Gå til innhold

John Deere, Valtra, Class eller Massey Ferguson?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest valmet365_1
Mf å Claas er iallefall bare søppel, men john deere å valtra iallefall driftsikker å godt, valtra har 5års garanti å har god bakkeklaring, ryddigst å størst hytte, liker hytta til valtra aller best av allt, ser nokon meinar de er 10 år gamle i utviklinga, kan vere me på at girsystemet henger litt etter, men det kjem straks noko nytt, men resten er ikkje 10 år gammelt, då veir de ikkje kva dei snakker om, john deere er jo også ein bra traktor, men service å ettermarked er jo heller eit sorgens kapitter i det oråde eg bur i, mens dette er noko heilt anna med valtra, eg ville tatt valtraen, den har du garanti å greiest bruksegenskaper ellers, john deere har ein \&quot\;greiere\&quot\; girkasse, men resten er ikkje greiere på nokon vis vil eg seie..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest maxxum_1

BONDE: hva får deg til å si at de er bare søppel.

vennligst begrunn slik slenging får å ikke bare lage kvalme.

jeg ble hvertfall imponert over claas... å de har tross alt 3 års fabrikk garanti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJS_1

Har selv Massey så føler jeg har litt å si om den.

 

Kjøpte 6470 vinteren 2005, gamle dynashift-transmisjon, gått vel 3200 timer. Var demotraktor året før vi kjøpte så kan vel trygt si vi har vært innom de flest barnesjukdommene. Har prøvd en del nyere Massey, og det har klart blitt forbedringer, men veldig usikker på om det hadde blitt Massey på meg igjen.

 

Ikke noe problem å få 50 km/h på 6475. Eiksenteret her i området har levert med dette en god stund og Arvid Gimre har vel importert traktorer med dette i snart 1 år. Kan vel heller ikke si 6475 har TMS-funksjon, men 7475 har. Fullt mulig å kjøre 6475 på autofunksjon, men har ikke blitt helt venn med den og hører flere som ikke bruker denne i det hele tatt. Men med autofunksjon får man i prinsippet \&quot\;TMS\&quot\;, kjøring basert på gasspedal. Ikke noe kløtsjknapp på dyna-6 ved autofunksjon, men ved vanlig funksjon må man trykke inn knappen ved skifte mellom hovedgirene ja. 6475 er god og komfortabel, men for meg for dårlig på disse punktene:

 

- sikt fra hytta

- brukervennlighet, spesielt på Datatronic 3-skjermen

- smidighet

 

Når det gjelder brukervennlighet må jeg bare si at etter å ha kjørt en del 716 så slår den alt av brukervennlighet. Enkelt, logisk og ikke minst meget komfortabel å betjene. Datatronic 3-skjermen på Massey gir mye informasjon, men alt for vanskelig å navigere på den, og justeringer underveis mens du kjører er ikke bare-bare. I tillegg får vendeteigsautomatikken terningkast 1 fra min sin side. Har prøvd å finne litt ut av arealmåleren på den også, men sliter fortsatt..

 

Jeg mener å ha sett enkelte bilder av Massey der man har en slags Command-arm? Nesten den samme armen som i 900-serien til Fendt? Noen flere som har sett dette, evt prøvd?

 

Har selv også kjørt en del JD Autopower med commandarm og må si at de og Fendt stiller i egen klasse for min del. Så om jeg var deg ville jeg nok valgt JD Autopower med commandarm. Men vær så snill, prøv en Fendt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det ble sagt(skrevet) her av noen at man ikke får TMS til masseys trinnløse. Det er ikke tilfellet, på siste facelift av 7400 med tier 3 motorene får man TMS, da under navnet Datatronic. Vet ikke om dette er en direkte overføring av alle funksjonene i TMS, men kommuniaksjonen mellom motor og transmisjon som gir god drivstofføkonomi får man iallfall.

 

Vil ellers si at dersom jeg hadde claas/valtra forhandleren 15 min unna og et greit kundeforhold der hadde ikke jeg tenkt meg lenge om, T-serie med trinnløs må jo være en flott traktor, hvis den ikke er alt for latterlig overpriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror dere har glemt Case IH Puma 155 med full powershift.

Dette er en traktor som imponerte meg. Meget sterk og oversiktlig traktor. Lavt støynivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hvilket igjen leder til spørsmålet om hva som er å foretrekke av NH 7000 og CIH Puma?

 

noen som har kjørt begge deler og kan kommentere forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je sammenligna en valtra n140 advance (140hk) med en claas arion 620 (130hk), testa opp en bakke med lastebilhenger og 11 rundballer, hadde 40km/t med begge to i bunn av bakken, da greide valtraen 17km/t på toppen mens claasen greide 21km/t...tru nok at valtran tapte mye pga. girsystemet ja...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei alle synsere, sjekk denne linken, en pan europeisk test utført av de største maksinblader i europa i fellesskap.

 

FENDT og CLAAS er vinnere.

 

dette er det nærmeste en kan komme full objektivitet i en test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjuende og sist er det vel hva vi får for pengene som teller? De pengene som er til overs kan jo brukes på andre ting!

Da er det New Holland T6040 Elite som er testvinner.

For å si det på en annen måte, man kan gå opp på modell, spesifikasjoner og utstyr på de rimeligere traktorene og få mer for pengene.

F.eks en T7000 trinnløs eller en tilsvarende Deutz

 

Les konklusjonen, som også sier noe om pris:

http://www.fwi.co.uk/gr/tractortestwinner.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig der ja, leste en test i bladet \&quot\;Trakor\&quot\; her en gang da ble det selfølgelig satt opp en trinnløs traktor opp mot en JD med vanlig autoquad...blir helt feil da vettu....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har vert heldig å fått prøve en trinnløs Valtra nå, vel å merke en prototype, må si jeg er mektig imponert, veldig enkel å bruke og meget fin å kjøre.

Slipper du pedalen på den, står den helt stille, om det er opp eller nedoverbakke, kraftig \&quot\;brems\&quot\; på transmisjon med 3 forskjellige styrker du kan velge i mellom. Justerbart hvor mykt du vil den skal starte og stoppe. Kjørepedalen fungerte helt utmerket. Den holdt 50 Km med 1650 omdr!

Valtra har nå 5 forskjellige kasser å velge mellom, så her er det noe for en hver smak, det blir en Versu eller trinnløs Valtra på meg neste gang det er traktor handel.

Så kan heller Rune sitte der med de gammle dårlige kassene til JD... det er vel noen dusin trinnløse kasser som er skiftet der i gården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Men husk att nå har valtra versu kommet til på markedet og den har multitrinn powershift girkasse! og nå i høst kommer Valtra direct som har trinløs girkassse! så gir kassene til valtra er nok ikke tilbake til 90 tallet lengre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Var nu på tide at Valtra kom med noe nytt. Har jp ikke skjedd så my fra dem de siste 10-15 årene.

jaja. de fikk vel helt glass i dørene for fem seks år tilbake..

 

jeg gleder meg imidlertid til T7000 AutoCommand kommer på markedet. Girkassen er jo en videreutviklin fra deres tidligere trinnløse girkasse- ble vel etterhvert solgt til ZF. Men CNH har nok ikke laget noe dårligere trinnløs denne gang. Forresten kjører de med 50 på 1550 omdr.

Så kommer det nye armlenet på T7000- SideWinder II på både AutoCommand og PowerShift versjonene, sansynligvis markedets beste joystick, bedre en Case sin!!

Samtidig som at man kan bevege hele armlenet i forhold til setet lignende fra G/70 serien.

Leste en artikkel hvor en enegelsk maskinstasjon hadde vært med på utprøving av traktorem og de var ikke i tvil at T7000 hadde markedets beste armlen. de hadde også både Fendt, JD, MF i stallen, alle med trinnløs.

Nei, dette ser lovende ut og især blir det spennende når T6000 kommer som trinnløs med samme armlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Korleis definerer du gammaldagse kasser? Berre lurte når du tar MF av dei du nevner som gammeldags kasse.

 

Både JD, NH, MF og fleire har vel valget mellom trinnlaus og tradisjonelle kasser. Sidan du ville ha ein seriøs test, så tar du med dei merker som har dei kassene. Du må selfølgeleg som du seier ha så like utgangspunkt som mulig, og JD, MF m.fleire stiller i testane med begge typer kasser sidan dei har begge alternativa.

 

Då kan du rangere etter mest for pengane, beste trekkkraft, osv.

 

Var du redd for at JD kom for dårleg ut, sidan du kun ville ha 3 merker med i klassa for trinnlause kasser :-)

 

Her i bygda er det Fendt, JD og MF som er representert med trinnlaus kasse. Sjølv har eg kun hobbytraktor med gammaldags kasse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Rune:Og hvorfor vil du ikke ha med John Deere og New Holland i testen for det du kaller gammeldagse girkasser. De fleste traktorene FK og AK selger er jo traktorer som ikke har trinnløs transmisjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

JP: Claas 620 er på 140 hk, og den har en 6 syl JD motor på 6,8 liter

Valtra 141 har 4 syl og volum på 4,9.

At det skiller 4 km syns jeg ikke er rart. 6-er drar mye jevnere og bedre en 4-er.

En som kjøpte JD 6430 AP her byttet inn en Valtra 6550 som ikke er kjent for å være den sprekeste traktoren her. Han testet traktorene i samme bakken og Valtra-en drog like bra i de tunge partiene (holdt samme hastighet) mens i de lette klarte den ikke å akselrere slik den trinnløse gjorde. JD kom fortest opp bakken takket være AP kassen. 6430-en imponerte ikke med effekt på det tyngste partiene. Skal jo være ca 30 hk mer i 6430.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. det var ivertfall den minste 6-eren til claas vi prøvde, mente selgeren sa det var 130hk i den og 5-600Nm...men er ikke valtra n140 160hk og 580Nm med ekstraeffekten da???

forventa nesten at valtraen skulle dra bedre da men...hehe...

noen påstår jo at den største 4-eren i en serie drar bedre enn den minste 6-eren meen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...