf på 95 hk går mye bedre enn vår Valtra 6550. syns dette er rart, men servicefolka til valtra mener visst det er riktig !!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan eg få spør kva slags mf du då snakker om?? viss det eksempelvis eg ein 4255-390t eller noko slik, er det jo ikkje relevant å samanlikne dei 2, då bør ein jo samanlikne ein valtra 900 eller a-95, dei går jo også mykje \&quot\;sprettnare\&quot\; i bakkane skjølv med kun 90-95hk å sist men ikkje minst vektforsjellen!!! tar du ein mf i f.eks 62 eller 64serien så du må samanlikne med, går dei mykje betre i bakkane enn ein 6550 orginal, har testa mot mf 6245 orginalt ca 90 hk, oppjustert til 110hk, å den hadde ikkje sjangs å følge min i bakken, skjølv med lågare dekk å alt mulig!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker om mf 6150, er klar at den er uten vendegiret, men forskjellen er stor !! 7 -8 kmh forskjell i bakker med jevn stigning..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valtra_6400_1
Leste et sted inne på forumet at wastegate ventilen på turboen kunne justeres på Valtra 6400. Er det noen som vet hvordan dette gjøres og eventuelt hvor mye denne kan justeres. Justerte pumpa 1,5 omdr. ved kjøring i dynamometer og effekten økte fra 95 til 119 hk på tappen. Går noe varmere på temperaturen ved tung belastning over tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Hvis du allerede har økt effekten med drøye 20 hk vil jeg absolutt ikke anbefale deg å øke turbotrykket for å hente enda mer effekt. Du sier jo at du allerede har observert temperaturøkning ved høy belastning, og legger du til enda mer effekt begynner det virkelig å spøke for topp-pakninga, som det jo er sagt tidligere i denne tråden at kan være et svakt punkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...