Gå til innhold

4wd til 60-70 lapper?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest arton_1

Litt mye prat om nye traktorer til hundrevis av tusen her. ikke alle har råd til det. Til mitt bruk har jeg tenkt å skifte ut min gamle MF 135 med en noe større 4 wd traktor. Pris maks 70-75000 kr. Er ute etter en mer komfortabel traktor med mer krefter og helst braketter for Trima -laster. Noenlunde lettkjørt maskin(ikke for tung kløtsj etc). Driftsikkerhet er viktig. Brukest ca 150 timer i året.

MF står meg nært. men vet ikke om jeg finner noe brukbart til den prisen. Har tenkt litt på MF 265. Generelt syns jeg traktorer som er 20 år gamle er dyre. Har neimen ikke tapt seg mye i pris siden nye.

Søker tips, tips og atter tips.

 

Kom med erfaringer og anbefalinger dere som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mye prat om nye traktorer til hundrevis av tusen her. ikke alle har råd til det. Til mitt bruk har jeg tenkt å skifte ut min gamle MF 135 med en noe større 4 wd traktor. Pris maks 70-75000 kr. Er ute etter en mer komfortabel traktor med mer krefter og helst braketter for Trima -laster. Noenlunde lettkjørt maskin(ikke for tung kløtsj etc). Driftsikkerhet er viktig. Brukest ca 150 timer i året.

MF står meg nært. men vet ikke om jeg finner noe brukbart til den prisen. Har tenkt litt på MF 265. Generelt syns jeg traktorer som er 20 år gamle er dyre. Har neimen ikke tapt seg mye i pris siden nye.

Søker tips, tips og atter tips.

 

Kom med erfaringer og anbefalinger dere som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 675 el 690 skulle la seg oppdrive for den prisen. Mykjy traktor for penga. Er ivertfall ein mykjy meir komfortabel traktor enn MF 265. Var seldt ein 690 83mod for 75 \&quot\;lapper\&quot\; på \&quot\;finn.no\&quot\; nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være helt kurant å finne en 675 til den prisen. er vel også en traktor å anbefale, omtrent så nærme massey har kommet en \&quot\;moderne klassiker\&quot\; noengang( kanskje med unntak av 302 og 3005 seriene for de som har gode erfaringer med siste, men det er vel langt fra alle..)vesentlig mer tiltalende på alle måter enn en 265.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Har hatt 675 i bakhodet ja. Er det noen spesielle svakheter/forbedringer på noen årsmodeller eller er alle helt like. De kom vel i 1983 og var på markedet noen år? Er 690 mye større i mål enn 675?

Er den vesentlig tyngre f.eks? Har den tung kløtsj?

Så er det dette med timetall. Er jo en del slike, men har ofte gått både 5 og 6000 timer. Holder de lenge om vedlikeholdet har vert bra?

 

Andre merker? Trenger nødvendigvis ikke vere en MF heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
265 er vel ikke noe annet enn en 165 med bedre hytte og bedre 4hjulstrekk enn de få 165 4wd. Men 675 er absolutt ikke noe dårlig valg. Du får helt sikkert en bedre 675 enn en JD 2040 til den prisen, da 2040\'n da sikkert har uhorvelig mange timer på telleren og har den totalt ubrukbare OPU-hytta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 600 serien kom i mars/april `82. I `83 vart det ei vesentleg forandring,med stuttare panser(samme som bakhjulstrekk),større framhjul og bedre framaksling. I `84 vart det bedre rattvinkel,bedre sæte med armlene og dashbordtrykk-knapp på wd innkoblinga. Seinare i `84 vart det justerbart ratt. Da var den lik til den gjekk ut i 86/87.

Størrelseforskjell på 675 og 690 er at 690`n er 8 cm høgare,pga annen hyttebrakett. 200 kg tyngre, vesentleg pga ein dieseltank meire,og større sluttdrev bak. 690`n er mykjy treigare etter veig enn 675`n,pga annen utveksling i sluttdreva. Spesielle svakheiter veit eg ikkje om,men det er ein gammal og solid traktor. Kjøyrde sjølv 675 turbo,85 mod. m lasteapp i 14 år,og har meget god erfaring med 600 serien. Og skulle noko ryke,så er det så enkelt oppbygd,at du kan fikse det meste sjølv,og billige deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si at jeg ser ikke helt poenget med 690 når du kan ha en 675 turbo, har forresten alltid synes at 675en har pene og harmoniske proporsjoner, mens 690 på en eller annen måte blir feil rent estetisk, er vel på grunn av høyden. selvsagt ikke estetikken som skal styre traktorkjøpene.

 

største enkeltproblemet holdbarhetsmessig med 600 serien er vel tendensen til at hytta ruster vekk, men det ser man jo lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Er vel ingen feil på 600-serien som er tilbakevendene på mange av modellene, men er vel en del som har justert opp en 675T litt i meste laget, slik at toppen har havarert. Men som sagt, dette er traktorer som er skrudd opp langt over det forsvarlige.

 

Det sikreste når det gjelder kjøp av \&quot\;gammeltraktor\&quot\;, uansett merke, er vel å kjøpe privat av en som har hatt traktoren siden den er ny, og både traktoren og gården ser bra ut. Er klar over at jeg kanskje er litt kategorisk nå, men utseende på traktor og \&quot\;landskapet\&quot\; rundt sier utrolig mye om hvordan traktoren er brukt!

 

Jeg anbefaler absolutt en MF 600-serie, uansett om det er 675 eller 690 - har kjørt nok med de til å vite at det er traktorer som er særdeles gode etter sin tid.

 

Når det blir nevt andre merker så kan vel kanskje en Valmet 705 være aktuell? Skikkelig solid maskin det og, men jeg frykter at skal du komme ned mot 70 laken der, så har traktoren gått veldig mange timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløtsjen treng ikkje væra tung. Viss det har vært skiftet kløtsj,så veit eg at mange kutta ut noen fjærer,så vart kløtsjen lett som berre det. På min var ikkje kløtsjen skiftet,men ved og smørja ledd og overføringer med 5-56 noen ganger i året,så var ikkje kløtsjen ubehagelig tung. Kan sjølvsagt ikkje samenlignast med pedaltrykket på dagens nye traktorer da men.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Totrinnskløtsj på 675?? Er det virkelig det? Er vel og veiavhengig kraftuttak da. Trodde disse hadde kun uavhengig kraftuttak og en trinns kløtsj.

Totalt sett så er sikkert 675 et godt alternativ. men ettelyser andre merker også for å måle opp imot. Er det noen Forder, Fiater f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er totrinnskløtsj på 675 og 690 ja,ikkje på 699. På dei fleste vart andretrinnet justert bort,for og få lavere og lettere pedal. Er ikkje veiavhengigt kraftuttak nei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

John deeere 2450 med sg2 hytte er en meget bra maskin som jeg kan anbefale. Min har iallefall gått som en klokke i alle år. )Har imidlertid ikke like mye fint å si om min gamle 2040.)

Ser at fk har en 2450 på nett til 80 tusen. Litt pruting så har du en bra traktor til 75 lapper.

Tror ikke jeg tar så mye feil om jeg sier at 2450`n er en meget slitesterk traktor med lite feil, med en hytte som var litt forut for sin tid hva støy angår.Svingradiusen virker å være liten iforhold til de fleste andre 4wder jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Skal vel slite litt for å finne en JD 2x50 med greitt timetall til min pris, men dukker det opp så er det jo aktuelt.

CAse IH-kjennere: 633-4 833-4 kontra 585-4, 685-4

Er disse best å holde seg unna eller har det noe for seg å satse på noe slikt. Er jo mange tilsalgs for en akseptabel pris. Har hørt endel negative rykter om Case men det er jo helst av merkefanatikere som ikke tolererer mer enn ett merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ein del 3- og 4-sylindra Deutzar ifra 06-serien til salgs på finn. Dei er billige i innkjøp og billige i drift. Er minimalt med feil på dei og passar nok sikkert til deg. Clutchen er ikkje spesielt tung og med servo så er dei lette på rattet og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tung kløtsj på 675? må dere gi dere, min er umodifisert på alle måter, men glir ut og inn helt uten videre, nå er jeg 120kg, men likevel..

 

hytterusten er jo meget lett synlig så den styrer du lett klar av.

 

i den grad det er etterlyst alternativer er det jo mange fiater i dette prissegmentet, de er vel jevnt over greie traktorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1
Hva med Ford 10-serie med SuperS førerhus. En grei og holdbar traktor med et av markedts beste førerhus. Kan faktisk sammenlignes med komfortens på nye såkalte \&quot\;økonomimodeller\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.T

Det var det som var ulempen med og ta bort noen fjærer,at det kunne bli sluring. Men på dem eg veit om,har det gått bra. Har gjort det på min egen MF 135 ved kløtsjskifte,og det har fungert fint. Men det blir ikkje den store belastninga på den da lenger,går berre i lett arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
ville prøvd meg på fiat 90 serie, kanskje litt tung clutch men god traktor, eller valmet 505/605 Gode førehus og hurtig gir. eller 665 er også kjempe traktor litt trange fører hus og \&quot\;russer\&quot\; kraftuttakt clutch men hva kan man forlange. Ville personlig ikke kjøpt ford 10 serie, kjempe gode førerhus men de går dårlig, bruker mye diesel, og har svake motorer. Kan jo også se på ford 7700-4, 100 hk 4 syl turbo, men blir kanskje litt stor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat i 90 serien har noe svak kløtsj vet jeg.Og den er alt annet enn lettkjørt.

Case i 85 serien med xl er stort sett lettkjørte traktorer men vær på vakt dersom den har hutiggear! Det er for svakt,den hydrauliske kraftutakløtsjen er heller ikke for sterk. Traktor med gammel perkins i ville jeg ihvertfall holdt meg langt unna.Deutz har jeg ikke kjennskap til selv, men hører sjelden om problemer med de traktorene.05 serie fra valmet er vel også stort sett bra tror jeg. Zetor 85 eller 9540 er også et alternativ vil jeg påstå. litt klumpete og kanskje ikke den beste komforten, men enkle og solide traktorer er det ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Sånn sett har jeg ikke noe problem med å legge inn gode ord for Zetor 40-serie. De er veldig holdbare, spreke, og sammenligna med de andre merkerne og modellene som blir nevnt her er den et velig godt alternativ. Men styr unna de få som er utstyrt med Zetor (eller NH5) laster, det betyr trøbbel med hydraulikken, grunna en alt for trang lastersentral.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Hvor gamle Perkins-motorer mener du da? 4.236 som står i 675 f.eks er det en svak motor?

Min gamle 135 med perkins har iallefall vert upåklagelig driftsikker.

 

Mange forskjellige meninger her, men tross alt så tror jeg føgende kan vere aktuelt å se videre på.

 

MF 675, Valmet 405-505, Case IH 485-585-685, kanskje Deutz 06-serie men synest de blir vel gamle. John Deere av 50-serien tror jeg blir for dyr. Kjøper ikke traktor som har gått 8-9000 timer heller. Ford har jeg en dårlig følelse for, det samme med Fiat. Har heller ikke forlatt MF 265, da den har en rimeligere pris enn mange av de andre alternativene. En fra 84-86 er og noe mer utstyrt enn de eldste modellene.

 

Vi får se, skal bruke vinteren utover til å undersøke hva som byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...