Gå til innhold

Fendt 716


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest JD4EVER_1

Hei !

Har seriøse planer om å handle brukt Fendt 716 med laster og brukt selesveishenger. Fendten har gått 5000timer. Men er splitter ny motor(Fendt818) og ny girkasse. Er en 2002 modell. Traktoren skal eieren ha 400000 for. Noen her som har noen formening om det er ett godt kjøp? Fendt er vel godt kjent for å \&quot\;leve lenge\&quot\;, er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har seriøse planer om å handle brukt Fendt 716 med laster og brukt selesveishenger. Fendten har gått 5000timer. Men er splitter ny motor(Fendt818) og ny girkasse. Er en 2002 modell. Traktoren skal eieren ha 400000 for. Noen her som har noen formening om det er ett godt kjøp? Fendt er vel godt kjent for å "leve lenge", er de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei! Eier sjøl en Fendt 716 Vario 2000 modell gått 6500 timer nesten feilfritt. Skiftet noe pakninger på framakslingen, men ingen store kostnader! Men er utrolig fornøyd med 716`en, en god og servicevennlig traktor, er også eier av en 05 Fendt 818 Vario Tms, men savner tms på 716`en, noe som kom senere. Men er det Tms på din traktor? Men som sakt trur jeg 400000kr er en god pris for traktor og henger, spørs åssen traktoren har blitt brukt og slitasje på bevegelige deler! Men synes ikke det høres ut som en dum pris, Men har han skiftet motor på 716`en?,

 

Også mener sjøl at Fendt lever opp til deres motto å leve lenge, er også derfor jeg kjøper fendt og ikke disse andre problemtraktorene, har også nylig anskaffet meg en pent brukt 06 Fendt 930 Vario Tms, gått 1300 timer, pto, fronthydralik, og en overkommelig pris, importert fra Danmark av en forhandler.

 

Men som sagt, vil jeg anbefale deg og tenke over prisen, og kanskje sjekke andre alternativer til den nesten samme prisen, men er få traktorer som her gått så lite til en sånn pris som kan sammelignes som Fendt Men er kjedelig vis noe skjer noe med traktoren etterhvert.

 

Men Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utganspunkte skeptisk til å kjøpe traktoer som det er skifta store, vitale deler på.Kvifor er store repasjoner utført? dårlig vedlikehold, dårlig bruk osv. Kva med evnt følgeskader på andre deler?

Dette er generelt, har ikkje noko formeining om prisnivået på denne Fenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Svein:

Rettelse: 400000KR,- for traktor, henger kommer i tillegg, han visste ikke hva han skulle ha for den enda..

Men ja det er TMS på den. Og motoren og girkassa er skiftet. Den er strøken inni, men er desverre litt \&quot\;mårken\&quot\; lakk utvendig men ikke mer en at jeg kan fikse det selv. Følger med en quike 980 laster.

Men hva hvis drivverket ryker da? Hvor mye koster det, hvor mye traktor er det igjen etter 5500 timer? Hva med annenhåndsverdien? Hvor lett er det å selge disse når de har passert 8000-9000 timer?

Det er disse tingene jeg tenker på, men det er min første traktor og jeg har ikke råd til å kjøpe ny. Og når jeg først skal kjøpe vil jeg ha noe som går og går og som er moderne..:-)

Så du har bestilt 930? Det må være en gromgutt! Har aldri prøvd de hvordan er de å kjøre kontra 716,818?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hvis det er så ille at drivverket ryker, er det nok lite penger igjen på den traktoren, men dette skal nok gå bra, spørs jo åssen traktoren har blitt brukt fra før, Har ikke en pris på det, men kommer nok på en bra pris.

Men det var bra at du har tms på din 716 da, noe jeg savner sterkt på min.

 

Men annhåndsverdien på fendt er jo høyere enn mf og Nh. Men det er løftet å gå fra Jd til Fendt som koster, når du først har fendt så ligger du godt ann, så annenhåndsverdien av å eie fendt er større enn Jd, men selvsagt er de få som er intressert i å kjøpe en fendt som har gått 8000-9000 timer, men er prisen grei nok så får du solgt den, men det kan være sånn at du ikke sitter igjen med mye penger da ! Men jeg skjønner at du gjerne vil ha en moderne og brukervennelig traktor til en overkommelig pris siden dette er din første traktor! Så har jeg full forståelse for deg, men vil at du skal være både litt skeptisk og være ekstra nøye før du bestemmer deg. Er viktig at du får en traktor som ikke ting skjer med før du har kjørt 10 000 timer, fordi det er grådig kjedelig.

 

Har sjøl en Tsa 135 som jeg kjøpte våren 06, har gått 3000 timer, i sommer var bremsene ødelagt noe Ak maskiner skyldte på meg og sjåføren og i vinter under den værste snøstormen sa girkassa stopp, jeg har hatt vel hatt kostnader på ca 120 000 kr på den traktoren Har også en Tsa 110 som hjernen klikket nå for 2 uker siden etter 5200 timer. Men nå sa jeg til daglig leder på ak her Nok er nok, vis dere ikke kan stå for deres service og traktorer så kjøper jeg Fendt og nå har jeg vel vært en av de beste kundene hos Ak i 5 år. Har dessverre mistet 3 servicefolk og 2 selgere, så bedriften går dårlig, har igjen 2 servicefolk, 1 selger+ 2 delelager og butikk. Sitter i tenkeboksen om hva jeg skal handle nå, synes det blir for dyrt å kjøpe 3 nye fendter, men annenhåndsverdien er stor da!

 

Ja, har bestilt den fra Danmark, fikk den til en real pris, har gått for en Maskinstasjon som jeg jobbet i mine yngre dager. Men har ikke fått 930`en enda, komme vel på onsdag eller Torsdag neste uke håper jeg, men som sagt er den mye av samme traktor som 818 - 716, men er en fendt, er chippa til 350 hk, men er nok med 330 hk for å dra møkkvogna. Men som sagt er jo hytta og girkassa likt som 818, men ser på en innbytte traktor til 716`en nå, har sett litt på en Fendt 718 Vario Tms, som står på klepp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Svein:

Du sa her i tidligere tråd at du hadde kjøpt 718, 415 og 412. Og nå har du handlet en 930 og vuderer å bytte 716 til en 718. Dvs mye penger ut. Hvordan klarer du åå finansiere 5 ny traktorkjøp i den pris klassen på et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Sier ikke at det går ann jeg. Men bare spurte hvordan? Jeg vet at de 3 først nevnte skal byttes inn med NH. 930 byttes med en Tm 190 vet jeg og 716 som sakt i 718. Joda, klart man kan lease det, men om du regner ut kostnaden per nye traktor så blir de ikke små. Man skal få noe inn i måneden for å betale. Vet at Svein er en kjempe entrepenør. Skal besøke han engang ut på våren for å se på Møkka vognene hans. Men han kjører mye billig for å få kunder. Tviler ikke på han tar avgjørelser han ikke har råd til.

 

Men lov å lure hvordan? : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Men prisforskjellen på NH og Fendt er ganske stor. (tenker TSA og TM) Å klart en TM 190 som er verdt 400 000 slik ca. Men en 930 koster nærmest 1 mill. Men skal ikke ta det her nå : )

 

Svein svarer nokk for seg. Men jeg ville ha utsettet 2 stk til neste år kanskje. Om det ikke var en stor krise : ) Risikoen er jo litt mindre da. Men hvor lenge har du vanligvis leasingen på traktor? Mener 5 år er nokk. Liker godt 4-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Hei! Beklager den uttalsen om fendt 718, 415 og 412, som kan ha skapt litt oppstyr men som jeg sa iet tidligere innlegg må jeg bli kvitt tsaene noe kvikt før jeg får så store kostnader på disse traktorene at jeg taper penger. Men som jeg har sagt har dette også noe å gjøre med forhandlernett og erfaring. Jeg synes sjøl at Ak maskiner kan ta noe ansvar for sine produkter og behandle kunden med respekt og ikke lage oppstyr hver gang det skjer noe med Tsa`ene mine.

 

Men som sagt, ser jeg på alternativer til Tsaene, og dette blir som sagt disse alternativene som jeg har sett på, Deutz, fendt, jd og mf som alternativer for Tsaene

Men er veldig usikker enda på hva jeg skal velge. Har en veldig god forhandler på Deutz Fahr her som gjør handlen på deutz både god og sikker og

de har en bra service og god kundebehandlig.

Og har tenkt tanken på kjøpe deutz flere ganger. Men faller nok tilbake på jd eller fendt. Får se åssen tilbud vi får av forhandlern på deutz. Men jeg mente ikke å handle 3 traktorer i en handel, dette blir for dyrt, klarer ikke å lease 3 fendt`er på prisklasse mellom 800 - 1 mill klassen. Men vil ikke lage mer oppstyr enn det er.

 

Men grunnen til at jeg kjøper fendt 930, er at jeg har møkkvogner som ikke er lovlig å kjøre på 818, har blitt stoppa av politiet og fått en store bot. Som sagt er dette noe av grunnen til kjøp av større traktor! Også fått noe kjøring som tilsvarer en god oppgave for 930`en til våren.

 

Derfor blir innbytttet på tsaene lagt på is, hvertfall over vintren til jeg får pengene for brøyting og strøing denna vintren, Men har sjøl sett på mange alternativer for tsa. Kanskje kjøpe både billiger og enklere traktorer som forhåpentligvis kan holde lenger og gå lenger uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor blir bota hvis du f.eks. legger ut på E18 med en 4-tonns 80-hester med et lass bak på ca 15 tonn totalvekt?

La oss si at alt annet er i orden, men at det bare er vekt/effekt-regelen politiet kan henge deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Svein:

Har skjønt det som at du driver med brøyting i oslo?

Hvordan er prisene der inne?

Hva hva får du i timen med f.eks en Fendt 716 med 330cm vikeplog og 250cm snøfres? Hvordan er det å brøyte inne i oslo? Her i vestfold er prisene lave pga av hard konkurranse, det er det kanskje i oslo også? Er vel mye styr med trafikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Stemmer det, Kjørt snø i Oslo i 5 år nå, mye pågrunn av dårlig betaling rundt her, hard konkurranse blant entrepnørene som du sier,

Men jeg kjører med en fastpris på brøyting og strøing, men på bortkjøring og ekstrakjøring har jeg timesbetalt. Derfor er jeg med på mye bortkjøring og ekstrakjøring, klagebrøyting som det heter. Prøver derfor å skaffe meg mest bortkjøring, og minst mulig ekstra kjøring på roda mi som ikke er timesbetal, kun fastpris.

 

Men noe av grunnen til at jeg startet med snøkjøring i Oslo, er at her kjører du det dobbelte av hva jeg gjør her hjemme, hadde jeg hatt så godt betalt for bortkjøring og ekstra kjøring her hjemme, så hadde det vært bedre butikk å kjøre snø på hedemarken. Men etter mine erfaringer så er ikke det akuelt av kommune og mesta og betal dette. Men prisene i Oslo er ikke så presset pågrunn av store mengder snøbrøyting som skal være brøytet innen 20-24 timer og det må kommunen betale bra for.

 

Jeg kjører med Tnd 75, Tsa 135 og Jd 6520 i Oslo, og har akkurat det samma betalte på alle traktorene, noe bedre på Tsa 135 og Jd 6520 pågrunn av størrelse, men er lite forskjell der.

Men det jeg vil fram til, er at jeg vil anbefale deg å evt tenke tanken med en mindre traktor i Oslo, som har billige driftkostnader og der får du mye mer kjøring enn å ha en Fendt 716, som kun kan gå i brøyting av plasser, veger, tomter og bortkjøring.

 

Men å kjøre snø i Oslo, er stress 24 timer i døgnet flere dager i strekk, så dette er en tanke du må tenke på, Å kjøre over 4 dager uten søvn, og det tar på skal jeg si det, Men det er et rent helvete å kjøre snø i Oslo, folk klager på at du ligger 10 timer etter skjemat. Alle klager på hva og hvorfor og har ingen forståelse for hva en vinter er og kun trafikken kan gjøre deg gærn, vi har stopp mellom 7-9 på morran og 2-4 på ettermiddagen, når vi rydder snø i sentrum pågrunn av trafikken så dette sier sitt. Men jeg rydder kun snø i Lørenskog, det store snøhullet som de kaller det, kjører mange hundre timer mer enn de som rydder i Oslo sentrum, så har både tap og vinn på det.

 

Men tenker du tanken seriøst, så kan jeg skaffe deg brøyting, ta kontakt, har noen gode kontaker her i Oslo som skaffer deg kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Svein: Så du kjører i Lørenskog? Hvor da? Både bor og brøyter her jeg, så er ganske kjent:)

 

Har du forskjellig betalt i Lørenskog kontra Oslo? Har en del kontakter fra Oslo, som bare har kjørt halvparten av meg i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Stemmer det Robert... Kjører mye industri og cola som du kjenner til..

Har noe bedre betalt for å kjøre i Lørenskog, er jo et stort snøhøll som det snør støtt i og har også noe på kaia i byen, så der har vi ikke bedre betalt enn vanlig fastpriser+ mye mindre brøyting og massevis av strøing, Men er siste året for meg pågrunn av at je har fått storemengder snøbrøyting i mitt distrikt så da blir vi satsende her. Men som alle sier er det at traktorkjøring i Oslo har aldri vært dårligere betalt enn når lastebilbransje begynte å blande seg inn.

Men har fått tilbud å kjøre om for mesta og ncc igjennom en kontakt og der er prisklassen helt forskjellige så dette sier seg sjøl.

 

Men det er klart at de som brøyter i byen kjører mindre enn oss, de kan du sjøl tenke deg som kjenner til Lørenskog osv. Og sånn har det nesten alltid vært siden jeg startet..

 

Men kjører du for deg sjøl? eller er du innleid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innleid i år, men det er siste sesong! Går til innkjøp av traktor til høsten. Har dratt på meg så mye ekstra arbeid vår/sommer at jeg vil ikke få brukt traktoren før brøytinga, så da er det bedre å vente...

 

Har du noen aning om prissjikt jeg burde legge meg på? (sjåfør + traktor) Har kanskje mulighet til å overta ruta jeg brøyter på nå, 7 timers rute kun i boligfelt...

Vurderer litt en Fendt Xylon. Stygg som juling, praktisk som bare det:) Men den er nok litt i overkant stor for den ruta jeg har nå, så er litt usikker på hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

For å være helt ærlig så vet ikke jeg helt hva du skal legge deg på, jeg ligger på 450 kr per time med kun traktor og sjåfør og dette er ikke noe veldig å skryte av.. Fyste året jeg kjørte hadde vi 550 kr per time bare mann og traktor, så dette har endre seg sterkt over de 5 åra vi har kjørt.

 

Men har veldig ulike priser på det jeg driver med inni Oslo.

 

Bortkjøring har jeg ca 550 kr, men da med Nh Tsa 135 og Foss Eik 12t Dumperhenger

 

På strøing har vi ca 560 kr per time med egen tallerken strøer(Fallkøping Tc16) Så dette er priser som påregnet eget redskap som brukes..

 

Men klart at Fendt Xylon er et godt alternativ som jeg har vurdert også, går flere sånn i Byen så det er genial traktor til brøyting og strøing. Men ser faen meg ikke ut,

 

Men hvor i Lørenskog hovedsakelig brøyter du??

 

Driver og knoter nede ved Lørenskog Sykehjem ofte gitt, Så har vel sikkert møt på deg.

Har du kun en 7 timers rode?

 

Kjører en 18 - 20 timers rode over hele lørenskog område, fra øver tell nedre..

 

Og siden du holder til i Lørenskog, er det helt asfaltbart der nå?? Ska vist starte med kosting 23 mars, så da er kjøring i 4 uker, 18 timers kjøring hver jævla dag i 4 uker, så da blir det liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Til Valtra: Prisen har synket noe pågrunn etter at lastebilbransjen begynte å blande seg inn, men synes ikke at 100 kr er mye, men litt er det men overlever på 450 også.

 

jeg kjører på en fastpris på kun brøyting og har den fastprisen inne en vis utkallelser og etter det 40 prosent av vanlig timespris så det er ingen ting, men på strøing, klagekjøring, ikke utført, bortkjøring av snø og lessing av snø så har vi timespris som varierer svært sterkt. Men for alle som er innleid i snøkjøring i byen, har en fastpris for brøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mest på Rastaskogen jeg, men har litt på Løken, Skåreråsen, Rolvsrud, Nesåsen og litt annet plukk.

Hva slags maskin kjører du? Jeg kjører en JD 5720 med Dalen v-fres og Tellefsdal VPL. Kjører for Hagen Hageservice, du har vel sikkert sett noen andre fra han tenker jeg?

 

Kosting 23. mars? Vi skulle visstnok ikke starte før 7. april vi, men mulig dette blir litt fremskyndet sånn det ser ut nå. For det er helt bart her ja...

 

Men 20 timers rode a gitt! Kan jeg spørre hva du får som fastpris for det? Må vel ha mange ikke-klagende adresser du da. Hos meg klager de om det er en ei natt med rim på bakken omtrent. Helt ekstremt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mest på Rastaskogen jeg, men har litt på Løken, Skåreråsen, Rolvsrud, Nesåsen og litt annet plukk.

Hva slags maskin kjører du? Jeg kjører en JD 5720 med Dalen v-fres og Tellefsdal VPL. Kjører for Hagen Hageservice, du har vel sikkert sett noen andre fra han tenker jeg?

 

Kosting 23. mars? Vi skulle visstnok ikke starte før 7. april vi, men mulig dette blir litt fremskyndet sånn det ser ut nå. For det er helt bart her ja...

 

Men 20 timers rode a gitt! Kan jeg spørre hva du får som fastpris for det? Må vel ha mange ikke-klagende adresser du da. Hos meg klager de om det er en ei natt med rim på bakken omtrent. Helt ekstremt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mest på Rastaskogen jeg, men har litt på Løken, Skåreråsen, Rolvsrud, Nesåsen og litt annet plukk.

Hva slags maskin kjører du? Jeg kjører en JD 5720 med Dalen v-fres og Tellefsdal VPL. Kjører for Hagen Hageservice, du har vel sikkert sett noen andre fra han tenker jeg?

 

Kosting 23. mars? Vi skulle visstnok ikke starte før 7. april vi, men mulig dette blir litt fremskyndet sånn det ser ut nå. For det er helt bart her ja...

 

Men 20 timers rode a gitt! Kan jeg spørre hva du får som fastpris for det? Må vel ha mange ikke-klagende adresser du da. Hos meg klager de om det er en ei natt med rim på bakken omtrent. Helt ekstremt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Rastaskogen ja, har vøri oppi der på noe strøing,

Vi kjører med: New Holland Tsa 135 og Lilleseth Kommunalblad 3m m/vinger og Tokvam 240 Ths totrinnsfres,

Jd 6520 og Tellefsdal Vplog 3,4m og Westbjørn 2650S Totrinnsfres

 

New Holland Tnd 75 og Furuseth Kommunalblad 3m og Westbjørn 1900 totrinnsfres.

 

Har møtt på traktorer fra Hagen Hageservice ja, kjører litt oppe på løken, så har vel møt på dere der.

 

Har en rode på 20 timer, så det går vel 15 timers vis jeg kjører hardt, men har en 7 timers på tnd og 12 timers på 6520, men har mye klage brøyting ja, er med på alt annet kjøring etter hvert snøfall så, har 2 tallerkenspredere og har med meg to hengere inn til oslo for å kjøre bortkjøring. Så nå ska vi kjøre brodwaykosting med 2 traktorer, men dette kræsjer med våronn og oppstart av gravesesongen da, offa meg.

 

Men 550 timer på 4 uker er mye, kjører dere brodwayfeiing eller??

 

Har kjørt det de 2 siste årene nå og er greit nok, men for dårlig betalt egentlig, men er greit nok når traktorene står i Oslo, men er siste året nå så det blir fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...