Gå til innhold

4wd til 60-70 lapper?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Nøkland_1
fiat 90 serien, er å anbefale, den er sprek, moderne(til 1988 modell å være), lettstarta, god i skogen, best med firhjulstrekk, rask(min går 40 km originalt, men de fleste går 36km, det er hvertfall bedre enn zetor som humper oppi 30 kmt), men det er sant at kløtsjen er svak, den må byttes hver 4000 time, men det er bedre enn ford 10 serien der motoren havarerer ved samme antall timer. det er noen feil med med fiat, men når man vet hva som kan bli feil, er det ikke problem(jeg har kjørt fiat 80-90 i nærmere 180000 timer) jeg anbefaler fiat 90 serien, men det finnes også andre gode traktorer, lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikkje betenkeligheter med og anbefale traktor med perkins motor. Solide driftsikre motorer. Her ein traktor med A4-236 motor,gått 7500 timer,aldri vert tull med den. Ikkje oljeforbruk/damp om pusterør,lettstarta,og går meget godt. Turbomotor er meir tungstarta. Perkins er vel verdens mest produserte dieselmotor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 serien til for er noke av da besta som er laga! vår har gåt nermare 10 000 timar og me har ikkje bytt anna en olja og filter. Mens fiats sin 90 serie er det dårleg sving på ikkje brukande hydrulikk. (svak lessarane bruke ei veke på å komma til topen)!! sats på ford du!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Muligens er jeg litt skap-fan av Zetor 40-serien når jeg føler trang til å ta den i forsvar :) (Tror den heter UR 11 i serienummer) - snakker i alle fall om 7540-8540-9540-10540. Det \&quot\;andreas\&quot\; sier om at det såvidt humper i 30 er ikke riktig når det gjelder de traktorene, de går sine 40 de, og er \&quot\;orginale\&quot\; 40-traktorer, riktignok er frambremsa bare på mellomakslingen, men det er mer enn ingenting. De drar godt, og komfortmessig er de nok av de bedre i denne diskusjonen. Jeg har en god del timer i 9540, og med Peltor radioklokker er det en veldig fin traktor :) (Men strengt tatt trengs vel Peltoren i alle traktorene som er diskutert her...)

 

Et kjapt søk på finn.no viser at det er veldig få brukte ute til salgs, enda det ble solgt en god del av disse midt på 90-tallet. Vagt etter hukommelsen var vel Zetor landets 2. mest solgte traktormerke rundt 1993-1994. Den ene jeg fant med laster var en 8540 som hadde gått drøye 4000 timer, men prisen var vel litt i overkant av hva trådstarter kunne ønske seg, 129.000 skulle FK ha for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styre unna gammel perkins? hvorfor det, motorene frA 135 serien og fram mot 90 tallet må jo være av de bedre som er lagd, havna vel litt i den teknologiske bakevja etterhvert, men det er en annen sak.

 

apropo perkins, noen som har fått prøvd de nye tier III motorene? i feks en 6400-serie MF? merkbar bedring eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Du kan få kjøpe min 3070 har gått 14000 timer, med trima 1790 laster. Meget fin traktor skiftet hjerne på 9000 timer. 50 000 kr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1
det med at 20 år gamle traktorer er dyre er heilt sant, selv om jeg har skrytt en del av fiat( jeg mener at flere av de fiatene som selges på internett har en altfor høy pris). så du bør velge en traktor med fornuftige timetall, årsmodell, pris og kvalitet og ikke tenk så veldig på merke( men tipsene som du får er viktig å ta med seg)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor 7540 skal du i såfall styre unna, de er uten turbo og levert med vendegear som standard. de drar dårlig og skiftegaffelen på vendegiret har lett for å ryke. 8540-9540 og 10540 derimot med 3 trinns hurtiggir og turbo er driftsikre og drar veldig godt. Jeg vil påstå at du får en forholdsvis godt utstyrt traktor til en bra pris ved å velge zetor Du får kanskje en 4-7 år nyere traktor til samme pris som ved å velge ett av de andre merkene som er nevnt her.

De modellene heter URIII. UR II er gamle crystal det.

Og når det gjelder komfort så må jeg si jeg blir litt flirefull når jeg leser mange av innleggene på disse trådene. Har selv kjørt 1200-1500 timer årlig i zetor gjennom 17-18 år, og er faktisk ikke utslitt enda...Og.. joda, noen har hatt store problemer med zetor, men det har jaggu meg de som kjører jd,mf og andre merker også.Har vært innom andre merker jeg, men har faktisk ikke hatt så lite trøbbel med andre som med zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor er vel greitt nok det,viss ein ikkje har interesse for traktor. Ser på meg sjølv som nokså mykjy over gjennomsnittet traktorinteressert. Bruker f.eks mykjy meir tid på og vaske og stelle traktoren enn bilen. (det har eg nok ikkje gjort med Zetor) Trivest forresten bedre i traktoren enn i bilen og eg da. Og førerkomforten i traktoren er meget vesentleg for meg,da eg syns det er bakvendet med folk som har kjempedyr/flott bil,som dei nesten ikkje bruker,og ein \&quot\;skraphaug\&quot\; av ein traktor,som dei kanskje sit på døgnet rundt til tider. (avsporing av debatten da men..)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med om man har interesse eller ikke det! Har absolutt interessen jeg, men mener nå først og fremst at en traktor skal være en driftsikker arbeidsmaskin. Og jeg vet om ganske mange steder der det blir kjøpt temmelig dyre traktorer, og så er det ikke økonomi til å investere i verken redskap eller driftsbygninger.

Da ser ikke jeg poenget med en fancy traktor med en haug med elektronikk man faktisk greier seg godt foruten.

(blir noe avsporing dette også da men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del,så vil eg ha/kjøyre ein traktor som har såpass førerkomfort at du gler deg til og begynne ein lang arbeidsdag i traktoren,ikkje kvir deg! Så skal det være skjikkeleg reint i traktoren,det gir trivsel. skjikkeleg lyddemping,godt sæte og aircondition.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedriftsmessig har Ok et veldig godt poeng her, meningsløst for husdyrbønder å bruke hauger av penger på en traktor som går et relativt begrenset antall timer når det går på bekostning av oppgradering av den daglige arbeidsplasen i fjøset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ,Ja det er flere grunner til at zetor er såpass mye billigere. De er enklere utstyrt, og produsert i et lavkostland.

Men de er faktisk ikke så mye dårligere utstyrt,De har tre trnns powershift ac,luftsete fra grammer, el hydraulikk fra bosch,mm. Hva annet trenger man da?? Og jeg kan faktisk ikke si det er noe større påkjenning å kjøre zetor enn de andre såkalte\&quot\;anerkjente\&quot\; merkene jeg har hatt og har. Nei,dette blir avsporing, skal vi diskutere zetor så får vi starte en ny tråd.

Men jeg tror neppe det er behov for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
For å krysse den nystarta Zetor-debatten med den opprinnelige debatten, så mener jeg at ut i fra de gitte forutsetninger er Zetor et av de bedre kjøpa. Rikignok lå den 8540\'n jeg fant på nettet noe over maksprisen, men når vi begynner å trekke inn komfort og brukervennlighet for traktorer til rundt 100.000 tror jeg Zetor er noe av det bedre du får.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg så mye om Zetor, men personlig hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktraktor i trådstarters prisklasse ville jeg ha vurdert en Valmet. Eksempelvis en 405, 505, 665 e.l. Gode, startvillige motorer, bra drivverk, god svingradius og relativt komfortable hytter. Hydraulikkap. er også OK. Litt synd at det ikke er vendegir på de, men det er det ikke så mange som har i denne prisklassen.

 

Jeg tror en Valmet gir deg mye brukttraktor for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest mf_power_1
jeg er enig med PML der ja. en valmet er en fin traktor, har en valmet 605-4 selv, finnes ikke bedre, disse traktorene kan gå mange timer.og de starter lett selv i minus grader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Uffda, kjøp for all del ikke noen Case 1394, billige er de, og heldig kan ndu være, men du kan også vær utrolig uheldig, det er en traktor for spesielt interesserte. Kjøp deg en kurant traktor, Valmet, MF, Ford eller John Deere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...