Gå til innhold

New Holland tl 100


Gjest

Anbefalte innlegg

er det nokon som har erfaring med tl 100 1999-2000 modell? vi kjem ikkje til å kjøre den hardt. litt forhausting og ein del småting. er den brukande på skogen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det nokon som har erfaring med tl 100 1999-2000 modell? vi kjem ikkje til å kjøre den hardt. litt forhausting og ein del småting. er den brukande på skogen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en New Holland Tl100a,2007 mod. Den var det så mye feil med at vi ikke ville ha den, alt skjedde med den, men det er en hentig traktor med stor hytte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har inntrykk av at det har blitt mer og mer trøbbel med disse traktorene etter hvert som de har blitt videreutvikla. En kompis hadde en Fiatagri L95, som gikk knallhardt på brøyting og rundballepresse i 5000 timer, oppskrudd i meste laget var den og - men den holdt bemerkelsesverdig bra. Den bytta han i en TL 100, og det gikk vel ikke så mye mer enn et år før han kjørte TS i stedet.

 

Samme erfaringa har en annen bekjent som kjøpte en TLA 90. Den gikk 500 timer før den stod som brukttaktor på Eik...

 

I utgangspunktet er dette utrolig fine traktorer til det trådstarter tenker å bruke den til, og med bukbeskytter er de supre i skogen. Men jeg anbefaler heller en pent brukt Fiatagri L / Ford 35-serie, som jeg sa virker det som de er de mest holdbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så mye borti new holland. lite av det i området. ikke traktoren sin feil det.

Vegard nevner L og 35 serien. er ikke det egentlig mest fiat komponenter? motor foraksel. eneste som kan minne om ford er den fine blåfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite med denslags traktor her i området,2 stk. Den eine fekk brått eit høgt oljeforbruk på motor,og tok seinere fyr. Den andre trur eg har gått feilfritt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

For å svare bjørn K\; slekshistoria til disse traktorene vi snakker om er omtrent slik\; Fiat 780, Fiat 80-90, Fiatagri L, New Holland TL, New Holland TLA + Case JXU.

 

Det er strengt tatt ikke vært store endringene, men dette er en enkel traktor, som ikke er ment å være noen Rolls Royce. Det har jo fungert bra, det er supre traktorer til lettere kjøring, ofte kalt \&quot\;grastraktorer\&quot\; merkelig nok :) Men som jeg nevnte, det virker som kvaliteta har dalt fra Fiatagri L og til dagens TLA.

 

Det var vel mens den het TL at traktorene fikk clutchfritt vendegir og el-hydraulikk. Men de har jo hatt et greit mekanisk vendegir og en hurtigløft-funksjon. Dette er jo i alle fall på Fiat 80-90, om det har vært på enda eldre traktorer veit jeg ikke. Girkassa er jo den samme, med tre usynkrone grupper og et hydraulisk splittgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L/35 serie er gode traktorer, men trenger ein enkel oppgradering. Monter Lysrele og eit 70amp rele til Varmeapperat kretsen. Dette for og hindre at tennings låsen går i stykker +Mye bedre lys.

Sjekk lednings stumpen fra girstang til hytte, pleier og ryke vist den ikkje ha vert utbedret.

Kan med fordel og bytte ladehjul på dynamo.

 

Vist desse tinga er gjort har du ein Kjempe traktor.

 

Desse tinga er blitt utbedret med årene.

L/35 og TL serie har veldig litt motor og gir/bakstuss problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
må legge til noe: ikke uvanlig med lekkasje på foraksel på disse, men det vises som regel godt i de hvite framfelgene. i hverste fall MÅ ytterste del av stikkakslinga byttes. men det er en knakende god traktor, har sett mange slik som er blitt misbrukt på det groveste , uten at de har fått de verste plagene. i forhold til sammenlignbare traktorer er det nok ikke noe dårlig valg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg husker fra new holland var en nabo som hadde en 5635 som rusta i filler bremserør som røyk. alt for svak dynamo. og litt tull med det elektriske, kanskje en sykdom den tok med seg fra fiat 90 serie. det elektriske var jo ikke helt topp på denne heller. sikringsbokser som brant opp. kunne ikke ha på radioen når man hadde på arbeids lys osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Heisann!! Sjekk ut den nye Valtra N92! Dette er en traktor som nok egner seg meget godt til ditt bruk. Passer godt i grasproduksjon, og iallefall mye bedre enn TLA i skogen! Det er same front som A-serien til Valtra, men har hytta og transmisjon fra den større N-serien. Virker som en meget tiltalende traktor!! N 92 har motor på 96 hk.

Det er mitt tips=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Tror nok de nye små Valtra N er veldig fine til slikt bruk jeg - men det er jo et godt sprang prismessig fra å kjøpe en brukt New Holland TL, Valtra A eller lignende til å kjøpe ny traktor... Det er jo traktor til litt over 200.000 trådstarter spør etter, så til den prisen blir det nok en veldig ribba N92 :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en meget grei å lettkjørt traktor,med iveco 8000 serie turbomotor.Samme driftsikkerhet som fiat 90-serie,men med mere praktisk,hytte panser og dieseltank.Har ikke hørt noe negativt om EHR, eller clutchfritt vendegir på disse.

Veldig god lastertraktor med lav takhøyde,gunstig egenvekt og terrengegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein TL100A 2005 mod som har gått 2000 timar

heilt feilfritt. Brukar han i vanleg landbruksdrift og til snøbrøyting. Hadde tidligare ein TL90 av den gamle typen med anna motor,heller ikkje problem med han, men han var ikkje so sprek. Etter at TL serien fekk slengt på ein A i navnet ,fekk dei ny motor med større volum, som gjorde dei mykje sprekare. Kanskje ikkje den taktoren med størst bakkeklaring men brukbar i skogen. Eit minus at han har hare plastikkskjermar bake og. Men eller kan eg anbefala han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk BG 3/07. Der er mengder av brukarerfaringar frå L/35-serien, pluss litt historikk osv, som eit suplement til alt som er kome fram i denne tråden. Omtalen står på sidene 60 til 65.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1

flere i bygda he ein sånn traktor, dei e veldig godt fornøyd med den, vurderer sjøl å kjøpe en TL.

jeg har selv en fiat og den er MEGET god og tilpasset for skogsdrift, men noen av dei tullingan av noen konstruktører har jo fløtta dieseltanken ned under stigtrinna, der er den veldig utsatt, så en bør ha noen form for beskyttelse under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, papan har no aldri hatt bukbeskyttelse på Deutzen vår. No er no den gammal så so og seie alt er i metall og i panserstål tjukkelse. Mens ein nabo med ein Fiat 640DT har hatt bukbeskyttelse på heile levetida. Men der er akslingen til framakslingen tynnare og meire utsatt. Akslingen fram på Deutzen er noko voldsomt grov, lurer på kor mangen kilo den veg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til som har disse traktorene har hatt en del tull.elektrisk,lekkasjer,hyd-pumpe,mm

Og de nye har visst en del tull med ventiler for vendegiret/hurtigir har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må da være en selvfølge at det blir skiftet når det ikke fungerer. poenget er at det burde vært utprøvd før det kommer på markedet.

Det er forøvrig et problem vi burde diskutere i en annen tråd,for jeg har i mange tilfeller en følelse av at bønder/entrepenører blir brukt som forsøkskaniner av en del levrandører av utstyr.

Hadde aldri gått f.eks i industrien at kunder ble utsatt for så mange lite utprøvde maskiner når de skal innvestere som vi i jordbruket blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Riktig TG, og PO, hvis TL100 skulle være så dårlig som du vil ha det til, så er det da merkelig hvorfor akkurat denne modellen i en årekke har vært den mest solgte i Sverige.

Utprøving: Som TG sier så blir pr. idag alle nye traktoreserier testet før de slippes ut på markedet,

og sansynligvis er T7000/Puma/T6000/Lille Puma de traktorer har gjennomgått flest tester inne de ble sluppet ut på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke ute etter å \&quot\;ta\&quot\; noen som helst jeg.Har ingenting med at jeg tar zetor i forsvar å gjøre dette TG.(dessuten har jeg da en case jeg også) Jeg vet at traktorer blir kjørt i tusenvis av timer, men så bytter de levrandør noen komponenter og da skjer dette som jeg sier.

Og de jeg nevner her har ikke vært spesielt uheldige med traktorene sine,det er bare faktiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case cx er ikke noe dumt alt. Ihvertfall det jeg har kjørt og hørt er den solid og enkel bygd traktor, bra hyd kapasitet ved laster bruk. meget god og stabil etter veg. kvek. men enkelte mener den er litt for lett veier ikke mer en 3500kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cx kjenner ikke jeg personlig, men jeg har hatt 4240 og det er som jeg har nevnt tidligere det verste jeg har vært borti. Totalt utslitt på snaue 5000 timer. Bremser,pto-kløtsj, hurtigir,framaksling,pluss mye annet småtull.

Har også hørt både og om cx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...