Gå til innhold

mf 590 turbo


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
noen som har erfaring med disse, hvordan er \&quot\;eieropplevelsen\&quot\; mht feil og reparasjoner, er det spesielle ting å se opp for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har erfaring med disse, hvordan er "eieropplevelsen" mht feil og reparasjoner, er det spesielle ting å se opp for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har MF 575-2. Er den absolutte beste traktorn som har vært her på gården(alder tatt i betraktning) Er 82 mod,gått litt over 8000 timer,og har kun vert påkostst starter,dynamo og radiator + styrekuler. Denne traktoren var utstilt i Vikingskipet på MF`s 50årsjubileum,så viss du var der,så såg du den kanskje?

Er nå ikkje store forskjellen på 575 og 590. Klart 590 turbo går jævla godt da,viss n er i \&quot\;form\&quot\;. Så eg vil på det sterkeste anbefale 590`n,viss det er bakhjulstrekk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
lurer litt på å kjøpe meg en 590 turbo ja, som deltidsbonde har jeg bråttom når jeg først er på plass og gjør noe, og nå i våronna fant jeg ut at jeg trengte en billig sterk sak til å dra gjødselpumpa for å frigjøre 675en til andre oppgaver, og som også kunne steppe inn for 675en til diverse småoppgaver som rundballekjøring, hengerkjøring etc siden jeg har behov for å ha 675en endel bore fra garden i høst. 590 T virker som en grei kraftkilde( 2wd ja) mye power, relativt enkel og en litt \&quot\;kul\&quot\; gammel massey. ville bare høre om noen hadde betenkeligheter med 500-serien generelt og 590T spesielt. alternativt kunne jeg tenke meg en 185/188, men forholdsvis langt mellom de fine eksemplarene der..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er annonsert ein 590t på \&quot\;rubrikkannonser på FK\&quot\;. Ser fin ut,er annonsert som ein 82 mod,men er toppen ein tidleg 80 mod. (Vart rau hytte litt ut i 80) Åså er det ein 188 på \&quot\;finn\&quot\;. Någå du lura på om MF 500 serie,så veit eg det meste om bakhjulstrekkerne i 500 serien,så berre spør! Men,driftsikkre og tøffe,gamle traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hallo 500 serien er tøff, fadern hadde en 590 t 82mod det var sensasjon da den kom radikalt steg opp komformessig-som smågutt var det suverent å stå i høyre hyttehjørne å henge trygt ut av det skyvbare sidevinduet,glømmer heller aldri da syrran klemte fingra innerst v døra da fadern smal att den store døra jaja. den som gjikk her var en mandagstraktor og forsvant etter 2000 timer til en nytt hjem-men det går fortsatt et dusin av dem og de er svert godt likt finner du en teknisk god stand---ingen betligheter det er jo en mf 100 serie med fin hytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
har en 575 som jeg har satt turbo på, skikkelig go traktor. jeg har en trima 1695 laster på den meste av året, det er null probelem med vekt fordelinga så lenge en har lodd bak. vekt fordelinga som er 50-50 kommer til sin rett når du setter på en plog eller harv. men helt klart ingen hjulaster. jeg har også satt på litt større hjul (600-65-38) og det hjelper også betraktelig på grepet. ellers så er det driftsikre og lett skrudde traktorer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
riktig jo jeg kom i skade for å skrive 50-50 vekt fordeling, poenget er uansett at den ikke er for tung i fronten. jeg har på 400 kg i vekter da jeg ikke har på lasteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

takk for tilbakemelding folkens! greit å vite at ingen har noen umiddelbare forestillinger mot 500 serien.

 

188 er solgt Jo, det var egentlig den jeg ville ha.. ser nå på en 590T som er lagt ut på finn på stange, ser i og for seg grei ut men bør vel litt ned i pris. kjipe smale hjul på den.

er ikke frontlaster på den, det er uansett uaktuelt, evt rundballehåndtering er med pigg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon_1
Helt enig med deg Rune. Har en 575 selv og den er vedig fortung. Den er nesten farlig å kjøre etter vegen siden den er så fortung. Bremsene låser seg nesten med en gang. Særlig når du har laster på. Men det er lettkjørt og god traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døkk som påstår at MF 500 serien er framtung,da er vel både 100serie,200serie,300serie og 600serie det også da???

For tar du av hytte og panser og hjul,så kun traktorskrotten står att,så er dei grovt sett LIKE!

Å eit spørsmål,kein døkk fortelja me vektfordelinga fram/bak på andre merker bakhjulstrekk da?? Skal våge på at dei fleste andre er tyngre i front enn MF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest davand_1

En traktor skal jo helst være litt framtung da.. det må jo til for at den skal gå riktig når den drar tungt på jordet. Etter min mening er det heller for mange gamle 2wd traktorer som er for baktunge og drar på bakhjula for ingenting. Og kjører man med frontlaster skal man ha lodd eller vekt bak, spesielt på en 2wd.

 

Ellers er jo 500 en trivelig traktor:) men bruker man mye pto er det verdt å merke seg at clutchopplegget til den funker dårlig på de nyere modellene. Det er jo ikke værre enn at man stopper traktoren, kobler inn pto og så starter den igjen.. men tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anders, 188`n kjem hit til bygda:)

Kome någå leinger med handel`n? Ringt på 590`n på finn? Var den eg meinte i eit tidligere innlegg her,og ikkje på \&quot\;rubrikkannonser\&quot\; på FK,som eg skreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

har ikke løftet en finger foreløpig Jo, er sykt opptatt på jobb om dagen med rettssaker hver bidige dag, flytting og litt jobbytte, og så må siste rest av skiføre på fjellet her på Helgeland utnyttes, så det blir ikke gjort mye med traktorkjøp, dette er uansett ikke maskiner som ser ut til å bli revet bort, og prisforhandlinger pleier å gå bedre jo lenger selger har sittet på maskina uten å bli kvitt den.. Nå kommer jeg unasett snart tilbake til gudbrandsdalen/innlandsregionen, og da er det mulig å få sett på traktorene før de bys på. står en på FTS på vinstra jeg gjerne vil titte på også.

 

Ad vektfordeling så har jeg vel alltid sett på litt framtunghet som \&quot\;en god ting\&quot\; når det skal dras noe tungt, trodde 500-serien hadde omlag samme vektfordeling som de fleste masseyer med 40 fram 60 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Massey Ferguson som 2-hjulstrekker har alltid hatt ord på seg for å slure lett. Spesielt når du prøver å rygge, og med frontlaster er de enda verre. \&quot\;Jo\&quot\; hevder at de andre tohjulstrekkrene er like framtunge, men det er de slett ikke. Se bare på konstruksjonen på en 2wd John Deere eller Volvo. De er lange i skrotten, har framhjula foran \&quot\;støtfangeren\&quot\;, førerhus og motor er plassert så langt bak som mulig. På MF er \&quot\;alt\&quot\; flyttet framover, til og med innmaten i girkassa sitter forrest med et tomt hus bak. Dette utgjør kanskje ikke så mange hundre kilo, vil noen si, men på en 2wd betyr hver eneste kilo på bakhjula en god del. Volvo 500 er et unntak, den er kort i skrotten, og er også den dårligste av Volvoene til å stå på. MF 500 går bra på jordet hvis du utnytter kraftkontrollen, men som lastertraktor uten ballast blir den etter JD, Ford og Volvo.

De som hevder MF står på bra som 2wd har ikke prøvd å rygge den og sammenligne med andre traktorer!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 500 sedrie har dieseltanken bak under hytta,mens f,ex. john deere har den framme under panser,så det er sagt. Gidder ikkje diskutere detta meir. Min MF 575 kunne etter mitt syn med fordel vært tyngre forran (steiler lett). Det er støypte bakfelger på min da,og den \&quot\;sitter\&quot\; godt på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

\&quot\;Jo\&quot\; gidder ikke å diskutere mer, og det er bra, for ingen er mer hjernevasket enn slike typiske MF-barn. Men ærlig talt, hvis dieseltanken tar 100 liter og som regel er halvfull så blir det bare 50 kilo bakover, og det monner minimalt! Derimot er nok de støpte bakfelgene en fordel, ja. \&quot\;Rune\&quot\; har derimot skjønt poenget, får du framhjulet på en 2wd MF nedi et høl så står du der. MF 168 og 188 har vel framflyttet framaksel i forhold til 165 og 185, og blir bedre balanserte med frontlaster.

Den tida folk kjørte i tømmerskogen med 2wd traktorer så gikk MF for å være dårlige til å ta seg fram hvis du måtte rygge i snø og kvist. Dette har jeg hørt av gubber som faktisk har prøvd ulike traktorer i skogen. Volvo (utenom 500 og 2250) og JD gikk for å være gode til å komme fram, og det skyldes kun følgende:

-Traktorene er lange

-Traktorene er baktunge

(En lang traktor kan nemlig gjøres baktung uten å bli for lett foran!)

-Traktorene er høye oppunder.

BASTA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Oddbjørn:Å dra fram John Deere som ett eksempel på en traktor som er fram tung samtidig som den er bak tung er vel og overdrive kraftig.2wd JD tåler jo nesten ikke synet av ei kappsag før de steiler.Dessuten hører det ikke hjemme og kalle folk hjernevasket i ett debatt forum.Folk står fritt til å mene og det de vil uten å bli hånet for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

det er vel uansett to yper vektfordeling for to forskjellige roller det er snakk om her, en frontlastertraktor skal være baktung, et trekkdyr skal ha en jevnere fordeling, også om det er bakhjulsdrift, og iallfall ikke være så baktung at den steiler i noen situasjon. mf 590 som jeg er interessert i er vel så avgjort ment for andre oppgaver enn frontlaster, så for rollen må da vektfordelingen være riktig.

 

er det forresten noen av dere som har vært borti lamborghinin 754DT? står et par på vinstra som med litt pruting kunne være rimelig \&quot\;rakletraktorer\&quot\; til litt \&quot\;større småjobber\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jeg beklager bruken av ordet \&quot\;hjernevasket\&quot\;. Det var et uheldig ordvalg. Men jeg mener fortsatt at ingen er mer trofaste overfor traktormerket sitt enn MF-folka. Eik har en tilhengerskare så trofast som ingen andre forhandlere. De som er fjerde generasjon MF-bonde er som regel ikke villige til å vurdere et annet merke overhodet. Og hele maskinparken på garden kommer fra EIK, tilhengere, harv, snøfres, vanningsvogn, you name it. Kjenner en MF-mann som kjøpte en brukt Trima laster for mange år siden, og han byttet til Bergsjö klistremerker for at ikke EIK-selgerne skulle bli sure!!!

Hvordan kan denne menigheten vite at MF er best når de aldri har prøvd noe annet? Det er godt mulig at 2wd John Deere steiler lett, men da har den ikke frontlaster, og det var 2wd med laster vi diskuterte her.

Og jeg gir meg uansett ikke på følgende:

Ta 4 tohjulstrekkere fra 1980: John Deere 2140, MF 590, Ford 6600 og Volvo 650. Sett på dem en laster som i dag kalles \&quot\;liten\&quot\;, f.eks en Trima 1410. Rygg alle 4 opp en slak skråning med litt snø på, og den første som stopper er MF\'en. Den som kommer lengst er trolig Volvo 650, men så er den også 3/4 tonn tyngre enn MF 590. \&quot\;Rune\&quot\; her som har MF sjøl er jo enig med meg at den er dårlig til å ta seg fram!

Alt dette er rein matematikk og fysikk: Det som får traktoren til å steile er moment, og momentet oppnås med kraft x arm. Hvis traktoren steiler når den drar er det fordi den får godt tak med hjulene. En 590 bare spinner hvis du ikke kan utnytte kraftkontrollen, og da steiler den selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valmet365_1
Så så, ser det er en liten diskusjon her, å eg må sei meg enig i at alle mf fans er totalt hjernevaska, å eg vil jo sei også de at kjøper du ein brukt gammal mf, kunne du like så vel tatt pengene å tørka deg en viss plass me dei, 100 serien var bra ser du vekk frå alt anna enn lys, bremser,servo,giring,rust osv.. alt dette er totalt ubrukelig, finn noko anna! her på garden hadde me kun mf, fram til 87, då kom det ein valmet, etterpå forsvant mf ane ein etter ein, nå har det vore i alt 5 valmeter heime, problemene forsvant iallefall her med valmet i forhold til mf, så alle mf folk, stå på dykkar! men dokke må snart få opp augene, dokke veit rett å slett ikkje kva dokk snakker om!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
og hva annet foreslår du så? husk at det skal være et 70-90 gamp, ikke alt for mange timer( omkring 5000) og at det bør ligge rundt 50 000,. i pris. Så skal det være noe som ikke er så obskurt at du må hente den på andre kanten av landet eller man ikke kan skru på den uten å ha en servicemanual på italiensk som kun gjenfinnes i fire leselige eksemplarer på verdensbasis. bare mf og fiat som fyller de kriteriene som jeg kan se i farta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...