Jump to content

Trinnløs vs. semipowershift.


Guest

Recommended Posts

Guest kvegard

Ser det er flere som er opptatt av totaløkonomi. Jeg har ikke helt regnet med dieselforbruk og timetall. Jeg slet voldsomt med en 6420s med AP, fikk god oppfølging, ble ny kasse osv. Men jeg ble aldri fornøyd så jeg fikk god pris på ny 6630. Mange kjenner til saken her og det står mer om det her på forumet.

 

Men 6420s var solgt omtrent før den stod på Fk, så det er sakt. Den hadde så og si alt utstyr med laster.

 

Tilbake til totaløkonomi. Jeg vet ikke om jeg tørr bytte merke pga den gode totaløkonomien. Om dere er interriserte i tall send en mail. Men skal love at den er forbausende god! Trinnløs er en engangs utgift, om du kan kalle det det også. Min totaløkonomi ble ikke forandret av at jeg handlet trinnløs fordi jeg sitter igjen med verdien av den traktoren med trinnløs om jeg skal selge. Har forresten startet en tråd tidligere om emnet totaløkonomi, men fikk ingen respons da.

 

Jeg tror ingen er like gode som FK på dette området her iaf. Men jeg vuderer også fendt neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over att chippet 6620 PQ og org 6830 AP ikke kan samenlignes, poenget var om brukere av trinnløs føler at 160 hk i trinnløs kasse ikke er det \&quot\;samme\&quot\; som 160 hk i semi-powershift kasse?? Eller er transmisjonstapet \&quot\;normalt\&quot\;? Har kjørt for lite trinnløst i skikkelig arbeid til å ha noen mening om det.

Dette blir vel litt utenom tråden men men:Noen som har erfaring/synspunkter på full powershift i nedoverbakke? Har hørt at de ikke holder igjen?(maskinentrepenør som sa det). Har tenkt tanken på en NH T6080 med PowerCommand, fint med synspunkter på full powershift også.

Link to comment
Share on other sites

Takker for interesante innlegg. Det ble mye trinnløst og lite semipowershift. Det er vel ingen tvil om att trinnløst er best, men etterhvert kom det fram at det ikke er et must. Diskusjonene er vel også preget av at det er få traktorfabrikanter som kan tilby full semipowershift, og at de som ikke har det (og deres tilhengere) fronter trinnløst for alle penga.

Den største svakheten med semipowershift er som jeg ser det momentavbruddet som kommer ved skifte av hovedgear. Det vil nok alltid være der. Betjeningsmessig og i allsidig praktisk bruk er det etter mine erfaringer ikke mye som skiller trinnløst og semipowershift.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bache_G_1

HJ:om en traktor med semi- eller full powershift ikke hilder igjen i nedoverbakke må det være noe helt annet enn kassa sin feil. for høy fart i utgangspunktet?

 

TG: kan du si oss hvor du har det ifra at trinnløs har så lite effekttap? om jeg har forstått det riktig er flere typer trinnløs(ZF, ikke Fendt) oppbygd med en hydraulikkmotor og fire(?) ordinære geartrinn. men det er kanskje helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt litt problemer med å skjønne hvordan en trinnløs kasse fungerer i praksis. Er det noen som har en god link til ei prinsippskisse/ tegning av hvordan en trinnløs gitkasse?

Et bilde sier som kjent mer enn 1000 ord :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...