Gå til innhold

Hvordan skaffe såkorn/gjødsel henger


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har skaffet meg noen arealer langt unna min gård. Når våronna kommer så har jeg det ganske travelt... Jeg har nå skaffet meg en arbeider som jeg skal bruke til harving og kjøring av gjødsel/såkorn mellom gård og åker. Jeg føler at jeg vil slippe å kjøre frem og tilbake fra gården min for å henge gjødsel og såkorn så jeg tenkte meg en henger hvor jeg kunne lesse oppi storsekker med såkorn i en binge og gjødsel i en annen. I bunnen av hengeren så er det tippeskruer som skal frakte korn og gjødsel fra hengeren til såmaskinen og kanskje også gjødselsprederen.

 

Er det noen som har peiling om jeg kan skaffe slikt i Norge for ikke så veldig mye penger? Eventuelt så er jeg også villig til å bygge selv og da trenger jeg noen tips over hvor jeg skal skaffe meg billige stålplater og andre deler jeg trenger...

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Sorry assa, men du virker som du er fullstendig ute å kjøre. Tenker på at du hadde 22 eller 25 fots tresker til 300 mål, Rapid etc, som du nevnte i en annen tråd her.

Ang. dette spørsmålet - hva med å kjøre ut storsekkene til jordeskanten en uke før du ser for deg å få det pirka nedi bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mener du virkelig dette? Ut i fra det du skriver her og i andre innlegg så lurer jeg virkelig på hva du tenker. Hvor stort skal du drive? Hvor gammel er du? Skal du bruke eget såkorn eller skal du kjøpe i bulk? For du mener vel ikke at du skal sprette storsekkene først, for så å tømme dem i en henger og deretter skru det opp i såmaskinen? Har du tenkt at du skal spare tid og kostnader på det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bullseye:

Nå har jeg ikke satset så mye i Norge i og med at jeg ikke har trukket med helt ut av Canada enda. Nå så har jeg vært i Canada i vekstsesongen for å sprøyte og fikse maskiner mens de andre karene er er hjemme i Norge. Når jeg var i Canada så sprøytet og gjødslet min samarbeidspartner for meg imot at jeg hjalp han med treskinga.

 

Nå er det helt sikkert at jeg skal bli i norge og jeg er trolig helt ute av Canada i 2017. Dermed har jeg begynt å satse i Norge og nå har jeg fått skaffet meg mer jord virker det som. Jeg har fått kontakt med noen bønder som er villige til å leie og man kan si at prisforhandlinger osv er i gang. Dermed har jeg begynt å planlegge litt hvordan driften kommer til å være fremover. Målet mitt er å skaffe 3000 mål totalt i 2017 og da skal 1850 være korn, erter, bønner, oljevekster og 150 mer poteter. Jeg har også ett jorde på 35 mål langt unna min gård som jeg leier ut (denne åkeren skal jeg drive neste år i og jeg at leieavtale går ut) Jeg har også 35 mål med mye jeg driver å dyrker opp samt ca 100 mål med beite jeg dyrker opp.

 

Andereas Aassve:

Ja det var noe slit jeg var ute etter, men vet du eller noen andre her hvor man kan få tak i slike nye. Ikke det at den på finn ikke var bra nok, men jeg vil gjerne vite litt om hva slags slag av slike vogner det finnes i Norge.

 

En ide som slo meg var det å bruke en lignende vogn til gjødsel/såkorn i våronna også demontere den tilpasset skuronna også montere den til høst korn såinga. Hvis det ikke finnes mange slike i Norge så er det mulig at jeg slår til på den på finn. Den var jo ikke så ille dyr heller...

 

bonde:

Nå kan du lese det jeg skrev til Bullseye så skjønner du kanskje litt mer av opplegget mitt. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Håper virkelig du fortsetter å skrive på dette forumet, skal bli meget spennende å se hvordan det går med drifta di.....:) Lykke til.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er ikke stormannagal, men jeg vil prøve å satse. Jeg vil jobbe intenst med jordbruk og hvis jordbrk skal lønne seg så må man nesten ha store arealer.

Nå har jeg også jobbet i Canada hvor jeg drev 48000 mål aå hvis jeg var stormannsgal ville jeg nok fortsatt i Canada tenker jeg.

 

Tusen takk! Jeg skal prøve å skrive litt her jevnt og trutt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Poenget er bare at det er idiotisk - du skal altså først stå hjemme på gården å sprette storsekka i en containerhenger med tømmeskruer, og så kjøre ut der du driver den formiddan, og så skru det over i maskin! Man har jo forlengst forstått at økonomi ikke nødvendigvis står i høysetet hos deg, men ei blind flaggermus ser at dette opplegget er sløseri med arbeidstid. At du i det hele tatt vurderer den lille vogna der (på finn), som ikke rommer særlig mye, bekrefter det.

Hvis du skal investere i linje med det du har gjort så langt, kan du vel bare kjøpe to nye Cestari-vogner, en til såkorn og en til gjødsel. Blir fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei! Bare bra at det er noen som satser!!

 

Men grunnen til at jeg var kritisk nå og i tidligere innlegg var at jeg ikke helt skjønner tankegangen og heller ikke ser økonomien i det! Tror det er viktigere å ha en traktor som kun driver med lessing og da i fra storsekk rett i såmaskin, istedet for først i en skruehenger og deretter i såmaskin. Da må du jo ha ekstra plass ved jordet og en henger som også koster i innkjøp og vedlikehold. Jeg tror ikke det er der effektiviteten hentes inn.

 

Driver selv stort i norsk målestokk, satster hardt og er ung bonde så det er bra at folk satser! Men man må ha evnen til å se helheten og ikke minst utvide gradvis. En ting er sikkert og det er at det koster å vokse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Vi gjør det, kjører ut storsekkene og plasserer dem ut ved vendeteigen i god tid før våronna begynner, selvom vi er velsigna med å ha det aller, aller meste veldig nære de to brukssentrene/gårdene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når det gjelder dette med å kjøre ut sekkene for å så lagre de på jordet tror jeg ikke er løsningen for meg kan du si, men jeg har revurdert situasjonen. Og Jeg tenker at jeg tar ett slikt transportflak og lesser på storsekker der og strammer de fast. Når jeg kommer på åkeren da så slakker jeg bare på stramminga også kobler jeg av hengeren og bruker traktoren jeg kjørte hengeren med til å lesse oppi direkte til såmaskinen. Når det gjelder en fører til å kjøre traktoren med transportflaket og til å lesse oppi så har jeg en fetter som er 17 år og som nettopp har fått traktor lappen.

 

Når jeg var i den alderen så syntes jeg bare at det var gøy å kjøre... Tenker meg da at han fetteren kan kjøre mot noen kroner... Blir jo mye venting, men med alle slags elektroniske ting det finnes i dag så tenker eg at jeg skal fikse det. Han driver også på med landbruksutdanning så han kan nok sitte på endel også lære litt om så teknikken og kanskje også få prøve seg litt :-)

 

Ellers så vil jeg gjerne fått effektivisert harvinga litt... Nå har jeg en Vårderstad NZA 6 meter og det er denne jeg harver med og jeg har ikke tenkt til å bytte den ut, men effektivisere harvinga litt skulle jeg gjerne ha gjort. Dermed vurderer jeg å kjøre over en gang med Nza harven før såing også rundt om i vende teigene for å markere teigen til såinga. Jeg har jo også en rapid og erfaringen så langt er at dette er en fott maskin på alle måter! Og denne bearbeider også jorden skikkelig hvis jeg sammenligner med en Junkari. Deretter har jeg vurdert en front harv til å ha på mens jeg sår.

 

Jeg ser at Agro Dynamica har en front harv bestående av skåler til 40.000 også har EIK senteret en til 30.000 og en til 42.000 og der er det slodde planke og en pakkevalse. Jeg tenker også å sveise på noen ekstra harve tinder på denne front harven. Er det noen her som har erfaring med noen av disse front harvene eller kjenner noen som har det? Eventuelt noen som vet om en annen og bedre front harv?

 

Nå er mitt inntrykk at god harving gir god avling og dette har jeg også erfart i ett forsøk jeg gjorde i fjor... Jeg hadde ett jorde på ca 50 mål og der harvet jeg den ene halvdelen av jordet en gang og sådde over samme vei som jeg harvet. På den andre halvdelen så harvet jeg over tre ganger forskjellige veier også sådde jeg. Dette var på morene jord...

 

Når jeg tresket så kunne jeg faktisk se ett skille mellom den delen jeg harvet grundig og den delen jeg bare slurvet over kjapt med harven. Dermed er jeg opptatt av harving kan du si, men det blir litt hektisk dette med den harvingen så dermed vil jeg effektivisere litt.

 

Jeg regner med å få ca 1,7 millioner når jeg trekker meg helt ut av Canada og de pengene skal jeg bruke på en front harv og potetutstyr...

:-) Dermed kan jeg satse på en front harv hvis jeg greier å oppnå de planlagte arealene.

 

Beklager de rotete innleggene, men jeg er skikkelig trøtt i og med at jeg har sprøytet som en gærning i nesten 24 timer nå (har sprøytet for min samarbeidspartner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Vedrørende harving:

Jeg har litt varierende erfaringer med å overdrive dette. Tidligere harva vi så mye som mulig, men resultatet ble ofte pulverisert jord og vel mye kjøring på jorda. Etter regn og opptørking viste jorda seg å være veldig pakka og &quot\;tilslemma&quot\;. I tillegg har en del harver en lei tendens til å dra opp mye stein, noe man har mye av på morenejord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja nå er det ikke overdreven harving slik jeg gjorde på dette forsøket jeg skal praktisere normalt, men det er mer snakk om tid sparing. Hvis det f eks er meldt to dager med som og varme og det einer seg og harving og såing så bare slurver jeg kjappt over med harven og kjører rundt i vende teigen. Dermed kan jeg kjappe meg med harvinga slik at jeg kan begynne å så arealene jeg slurvet over. Deretter fikser front harven og utstyret på rapiden resten...

 

Det var det jeg hadde i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når det gjeld å setja storsekk ut på dei forskjellige teigane: Ingen som har fått med seg nye forskrifter for lagring av kunstgjødsel??????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Joda, det er ikke lov, og vi bruker vel faktisk som oftest den gamle flaklastebilhenger'n, og tar direkte fra den.

Ang. harving før såiing med Rapid, er det tørt og fint, så blir to ganger som regel for mye på jorda vår, for Rapiden bearbeider jo den og.

 

Lamonex, vi er flere som gjerne vil satse, men satsing er ikke å først kjøpe utstyr med kapasitet til de 3-4000 målene du tenker deg. Du begynner i motsatt ende. Først må jordgrunnlaget være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nå planlegger jeg bare. Jeg skal ikke oppgradere utstyret før jeg har skaffet meg arealene, men når jeg tenker på utstyret jeg skaffet meg når jeg i og grunn kun hadde 300 mål så må jeg innrømme at det var dristig av meg, men heldigvis så ser det ut til å fikse seg...

 

På en annen side så er sprøyte, tresker og harv kjøpt brukt og alt av storsekk løfter til steinsvans og dieseltank er kjøpt brukt. Noe som hjelper kam man si, men likevel litt dristig av meg når jeg ser tilbake på hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kom på en tanke som slo meg nå...

Siden Bullseye som har litt mer erfaring med rapid enn meg sier at hans erfaring er den at det ofte blir for mye med en harving så tenkte jeg at jeg kan montere en front harv og kun harve med den for å spare tid. Dermed kan jeg også selge den harven jeg har nå å kjøpe meg en brukt harv som er litt dårligere i og med at harv da kun kommer til å brukes på leirejord, vende teiger og i potetproduksjonen.

 

Dermed så kan jeg spare litt penger når det gjelder maskin samt at jeg sparer tid og tid er ikke noe man har mye av i våronna.

 

Noen som har formening om dette?

Hva syntes du Bullesye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

En ting som er sikkert er at våronna må effektiviseres og spørsmålet er på hvilken måte. Jeg kan jo investere i større maskiner, men det lønner seg nesten ikke. Det som er noe skikkelig dritt i Norge er alt regnes som kommer! I skuronna så ser jeg ikke dette som ett like stort problem som i våronna selv om det også er ett problem i der. I en skuronn så tresker man og kjører korn til mølla og når man er ferdig med det så blir det eventuelt noe høstkorn såing.

 

I våronna så er det så masse som må gjøres på en gang og når man skal ha arealer av den størrelsen som jeg har tenkt på så må man gjøre noe mad kapasiteten hvis man ikke skal ha ansatte også...

 

Jeg har inntrykk av at Bullseye har en litt annen erfaring. Kan du anslå hvor høye avlinger du har fått i kg med en harving før såing med en rapid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Personlig ville jeg ikke bytta meg ned når det gjelder harv. Vi har ei NZA 700, og den er helt suverén, og vi må ha'n, særlig på våren.

Min erfaring rundt det å harve en gang for mye når såmaskinen er en Rapid, er det at jeg har erfart å lage for mye finjord, ettersom Rapiden bearbeider jorda den også. Det slamma stedvis igjen, og det er jo unødvendig.

 

OM du skal ha noe som bearbeider foran, med såmaskina bak, så er du helt avhengig av å treffe godt på forholdene. Jeg tror mer på å harve med ei forholdsvis brei hard, også så når man syns det er laglig, og holde disse operasjonene adskilt.

 

Men har du tenkt deg at du skal drive rundt 3000 mål alene? Det er helt urealistisk, men jeg ser at du har nevnt kjøreglade ungdommer, så det må du nok ha med deg i onnene. Vi har 2750 da, og er tre, til tider fire stk. Det må det være, om vi skal få høstsådd paralellt som det siste treskes.

Generelt prøver vi å få høstsådd så mye som mulig, og det mener jeg bør være modellen for de fleste, der høstsåing er aktuelt, selvfølgelig.

 

Ta en titt her, selvom det ikke er såmaskin bak\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nja, jeg tenkte litt på det samme... Blir litt ulemper med tanke på opptørking. Da blir det nok en større harv selv om det graver av lommeboken så er det nesten nødvendig. Når det gjelder ansatte så vil jeg gjerne ha en fast og kanskje noen behjelpelige unggutter som jobber nesten gratis \;)

 

For å være ærlig så er målet mitt 3000, men jeg driver det jeg får tak i kan du si. I første omgang så skal jeg tenke på 3000 så får jeg se hvordan det går så får jeg redusere eller øke etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

...Det var hvertfall en useriøs overdrivelse. Våronn pågår i april-mai, som går rett over i første runde med sprøyting og delgjødsling, så er det tresking i august-september, mens pløying og kultivering pågår til uti oktober.

Vintern får den ansatte brøyte snø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...