Gå til innhold

Korleis skrur ein opp Valmet 900?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valmet365_1

ja ja, TG..

bur skjøl på jæren, har aldri hatt valmet eg helle, men ikkje kom her å sei de e noge drid, eg ser du syns det, både her å i andre debatta, å adle he forsjellige meininga! for all del! men ikkje begynn å sei at valmet 6000serie har generelt møje klatt, då e de bere du begynne å skriva inn nye forslag te donald-duck vitsa, når eg lese enkelte av dei der domme innleggå dine, vett eg ikkje om eg sga le elle grina! keffor selle dei der \&quot\;fantastiske\&quot\; rømalte davidane dine elle dei der ennå meir fantastiske steyr-ane dine så ufattele møje traktora då? viss de e så grævla eneståane?? case ih å david selde jo som bara juling i aasen sine \&quot\;glasdae\&quot\;, eg kjenne ufattele mange bønde i strekke frå randaberg te ualand i tidligere arbeidssamenheng, å ta f.eks bjerkreim går de jo omtrendt valmet 6000 serie på aenkver gard, å dei kjøbe valtra igjen sikkert 80 prosent av dei eg kjenne iallefall, men itte ditt ved e vel jedna bjerkreibuen heilt idiot viss an gjere de? her på jæren går valtraen for å vera gammaldagse, å derfor i tilleg te at de e ufattele møje samvirkefolk ellers, minke de av på valmetane, ikkje for at de e en ringe traktor! tvert i mod! å de e itte fk slutta me valmet de minka på de, ikkje i føreveien, såpass he eg fyllt me i utviklinga de siste 15årå! he en nabo så he en valmet 6400, han e skikkele godt fornødde me an, men neste traktor verte john deere pga fk, derfor verte de lenge te an byde traktor, å an e ikkje aleina om de her i lande! skjøl he eg mf4355, så far kjupte for 5år si, egentle greie traktor for min del, men ska eg vera erlige he eg sikker kosta dobbelt så møje på den så 2-3 kompisa av meg he kosta på eldre valmet 63-6400.. så ikkje kom her å snakk piss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Bache_G_1

Dere som synes Valmet 6400 er så bra, er det turbinclutchen det eller? Det er vel ikke så farlig, den i seg selv koster jo bare 40 000... ( hos FK, skifta flere slike selv...)

 

Og det til dere som har kjørt disse som ikke er oppsktudd, har dere teste effekten? det er jo ikke uvanlig at disse skrur seg opp selv akkurat. en slik en med som yter det den skal gjøre og har turbinkopling er da ikke sprek, har prøvd flere selv( uten laster el.l.).

 

I tillegg kan vi jo nevne at alle 4-cyl valmet-motorene fra 82(?) og fremover(705, 805 o.l.) har måttet overhala motorn fordi at kjølevæska rann ned i bunnpanna mellom blokka og sylinderforinga. mange har fått dreid flere spor til tettningsringer i foringa i ettertid.

 

og så har vi forakslene(ZF?) som knekker. en periode hadde man problemer med lekkasje rundt stikkakslinga i forakselhuset, men FK visste råd og borra opp hullet så en større og sterkere simmeringer, men da ble det for lite gods igjen i akselhuset. og hva med alle knokkelhusene som har knekt, også på traktorer som har gått uten laster. ringte for et år siden til en opphugger og spurte etter et knokkelhus til en 805, men fikk høre at jeg ringte 15 år forseint, og at han kunne ha blitt mangemillionær på kort tid om han hadde hatt mange nok for salg.

 

og hurtiggira på valmeten er jo ett kapitell for seg selv, første gang jeg kjørte 6400 trodde jeg det var jordskjelv da jeg kneppa opp et hakk. til og med min gamle MF fra 75 girer finere enn det der.

 

I tillegg taper valmet litt på at han ene konstruktøren på fabrikken bor farlig nært Russland, og således ikke drikker annet russersprit, det vil hvertfall jeg anta når man ser hvor forakselen har havna. dette har du jo blitt alvorlige ulykker av. og den blir jo forferdelig med front-løft, hvertfall om du skal bruke den til slåing, snørydding el.l.

 

men for all del, Valmet er langt fra det værste på det norske markedet, men det blir vel JD på de i menigheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køyrer ein 8150 av og til på eine jobben min. Den har gått 6600 timar og eg bra sleten. Trudde hurtigira var bra sletne dei og, men når du seier at ein mindre ein og ny ein var \&quot\;rykkete\&quot\; den og, da skal dei vere sånn tydlegvis. Og bremsene på den greia, løge at det er blitt godkjend. Køyrer dumperhengar på den og det blir jo eindel opp og ned giringar, nokon som har høyrt at hurtigira har blitt kraste?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG.

du snakker som om du er en verdensmester blant dei store. du har et innlegg i omtrent enhver tråd og har jo uansett best greie på allt.

som det blei sakt i en tidligare tråd: \&quot\;det kunne være greit å kjenne ein slik stor verdensmester en kan ringe til når en har et problem.\&quot\; eg for min del kan ikkje forstå at det blir solgt CNH i det heiletatt, det bærer et visst playmopreg over desse traktorane, har prøvekjørt fleire modeller bare for å ha prøvd dei, men dei hadde aldrig fått meg til å kjøpe ein. synes dei er komplett ubrukelige ingenting faller naturlig, for eksempel da du skal betjene varmeapparatet på TSA og MXU så må du jo faen meg snu deg for å finne knottane. hydraulikkspaka står jo såpass lengt vekke fra deg at du må ha lange armer og likevel må du strekka deg etter dei. å ein så talentlaus å lite gjennomtenkt framaksel der allt av rør og slanger er omtrent stripset på plass og en evneveik patent på svingbare skjermer, å ein latterlig fjæring. nei je meg ein zetor eller ein godt brukt belarus før ein CNH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre K: Det er lov å ha innlegg i nesten kvar tråd, og det bør vera lov å komme med kunnskapene sine utan å bli stempla som \&quot\;verdensmester\&quot\;. TG bidrar med mykje inntressant, og det gjer mangen andre også. Syns det bør vera lov å bidra utan å bli slått i hovudet med janteloven! Er du einig?

Det er trist om folk trekker seg ut av debatten på grunn av slike kommentarar!

Mvh Jakob Eskeland, verdensmester i moral!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle_1
TG:jeg er fersk på disse sidene og håper du fortsetter med dine innlegg.Interessant å lese om forskjellige erfaringer og meninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper TG fortsetter med sine innholdsrike innlegg. En av de som synes å vite hva han snakker om. Ikke la de mange (dessverre) usaklige innlegg ødelegge diskusjonene. TG er en av de som gjør det verdt å bruke tid på dette forumet!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Konrad, hvor har du det fra at alle 4syl sisu motorer må overhales, vi har hatt 9 stk.Har to nå.

Har overhalt en pga varmskjæring, 805 med 195 hk.

Hurtigiret kan være litt brått, men gires den på maks moment blir det lite rykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
valtra: alle disse overhalingene har jeg fra en kompis som er over middels valmet-fan ( mobbeoffer, he-he...) og har hatt mange 4-cyl valmeter. men dette gjelder de som ble lagd på 80-tallet, hvis jeg har forstått rett. i tillegg sier de jo det på FK da. vet det har skjedd på en del sampo 580, 680, 690 o.l. men du er av en annen oppfatning?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
og forresten valtra, kan du forklare hvorfor hurtiggira blir bedre ved overføring av høyere moment? denne rykkinga er sikkert greit for den som ikke er vant til noe bedre, men har du prøvd noe annet gjør det \&quot\;vondt\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Mr.M, det var ingen problemer å løyse hjula på den, hehe.

Veit det går noen toppakninger på sisu motorer, ellers er det lite feil på de. byttet toppakning på en 6-er sist vinter.

Har hatt to treskere med sisu/valmet motor uten problemer. På treskerene er det som regel varmgang eller vinteren som kan ødelegge motoren.

Sliter med at radiatoren på treskeren tetter seg, noen tips mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Konrad, Fordi hurtigiret er så brått har du litt å gå på med turtall når du girer mellom 14 og 17 hundre omdreininger. ved fult turtall bunner du giret og får et smell. Du kan og sende smellet igjennom clutchen ved å trykke den litt inn uten å fri den. Da sisu motoren liker seg på litt lave turtall er det ikke noe stort problem å få den til å gire fint på hurtigiret, men må vennes til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noko som ikkje må gjerast med eigen teknikk på ein valmet da? Me må slå på arbeidslysa av å til for å få hydraulikken til å funke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Ja når du valmet mezzo så må du gire hurtigira på en spesiell måte. På nyere valtra er hurtigira like myke som på andre merker.

Når det gjelder 900 og oppskruing er det ikke å annbefale, girkassen er ikke laget for så mye moment. Eks: 6400 har 390NM og 900 330NM med samme effekt for å spare driverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du konrad? kvifor kaller du deg heller ikkje \&quot\;kule-konrad\&quot\; du høres jo ut så en av dei skikkelig kule..... ånei...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuden kule-konrad å resten av dykk kule her inne, så kan eg ikkje forstå at nokon gidder å kjøpe valtra ein gong, for som dykk seier må du jo vere både klovn, tryllekunstner å totalt idiot for i det heile tatt sikkert få start på desse elendige traktorane.... har skjølv fleire valmetar, å eg er heilt sikker totalt idiot av den grunn, hadde nok fått mykje meir gras utav å hatt ein annan traktor! å viss eg seier at eg vurderer ein ny valtra, burde eg kansje bli innlagt på ein psykriatisk innstitusjon også?? jaja, er heilt sikkert dummere enn gjennomsnittet, men tydligvis er eg ikkje aleine på dette \&quot\;seriøse\&quot\; forumet... skal snart ta 3 slåtten, men sidan eg har valmet burde eg kansje bare gi blaffen, for det blir kansje feilgjering i siloforet??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du seier at ein må vere tryllekunstar for å få start på valmet så er du ikkje oppegåandes. Om det er noko dei sisu-motorane gjer så er det no å starte. Einaste som er bra på dei traktorane.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg m&amp\;aring\; &amp\;quot\;takke&amp\;quot\; for alle instruksjonar som har blitt gjett her med korleis ein skrur opp denne greia. Dei mest seri&amp\;oslash\;se har vore dei som meinar &amp\;aring\; g&amp\;aring\; til dynamoneter og at girkassen ikkje t&amp\;aring\;ler det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

J&amp\;aelig\;rbu: n&amp\;aring\;r du leser et innlegg du er helt uenig i s&amp\;aring\; m&amp\;aring\; du heller konfrontere meg med innholdet i innlegget, og ikke at jeg pr&amp\;oslash\;ver &amp\;aring\; fremstille alle som har valtra som idioter og klovner! jeg kjenner mange som kj&amp\;oslash\;rer valtra jeg, men jeg ser ikke ned p&amp\;aring\; dem av den grunn! jeg ser heller ikke ned p&amp\;aring\; folk som kj&amp\;oslash\;rer ursus, belarus eller zetor heller!

 

 

valtra er vel s&amp\;aring\; hvidt jeg husker nr.2 p&amp\;aring\; salgstatistikken i &amp\;aring\;r, men jeg m&amp\;aring\; f&amp\;aring\; lov til &amp\;aring\; skrive det jeg virkelig mener. og jeg skj&amp\;oslash\;nner heller ikke hva som f&amp\;aring\;r s&amp\;aring\; mange til kj&amp\;oslash\;pe disse finnene, men folk skal som regel det de harhatt f&amp\;oslash\;r eller det som FK selger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpa p&amp\;aring\; 900-en m&amp\;aring\; sendas til eit eller anna firma i tr&amp\;oslash\;ndelag for oppjustering, veit ikkje heilt kva det heiter, men di lokale &amp\;quot\;valtrasjappe&amp\;quot\; veit det! snakka med naboen i dag, han hadde gjort det me ein valtra 6200 nettop, han fekk ca 110 gamp utav den traktoren p&amp\;aring\; orginalt 80.. regninga var p&amp\;aring\; ca 6500kr..... pumpa i den er den same som i 900 din.. min medan eg k&amp\;oslash\;yrer valmet skj&amp\;oslash\;lv er eg nok blandt dei dommaste her inne, dermed er det ikkje trygt &amp\;aring\; stole p&amp\;aring\; meg \;) lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye rart å lese, så da kan vel jeg også si noe.jeg har ikke skrevet noe i denne tråden før, men vil bare si at ikke alle er like opptatt av hvor mange ganger man må bruke pedaler og knapper for å få traktoren opp i 40-50km\\t, men at traktor faktisk går når du vil kan være vel så viktig.

Så for å være ærlig så er jeg bare glad for at flere ikke kjøper valmet\\valtra så jeg kan forsette og kose meg når jeg møter den ene servicebilen etter den andre langs veien med traktorer av både grønn og blå farge på vei til verkstede etter diverse haveri.Er vel med dette med å bekrefte kvilke idioter vi valmeteiere er men det for så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselverkstedet dere sikter til i Trondheim er Midt-Norsk Diesel, tlf 73 82 52 30.

De er autoriserte på Standyne pumper og har justert opp hundrevis av MF, Valtra og John Deere.

I tillegg til mange års erfaring med amerikanske V8-dieseler som også brukte denne rælpumpa.

Ned med Standyne, Lucas/Delfi - Lenge leve Bosch!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jogeir M. Agjeld

Til alle som har spora av i debatten her:

 

Les artikkelen &amp\;quot\;Folkeskikk, takk&amp\;quot\;, som ligg her:

 

 

www.gardsdrift.no/id/31490

 

 

Viktige stikkord:

 

- Innlegg som slett ikkje h&amp\;oslash\;yrer heime p&amp\;aring\; debattforumet kan f&amp\;oslash\;re til stenging av IP-adresse.

 

- BG godtar artiklar p&amp\;aring\; alle former for norsk, s&amp\;aring\; sant den som skriv har gjort sitt beste med &amp\;aring\; gjere teksten lesbar.

 

- Personangrep er ikkje aksepert.

 

- Ser du innlegg som b&amp\;oslash\;r slettast, send melding til webmaster (sj&amp\;aring\; lengst nede p&amp\;aring\; alle sider), eller kontakt ein av oss i redaksjonen (sj&amp\;aring\; &amp\;quot\;kontakt&amp\;quot\;) lengst oppe p&amp\;aring\; alle sider.

 

 

 

Er du i tvil, les

 

http://www.gardsdrift.no/id/31490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...