Gå til innhold

vekt på traktorer


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja eg har forstått det, men viss eg tar utgangspunkt i dei 2 mine så skiller det 1800 kg på 6110\'\'\'\'en og 7530, synes det er utrolig lite viss ein ser på størrelse og effekt. Men det er klart at det er ein fordel med så lite vekt som mulig så lenge ein får effekten ned i bakken uten for mye sluring. :)

Har forresten fått intrykk av at folk i område hvor eg bor har \&quot\;plukka\&quot\; ut traktor og rundballepresser som dei store synderene for jordpakkinga, men de nøler ikkje med å slippe utpå gjødselvogner på 12-16m3.

Er jo flott om Valtra oppgir den riktige vekta på traktorene sine, forhåpentligvis vil fleire begynne med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Oddi:

Det eg skreiv var ikkje bare til deg, men ein generell kommentar til tråden.

Syns det er noko overraskende med så liten forskjell i vekta på ein 80-hestar og ein på 200 ...ikkje verst i 7530 sin favør ...

Har vel og noko å bety at dei er botn og topp i sine seriar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Jeg syntes dette er en spennende diskusjon!

 

Men på grunn av min mangel på kunnskap har jeg altså noen spørsmål. Hvorfor går dere så mye opp i dette med jordpakking? Jeg kan ikke for mitt liv forstå diskusjoner vedrørende noen hundre kg i forbindelse med jordpakkning. I transport kan jeg forstå det. Altså. Slik jeg forstår det så er traktorene i Norge relativt små sammenliknet med resten av Europa og f.eks. USA. Det er traktorer som veier adskillig mer enn hva våre gjør. De sliter da også med jordpakkning etter traktorer, skålharver, etc. Men så kjører de på med dypgrubbing, mole draining og subsoiling om nødvendig. De har da gode avlinger?

 

Jeg forstår det slik at det hele har med selve jorden å gjøre. Altså, hvor bæresterk den er i det tidspunktet du kjører ut med traktoren. Burde vi ikke da heller fokusere på drenering og timing, enn bare vekt på akslingene? Jeg personlig forstår ikke dette maset med at jorda ikke skal være pakka fra 50cm og ned. Altså. På myr kan jeg forstå at det kan ha en effekt. Men på sand, silt og leire? Kan noen forklare dette for meg? Jeg forstår ikke hysteriet!

 

Mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en JD5820, den veier litt under 5 tonn med laster, trekant, og div utstyr. Vi tar konsekvent av lasteren når vi kjører i åkeren, det er jo gjort på 5 minutter med hurtigkobling på både armer og hydraulikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...