Gå til innhold

valg av hjul/dekk til VALTRA n92....!?


xeobib

Anbefalte innlegg

Har W14L felger foran med 480/65R24 og TW18L felger bak med 600/65R34.

Står faktisk &quot\;TW18L&quot\; på felgene bak, vet ikke helt hva T'en står for, men har en buet kant som går på ytterkanten av bakfelgene, sikkert for å ikke skade dekket ved lave lufttrykk. Så dette er jeg meget godt fornøyd med!

Bakfelgene er laget i Danmark..

 

Felgplatene foran er stilt ut til det nest ytterste, så plassen er jeg godt fornøyd med. Fikk forresten felgene levert slik, selv om verkstedet jeg kjøpte mine hos og som monterte de på, ikke sjekket om forhjula kom borti traktorkroppen.

 

For å svare eksakt på spørsmålet:

Avstand foran mellom felgplata og innerkant på felgene (inn mot traktoren) er 11 - 12 cm på min N92.

Avstanden mellom felgplata og ytterkant på felg, altså andre siden av det samme hjulet, er ca. 28 cm.

Altså mesteparten av felgveggen til forhjula står ytterst med luftventilen, mens den andre siden står inn mot traktoren, som igjen gir mer plass.

Det kan være at du må flytte litt på felgplatene dine, dersom du ikke har helsveisa felger, og velge den sporvidden du vil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stickan46_1

Takker så meget for et raskt svar!

 

Målingene du har gjort på framfelgen W14L stemmer jo med de målingene eg har gjort på originalfelgene, så det høres utmerket ut.

 

Har du tips på kor man kan få tak på disse felgan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Felgene jeg har nå, er orginale Valtra-felger, en av grunnene til at jeg kjøpte dem, for at de skulle passe eksakt på hjulnavet med antall bolter osv.

Dersom du også har W14L felg tilpasset Valtratraktorer med vanlig felgplate, er det vel bare å flytte litt på selve felgplata, eventuelt snu den for å få ordentlig med plass...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stickan46_1

Hei igjen,

 

Ja da var alt under kontroll og &quot\;nye&quot\; avmonterte felger på tur. Får dem montert slik at de skal være klar for direkte montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser ut til at Trelleborg &quot\;sverger&quot\; til 20&quot\; felg (DW20B) på 600/65R34, mens på Continental går det fint med 18&quot\;... er visst litt forskjellig hos dekkmerkene.

 

@Stickan46\; har du fått testet de nye hjulene ennå? Hva er størrelsene på felgene dine?

 

Dekk-kvaliteten hos Continental ser bra ut etter et par hundre timers kjøring på hardt steinunderlag på mine dekk.. derimot skjedde det noe litt uforventa her om dagen i skogen. Jeg hadde svingt maks med litt for stor vinkelpendling i framakselen, slik at det ene framdekket skjæret seg inn i panseret og fikk &quot\;kuttet&quot\; av en svær bit..

 

Noen dager etter skjedde det samme igjen på akkurat samme sted - enda en bit av panseret ble revet av... er ikke mye igjen av panseret nå \;)

Det skal sies at panseret på disse modellene, N92 og N82, buler ut, slik at det står ekstra utsatt for å bli &quot\;kjørt ned&quot\;...

 

Én ting er i alle fall sikkert: det blir ikke like brede dekk foran neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...