Gå til innhold

vekt på traktorer


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest smaabrukar_1

Hei!

er det flere enn meg som synes dagens traktorer er for tunge?

Greit nok at til anleggsarbeid, brøyting osv, så kan det være fornuftig med en traktor som \&quot\;holder igjen litt\&quot\;, men til vanlig landbruksarbeid, spesielt her på vestlandet synes jeg at min 75 hester som er oppgitt til ca 3400kg er mer enn tung nok.

 

Driver å lurer på ny BRUKT traktor, og vil i den forbindelse helst gå opp i størrelse til en på rundt 90-100hk, noe som vil gjøre den mer skikket for tyngre arbeid som mer brøyting og en liten rundballepresse f.eks.

Sikkert mange av dere som har både sterke meninger og gode forslag å komme med her \;)

 

Finnes det en pålitelig kilde på nettet med data om de forskjellige traktorene? Har både brukt tractordata.com og konedata.net, men har en mistanke om at disse har oppgitt vekt uten hytte. Vekten vil vel også variere i forhold til hvilken girkasse en går for...

 

Tar imot innspill med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

er det flere enn meg som synes dagens traktorer er for tunge?

Greit nok at til anleggsarbeid, brøyting osv, så kan det være fornuftig med en traktor som "holder igjen litt", men til vanlig landbruksarbeid, spesielt her på vestlandet synes jeg at min 75 hester som er oppgitt til ca 3400kg er mer enn tung nok.

 

Driver å lurer på ny BRUKT traktor, og vil i den forbindelse helst gå opp i størrelse til en på rundt 90-100hk, noe som vil gjøre den mer skikket for tyngre arbeid som mer brøyting og en liten rundballepresse f.eks.

Sikkert mange av dere som har både sterke meninger og gode forslag å komme med her ;)

 

Finnes det en pålitelig kilde på nettet med data om de forskjellige traktorene? Har både brukt tractordata.com og konedata.net, men har en mistanke om at disse har oppgitt vekt uten hytte. Vekten vil vel også variere i forhold til hvilken girkasse en går for...

 

Tar imot innspill med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

At sikkert 50% av oss har for store, og dermed unødig tunge traktorer, tror jeg stemmer.

Men, en mere moderne traktor på 90-100hk behøver ikke nødvendigvis ha høyere marktrykk enn din på 3.4tonn (hvertfall ikke hvis man justerer luftrykket nedover mot minimum), for de er gjerne skodd med 420, 480 eller 540-hjul foran, og 540 eller 600 bak. På 80-tallet, og litt inn på 90-tallet, ble nær sagt alle traktorer rundt størrelsen din levert med 16.9\&quot\; bakhjul og 13.6\&quot\; framhjul.

(Eneste jeg ofte har stussa på er John Deere\'\'\'\'s 2040, som tydeligvis ofte ble levert med 13.6\&quot\; på bakhjula også.....!)

 

Ang. en pålitelig kilde\; traktoroversikten på denne siden er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jordpakking kan egentlig deles i to kategorier. Dypt og grunn.

Den grunne pakkinga repareres med pløying, og unngås med store dekk med lavt dekktrykk.

Problemet er pakkinga dypere i jordlaget, den er det kun naturen som kan reparere med f.eks tele, mark og røtter.

Akseltrykk er det man bør fokusere på, selgere er flinke med å argumentere med brede dekk som løsning på alle problem.

Fordelerer med store maskiner er jo selvf. effektivisering og du unngår sluring.

Lett maskinpark kombinert med evne til å bestemme været selv er nok nøkkelen for å få best mulig avling.

 

Nå har det desverre blitt sånn mange plasser at folk har rikelig med areal, og er ikke avhengig av å være agronom for å få nok fôr. Tidsaspektet veier tyngre enn behovet for avling. Derfor ser man mange plasser mye uforløst potensiale ut på enga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Er helt enig. de fleste som bytter til større traktor gjør det for å få mer krefter og ikke større vekt. En stor traktor går ofte saktere i motbakkene enn en mindre traktor på grunn av høyere vekt per hk.

Med dagens teknologi er det jo ingen problem å lage en traktor på 100hk på størrelse med en gråtass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smaabrukar_1

Takk for gode innspill!

Vår traktor er skodd med 480/70-30 bak og 320/70-24 foran.

Så den flyter igrunnen godt. En annen ting som er verdt å nevne i denne sammenheng, er at mange jorder her i området er veitet, det vil si drennsvann som ligger i underjordiske kanaler bygd opp av steinheller. Disse har fått lide under trykket fra Rundballepresser osv flere steder.

Tror også det er viktig for oss å tenke på det som Myrum sier om den dypere jordpakkinga. Bredere dekk med dertil økende totalvekt er ingen løsning i disse tilfellene

 

Tilbake til traktoren: Har sondert litt traktoroversikten til BG, og må si at New HollandsT4050 på 3050kg virker interessant. Samtidig har jeg kjørt den tidligere utgaven TND75, og kjørekomforten på disse er jo så som så..TD5040 er jo også en gunstig sak med forholdsvis lav vekt, men igjen her.. det fins nesten ikke utstyr på den. Den jeg har nå har vendegir og totrinns hurtiggir og dette blir fort en vane! Valtra har sin A-serie, men heller ikke denne har overbevist meg. Liker å kjøre 6000 serien til valtra, men disse blir tunge i forhold.

 

Økonomi er selvfølgelig et viktig aspekt. Det begrenser seg hva som er forsvarlig på et småbruk, hehe

Legger ved et par linker.

 

T4040

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=25910106

 

TD5040

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=26014347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1

Et annet moment her er at mange nyere troktormodeller i utgangspunktet er framtunge. I tillegg klasker de fleste på laster når de handler ny traktor. Dette medfører ytterligere vekt på forakselen.Da jeg bytta dekk framme på hovedtraktoren (90 HK) sist gikk jeg opp til 440/70.

Dette var godt merkbart på flyteevna spesielt ved balletransport da jeg har en god del myrjord. Kanskje man skulle bli flinkere til å koble fra lasteren når man ikke trenger den.Det ideelle ville være å ha en lett traktor med breie dekk til arbeid på enga.Men så er det dette med vektforholdet ved transportkjøring. Dyrt å ha flere traktorer så da velger man kanskje en større traktor enn man strengt tatt har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge_1
De fleste som kjøper traktor skal trekke redskaper som krever trekkevne. Vi som baserer oss på bruk av forhøster, multikutter finsnitter har sjelden bruk for den eksta vekten vi drar med for at maskinen er ment som trekkdyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Prøv en MF 3645. Lett traktor med ca. 90 HK under panseret. Kan være helt enkel med mek. betj eller mer moderne gearsystem. Finnes mange av disse på Vestlandet har jeg hørt. Prisgunstig også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest smaabrukar_1

har ikke kjerring enda :P

 

Fortsetter min etterforskning på dette med vekt:

Har vært å kikka på brukttraktor i helga, en Valtra A95. selgeren påsto at den var 3500kg inkl oljer og alt, noe jeg betviler. han påsto også at mange av de andre leverandørene (JD f.eks) oppga TØRRVEKT, altså vekt uten olje, diesel og endatil hjul!!

Jeg tar alt jeg hører fra en selger med en veldig stor klype salt, men det kunne jo være interessant å vite den aktuelle vekta på enkelte modeller!

De jeg foreløpig ser på som aktuelle er:

 

Valtra A95 2005-&gt\; Vekt ifølge Konedata.net: 3680kg

New Holland TL100(A) Vekt ifølge Konedata.net: 4030kg

John Deere 5820 Vekt ifølge Konedata.net: 3700kg

 

Er det noen av dere som har noen av de nevnte modellene som kan sjekke hva som står i vognkortet på deres så hadde jeg blitt svært takknemlig!

 

Likte forresten Valtraen godt! eneste ankepunktet er den noe gammeldagse innkoblingen av kraftuttaket som skjer med ikke mindre enn 3 operasjoner!

Tungvindt når en kjører gjødsel og kjører med forhøster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at flere fokuserer på vekt! Jeg har en TL100 og en TL100A. Dette er mye pga. lav vekt og god effekt, passer meget godt til mitt jordbruk med korn på 350 da. Har stort sett krefter nok. Mange tror at det bare er å sette på brede dekk, men det kompenserer lite mot pakking i dype jordlag, slik det også skrives om ovenfor.

A95 er sikkert en god traktor, men jeg tror du får vel så mye for pengene ved å kjøpe en TL100A som faktisk har en del utstyr som standard (i sin klasse).

Jeg skal forsøke å sjekke vognkortet ved en anledning, trodde de var i underkant av 4 tonn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Har en 1999 NH TL 100. I salgsbrosjyra stod det 3900kg. I instruksjonsboka står det 4410kg. I vognkortet står det egenvekt 4065kg.

 

Har også en 2005 Valtra A95. Her står det i instruksjonsboka 3680kg. med full tank. I vognkortet står det egenvekt 3590kg. inkl.fører.

 

I bruk føles det ikke noen særlig forskjell i vekten på disse to. Liker begge to godt og begge går i varierende arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein få den orntlige vekta så er det bare ein ting å gjer å det er å få di på vekta, har gjort dette med 2 av våre å det samsvarer ikkje mye med oppgitt vekt.

JD 6110: 5600 (med laster)

JD 7530: 7400

Er det andre som har sjekka sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smaabrukar_1

Takk for hjelpa, folkens!

 

Ser ikke ut som produsentene er enige om hvordan de oppgir dataene sine!

Siden du, Oddi, sier at din 6110 veier 5600kg med laster, og Konedata oppgir 4150kg, er det vel god nok grunn til å være på vakt ved handel av traktor, og jeg gjetter at dette ikke bare går på vekt, men også andre data..

 

Spørsmål til deg Camaro: Bruker du A95en til kraftuttaksarbeid? Hvordan synes du innkoblinga av dette fungerer ved mye bruk? Fint med mulighet for å \&quot\;slure igang\&quot\; redskapen, men kanskje en litt tung og komplisert måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

En selger er en selger, og det er hans jobb å presentere sitt produkt på en fordelaktig måte. Det være ny eller brukt. Det er vanskelig å kvitte seg med penger, og det er selgers jobb å sørge for at du får deg en ny traktor. Du burde heller diskutere med selger på pris, fremfor å \&quot\;sløse\&quot\; hans tolmodighet med diskusjon på tørr/våt vekt. Han kunne nok ikke gitt mer blanke....

 

Jeg vil vedde 1000 kroner på at du aldri ALDRI vil kunne måle en dekkningsbidrags forskjell mellom a95, tl100 og 5820. Derimot vedder jeg videre 1000 kroner på at du definitivt vil kunne merke en dekkningsbidrags forskjell på kapitalkostnader, vedlikehold, etc på traktorene. Jeg føler kanskje det er DER fokus burde ligge? Som alle her på forumet alltid sier\; \&quot\;kjøp traktor et sted du får god service og føler deg ivaretatt..\&quot\;

 

Med forbehold om at jeg tar helt feil (-: . Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL100A veier 4250 i flg. vognkortet + vekt av fører. I flg. brosjyra veier den det samme. Dette er trolig inkl. brakett til frontlaster som er std. utstyr. Denne veier en del. Om traktoren veier 3900 eller 4200 spiller vel ikke så stor rolle?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL 100 A står også oppført med 4250 kg i traktoroversikten her på www.gardrift.no, mens A95 står med 3680 kg. Tror ikke du får riktig svar før du kjører traktoren på vekta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikkje at dette er noe som er spesielt for John Deere, er nok den same leksa på dei fleste merkene.

Men er det så sikker at det blir så mye meir jordpakking av ein \&quot\;stor\&quot\; traktor på ca 7,5t når ein ser hvor tunge relativt små traktorer er? Disse har som oftest mye mindre hjul. Er hvertfall ikkje tvil om at det er den minste som først lager spor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddi: små traktorer gjør skade i de øvre jordlaga, de som du kan reparere med pløying ol. De tunge gjør skade i dyper lag, til tross for store dekk. Og de er mye vanskeligere å reparere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

valtra 900, som er den \&quot\;tidl\&quot\; a-serien har eit avvik på 30 kg på vekta kntra tekniske spesifikasjoner, vekta sa 3600kg, mens spesifikasjonane sa 3570kg, dette er selverfart, en kompis vog en a-95 til 4400kg med laster (Q-35) å at en laster veger 6-700kg med braketter, er vel ikkje usansynlig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Her var mykje kloke tankar ..

Det sikre svaret får ein når traktoren står på vekta.

 

Men fx på jd 6410 har eg sett oppgitt vekt i vognkort frå 4,5 til 5,3 tonn. Alt etter utstyr såklart, fx fjøring og frambremser, brakettar, heilsveiste felgar, 540 og 600 dekk... Alt slikt veg jo mykje, ikkje minst dekk. Tipper ein standard 6410 pr med 540 - 650 og laster, full tank, triangel og litt rask i hytta veg nærmare 6 tonn...

 

Det er ikkje slik at 6syl veg tonnevis meir, eller eit merke er 5 tonn, eit anna 7. Det er utstyret og hjulakslingar som veg i alle tilfelle..

 

Det er nok også sant at det idag kunne vore laga gråtass med 100hk..

Men den er jo frå ende til annan heilt rein for utstyr...

Og tåler ikkje å bæra særs vekt. Verken stor henger, plog eller laster som klarer 1800 kg 4m opp :)

 

Kanskje ein aksjon for å få faktisk vekt inn i vognkort og brosjyren hadde vore på sin plass? I det minste ein standardverdi med standard utstyr ?

Evt tydeleg angitt kva stand den er vegen i..

 

Neste punkt vert jo at, for å fylgja 6410 som eksempel, den er godkjent for 8t totalvekt. Og me veit jo bare ca vekt på det som heng på, og treng vita egenvekt for å vita nyttelasta me kan ha på...

 

Det skulle gå an av en seljar å oppgje vekt med standard utstyr, så fins det jo nok å velja i om ein bare får rette opplysningar om det ein vil kjøpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...