Gå til innhold

Hvordan skaffe såkorn/gjødsel henger


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Interresant tråd dette her, artig og se at det er folk som satser på tross av noen &quot\;uår&quot\; de siste sesongene

Jeg driver selv 400 mål med korn, og lurer på og utvide med litt leiejord sakte men sikkert.

 

Men har dere som driver stort noen synspunkter på økonomien i kornproduksjon når man driver &quot\;flere tusen mål&quot\;?

Spesielt sett i forhold til de tunge maskin investeringene man må ta for og drive effektivt i dette landet, med korte vær-vinduer.

Er jo heller ingen hemmelighet at det er mye overprisa leiejord også, er det bryet verdt og drive jord man må betale 400-500 kr målet for? Er selvfølgelig stor forskjell på kvaliteten på jorda, drenering osv...men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jepp er selv måneskinnsbonde på 700 mål.. Å ha ansatte i brøyting i nedre østfold trur jeg er dårlig butikk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Pr. dekar går det definitivt an å drive mer lønnsomt om man har eldre, betalt utstyr, men når det er sagt så er maskinkostnadene våre helt ålreite, fordi vi har et relativt stort areal, men også fordi traktorene brukes i forb. med grasdyrking (vi har begge ammekuer).

Vi har satt et tak på 400kr/da til leiejord, delvis fordi vi ikke er enormt interessert i å ha så mye mer (kommer det mulighet til å leie større, rasjonelle jorder, så vil vi vurdere det såklart), og fordi lønnsomheten blir svak i dårlige år, når man betaler såpass for leiejord. Det er særlig to stk forholdsvis nære som er en god del større enn oss, og de er nok mere villig til å betale mer for leiejorda.

I all beskjedenhet vil jeg påstå at vi gjør det ganske bra, fordi vi driver agronomisk bra, med et aktivt vekstskifte, med avbruddsgrøder som raps og åkerbønne (erter driter vi i), som gjør sitt til at etterkommende kornavling blir mye større. Altfor mange i vårt distrikt driver altfor passivt syns jeg, med kun havre og bygg, og det har de gjort i åååååårevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du har nok et godt poeng angående det agronomiske, bullseye. Tror mange glemmer det i &quot\;maskinkappløpet&quot\;.

Har god erfaring med raps og ryps, men åkerbønne har jeg aldri vært borti, lite av det i øvre del av østfold..veit den må så's tidlig. Men hvordan jordsmonn trives den best i? Tror du det blir no greie på i stiv leire?

 

En annen ting det er mye og hente på (ihvertfall her) er drenering?

Noen som vurderer det på leiejord på lang kontrakt eller hjemme hos seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Åkerbønner har ikke like store krav til jordstruktur som f.eks erter, og de gjør det bra på stiv leire. Skal du ha åkerbønne, må du prioritere den, så enkelt er det.

Rybs har vi slutta med, fordi det er lite sortforedling på den. Hvertfall såvidt jeg kan se. Høstraps prøvde vi med ifjor, men vi kjørte opp nesten alt i vår.

Vi har noen skifter der dreneringa må ha noe førstehjelp, og det kommer vi til å gjøre sjøl om det er leiejord. Å ruste opp dreneringa helt fra scratch på leiejord, sitter litt langt inne, men om man startet på nye ti år, og det var stort behov, hadde vi nok gjort det, nå som det går an å få finansieringshjelp :)

På den egne jorda er det gudskjelov i bra stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvem er denne Lamonex? Ikke det at jeg må vite navnet ditt men det virker på meg som om du har lite landbruksfaglig utdannelse og ikke minst ikke helt vet hvordan man skal drive.

Utstyrsdiskusjon er en ting men å være fast bestemt på et et stort areal, at man må effiktivisere våronna( i forhold til hva) og at du skal bruke &quot\;gratis&quot\; ungdommer til å kjøre. For meg virker det noe useriøst. Hva er det du skal effektivisere så fælt? Mange kan drive større i Norge men det er noen faktorer man skal tenke på. Feks så er ikke en dobling av kornarealet det samme som en dobling av inntekt. Det kan være det, men den dagen du ikke rekker alt selv og skal lønne ansatte, ungdommer eller polakker så koster det. Og en ting som er helt sikkert er at driver man for stort så er fallhøyden utrolig stor og det har en kostnad hvis man ikke får gjort ting til rett tid!

Det er bra at folk satser! Jeg gjør det selv og driver stort men man må tenke kvalitet og økonomi. Dette henger sammen! Vi får leie jord fordi folk vet vi gjør ordentlig jobb og holder jorda i god hevd. Vi høster over 500 kilo i snitt(alle sorter) og betaler ikke mer enn 250-300 daa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg kan si det at jeg vil effektivisere våronna... Jeg vil altså ha bedre kapasitet slik at avlingene økes og når jeg tenker på ungdommer som er billige så mener jeg en normal jordbruks lønn i Norge på litt over 120 kroner timen. Det med at de jobber gratis er en annen sak. Kjenner jeg mine ungdommer rett så er de villig til å jobbe gratis, men lønnen skal de få for jeg vet hvor dum man kan være i den ungdomstiden.

 

Jeg har tre års landbruksskole i for av videregående samt noen år på UMB. Etter det stakk jeg til Canada og jeg har følt at jeg har fått en hel del erfaring der. Grunnen til at du kanskje tror at jeg er en form for sprø er nok det at jeg er ganske forskjellig i forhold til mange andre bønder i Norge. Jeg vil jobbe og jeg bryr meg ikke så mye om penger. Pengene jeg tjener skal gå til jordbruket. Jordbruk er ikke bare en jobb for meg, men det er min hobby, min fritid og min livsstil. Livet mitt er landbruk og derfor så bryr jeg meg i og grunn ikke om så mye annet enn jordbruk og dermed kan jeg satse stort.

 

Nå har jeg planer om ca 80 daa åkerbønner i året og det er ikke mye, men det er mer for morro skyld. Jeg har også vært inne på tanken med høst raps, men det har liksom ikke blitt noe av. Målet mitt er ca 100 daa raps i året. Jeg vil si at jeg har forelsker meg i erter mens jeg var i Canada. Det er virkelig ikke mange i Canada som driver med erter, men jeg satset og det var ikke en så dum ide det. Den feite hveteåkeren du får etterpå kan man ikke få ved hjelp av andre vekster eller metoder. Mulig litt den samme effekt av åkerbønner, men der blir det mer problematikk med sein innhøsting. Å ha erter her i Norge kan være en utfordring pga at ertene har så ille for å legg seg ned før høsting, men jeg er villig til å gå igjennom det for de hveteåkrene etterpå. Dessuten så får jeg satse på at bede sorter skal komme inn på markedet snart.

 

Jeg har planer om 340 daa erter. Ellers så har jeg planer om å ha lite bygg. Jeg har i og grunn aldri vært begeistret for bygg og særlig ikke i Norge! Jeg mener at man like gjerne kan dyrke mer Rug. Noe som ikke mange bønder gjør idag!! Bygg har så ille for å bli utsatt for Oksygen mangel når jorden blir litt for bløt på våren og bygg er dessuten strekt utsatt for legde hvis du ikke velger de rette sortene ovenfor de rette arealene. Dessuten så angripes bygg (min bygg ihvertfall) lett av sopp og jeg føler at soppbehandling i hvete betaler seg mer for behandling i bygg.

 

Når det gjelder en fast ansatt jeg har tenkt på så er det jo i våronn og skuronn det blir mest arbeid. I vekst sesongen så er det sprøyting som gjelder og det fikser jeg selv så da får min arbeider lade opp til skuronna med en ferie! Ellers så er det jo pløying og høstkorn såing på høsten og om vinteren så er det rydding på gården brøyting, planlegging, vedlikehold, klargjøring til våronna og litt mer små oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med kapasitet i våronna så er jo kapasiteten grei hvis man har 3000 mål med en 3 m rapid og en 6 m NZA. Tenk deg at man harver ca 1000 mål på en dag. Noe som er mulig om man jobber 20 timer pr dag i onnene og hvis man er effektiv i arbeidet (kjørehastighet, kjøresystem osv). Da går med ca 3 dager til harving.

 

Også kan man si at man sår 340 mål pr dag så går med ca 9 dager til såing. Si at man sår 500 daa med høstkorn og 200 daa potet og dermed så har man kun 2300 daa korn å så om våren. Dermed så er det tøylig greit med det utstyret jeg har så klart, men når man er bonde så må man regne med at maskinene ryker og at ting ikke går helt som det skal, men det er noe man bare må regne med... Hvis man ikke regner med sprøyting av høstkorn, eventuell vår pløying samt del gjødsling av høstkorn så kan onna være unna på litt over en uke i arbeidsdager (det er jo sjeldent at det er en over en uke med fint onne vær i norge...). Når det gjelder potetsetting så er dette noe som blir gjort etter korn såinga (om man ikke har en slik vår som i år da).

 

Men... En ting jeg fortsatt grubler litt på er dette med sprøyting av over 3000 mål. Nå har jeg en Kvernerland Ikrasus Trailer med 21 m bom (skrev feil i en annen tråd) og tanken er på 2800 liter.

 

Jeg vurderer nå en annen løsning for denne sprøyta... Jeg er godt fornøyd med den så det er ikke det, men det er mere prioriteringer og jeg ønsker å prioritere litt driftsbygninger nå (ca 35.000 kr til driftsbygninger) og dermed så har jeg sett igjennom hva slags maskiner jeg kan kutte ut og da kom jeg til sprøyta... Hvis jeg f eks kjøper med en sprøyte med f eks 1600 liter og ca 18 m bom så blir det ett dilemma.

 

Det er dette med at jeg har jordene langt unna min gård og dermed må jeg kjøre langt for å fylle. Det var derfor jeg kjøpte en trailer med stor tank pga av planene mine om utvidet drift. Jeg vurderer nå en annen løsning. Det er å binde fast ca 4-5 1000 liters fat på ett transportflak og fylle disse med vann. Jeg jeg tar også med meg kanner med plantevern. Dermed kjører jeg ut til åkeren, mens en unggutt kjører bak med vann fatene. Dermed sprøyter jeg meg tom og når det treng påfyll så pumper jeg vannet fra fatet inn i tanken på sprøyta (har ikke tenkt på hva slags pumpe, men det blir ikke noe veldig avanserte greier). Men jeg pumper vann inn i sprøyta så klargjør jeg preparater og tilsetter disse.

 

Dermed bringer det ut på åkeren igjen og slik fortsetter det helt til jeg er tom og da blir det jo en tur til gården for å fylle så klart.

Når det gjelder drivkraft til pumpen så tenker jeg at jeg kan fikse en slags stikkontakt på transportflaket om det er nødvendig. Kan jo også være en form for dieselpumpe av noe slag, men dette har jeg altså ikke tenkt så mye på...

 

Hva syntes dere? Har dere noen bedre løsninger? :-)

Er åpen for ideer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyta er det SISTE jeg ville bytta ut. Hvis du skal sprøyte så mye på sikt vil du sette pris på både tank kapasitet og bredde, for ikke snakke om og være uavhengig av og ha med folk for å kjøre vann.

 

Men hvis du per dags dato har kun 3-400 mål og sprøyte holder det jo lenge med en 15m/1000l.

Og er det kun for å skaffe 35 lapper til noe vedlikehold, må det være bedre og spare opp de midlene, enn og bytte sprøyte...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

...ting blir ikke mindre merkelig....

Skal du sette av 35 tusen til bygninger? Raust!

Planlegginga av vekstskifte ditt, Lamonex, virker veldig teoretisk. Hvis du leker med tanken om 3000 da, hvorfor planlegger du 80 da av ditt og 340 av datt? Sjelden teori og praksis går hånd i hånd, og var det meg sjøl, hadde jeg heller tenkt ca. 100 av ditt og ca. 350 av datt. Ingen stor sak, men jeg la merke til det, og syns det var litt pussig. (Også er det altfor konservativt å snakke om 500 da høstsådd, om totalarealet skal være 3000da.)

340 da såing i døgnet med en 3m Rapid må du anse som et teoretisk maks. Vi snitter 280da uten sortsbytte, med 20 timers dag, og vi har for det meste reale jorder. Å harve 1000 da på et døgn med seks meters harv er fullstendig utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke denne gården vedlikeholdt noe særlig så det trengs hvis gården skal leve til jeg dør... Nei, men det er en del høytrykks vasking (koster meg ikke noe, men) også er det masse maling samt isolering av rom som skal være frostfrie (som f eks rom til oppbevaring av plantevern) også er det en hel del jeg må bygge litt på slik at jeg får mer lagringsplass når det gjelder potetproduksjonen. Så grovt regnet trenger jeg 35.000 ja.

 

Når jeg tenkte på vekstskiftet så var det bare ett kjappt innblikk i tankegangen min. I og med at jeg aldri har prøvd bønner før så kan du si at jeg dro i litt og sa 80 daa. Planlagte arealer pr år får vi jo aldri til å stemme uansett i og med forskjellig størrelse på arealer så det er godt mulig at det blir 100 mål...

 

Når jeg skrev det med såinga så dro jeg nok på litt ja, men det er ikke umulig om forholda ligger til rette. Harving av 1000 mål på en dag skal la seg gjøre det hvis du ikke tar med transport fra jorde til jorde (noe som kan bli en del tid). Dessuten så er jeg ikke som de fleste når jeg harver. Jeg er den som slurver over med harven i høy fart (gammel uvane fra Canada) noe som jeg bør legge av meg, men det går nok hvis man vil.

 

Hadde i våres ett eksempel der jeg i og grunn omtrent greide å knekke av ett par harve tinder når jeg traff en stor stein i høy fart... Dere kan tenke deg den lyden og den er ikke god å høre \;)

 

Når jeg tenker mer på denne sprøyta så tror jeg at jeg dropper dette systemet. Blir for tungvindt rett og slett. Jeg er enig med deg der hobby bonde. Tror jeg beholder den sprøyta gitt...

 

Nei, men det blir spennende hvordan skuronna i år blir... Jeg har selv 304 mål som skal inn så er det 200 mål til naboen som skal inn samt 1700 daa hos en samarbeids partner som jeg skal treske. Blir nok litt av ett kjør der gitt :) Håper virkelig at været skal klarne snart her nå for jeg har noe bygg som snart er ferdig her... Ellers så er jo byggåkrene til naboen på 200 mål relativt greie nå så noen godværsdager nå så kjører jeg nok utpå, men denne byggen gikk det dessverre ikke så bra med pga for tidlig såing. Når det harde regnet kom så dukket Oksygenmangelen i byggplantene opp og det har ført til en svært ujevn åker med mindre avling enn normalen...

 

På en annen side er det mulig at denne karen har berget innhøstingen i tide. Blir spennende å se framover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Ett råd fra en økonom:

Skaff deg god likviditet. Skal du drive litt stort bør du til en hver tid ha noen hundre tusen stående på bok i reserve. Det gir bedre nattesøvn, samt bedre mulighet til å gjøre de riktige investeringene til riktig tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Og i tillegg:

Det meste føles som en riktig investering når man kommer på ideen, eller finner røverkjøpet på Finn.

Det gjør at enkelte aldri klarer å ha likviditet.....

Leste forresten et sted at mannlige enslige bønder hadde dårligere lønnsomhet, men desto større maskinpark enn andre. Merkelige greier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, ha! :)

Merklige greier det der gitt \;)

 

Nå setter jeg av 90 kr pr mål til maskininvesteringer så duu kan si at jeg har ett opplegg. Når maskinene blir gamle å trenger og skiftes ut så er det mange som står uten penger vil jeg tro... Med de 300 måla jeg har nå så blir det ikke så mye ut av det i forhpold til utstyret, men med 3000 mål kan det fort bli litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lamonex, nå har jeg ikke tenkt å kappe hue av deg selv om du stikker det fram men er vel litt nysgjerrig kan du si:).

Lurer vel litt på hvor i Canada du har hatt dine 48000da når du sier at det ikke er mange som driver med erter?

Har selv jobbet to år på gård der og erter er vel ikke akkurat en ukjent vekst i det områdene mange gårder av slike størrelser befinner seg, har treska mye av de for å si det slik.

Når vi kjørte gåsefot kultivator på 15 meter i 8-9kmt ble det vel en 1200-1500da på passelig dag, langfinger harv på 21meter blir noe annet.(ikke mye vi drev med det, rett i stubben for det meste)

Angående sprøyt påfylling så hadde dere sikkert en slik Polywest chem handler når dere sprøyta 48000da, en slik en med Honda bensin vannpumpe er jo ideelt.

48000da er jo ikke noe lite bruk i Canada heller, krever myye maskiner og utstyr. Hadde det vært meg som hadde fått en slik drift oppe og stå der hadde jeg nok blitt der:)

Blitt for lett å være bonde i Canada skriver du?(annen tråd) Det tror jeg ikke riktig alle er helt enige i, høye maskin kostnader, ekstrem nedbør om våren, tørke på sommeren, hagel stormer, berg og dalbane priser, ikke bare glansbilder der heller.

Ikke for ta deg altså, bare lurer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården ligger i Manitoba nær en småby som heter rivers. Gården er ikke så veldig langt unna grensen til USA. (Ca 10-11 timers kjøring fra Minneapolis)

 

I det området der var det ikke mange som drev med erter. Der gikk det mest i canola og hvete. Nå er det jo problemer i Canada og såklart, men i forhold til Norge så er det paradis hvis du tenker på mindre/ingen tørkekostnader samt mange andre faktorer også... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...