Gå til innhold

Big fat Fiats


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Var på Tynset og prøvde 180-90DT hos Nyaas Maskin her om dagen. Kjempe traktor, som ikkje blei så stor oppi hytta. Det var som å køyre 80-90 faktisk, størrelsen merka du ikkje. På den vesle veistubben eg prøvde den på, treffte eg 4 bilar, på denne smale grusvegen, men det var ikkje problem, lettoversiktlig og lettkøyrd. Ikkje bråkte den mykje heller, men begynte å fuske då det vart lite diesel(begge tankene var på rødt), så den gjekk ikkje opp på meir enn 1800 omdr, men kva gjer vel det? 2200 va maks allikavel, og den kunne han registrere for tillatt totalvekt på 12,5 tonn, mot 8,9 hos dei som var solgt hos A-K. 540/65R28 framme, og 650/65R38 bak, spretta nye, då dei orginale frå 84 sto på, så han punkterte når han henta den i romhjula, typisk uflaks eller hva? Han sa og at det var stor forskjell mellom 160-90 og 180-90, skulle ikkje ha trudd da, men 180-90n va mykje sprekare, fordi det var anna pumpe og anna på 180-90. Motoren var god for 350++ hest, drivverket tippar eg rundt 300hk, men veit om ein med 250 som held, og ein 160-90 med 200 hest. Fiat forever!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Var det 84 mod du prøvde?

Var vel ikke super comfort hytte da?

Tøfft med gamle svære beist, hadde en ford tw 25 engang, var nok noe i samme klassen.

du fikk det som du ville med den karen.

Naboen hadde fiat, savner den litt bråka mer en det gikk, men du hadde ikke sjangs til og kjøre det i hjel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Det var bra, var nok noe mer luksus på de store.

Men var gulvet helt flatt eller tilnærmet flatt gulv som de sa? er det samme giring som på 80-90?

Tw var god den, hvis du skal kjøpe en sånn en ville jeg anbefale Q cab -86 og oppover.

det som var litt synd med den var att det ikke var synkronisert kasse på den. men etter ett på timer og rett teknikk smatt den i gir hadde jo minimalt med effekt tap.

Veldig bra hydralikk og trepunkt, bremseventil hadde den og el hurtig gir el 4 hjuls trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest davand_1

gulvet er helt flatt på fiater fra of med 115-90 og oppover. de har altså ikke den lille opphøyningen i midten som på de andre. kanskje ennå viktigere er at pedalene pga dette sitter mye plassert, altså slik som på en hvilken som helst ny traktor. girstengene er på dashbordet på disse traktorene. enten har du 3 grupper og revers på venstre side av rattet og 4 gir på høyre side (evt + en høy og lav) ellers så er det vel 4 grupper til venstre for rattet og fire ps til høyre + vendegirspak på venstre siden av førersetet. vi har en 1580 med den enkleste girkassa og den har ikke nok gir i arbeidsområdet.

 

en ting til når det gjelder girkasse er at det om vinteren er vanskelig å få opp riktig temperatur i baken på disse store traktorene. dette medfører at dersom du har en versjon med powershift vil dette rett og slett ikke fungere. det samme gjelder innkobling av kraftuttak.

 

såvidt jeg vet er største årsaken til at 180en går værre enn 160en at det sitter en lavtrykksturbo i den lille. ellers er disse traktorene såpass spreke hvis du skrur litt på dem at du får et vektproblem hvis du skal ha ut noe særlig mer enn 200 på tappen. da blir den for lett selv med et tonn i nesa og fulle hjulvekter.

 

av de store fordene er jeg uten tvil størst fan av 8630, 8730 og 8830. de kom jo som etterfølger til tw-serien og hadde full powershift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Oki det visste jeg ikke, aldri sitti i en stor fiat.

Var vel mer anvendelig 8030 serien til ford?

Fyra tw 25 i 20 blå en gang, (måtte). girspaken var som og røre i grøt og hurtig giret funka ikke på en stund, litt værre viss du har power skift da..

siden du var så inne på fiat, fikk du 90 eller 94 serien med frisikt? såg en sånn her om dagen.

Og har du vært borti 90-90? 5 syl. naboen var gira på en sånn men fikk aldri tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fiat leverte frisikt rundt 1990,jeg husker en demo fra den tida.Både Mf og case hadde lignende panser,mens deutz fahr hadde noe bedre i forhold til design.Denne skalpertfront-trenden var over når 94 serien kom i 93.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1
Frisikt, ombyggings sett.. hørte om en som hadde gjort det på en jd, men den kokte hele tiden skar seg når han rørte kjelleren. får jo mye mindre radiator. men er veldig oversiktilig, synes MF 6255 er oversiktlig, men det er mange ting og rakke ned på som man ikke trenger nevne her..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
90-90 har samme bakende som 100-90/110-90, så den holder nok.med sine fem cylindre blir den seigere og sprekere enn 80-90, ja den går bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Konrad, er du sikker på det er samme driverk på 90-90 som 100/110-90, var en her med mye problemer med girkassa. Til dere som vil ha 180-90 så står det en på FINN som bare har gått 4300 timer til 165000kr, kan ikke være noen upris..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda fiaten på finn er pen,og har større dekk enn den på nyaasmaskin.Det gjør seg bra,og den ser veldig komfortabel ut å kjøre.Bare å ha en stor henger, så kan man frakte mye med seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

joda, det er samme bakenden. girkasse trøbell kan komme av at simmerringen mellom girkasse og bakaksel lekker, noe som gjør at oljenivået i girkassen blir høyere enn det skal være, det er nemlig lavere oljenivå i girkassen, nivået på bakakselen ligger høyere. hvis denne simmerringen begynner å lekke, og man fyller etter bakakselen uten å tappe av girkassen blir det etter hvert så mye olje i girkassen at luftenippellen ikke greier å håndtere overtrykket lenger, noe som tærer hardt på kassa. på girkassa er det en nivåplugg nede på høyresida, og ikke noen peilstav, det er jo litt dumt.

 

kan være en annen clutch i 110-90, men vil tro at lammelplatene er det samme. svinghjul kan vel utrette noe forskjell på de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Tror ikke det var det som var feilen, er det ei hylse i girkassen som kan ryke? Traktoren blei delt minst fem ganger, har aldri hørt om samme feilen på 100/110-90.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
hylse ja, det høres ukjent ut for meg. men et er nok slik at bakparten er lik på 90-90 til 110-90, men jeg har heller ikke hørt om stor-problemer med girkasse på 100/110-90, men ei heller på 90-90. når det gjelder Fiat er det vel clutch-skifte som er gjengangeren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ingen i 90-serien som har store problemer med girkassa,og 90,100 og 110-90 har 15+3 kasse med 12 tommers clutchplate.Dette hylseproblemet er nok uvanlig siden 90-serien gikk til 2003 med samme kasse.Også løftekapasitet på trepunkt er den samme,selv om denne ble økt på 100/110 seinere (standard med utvendig hjelpesylindere, vil jeg tro er forskjellen).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett oppdatert bilde på nyaastraktoren.Tidligere hadde nyaas bilder av en splitter ny 180-90,som ble levert mens han jobbet på AK.No-spin slites i skogen,det gjelder MF 600 og,uten at jeg selv har merket det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er bra firehjulstrekk og kva er dårleg firehjulstrekk? Me har ein Deutz D6006A og naboen har to 640DT, ein med gravar. På 80-tallet så var far min og naboen på skogen, pappa med Deutzen og naboen med 640\' med gravar. Eg har ikkje høyrt noko om at nokon av dei måtte dragast opp nokon gong. Og på den tiden så var det ikkje lite snø heller... Men når ein ser på traktorane så er det to forskjellege system. Deutzen har clutch på firehjulstrekken, mens fiaten har vel direkte innkobling og klobling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå til dags er det meste bra,men på 60,70 tallet var fiat og italia ledende på området.Fine foraksler med senterdifferensial,og først ute med no-spin.De fleste andre hadde 4-hjulstrekk kjøpt fra andre produsenter, som f.eks.schindler på MF 100serie og JD 30 serie.Da snakker vi dårlig svingutslag,med svær kardang,og i praksis 3-hjulsdrift.Fiat kom i 1953 med mod.25Rdt,fra datterselskapet OM,med foraksel fra manuel selene,som og er foraksel på volvo BM 471 bison seinere 60tall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg har sett gamle Deutzar med firehjulstrekk.

 

http://www.deutzland.de/Deutz_02_D6005A_pflugt_vr.jpg

Her er ein 6005 med firehjulstrekk som kom i 66.

 

http://www.deutzland.de/Deutz_2002_Balusigiger_9005A.jpg

Her er størstekaren i 05-serien, 9005. Også denne kom i 66.

 

Og så har du jo 7006 som kom i 69.

http://www.puddingsworld.com/Machinery/Deutz/Images/D7006/D7006a.JPG

 

Og eg er heilt einig i at Deutz og fiat hadde to forskjellege system, det har eg aldri sagt noko imot. Og når ein aldri sett seg fast i skogen så har ein ein god traktor, eller ein køyrer med hovudet, alternativt begge deler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte engang en 71 fiat 550 dt på impuls, far ble ikke imponert, og sa han hadde prata med ak, og de hadde sagt att det var svake firehjuls trekk på de så den måtte vi selge med engang sa han, bløffa han da..? så jeg måtte det, var helt strøken med varmeapp og greier. og selvom far til gisle aldri hadde kjørt seg fast i skogen, hadde gamlekara peiling, da. og ening med rune, valmet 903, er noe av det råeste da kan dra på skogen med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke 550 er så elendig at den må selges.Den er vell på 55 hk og må behandles ut fra det,med laster og den slags.Tror ikke det er så mange av den heller,så jeg tenker mer på fiat 640 og 80-serien,som store slitere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...