Gå til innhold

tillegstraktor


Gjest

Anbefalte innlegg

mange som har en ekstra traktor? kjekt til vedmaskin, harving rulling og røre i kjelleren.

 

nå er du jo ikke unvanlig at man ser ganske nye JD SE, som ekstra traktor, var en her som kjøpte ny 6420 SE som tillegs traktor..! men det jeg forbinder med ekstra traktor, er de gode gamle som: ford 4/5000 mf 135/165 volvo 400/430 fiat 540/640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som har en ekstra traktor? kjekt til vedmaskin, harving rulling og røre i kjelleren.

 

nå er du jo ikke unvanlig at man ser ganske nye JD SE, som ekstra traktor, var en her som kjøpte ny 6420 SE som tillegs traktor..! men det jeg forbinder med ekstra traktor, er de gode gamle som: ford 4/5000 mf 135/165 volvo 400/430 fiat 540/640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Kommer veldig an på hva man kan betrakte som tilleggstraktor, men med dagens redskap blir en Ford 4000 fort for liten.

 

Min erfaring når det gjelder grasproduksjon og ku er en 80-hester med laster en fin tilleggstraktor. Den kan en kjøre mellom med i siloen, evt samle rundballer og muligens slåmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

det er sant, glemte og si att det er ikke så store forhold her.

 

du sa att en ford 4000, ble for liten, men ikke en 5000! neida bare spøker.. det er mye redskap som de må si seg tapt på. synes det er kjekt og ha en gammel rokk, til småting og man sparer diesel og timeantall på hovedtraktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, greide du virkelig det jarle!? utan og steile? so lang traktor? med 6 sylindra motor? Burde være tung nok framme 110-90n elles hadde eg begynt og lure.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Det er vel ihvertfall stor nok ekstratraktor Jarle og co har da..

Synes ford 4/5000 er grom med helhydraulisk kraftuttak da, bare og dra i en spak og kraftuttaket starter, ingen clutch eller noe.

Det lanserte ford på 4000 i -68, så ford har vært trendsetter på noe ogå 100% flatt gulv og side giring i Q cab i -78. (I norge) Mens mf var tidlig ute med hurtig gir. (multi power) sjeldent...? og husker jeg ikke feil har jeg hørt att det fantes 35 med hurtig gir også?? man fikk også volvo 430 med hurtig gir!! det har jeg hatt, den var god, råsterk hydralikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Joda, har en film om MF-traktorer og der er en 35 med multipower. men ettersom jeg har forstått var dette ganske skummelt i nedoverbakke siden motoren ikke bremset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Stemmer det ja TG, med MultiPower\'en i lav er det ikke mye som holder igjen utfor bakke nei. Relativt håpløst å trillstarte en traktor som stoppa med MP i lav og. Men så har du det med at det er en del enklere å gire i hovedgira med MP i lav - har ikke helt virkemåten klart for meg, men det er noe hydraulikktrykk som skaper trøbbel.

 

Og tilbake til tråden - blir litt uvisst om vi snakker om nr. 2-trakor, eller enda en i tillegg til de to andre. Hvis det er som \&quot\;tredjetraktor\&quot\; er jo 35/135 kjempeflotte. Greit med en liten traktor som kommmer inn på forbrettet når utforingsvogna får en driftsstopp, eller dra ei vedmaskin med ja, selv om å løfte den fort blir litt værre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
35X er verken multipower eller noen hester mer, det er att det er sperre på X`n man fikk 35 i tre eller firesylndret motor, gullfisk 4 sylindret motor (fram til 1959) og tre sylindret oppover, den firesylndrede var det veldig fin lyd i, men var utrolig sein og starte.. heste antall husker jeg ikke. Og ford sitt første hurtig gir hete dual power! fatter hadde en ford 7700-2 engang den var meget god.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF 35X har multipower. Det er ingenting å diskutere. Veit om ein i Sverige som har ein 35X og han sa X\'en var veldig viktig for den stod for multipower.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Kan bekrefte at 35x fikk en annen motor og fikk øket effekten fra 37 til 44 hk.

har dettte fra en MF-DVD der en nydelig 35X visest frem. Denne er også utstyrt med multipower. Det er en 1962 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shansen_1

Uff, innlegget ble postet på feil sted.

 

Men her kommer det på riktig sted iallefall:

 

The Massey Ferguson MF 35X Multi-power Diesel Tractor made its debut at the 1962 Smithfield Show, it was the final tractor to be launched in the MF 35 range. The 35X Multi-Power was only available fitted with the up-rated 44.5 three cylinder diesel engine. Multi-Power was a change-on-the-move system which had a hydraulic clutch controlled by a switch on the instrument panel, this gave a thirty per-cent increase or decrease of speed in each gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X står for sperre!! Du har for eks, ikke 165x, og den får du med multipower.. men hvis panseret har vært lakkert før, får man nå bare kjøpt dekaler med 35x.. og forskjellen, på heste antallet i 35`n er om det er 3 eller fire sylindret.! men det husker jeg ikke nå ARGH! er på nippet til og ringe en samler på 35, han kan alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Bjørn k: nei, 35x multipower har 3 sylinder på 44hk, 135 er en direkte etterfølger av 35x. 135 har også 44-45 hk. Vanlig 35 med 3 sylinder kom i 1959 og erstattet 4 syl 35 som egentlig var en fe35 med rød farge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
oki, var mange mot en her nå. Men er så sikker. skal ærlig innrømme att jeg tar feil hvis det er tilfelle. men vi er eninge, ferguson, att 3 sylindret erstattet, firesylindret i 1959 og de siste \&quot\;gullfiskene\&quot\; var lakkert rød, det har vi. nyoverhalt, nylakkert, det kaftigste batteriet vi fikk plass til starter bra med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Gisle/ferguson, kan dere ta en titt eller ble dere flaue når det viste seg att dere tok feil!!?

jeg har ringt en \&quot\;ekspert\&quot\; entusiast han har restauret minst 10-15 gråtass,gullfisk,35(x).

Det sto i litteraturen hans att X står for sperre!! Den firsylindrede 35 hadde 38hk, mens den tre sylindrede, X eller ikke hadde 44,5 hk. fra 1959/60 fikk man tresylindret 35, X=sperre kom ikke før i 1962.. og var noe man kunne velge den gang om man ville ha sperre eller ikke. Det var massey som lakkerte ferguson, rød og ferguson hadde grå lakk, gullfisk var en ekslusiv jubileums utgave fra ferguson, i 1958 ble det massey ferguson, og da ble gullfisken lakkert rød, så har dere en 1958-59 firesylindret 35 med 23c motor , er det egentlig en gullfisk. mine kilder tar ikke feil..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

At X står for sperre har ikke jeg protestert på, men at 35X har noen hester mer enn 35 er jeg 100% sikker på. Har sjekka litt rundt på nettet og itilegg har jeg som skrevet før en dvd-film som er produsert av en som heter Mike Thorn og eier en stor samling av Ferguson traktorer i England. jeg tror ikke han tar feil når han i filmen sier at 35X kom i 1962 med multipower og motor som ble oppgradert fra 37 til 44 hk. Et sted leser jeg også at f.eks 135 har mye av det samme som 35X.

35X MP ble kun levert med 3 sylinder motor.

 

Iallefall er det forskjell på 35 og 35X når det gjelder effekt på motor.

 

 

jeg eier selv en 62 35. Meget god traktor forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest County_1
35x mener jeg kom høsten -63, 35x hadde flere hk enn den 3-syl 35! Konedata inneholder mange feil, ikke bruk det som fasit!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Min 35 fra 62 har iallefall 37 hk(ref. instrusjonsbok). Noe som stemmer overens med det eieren av the Coldridge collection i England(Mike Thorn) sier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, da er vi sånn nogenlunde på samme bane, ferguson, Har bare en liten teori om kanskje noen prater om hk på motor og andre på kraftuttak? og kanskje det var andre spesifikasjoner i andre land?

Det er klart det er gammelt og kanskje forskjellige dataer. artige traktorer forresten, men er vel sjelden med multi power, i norge. det fine med de er att det er lett og få tak i deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...