Gå til innhold

Valtra\\Valmet


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Oddbjørn_1

Det å sette opp turbotrykket på en traktor mener jeg er bare tull.

Det kan ikke sammenlignes med en bensinmotor, som må ha inn luft og bensin i et nøye avstemt forhold.

De fleste traktorer har turbotrykk på ca 1 bar, og da har du teoretisk presset inn dobbelt så mye luft i motoren som den hadde fått i seg uten turbo. Lastebiler har turbotrykk på ca 1 bar uansett om det er tatt ut 520, 560 eller 610 hester.

Wastegate-ventilen sitter egentlig der for å gi bedre lading på lavt turtall.

Man har satt en turbo på motoren som egentlig gir for mye luft, for å få nok trykk på lavt turtall. Og så må trykket begrenses med ventilen når turtallet øker, ellers ville det flydd opp i kanskje 2 bar helt uten grunn.

Det går 2-3 ganger så tungt å komprimere all de lufte, og blir alt for varmt. Uten at du nødvendigvis vinner noe effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odbjørn: er ikke helt enig med deg der. Har du en wastegate turbo, hjelper det nødvendigvis ikke å skru opp dieselpumpa uten å fjerne wastegate ventilen. Du kan skru opp til det ryker svart, fjerner du ventilen, vil turboen gi mer luft og den ryker kansje ikke lenger, men får utnyttet dieselen du bruker, og gir mer effekt. Det er vel ikke sånn at en traktor uten wastegate turbo lader 2 bar med en gang du skrur den opp litt? Da har du overdrevet sterkt oppskruinga. En turbo uten wastegate ventil vil \&quot\;følge\&quot\; på med mer trykk og luft etter mer du skrur opp, men det begrenser seg jo med turbostørrelsen. En overdimensjonert turbo vil gi mindre luft og trykk på lavt turtal etter mitt hode....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet_1

inne i wastegaten er det en fjør som er dimensjonert etter hvor mange bar turboen skal lade foreksempel 1bar. Den tyne slangen som siter inn på selve wastegaten kommer det trykk fra komppresor siden på turboen gjenom den tyne slangen og inn på wastegaten, når tryket er oppnåd (1bar) vil tryket presse fjøren samen og opne en ventil på eksos siden på turboen, denne ventilen vil da slippe eksosen forbi \&quot\;eksosviften\&quot\; på turboen slik at den vil slutte og lade. når tryket synker vil fjøren presse på ventilen i \&quot\;eksosviften\&quot\; slik at den stenger og turboen vil fortsette og lade.

Ved og justere wastegate staget justerer du bare vandringen på ventilen og den vil da enten ikke lukke helt eller ikke opne helt, eller låst i en av posisjonene.

for og kunne justere turbotryket på en ordentlig måte kan ein sette på en strupeventil (booster controller)på den slangen som leder turbotryket inn til wastegaten. da lurer du wastegaten til og tro at turboen lader mindre en den egentlig gjør og wastegaten vil ikke opne før turbotryket er høyere, altetter hvor mye slangen er strupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Til \&quot\;Valmet\&quot\;: Jeg er ikke helt enig i at du ikke kan justere turbotrykket med staget på wastegaten. Jeg har sett flere verkstedhåndbøker hvor det staget er oppgitt som justeringspunkt.

 

Teorien din om fjæra i wastegaten er forsåvidt riktig, men når du korter inn staget så spenner du jo den fjæra, og det må høyere turbotrykk til for å åpne ventilen. Belgen i wastegaten står jo ikke bom stille til den når oppgitt trykk, for så å fly helt i bånn i andre enden. Den vil jo bevege seg gradvis utover når trykket stiger.

Slakker du staget (forlenger det) så senker du turbotrykket, strammer du det så øker du trykket. Jeg har byttet turbo på skogs- og anleggsmaskiner med både Valmet og Cumminsmotorer hvor instruksjonen er å teste turbotrykket med manometer under full belastning, og justere til f.eks.1,1 bar med å skru på staget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet_1

men når du juserer på staget spenner du sammen fjøren og da får fjøren mindre vandring og vill dermed ikke opne ventilen helt når den skal være open og du kan risiker at turboen fortsetter og lade mere en den skal fordi ventilen ikke sliper gjenomm nok eksos fordi staget/fjøren har botnett?

 

mener det er en mye bedre måte og bruke strupeventil for da vil wastegate ventilen fungere opptimalt

 

vet at den ikke vill opne hele ventilen med en gang men ble litt vanskelig og formulere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

På en dieselmotor som har så lite turtallsområde fungerer dette uten problemer. La oss si at wastegaten er lukket til ca 1400 o/min, og maks turtall er 2400 o/min så har fjæra mer enn nok bevegelse til å åpne spjeldet.

På en bensinmotor som kanskje skal opp i 7000 0/min så skal jeg være enig i at fjæra må tilpasses bruksområdet.

 

Som sagt tidligere har jeg justert dette trykket etter monteringsanvisningen på flere motorfabrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...