Gå til innhold

Brukttraktor


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpa brukttraktor, men er usikker på kva eg skal velje. Eg ser egentlig etter ein traktor på 40-60 hk, 4wd er ikkje så nøye, så lenge det er servo! Ellers vil eg ha to dobble hydraulikk uttak og han må ikkje vera spesielt høg. Mekret er ikkje så nøye. Veit nåken kva merke og modellar eg bør sjå etter når eg skal ha slik traktor? kanskje du har ein slik for salg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal kjøpa brukttraktor, men er usikker på kva eg skal velje. Eg ser egentlig etter ein traktor på 40-60 hk, 4wd er ikkje så nøye, så lenge det er servo! Ellers vil eg ha to dobble hydraulikk uttak og han må ikkje vera spesielt høg. Mekret er ikkje så nøye. Veit nåken kva merke og modellar eg bør sjå etter når eg skal ha slik traktor? kanskje du har ein slik for salg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen br ligge på maks 45.000 og den skal no brukes til litt av kvart. Vedkløyving, litt snøbrøiting. Brukes i slåtten til svansing. Ikkje dei tyngste oppgavene, men må ha ein traktor til dei og! \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Ford 4610. Enkel og grei traktor, god hytte, LP evt med Q-cab. Har også rattgir slik at man slipper girstengene mellom beina som jeg ser som et stort pluss.

Har selv en 2 WD fra 82/83, går nå omkring 300t

om året, men regner med at den må begnynne å

nærme seg 15.000 klokketimer.

Har ikke hatt behov for annet enn vanlig vedlikehold og kan trygdt anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat 60-90 er også ett bra alt. er en liten fan av disse. og det er fordi man har side giring, og en veldig god synkronisert girkasse. prisen blir vel litt over det du hadde tenkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zetor er det jeg ville kjøpt ja fra 80 talle stærke å goe motorer som starter alti. kansje lit lite fart da men drar no godt pågrund av det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også ford kunne vært en bra traktor for deg!Hadde en 4600 med q-cab fra 79 her på gården tidligere. kjekk liten traktor som det aldri var noe tull med.Skulle aldri vært solgt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt ford 4600 conty dårlig med svingradius å først ut av gir å så måte dra den enda ein gang for å få den heilt ut så jeg fikk til å bytte gir, den hadde gått 5000tim, lit lite plass da kansje for jeg er vant til zetor, vile heller gått for zetor en ford
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo ikke an å sammenligne en County med alminnelig Ford da de har en helt spesial oppbygging. Har nabo som har en 4610 fra 83 og Zetor fra 86. Han er ikke i tvil hvilke traktor som han helst vil kjøre. Nei, Ford 4610 er en god traktor som er solgt i et veldig stort antall. Husker i et \&quot\;Norsk Landbruk\&quot\; (tidkrift) fra midten av 90-tallet hvor verkstedsmester på Heen kun hadde lovord om 4610, og mente at ved godt vedlikehold så vi de god for kihverfall 15.000 timer. tror også det er en del 4wd ute til salgs da det var populært balnt de som hadde den som hovedtraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shansen_1

Ford er sikkert greie å kjøre, billige som brukt osv.Men jeg stusser over at mange som er tilsalgs av og til står at motor er skiftet eller overhalt allerede ved 3-4000 timer. Spesielt på 10 og 30-serien. Her jeg bor er det også mange som har hatt problemer med kostbare reperasjoner uten at jeg vet så eksakt hva som har vert problemet.

 

Så jeg har en litt blandet følelse for Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nidar: tror dette gjelder dei litt større traktorene, men vår 6600 fra 81 blei det bytta motor i 87.Tror det var en 6610 motor som blei satt inn da,etter det har den vært helt feilfri. er usikker på hvor mye den har gått da timetelleren har vært ute av drift i alle år,men vil tippe mellom 15000 og 20000 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså den ford 4600 conty sjer akurat likens som vanli ford 4600 ikke støre dekk eller nå sånt, elendimotorer skal det å værre kommer vann i oljen standar ford, har selv sett dere probleme på 4600 conty, ingen sler zetorans motora. zetor 7245 drog like my som ein spliter ny class på 95 hk det sei lit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ole.

Eg har god erfaring med Ford sjølv om det er litt for mange ford motorar som har fått kølevaten i oje osv.

Men på Zetor har eg sett mykje rart t.d, på Zetor 7745 motor totalt utslitt etter 700 tima 0g ca 4 år gammel det måtte byttast foringer og stempel.

olje lekasje gjenom gods i frammaksel på Zetor 7045.

eg har sett mange Zetor som sig på hydraulkk.

Ford 4610 ford 5610 0sv er svært lett kjøyrt og har hydraulikk som fungerar,når det gjeld motor so held den om det blir brukt rett tilsetning på kjølevaten, og om det blir skifta kjølevaten.

det er sjølvsagt og andre traktor som er lettare og køyre enn Zetor t.d John Deere,Fiat,Mf.

Dette med deler er ei viktig sak og er det t.d solgt mange Ford 4610 då er deler rimelig og det er lett og få tak i brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Valmet 455 er noe du så absolutt bør vurdere.. Bare du husker å lukke døra før du kjører\;)(eller skrur de av, sikkert det tryggeste)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo minne dere Zetorfolk på at bondebladet hadde en stor traktorundersøkele sist på 80-tallet der konklusjonen var at Zetor hadde en del flere feil enn gjennomsnittet!

Undersøkelse baserte seg på et spørreskjema som ble sendt ut til traktoreiere rundt om i landet.

Hvis du velger en med Q-cab for du ikke annen type/merke traktor i denne årgang og størrelse med bedre komfort,

men også LP-hytta er god-bl.a lavere totalhøyde.

Synes også er girkassa har en svært god synkronisering.

Forresten, når tid kom Zetor med synkronisert girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

værtfall ikke synkronisert girkasse på ford 6600 vårres fra 79 baanlyse den for å få den i gir, va synkronisert girkasse på 7245 æ brukt å fjordvinter ingen problem med å gire på den, ja 7745 har motorfeil men aldri hørt noen feil på andre modelene, størst minuse med zetor er vell bremsan dem fins så godt som ikke ellers så er zetor robust å stærk traktor så ikke mange andre merker er, konge traktor i skogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da 10-serien kom i 82 mener jeg å huske, innførte Forde symkroniserte gir på hovedgirspaken, mens gruppegiret, høy-lav-revers fortsatt var usynkronisert. Vår andre gamle- en Ford 6700 har synkronisert fra 3 til 4 gir samt hurtiggir. Fram/bak gjøres også i en rett bevegelse

(som et vendegir). Men alle de andre girene har etter årene også blitt synkronisert.

Traktoren har gått i tungt arbeid (frontlaster) inntil den fikk avløsning i 03. Fungerer i dag som en kjempe skogstraktor og til andre div. oppgaver på gården.

Men dette har ingenting med spørsmålet som ble stilt øverst i forumet. Men ville bare nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo tenkes at en John Deere kunne vært tingen det er en god del gode John Deerer på markedet f.ex 2040 veldig god ikke tenk 1630-1640 har selv. John Deerer har som oftest servo enkelte har sync. gearkasse vis ikke ikke tenk på det en gang da må du ha veldig god peiling. skurer noe så inni granskauen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en John Deere 1950, tresylindret med turbo 62(69) hk. Den er veldig sprek, har hurtig-gir, smidig og lav. Kjøp den med grønt tak, da får du sidemonterte gir (fra ca 1992 mod). Hadde 2 stk på 80 og 90 tallet, uten noe som helst problemer. Kan virkelig anbefales!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder synkronisering på zetor så kom det høsten 84 når 2 serien kom.

Og når det gjelder 4610 så er vel det en grei traktor. De jeg kjenner til har hatt et par toppakningskift og oljelekkasje på framaksel der pinjong kommer ut.Sitter vel ei nedgiring eller hva det er akkurat i senterbolt vel??. 1950 fra john deere er jo ikke å få liv i mellom 1. september og 1.mai hvis man setter det på spissen... Noe så tregstartet har jeg aldri sett maken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.ex MF 565 el 265 skulle væra grei traktor til ditt bruk.

MF 500 serie som er annonsert på \&quot\;finn\&quot\;,står det fort solgt på,gjelder også 675`n. Er nok lettsolgte brukt traktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Zetor 7245 har vel ikke 2 tipp-uttak? disse hamstres jo også av en gjeng polakker. MF565 eller Fiat 70-90 burde vel være greie. disse har jo også våte skivebremser, noe man vel bør ha. når man kjører med svans kan man jo rygge nedover , det funker hvertfall for meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...