Gå til innhold

valg av hjul/dekk til VALTRA n92....!?


xeobib

Anbefalte innlegg

Lurer litt på beste valg av dekk/hjul.dim til n-92(m/laster), ville helst hatt 480/24 -600/34 men dette er ikkje tilvalg i skreddersøm i Norge ( ..men kan velges i andre land..! ) ,men hjul kunne bestillast og skiftas hjå forhandlar i etterkant.

Muleg venderadius blir dårlegare med denne dimensjon+plass til kjetting ?..selgar meinte det.!.

 

Andre aktuelle dimensjonar er:

 

420/24-520/34

440/24-540-34(ser kanskje litt "små" ut til denne traktoren = lågare toppfart..?)

 

Dei mindre bakskjermane "skogs-skjermane" er dei store nok..? ..dei store standard-skjermane ser veldig store ut spesielt med små hjuldimensjonar (..skjermane på A-klassen er jo veldig små og dei rekker vel til den..! )

 

Synspunkt... kommentarar...!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Den dekkdimmensjonen du ønsker deg gjør at helhtsinntrykket av traktoren blir mye bedre.

Hold deg lit stri og forlang å få denne dimmensjonen.

Hvis selgeren skjønner at han mister handelen pga dette blir han nok mer medgjørlig. At denne dimmensjon ikke kan leveres til Norge er bare tull. Dette er et påfunn fra Lantmannen Maskin.

Eller så kjøper du den uten hjul og kjøper komplette hjul fra Kr. Faksvåg.

Venderadius blir ikke så mye dårligere. Kjettingplass er det også.

Dette er bare argumenter som selger holder på med for å slippe unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det som gjør at dom itte anbefaler større dekk på N82 og N92 er: Heile nesa på traktoren kjem frå den lille A-serien. Framakslingen på dom er kortere enn den akslingen som sitt på dei større N-serie.

Hvis du setter på større hjul så kjem hjula for nære ramma og lasterbrakett. så du mister både pendling og svingradius. Men som du sier så går det i andre land.... Slå i bordet så blir det nok handel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jo, du kan stille ut felgene. Men siden akslingen er kortere så blir det problem ved svingen. Når kingbolta sitt lengre inn og hjula lengre ut så beveger du hjulet mye framover og bakover når du svinger. Hjulet vrir seg itte rundt på det punktet det står. Det går fram og telbars når det svinger. Og da tar det lettere borti både lasterbrakett og frontstøkke. Det beste du kan gjøre er å studere en makan traktor nøye. Kanskje tel og med ha med deg et større hjul og prøve det på den
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjørte en N 92 med 520/70-38 og 420/70-28 i fjor å mener det var plass til kjetting på den, så jeg tror ikke dimensjonen du vil ha byr på problemer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
jo, vist du sjekker med en Valtra forhandler kan du få levert 540-65-38 fra fabrikk. Tror ikkje du har undersøkt dette nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kje_Fla_1

Det bør ikke være noe stort problem å få denne f.eks levert på andre hjul. Forhandleren bør kunne klare å få til dette, eventuelt kan du kjøpe den uten hjul som nevnt tidligere i denne tråden.

 

Om den brukes stort sett i skogen og på vei kan du ta en titt på hjulpakkene med industridekk vi har tilbud på for tiden -&gt\; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32694253

 

 

Bør ikke være noe problem med 480 hjul på n92 !

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Da har jeg et spørsmål til deg som selger industridekk:

 

Er disse industridekkene overhodet egnet for skogskjøring? Godt mulig de tåler det, men fungerer det? Framkommelighet? Får f.eks. kjettingen tak i hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kje_Fla_1

Hei igjen!

 

Javisst, det funker fint med kjetting! En av våre kunder driver en god del i skogen og har nå gått over til disse dekkene for fullt..

 

Han brukte Nokian TR Forest tidligere, men slet med at asfaltkjøringa tok knekken på de, vi anbefalte han Alliance med kjetting og han har absolutt ingen problemer med fremkommelighet.

 

Alliance 550 har også litt mer åpent mønster så det er heller ikke noe problem med at dekket ikke får tak på kjettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

har selv kjørt en valtra n92 med 600-38 bak og 480-28 bak.

ikke noe problem me svingeradius osv... men fram felgen ble flyttet ut.

vurderer å kjøpe meg en slik traktor selv, men da skal jeg ha slik dekkdimensjon :) går litt fortere etter veien også, med orginal dekk jør den 35 km/t. det synes jeg er alt for dårlig. men en helt kurant traktor :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Har selv en N92 2009 modell med 480/70R34 bak. Dersom jeg bytter til for eksempel 600/65R38, kan jeg da oppleve bedre trekkraft på jordet osv. i tillegg til at det går litt fortere på vei?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt var vel egentlig beregna Xeobib dekka til Michelin, noen som vet pris på de per dekk?

Sies å være en del dyrere enn andre, kanskje det finnes andre dekk som har de samme egenskapene som Xeobib fra andre merker som er billigere?

Tror kanskje 70-profildekk er best for meg da jeg også kjører i skog, 65-profildekka blir kanskje litt veike for det? Tenkte at ved bytte til 38 tomms kunne jeg gå opp i størrelse i bredden og dermed da forbedre trekkraft i tillegg til mindre pakningsskader på jordet..

 

Med mine 480/70R34 bak og 380/70R24 foran allround dekk fra Continental, som forresten var standard dekk når jeg kjøpte traktoren, kan jeg faktisk komme opp i 37 km/t max, noe fortere blir det vel ved bytte til 38 tommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Blir litt for ivrig med spørsmål her i forhold til andre debattanter merker jeg :)

Som mange vet er (var) akselen foran på N82 og N92 litt mindre enn de større modellene, så man kan ikke få like brede dekk hvertfall foran som de større modellene i Valtra N2-serie, noe som ville forårsaket større sving.

Har alltid sett at hjulsett selges som for eksempel:

440/65R28 og 540/65R38 eller 480/65R28 og 600/65R38.

 

Spørsmålet mitt er om man kan ha mye bredere dekk bak, enn det det er foran, som for eksempel:

440/65R28 og 600/65R38 for å slippe å eventuelt stille ut felgene foran, slik at det deretter går utover svingen på traktoren som blir dårligere (???). Kan dette eventuelt gå utover vektoverføringer på traktor... osv. Er det noen regler for dekkdimensjoner annet enn det mest grunnleggende?

 

Har ikke sett andre debattere om slike saker tidligere, og jeg beklager på forhånd om det er noe jeg ikke har forstått.

Takk for svar på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig bredde foran og bak er ikke noe problem. Men du kan (bør) ikke gå fra 540/65-38 til 600/65-38 med samme framhjulene, da blir rulleomkretsen feil i forhold til utvekslingsforholdet mellom framhjul og bakhjul. Går du opp fra 540 til 600 med samme 65-profil, så må du enten øke bredda (fra 440 til 480) _eller profilhøyden_ på framhjulene for å få rett diameter og rulleomkrets. 440/70-28 (om det finnes?) skal etter min kalkulator bli tilnærmet lik diameter og rulleomkrets som 480/65-28.

 

Rettelse: sjekket omregningstabellen i prislista til Faksvåg (side 57, link under) nå, og der er det _420_/70-28 som skal tilsvare 480/65-28.

 

http://www.krfaksvaag.no/kundesenter/priskatalog.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og raskt svar.

Det er så kjekt med slike omregningstabeller :)

Dekkprofilen foran er vel ikke like viktig som bak?

Blir svingen på en N92 større dersom felgen på forakselen blir stilt ut?

Den må kanskje stilles ut uansett dersom man for eksempel skulle benytte 480/70R28 med kjetting...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liknende felger på min N92 tror jeg, ikke helsveiste hvertfall... ser ut som fram felgene er stilt ut? Ellers går det kanskje akkurat med kjetting med slike dekk (?), blir litt trangt da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen xeobib.

Selger mente at det blir litt trangt med kjetting. Jeg fikk beskjed om at svingen er bra. Det kan tenkes at kjetting foran kanskje ikke er mulig dersom skjermene er på?

Hvilken dekkdimensjon har du på din N92?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei ja, kan se ut som omlakkert JD-felg, er enig i det - uten at jeg kan si noe sikkert. Dette var da et tøft eksemplar av hjulkombinasjon til N92! Men noen skal ha kjetting på alle fire, og det skulle godt gjøres å få kjetting foran på en N92 med slike brede dekk - nærmest umulig med 540/65R24, dersom man skal svinge helt ut.. (?) En kan vel ikke stille ut felger for mye til det ytterste heller, ved tung frontlasterkjøring...

Bruker du dine 65-profildekk med din A93 i skogen også? Hvis så, hvordan fungerer det..? Trodde slike dekk ikke er laget for skogskjøring i det hele tatt :)

 

Har tenkt mye på større hjul til min N92, står mellom det og tvilling 16,9R34, men tror det blir 18¨felg med 580/70R38 bak og 480/70R28 eventuelt 16,9R28 på 15¨felg foran og kjetting på alle fire... Virker ikke som det er mange som bruker 580/70R38 dekk på Valtra traktorer.. dette er jo dekk med relativt stor diameter og ganske dyre i innkjøp..

 

Godt nytt år!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja Michelin er vel ikke spesielt robuste dekk for å kjøre med over stokker og stein, kan tenke meg at kanskje Vredestein (traxion +) og hvertfall Trelleborg tåler kanskje litt mer, har lest at Vredestein er ganske stive å kjøre med på veien. Leste også at en opplevde punktering av noe slag på dekksiden fordi en hadde kjørt med for lavt lufttrykk i et Vredestein Traxion+ dekk av størrelsen 600&amp\;65R38, vedkommende mente at dekket er for stivt for å kjøre med et såpass lavt lufttrykk...

Kan nevne her at jeg har Continental AC70 på min N92, i størrelsen 480/70R34 og 380/70R24, greie dekk, komfortable og behagelige på veien - ingen humping, på jordet er jeg litt usikker, synes de er greie, men egentlig litt liten dimensjon for en traktor på over 5 tonn.. Føler jeg ikke får utnyttet motorkraften i traktoren.. Har kjørt mye i utmark, med stein og grus som underlag, og ribbene er relativt slitte, hvertfall foran, altså &quot\;gummibiter&quot\; som har blitt kuttet av pga steiner osv.. men ellers er de kjørt nesten 2000 timer, og ribbene er allikevel bare ca 20% slitte, tross bruken i betraktning er vel det ganske bra..

 

Uansett så er det vel dekkmerkene som er dyrere enn andre i en dimensjon, som er de beste - så jeg tror man får det man betaler for. Her beklager jeg, sporer litt av denne tråden. Man får ikke i pose og sekk når det gjelder landbruksdekkets bruksområde, jeg liker ikke å begrense meg på hvor jeg bare KAN kjøre med traktor. Jeg må kunne kjøre i skogen også, så kan ikke ha skikkelige lavprofildekk (type Michelin Xeobib som egner seg &quot\;bare&quot\; på jordet og veien), men tror 70-profildekk er noe av det bedre man kan få tak i - allsidigheten er det beste, får spesielt skryt for komfortable egenskaper på vei, og god trekkraft på jordet i tillegg til å kunne kjøres med relativt lave lufttrykk ned til ca 0,6 bar (spørs litt på vekten av lasten) - som igjen gir lave pakningsskader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme litt tilbake til temaet i debatten:

 

Min N92 ble levert med svingbare framskjermer. Disse ble fort tatt av i ettertid pga den ene ble ødelagt som følge av at den kom bort i ramma på selve traktoren - det ble en for stor vinkel-pendling i høyden.

Ellers kom ikke framskjermene borti traktoren ved å svinge vanlig.

Da er vel det med å stille ut felger den eneste muligheten til å ha på framskjermer som ikke blir skadet...

 

Målte i dag avstanden mellom dekk i ytterkant og ramma på traktoren når en svinger helt ut, fikk 5-6 cm som resultat, så kjetting går vel an. Disse målene er målt når traktoren står horisontalt med bakken, uten nevneverdig vinkel-pendling i høyden..

Ved å stille ut felger, skulle en vel tro det går an med litt bredere dekk foran..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ble det kjøp av nye 480/65R24 og 600/65R34 hjul til N92'en, og tenkte å dele mine erfaringer så langt...

Det ble investering mest på grunn av tilbudspris på traktorverksted i nærheten, men også for å minke jordpakkinga med lavere lufttrykk og bredere dekk.

 

Det er ikke gjort noe spesielt med felgene, de er satt rett på, svingen foran er fortsatt god. Kjetting bak blir litt trangt fordi hjula sitter såpass nære traktoren, kjetting foran derimot skal gå greit.. Traktoren er mer stabil spesielt i svinger ved landeveiskjøring.

Traktoren ser generelt mye bedre ut, hadde det vært plass til ordentlige kjetting bak, kunne jeg sagt at hjula passer perfekt til traktoren..

Ser frem til å komme i gang med jordarbeidinga nå som onna kommer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vist du tar å bytter om på høyre å venstr,e bakhjul så vil du få ett bedre inntressert, med større klaring mellom skjerm og hjul.

Har gjort det på min N92 med samme hjuldimensjon, og bruker 10mm kjettinger bak på den uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen!

Ja, er vel en mulighet å bytte mellom de to bakhjula, men skogskjøring og brøyting er vel ikke optimalt med 600 hjul uansett...

 

Har også merket at ved kjøring med henger så må jeg ta betydelig større sving for at ikke bakhjula skal komme borti draget på hengeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Ser at MW har kjøpt nye 480/65R24 og 600/65R34. Kjøpte 4 Trelleborg med samme dimension på et bra tilbud på FINN. Fikk forhandlereren til å skaffe felger til dekkene.

 

Bak passet dekkene utmerket. Verre var det fremme der dekkene kommer for nært intil traktorkroppen. Målte avstand innerkant felg til felgplate på standarddekk til 11,3 cm. Avstand ny felg var 17,5 cm, og dermed ble det problem med en gang.

 

Spørsmålet mitt blir da til MW, kas felga bruker du foran på 480/65R24?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...