Gå til innhold

50 km/h lovlig igjen.


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Svein_1
Yes, da blir det innbytte på alle mine 40km nye traktor på gården da gitt. Meget bra at vegdiretoratet har skjønt litt om åssen en bonde/entrepnør har det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

TG: Fikk ikke svare der. Vente 2 timer! Startet en debatt i stede : ) Har det egentlig travelt i dag å, men nå ble jeg forbanna:p

 

Ja, ringte FK. Min egentlige selger var sykemelt, selvfølgelig. Og han som er ansvarlig for reklamsjon (pga reklamasjon på 6420) han som solgte traktoren egentlig da, satt i møte. Traktoren skal rulle ut av bandet rundt 28-30 januar, så må få ut fingern. Jeg skal ha 50 km/h. Å hvis de tror jeg akseptere at de stiller opp turtallet kan de stikke fingern i jorda og ta traktoren selv. Den skal gå i 50 km/h under 2000 o/min. Det er minimum. Massey og Fendt har lavt turtall. Claas også.

 

Æææ, ble sykt stressa!:p Traktoren har fjøra fremaksling og AP, så det skal bare være et kort elns! Det klarer de vel å skifte: ) Btw: de skal faen med ikke få¨ei korne får det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hurra!! Men som en kommenterte ved selve nyhetsartikkelen, det faktum at de som skaffer seg traktorsertifikat i dag bare kan kjøre 40km/h traktorer må det gjøres noe med..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Svein: Regner med du driver stort, men har du handlet i 07? Eller i slutten? Da kan du føle deg snytt. Fordi å bytte en 06, 07 mod traktor er et stort tap...

 

Og om det er snakk om flere, så blir det bare enda mer tap:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Har en bror som tok det i 06 eller 07. Stakkars gutt. Han som ville kjøre ny traktor:p Han vil sikkert ikke ha det endret. Men se på det og ja.

 

De kan heller sett en stopper på 50 km/h. Fordi en 16åring i 60-80 km/h med traktor og henger er farlig! Men har en medfølese til alle som har tatt den i 2005 eller etter den tid.

 

Ble mye fra meg nå:p Men ble så sykt irritert og ivrig att : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Endelig!

Endelig er fornuften tatt på bane igjen. Mange som fikk hakeslep når dette ble vedtatt, og sikkert mange som fikk ett positivt sjokk idag!

Men dette skaper vel litt irritasjon for alle de som har kjøpt seg ny traktor med 40kmT sperre? Det må jo gå på reklamasjon å få den til å gå i 50 igjen?

Går det forresten å \&quot\;stille\&quot\; alle merker til 50kmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Ikke for å skryte av min bror, men han kjører bedre enn flere vi har hatt her. Hadde en som er 2 år gammlere enn meg en gang. Han kjørte vår 6810 med 50 km/h som gikk 60 nesten. Jeg satt på etter vei og når han pressa. Jeg holt på å pisse på meg når han møtte biler. Han kunne fikk ikke til å kjøre pressa! Han fikk et klart nei. Da var han vel 19 el 20 elns.

 

Det Rune sier, er vesentlig og rimelig. Kanskje et par ekstra kjøretimer for de som ville ha det utvidet. (Det med en 50 km/h traktor og en større henger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Det var på tide at de tok til vett. Eneste problemet nå er vel at alle de nye seriene må typegokjennes før de får lov å gå 50 km/t. får håpe importørene har fått beskjed før vi fikk høre dette.

Og Rune er ikke JD som bestemmer hva som er lovlig. JD har sett sin egen stander for hva de mener bør være på 50 KM traktorer, men er ikke noe krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Snakket med en FK \&quot\;Pakk\&quot\; her nå. Han hadde ikke hørt om det. Og mente at det måtte være en 6020 serie som var godkjent før denne regelen kom.

 

Men her står det klart å tydelig at denne regelen er fjernet og det er de samme kravene som før. Fjæra fremaksel m/ bremser + helsveiste felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig =) skal si dette året startet godt. Forstår ikke att f.eks John Deere sin 6030/7030 ikke skal få lov til å trille i 50 km/t hvis de har samme spesifikasjoner som 6020 før 2005 som fikk kjøre i 50 km/t..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard
Pointet til de som l&amp\;oslash\;ser det p&amp\;aring\; den m&amp\;aring\;ten som valtra og rune sier, er at de ikke vil betale for alt utstyret, men heller fjerner en sperre i AQ eco kassa eller noe i valtra kassa. Har en nabo her som jeg nevnte. Han har ikke fj&amp\;oslash\;ra fremaksling, men helsveite felger. Fjerna nylig sperra p&amp\;aring\; kassa. G&amp\;aring\;r godt den traktoren, men du har ikke frembremser. Det merkes!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Bremser framme har du uansett om traktoren er en 40-traktor, eller om den er lagd for 50. Det er bare de gamle 30-traktorene som ikke hadde bremser framme... Men løsninga er enten brems på mellomakslingen (koble inn firehjulstrekket), eller navbremser framme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Ja, men jeg mener nav bremser. Uten det, er det nesten farlig.

 

Molland: Du har ikke lov &amp\;aring\; kj&amp\;oslash\;re 50 km/h. S&amp\;aring\; m&amp\;aring\; du se i vognkortet p&amp\;aring\; MBen. Hvis den er registert som 40 km/h kj&amp\;oslash\;r i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Vil si at det å la en 16-åring kjøre i 50 km med ei gjødselvogn på 20-25 t og en traktor på bort i mot 400 hk er direkte uforsvarlig. Ja, mange 16 åringer er dyktige, men tror det er svært få som har anelse om hvilke krefter som er i aksjon. Man må legge opp kjøringen på en annen måte, især med tanke på den økte stopplengden

(reaksjonstid + bremselengde) Dette er noe man pirker mye med i lastebilopplæringen, CE kurs. Selv dyktige bilførere vet lite om hvilke utfordringer et større kjøretøy er stilt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg bestilte uten nav bremser. Men om det blir 50 km/h kommer det vel automatisk. Det er en pris p&amp\;aring\; 10000, men jeg vil ha det om den skal g&amp\;aring\; 50 km/h. Ved 40 km/h er det ikke n&amp\;oslash\;dvendig, men behagelig.

 

Ser mye av poenget hos Magne og TG. Helt klart, erfarig er viktig. Merker jo selv at jeg kj&amp\;oslash\;rer mye mindre anspendt. Planlegger kj&amp\;oslash\;ringen mye mer. Har ikke CE selv, men skal ta den. Er ikke gammel nokk heller.

 

Synes det burde bli slik som TG sier. Men at man har en ny vektgrense p&amp\;aring\; 35000 tonn og 50 km/h. Og ha ubegrenset etter fylt 20/21 &amp\;aring\;r. Dette er mine meninger da men. Kunne vel ogs&amp\;aring\; innf&amp\;oslash\;rt ubegrenset etter CE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Nå har jeg lest disse reglene og der står det slik jeg forstår det, Typegokjenning skal utføres etter fabrikkantens spesifikasjoner/ beregninger og samsvarserklering, kan og gjøres av uavhengig lab som TUV. Er strengere krav til traktorer som er registrert til å gå over 50 km. Står ingenting om felger der. Hvis dere finner noe har jeg lyst å se det???????????? Enig med TG om fører rett..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Står ikke noe om fjæring heller. TG, ta kontakt med Knut H. hos T&amp\;L, han veit det meste om 50 km. Syns og det bør være sveiste felger og fjæring, men kan være smal spurvidde på de orginale, kjører dere med orginalfelger TG?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jarle: På en måte skjønner jeg politikerne så altfor godt. 18 år, 100 km/t og 56 tonn (det tilsvarer en halv mjølkekvote for mange det) kan fort bli en dårlig kombinasjon. Du kan føle deg så god du bare vil, men som 18-åring har du ikke mengdetrening i det hele tatt, og KAN utgjøre en stor fare mot trafikken.

 

De fleste er hensynsfulle, og veit at de kjører stor maskin, men det er alltid noen som tøyer strikken litt lenger, og det er er da det går galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...