Gå til innhold

Big fat Fiats


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Honda_1

Du har helt rett markus, 40 og 80 serien, var jo gode, må jo få lov til og legge til 90 serien og da..

det var nok ikke så mange av denne 550, var vel heller 540.

men alt jeg kjøper inn er tull, far min sto og reiv seg i håret, da jeg kom hjem med en hmv ramme og ett duplo stag..

\&quot\;hva skal vi med det!!!?\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
det er bra vi er i samme båt Rune, har hørt om flere tilfeller, men det er lettere og få tilgivelse enn tillatelse sier jeg! men de gamle er fortsatt eldst..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen spørsmål til ekte Fiat-kjennere, riktignok ikke om en 6 sylindret.

Vet dere om noen 2syl. Fiater fra rundt 1970 med ca.50 hk? Har sett etter på bl.a tractordata.com, men fant bare med 3 sylindre\; f.eks Fiat 500. Er dette noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda 500 er en seig sliter,som min farfar hadde tidlig på 80 tallet.Den går den dag i dag,ikke så langt unna.Vi hadde en 1975 mod.2-sylindret 350 ett års tid,ble byttet pga.tyngre rundballutstyr.Denne var utrolig sterk til å vere så liten,og klarte både snøfres og planeringsskjer,som vi ellers brukte på en fiat 680.Artig liten traktor med godt firehjulstrekk,selv om den manglet servo.Tror ikke det er så mange modeller med 2sylindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
når det gjelder skogsdrift må jeg nevne at mange som bruker traktor i skogen pleier å kjøre opp \&quot\;løypa\&quot\; etter hvert som snøen kommer etter det har fryst på bakken. slik får man en fin trasse å kjøre på, og kjører seg ikke fast der ihvertfall. vet om flere som har drevet ut flere hundre kubikk vinterstid årlig, som har brukt vanlig tohjulstrekkere, det betyr vel litt hvem som kjører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

For å følge opp siste innlegget til konrad - for meg som ikke \&quot\;kan\&quot\; å kjøre tohjulstrekker i snø (bortskjemt med firehjulstrekk helt fra starten av krarriera) er det himmelvid forskjell på å kjøre i snøen og i en godt pakka driftsvei, slik som kontrad beskriver.

 

Men uansett hva man kjører med på skogen, en god driftsvei av pakka snø er gull verdt - går fort tid tapt om man kjører seg fast daglig.

 

Og mens vi er inne på skogstraktorer - jeg har selv kjørt 110-90 på skogen, og kan skrive under på at det er en god skogstraktor. Valmet 903 var og nevnt, og den er sikkert helt topp, men jeg har to andre favoritter på skogen - John Deere 2850 og (faktisk) Zetor 7245. Det er et eller annet med Zetoren som gjør at den er helt konge til å ta seg fram! Og ja - jeg ser absolutt minusa, med å gå en liten dagsmasj inn i hytta, svake bremser, snodig hydraulikk osv, men så lenge traktoren fungerer er den helt rå på skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetor er i likhet med FIAT,mye brukt i skogen.JD er og helt vanlig oppi lyng og kratt i min bygd.Zetor har jo litt stor hytte i tett skog,og ingen \&quot\;tynningstraktor\&quot\; som de små valmet.Derimot kan du jo ta med deg en hel del i hytta,og den er faktisk stor på å ta seg fram.Kjørveg er viktig og det finnes snøføre,som får traktorer med 100% sperre fram og bak,til å stå å hoppe som en idiot uten framdrift.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Beklager å måtte si det Jarle, men av og til høres det ut som alt Fiatene (for for så vidt MAsseyen og) dine får til er helt sensasjonelt. Og det blir i grunnen ganske fornøyelig å lese når det er noe helt ordinært det er snakk om :)

 

Men for å holde meg til saken i denne tråden - at Fiat 80 og 90-serie (forsåvidt 94 og da) er gode skogstraktorer kan man nesten skjønne bare ved å se på de, de er bygd veldig fornuftig til skogsbruk. Eneste jeg vil trekke litt for er at hytta er litt trang med fullt verneutstyr og hjelmen på hodet. Dessuten syns jeg personlig det er greit å ha saga og skogssekken med annet utstyr inni hytta og, selv om det finnes mange gode løsninger med hylser her og der på traktor og vinsj til å sette saga i. På det punktet er jo både Valmet og Zetor veldig godt egna, og delvis også John Deere 40/50-serie, i alle fall med SG2, de har et flatt gulv bak setet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Ening med vegard, att fiaten er fin på skogen, det er jo bare og legge seg ned og se under på hvilken som helst 90 serie og den har hel bukplate som standard tenker jeg..

Så det er også vanlig og se de grønne hjortene i skogen? er det mest av 4o og 50 serien? tenker att 6000 serien har for mye dilldall under, les, ledninger slanger som man kan nappe av.

 

Naboen dreiv stort på skogen, han kjørte over de bløtetste myrene om vinteren da selvsagt, men han kjørte først over med scooter og tråkka løypa. og når det ble kaldt brøyta han veien, han gjorde det skikkelig men var effektivt når han skulle ha ut tømmeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Plutselig ble visst dette en diskusjon om skogstraktorer, litt innblanda Fiat :)

 

Jeg får heller svare for det jeg kan, John Deere. Har såvidt kjørt skogsrigga 6200, den var helt flott, men har muligens ikke all den plassen i hytta jeg ønsker meg av en skogstraktor.

 

Det er mest 2140 og 2850 jeg har kjørt på skogen av hjorter, og for å svare Mr T, som følte at Deeren svingte fælt på seg - det kan ha litt med å gjøre at du sitter veldig langt bak i traktoren, samtidig som at John Deere har veldig god pendling på forakselen. Ikke alltid det er noen fordel på skogen, veit om et par med BRATTE skogsteiger som har begrensa pendliga på forakselen på sin Deere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat bør jo og ha bukbeskytter,selv om mellomaksel gjerne har ett standard deksel.Hydfilter sitter under hytta og beholderen til dette ble ødelagt på vår 680.Det var riktignok når traktoren under brøyting,ble stående med høyrehjula i ei veggrøft,full av småbjørk.Bukbeskytteren stod i garasjen,noe den ofte gjør når traktor går lite i skog.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden denna tråden allerede har spora av til \&quot\;skogstraktortråd\&quot\; kan den vel spore av en gang til:

 

noen som har en fornuftig mening om traktor til bruk med krattknuser i fjellet? må ha bra bakkeklaring selvsagt, sideveis stabilitet og bra beskyttelse under. trenger vel et 90 hester for at ting skal gå lett tenker jeg. bør ikke være alt for dyr heller. vurderer å bruke 675en men den virker nokså sårbar under..

 

noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
De siste åra 110-90 var på markedet ble den solgt som blå ja. Kom vel samtidig som New Holland skifta til felles farge, men jeg synes at blåfarga på 110-90\'n var mer lik den gamle \&quot\;Ford-blå\&quot\; enn den nye og litt lysere New Holland blåfarga...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg bare en blå 110-90 på finn her om dagen, og lurte.. det var rart og se den, ening med TG\; att fiat skal være terracota!! husker ikke når terracotta lakken gikk ut, men den aller siste med terracotta går i nærområdet her, tl90 eller noe. selv om de gamle fordene hadde fin lakkfarge, også bra lakk!! var bare og polere så ble den blank og fin, er ikke fornøyd med lakken på min JD..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vell ingen overaskelse at det blå malingsspannet,nådde 110-90 til slutt.Det skjedde først i 2003,og er egentlig en sluttmarkering av 90-seriens lange reise på samlebåndet.Den er og merket med \&quot\;tradition\&quot\; på hytta.I 2000 forsvant terracotta på de nyere modellene,og mod.100-90 ble tatt ut av produksjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hallo,skal selge min

New Holland 110-90 m/turbo 2003mod,blå farge,Strøken traktor, ca 1400timer,nylig skiftet clutch, slitte dekk står på men nye Nokian TR2 (45000kr)følger med.

Ålø 940 laster m/3 funksjon, ny grusskuffe 1.85 bred og nye pallegafler følger med, Lysbjelke på taket,takluke og aircondition,Nye lett kjettinger følger med.

Har fulgt alle sevicer hos AK-Maskin.

Selges kr 305000 +/mva

Mob:47273490

e-mail:kroken11@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Har for tiden F100DT, F140DT og G210. Eneste minuset med Fiat er motorene som har blitt bortskjemt med motorvarmere av forrige eiere. Umulig å få start uten dem under -20 grader, + vanskelig /\&quot\;nesten umulig\&quot\; å få tak i deler til F`ene pga AK mener disse traktormodellene ikke var så lenge på markedet at det ble laget nok reservedeler. Men det er her i gamle Norge... Må lage en del forskjellige deler selv når noe en skjelden gang går i stykker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym

Kva med å lage til hytte avfjøring.

Eg er lei av folk som ikkje veit forskjellen på

FIAT og FIAT-AGRI, er det fleire som er leiu av det.

 

Såg på Nyaasen at det var Claas Xerion der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_2
Har vært med å montert 600/60x38 og 540/65x24 på en 110/90,går greit det slipte vekk 1 cm på skjermkanten så gikk det greit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Det her har ikke noe med sjælve topicen. Jeg bare la merke til at det stod at Zetor var godt egna for skogsdrift. Betyr det at enkelte Zetor,som Valtra har dieseltank i ramma? Preben K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...