Gå til innhold

50 km/h lovlig igjen.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Jarle seier: Men me bur i eit forferdeleg land med impotente politikarar!

 

Kva om det blir 21-års aldersgrense på dette forumet?

Tenk deg om, gut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Anonym
tror det er like greit at veiene ikke blir fylt med 16-åringer som kjører 80kmt fastracs med full dumperhenger jeg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvordan kan du vite at samferdselspolitikerene våre er impotente Jarle? :) Antar du mente inkompetente - som er noe heeelt annet og mye nærmere det temaet du tar opp, selv om jeg syns et argument som \&quot\;reglene er dustete\&quot\; ikke holder i lengda.

 

Mange her som nevner erfaring i trafikken og mengdetrening som viktige momenter, og jeg henger meg gjerne på det - selv om det helt riktig blir sagt at eldre sjåfører og kan være apekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle,berre denna \&quot\;uttalelsen\&quot\; der,kein fort avsløre at du ikkje er vaksen nok enda. Bi mæsåm ei slik holdning,\&quot\;at viss eg ikkje får gjøre som eg vil,så er det regelverket,evt dem som har lagd det som det er no galt med\&quot\;. Tenåringsprat??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Da jeg kjørte opp til CE i militæret var jeg under 21 år, og måtte dermed vente til jeg hadde fylt 21 før jeg fikk utskrevet lappen. Men, er det riktig som noen her har skrevet at man kan kjøre opp til CE når man er 18 og kan umiddelbart bruke det til å kjøre vogntog/50 km traktor bare den ikke er påmontert skive?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Absolutt på sin plass med ce når man kommer opp i slike vekter og hastigheter. En ting er hastghet og vekt,en annen er kjøreegenskaper. En traktor er tross alt ingen lastebil uansett fjøring og dekk. Har selv kjørt en del bil og henger,og det er ikke noe leketøy når du sitter med ansvaret for 50 tonn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jarle: Du nevnte ikke et eneste ord i innlegget ditt om å ta CE for å kjøre traktor, så da tolket jeg det som om du hadde tenkt å kjøre lastebil. Du skrev også: \&quot\;men eg vil heller skru lastebil enn å køyre lastebil dag ut og dag inn.\&quot\; i samme innlegget. Derfor jeg kom med eksempelet...

 

Ivar: Sånne innlegg uten mening (21-årsgrense på forumet???) gjør stemningen vanvittig dårlig... Er unødvendig å komme med sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mork: Sjekk artikkelen om førarkort som står her på gardsrift.no - den ligg på framsida no. Du kan køyre 40 km/h og maks 25 tonn tillatt totalvekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Synes det er helt på sin plass med krav om CE på traktorer som går 50. På f.eks min traktor, en fendt 716 og metsjø metax blir vogntogvekt lovlig utlastet 24 tonn (må ha litt belastning framme). Dette ER et vogntog! I både utstrekning og kjøreegenskaper.. dessuten kan det jo bli mye større tall enn i mitt eksempel. Tok selv 10 ukerskurs og læretid/fagbrev yrkessjåfør for 9 år siden, kan anbefales., gratis og godt! -En ting til, alle traktorer som har konstruktiv hastighet over 40 må få krav om motorbrems NÅ! Alle som har prøvd det, eventuelt kjørt lastebil er forhåpentlig enig med meg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nåja.. Og kalle det et vogntog i kjøreegenskaper vil jeg nå ikke være enig i da. Har kjørt litt for mye lastebil til å la meg overbevise om at selv en fendt blir så mye mer enn en traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tok sikkert litt i, men jeg tenker på stopplengde, veltefare, plasskrav i tett trafikk og generelt tregere evne til å anpasse seg til personbilister som ikke ofte har den fulle forståelse for trafikkbildet de befinner seg i. Ikke veldig ulikt et vogntog på 50 tonn og 19m er min erfaring. Ps:mange gode og saklige innlegg her!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt avsporing fra selve debatten men\; lurer litt på hvor logikken i at en skal måtte ha sertifikat for lastebil CE/C1E? for å kunne kjøre traktor med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Hvorfor skal ikke de som er mellom 16-18 år kunne kjøre traktorer som går i 50 km/t? Forskjellen på 40 og 50 km/t er jaggu ikke så himla stor, kunne forstått problemet hvis det stod om en skulle kunne kjøre traktorer som går i 50 km/t kontra 60-70 km/t.

Er noen andre av samme oppfattning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: Du skriver noen lange innlegg, og bra er det når innholdet er det det er. Kan si meg helt enig i det du skriver her!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Kan si meg enig i førerkort beskrivelsene til TG. For det er farligere med 50 tonn enn 50 km/h.

 

Godt forklart TG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MFgutn_1
men kvifor kunne vi spm tek lappen etter 01:01:07 kjørt 50km/t med ei grense på 15 tonn eller noko, for eks vist ein har lang avstand til setra så kan ein dit og så, slå++ uten å måtte bruke heile dagen på å kjøre dit.. er bare 10Km/t forsjell men merkar det godt i lengen..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er jo ett poeng at traktoren må ha skikkelig sekser,for å dra tung last i 50 km/t.Jeg merker betydelig større forskjell i kjørefølelse fra 30-40,enn fra 40-50km fart.Særlig fra en sein 30km,og over i en rask 40km,som jeg fikk erfare her på gården tidligere.Uansett ved tomkjøring og flytting av rundballutstyr fra a-b,så har de 10km ekstra sitt å si.Skal man passere 50 km/t med traktor,så tror jeg kun JCB konstruksjonen kan gi skikkelig trygghetsfølelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en ny jd 40km/t nylig og blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre.Begynne å bråke med heving av kjøp e.l. pga evt verditap på en 4okmt eller beholde den ettersom \&quot\;alle\&quot\; kan kjøre en slik og du må kanskje ha kl2 for å ratte en 50kmt.Den går tross alt 45kmt og det blir for dyrt å oppgradere den tror jeg.Synspunkter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Først på jeg spørre om det er AP?

 

Jeg har kjøpt 6630 AP og har ikke lykkes med å endre det. Får den i 40 km/h. Men de skal prøve å \&quot\;krekke\&quot\; den til å gå 50 km/h. Det hadde ikke blitt kostnader på meg da. Hadde bestil med forakselfjøring : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Jeg lyktest ikke med det. Pga det skulle ha skjedd før jul, eller i jula. Noe som ikke gikk an. Visste ikke om det før 2.januar elns..

 

Men du får vel endret det? Vet ikke når du bestilte jeg da men. Har hørt AP 40 km/h går 44-45 km/h oh 50 km/h går 52 km/h. Regner med du har kjøpt en traktor som klare å holde 50 km/h og da kunne det vel ha lønt seg da. Men da kan du ikke hyve hvem som helst inn i traktoren på en travel dag. Om du har unger på 14-15-16-17 år, så tenk på de også da: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jd.Tenk deg godt om nå,du har/kommer til å ha en av de mest attraktive traktorene på markedet nå ettersom den går i 45kmt,det er de med 5okmt traktorer som blir rammet hardt av det nye regelverket og har du det travelt så start 2min tidligere..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Knut. Hva mener du med det innlegget? hvilke regler? Det må vel være mest gunstig med 50 km. Den JD jeg hadde på prøve gikk 42-43 km/t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...