Gå til innhold

Tårnsilo vs. rundballer/firkantballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med tårnsilo, firkant- og rundballer? Fordeler og ulemper. Bruker rundballer nå som er veldig praktisk, lette å håndtere. Har to tårnsiloer jeg vurdere å ta i bruk igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

dersom du har utstyr og tid til å legge i silo er det jo ein del peng å spare kontra å leige pressing. For såvidt ein del billig redskaper å få tak i og..

 

men kreve eit såpassa uttak at det ikkje går vermgang i siloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Fordeler med å legga i silo:

- billigare å forhausta å legge i silo, enn å leige balling.

- legg du i silo får du alt foret inn med ein gong og det er lett tilgjenglig

- ballar du kan det bli mykje kjøring med traktor, vist du kjører foreks. og hentar 1 og 1 balle gjennom vinteren. har du tilhenger og lessapparat på traktoren kan du ta fleire ballar med deg i slengen.

 

Kjem og litt an på driftsoppllegget

Har du sauer du forar med forkorg til dømes ute er siloballar enkelt å bruka

Er siloane i tilknyttning til driftsbyggningen, ville eg fort dyra som står her med for frå siloane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi forer litt over 200 storfe med bare rundball, bygde oksefjøs oppå plansiloer som vi la silo i før. Kutta ut silo fordi det ble enklere med kun en foringsmåte. Vi har alltid hatt presse selv, så mens vi brukte siloene måtte vi ha 2 typer innhøstingsutstyr. Rundball er fleksibelt, bra me tanke på vær og forskjellige gresstyper som er modne på forskjellige tider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Etter å ha erfart det på den tunge måten, ser jeg ingen fordeler ved silo annet enn økonomi med tanke på utstyr, men når en ser dette sammen med arbeidsmengden ser jeg ikke positivt på det. Har en for små områder til å forsvare kjøp av balleutstyr får en leie inn folk, hvis ikke kjøp selv. Jeg har kjøpt selv på det folk flest vil kalle forholdsvis små områder. Angrer IKKE!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Syns det er veldig greit å ha graset i silo når vinteren kjem, slepp å starta opp kald traktor berre for å kjøra inn ein frosen, nedsnøa siloball. Brukar finsnittar og legg i tårnsilo, kjører inn med avlessarvogner. Er ein to mann, konkurrerer ein med balling når det gjeld kapasitet. Når eg forar med ballar ligg det alltid gras igjen som kyrne ikkje vil ha, og som må trillast ut igjen. Når eg forar med snitta gras frå siloen er det ikkje eit strå som ligg igjen som dei ikkje vil ha.

Men for all del, ser jo at det er enkelt å leiga balling, og at det er veldig fleksibelt i forhold til ver og vind er jo så sin sak. Men når det gjeld akkurat det så er jo den gode gamle forhaustaren nokså grei og, då kan ein jo slå litt innimellom bygene, utan å ha vondt av gras som er slått ned og ikkje kjørt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Synest 6455 har nokre veldig gode poeng her. Sjølv brukar eg silo (plansilo) på det som er enklast og nærmast, og så pressar eg det som er meir ukurant å få heim til rett tid.

For det er pressing godt til, når haustetidspunkta ikkje passar overeins eller når det går for mykje tid å køyre heim eitt og eitt lass.

Det kan og vere greitt å presse om ein er åleine om arbeidet og ikkje har nokon til å stå for jamning i silo eller transport av gras.

 

Elles synest eg rundballar er upraktisk, dyrt og arbeidskrevjande.

Det er veldig enkelt når ein går inn i siloen og tar opp eit silohiv som eg slenger rett i forutleggaren i høve til å fyre opp traktoren i allslags ver og leite etter rundballar, gjerne under to meter snø og så prøve å fore dyra med isklumpen som trugar med å øydelegge utforingsmekanikken og provosere fram kalvekasting. Og det er skikkeleg mødeleg å få av nett/snøre som er isa fast inni graset. Dessutan er det eit logistikktema med all plasten heile tida.

Derfor brukar eg rundballane mine stort sett berre haust og vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dere som har silo\; hva er deres erfaringer med varmgang, uttak og mygl? Bruker dere helst syre eller bakterie til ensilering?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex_1
Det med fryste baller forstår ikke jeg helt problemet av. Her jeg bor hadde vi en mnd med 15-20 minus, og hadde aldri antydning til fryste baller, men så passet jeg på under slåtten å la gresset ligge i soltørka til det det er tørt høy. (Sauer jeg forer). Kuer skal kanskje ha litt fuktigere gress?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Står mye fornuftig her.

 

Faset ut siste tårnsiloen i fjor, men savner veldig den jevne gode kvaliteten. Den ble faset ut fordi den ikke lenger passet inn i logistikken til et nytt fjøs på gården.

 

Et tips til for å hindre varmgang er å slå tidlig, ikke så mye senere enn begynnende skyting. Da pakkes lufta lettest ut av graset, og man klarer ikke å dra det så løst ved uttak at varmgang blir problem.

 

Skal du bruke forhøster er det kvalitetsmessig et helt fantastisk redskap så lenge graset ikke er for mye fortørket. Den dauslår graset, fordeler syra som ei tåke over alt graset, og kutter det akseptabelt om den er riktig innstilt.

 

Jeg bor selv i et av områdene på vestlandet som får mest regn, og da er det nå slik at man enkelte år må høste en del av avlingen i regnvær. Lager man rundballer blir dette ei suppe som gjør alt vått i fjøset, og de fryser selvfølgelig på vinteren. I tårnsiloen blir vannet presset ut, slik at foret blir triveligere å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For at rundballer skal komme foran silolegging så må kostnadene stå litt i stil. En entreprenør blir ikke billigere, kontra tårnsilo der det er mulig å gjøre alt selv, derimot tidkrevende. Pris per rundball medregnet alle kostnader blir fort dyrt. Fra mitt syn er det egentlig bare syre, diesel og evnt plastikk til silo som regnes kostnader? Noen som har en pekepinn å gå ut ifra når det gjelder kostnader med silolegging.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei.

 

surdal\;

du må vel rekne lønn til den som kjører forhauster, 250+mva, også er der vel gjerne en som står i siloen medan den andre slår graset? og det blir jo 500+mva pr time...

også må en vel regne timar medan ein legger press på siloen, og eventuelt andre jobbar i forbindelse me å få/ha graset i siloen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Lønn til seg selv er så sin sak\; skal man beregne seg 250kr/t på alle timene man jobber, enten det er med fjøsstell, selve siloleggingen eller &quot\;etterarbeid&quot\; med silo(press) er det bare å legge ned gårdsdrifta først som sist. Vedlikehold/reparasjoner og avskrivninger (og disse to sammen kan bli betydelige beløp) på forhøster/avlesservogn/slåmaskin/lessevogn/finsnitter må imidlertid tas med i regnestykket, og det samme må lønn til evt. innleid hjelp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

For egen del synes jeg det er veldig behagelig og slippe og starte traktor i -35 for og kjøre inn en balle som har hardhet som en klinkekule. Forer med rundball høst og vår for så og gå over til silo i månedsskiftet nov.des. Ser allikevel en del fordeler med rundball i slåtten,som att man kan tilpasse seg godværet enklere f.eks.

I de siste årene har vi vært tvunget til å kjøpe en del rundball,og det av god kvalitet også.men har likevel tilgode og få tak i baller av bedre kvalitet enn foret fra tårnsiloene. Selv med de beste ballene faller melka med 100-200 liter(fra ca.1800l til ca.16-1700l)pr.levering(hver 3.dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her må en sjå ka resurser en har på kver gard. Då eg overtok hadde eg båsfjøs med tårnsilo og direkte hausta med forhauster og avlesser vogner. Kjempe silofor og ingen stress mht været. Nå har me nytt fjos og bruker plansiloer. Arealet er tidoblet men det går på samme tida. Det som er hovedforskjellen er at en må ligge på været som en smed for å unnga for blaut gras. Stressmomentet er mye større med mange folk og mye utstyr som skal svive samtidig. Bruker sjølgående snitter og høster ca 2500m3 silo omtrent uten syre(Bruker syre hvis tørrstoffprosenten er under 25) har normalt veldig gode prøver på siloen og kyrne melker bra.

Bruker litt baller på myr og småstykker men kan ikkje fordra dei kvite ballane. hadde aldri vært et alternativ og håndtert så mange baller i året som eg treng. Men det billigaste må være å legge i tårnsilo hvis en bare gidd. Forstår ikkje folk med båsfjos som lar tårnsiloane stå tome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis tårnsiloene står der og er i orden, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke dem, under forutsetning at man slipper å investere seg i hjel på utstyr for å fôre ut silohivene.

Etter å ha kranglet med beinfrosne rundballer i flere vintre er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg skulle bygge fjøs selv. Ser at noen klarer å holde fôret tint, ganske enkelt ved å fortørke. Joda, rent agronomisk er dette korrekt, og i en perfekt verden fikk vi alle fortørket graset vårt. Jeg trenger vel ikke å forklare for noen her i forumet hvor ustadig den norske sommeren kan være. Når det regner hver dag kommer man til et punkt der man MÅ pakke graset, vått eller ikke, vel vitende om at det blir et riktig helvete til vinteren.

For alle som er lei av fastfrosset nett\; bytt til breiplast! Man slipper å smi noe ut av isen, og lange nettråder er en saga blott.

Et annet drawback med ballene er å måtte kaldstarte en stakkars traktor for å hente noe som uansett er en isklump, også stoppe motoren igjen like etterpå. Når det er på det kaldeste har man ikke liv i traktoren for å brøyte likevel, noe som ellers gir lengre kjøretid, slik at maskinen blir gjennomvarm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Surdal: Ser at her er det like mange meninger som det er folk.

Svaret du leter etter kommer an på hvor mange dekar du slår, og hvor mye silo som skal gjennom fjøset årlig, samt hvor mye mannskap du har, og hva du kan investere i høstelinjen.

 

Jeg forer noe over 400 storfe bare på rundballer, går kjempefint det.

I tillegg er det nok med 2 mann til hele slåttearbeidet.

Ang. frosne baller handler dette kun om planlegging.

Plastproblemet det snakkes om løses med container på gården. Dette er kostnadsfritt, du betaler transport og c. leie, og får betalt pr. kg plast levert.

Enkelt og greit.

Det finnes ingen fasit, en må bare finne en løsning som passer behovet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei. Trur det finnes tusen meninger og svar på dette og det som passer for en funker ikkje for den andre. Silo er sutaløst når du først har fått graset i siloen med tanke på snø transport og slikt, men det er mykje arbeid med å få foret inn og er man alene og har mykje jord spred runtom slik eg har det ja då går det litt tid. Eg slo frem til i år med vossakasse avlesservogn og forhøster og leigde litt slåing og pressing. Men Det tok lang tid og slå og kjøre foret inn så i vinter begynte eg planlegge litt hvordan eg skulle gjøre dette fremover. Eg solgte det gammle utstyret og kjopte ny trepunktmontert slåmaskin og rive samt ein brukt slepepakker. dette har eg fått testet ut i føsteslåtten nå med stor suksess . slotten gikk unna i rekordfart på 4 dager i vestlanstereng og eg kunne med denne utstyrkombinasjon og at eg kjenner jordene mine slå like mye som med forhøster og vossakasse. Eg leigde en entrepenør til å presse og siden eg hadde rakt alt sammen i gode tykke strenger så ble det mindre kjøring på bakkene og i bløyte områder og gode harde baller. Dette funker for meg men kanskje ikkje for deg. mitt råd er å planlegge godt etter driftsopplegget ditt og gjøre det enkelt . forkvaliteten er det bonden som avgjør og ikkje utstyret . rent godt gress og rett høstetid er en avgjørende faktor uansett lagringmetode. Når det gjelder frosne baller så har ikkje eg hat så store problem med det er det exstremt så har eg pleid legge en balle i forvogna og eventuelt forummet når stellet er slutt for dagen , da er ballene greie å arbeide med til neste stell. det er bare litt planlegging og rutiner som trengst. men selvsagt å hente eit hiv silo med talje går greit og. Håper du finner eit godt opplegg for grovforhånteringa di , lykke til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Man sparer de tørreste ballene til vinteren:)

Selv om det regner mye blir det alltid presset noen tørre også.

Tørre baller fryser ikke.

Dersom det ikke lar seg gjøre laster jeg opp hengeren kvelden før og parkerer den på forgangen i fjøset over natten. Da er de så godt som frostfrie dagen etter.

Det virker hvertfall bra hos meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Bruker tårnsiloer og sidemontert snitter. Forer 120 dyr, 4 tårnsiloer, skal gå over til 2 tårnsiloer og plansilo fra neste år av. Ville aldri ha vurdert bare rundball. Har noen baller for overgangsforing høst og vår, men helst bare akkurat så mange jeg trenger. Regnet på det når vi la ute silo, 3-4 mann i to dager, 200 Kr timen, 3 traktorer samt plast til 1000-1500 Kr. La inn ca 130 lass finsnittet masse, vil tilsvare ca 3,5 baller per lass. Sparte mange 10 000ner bare på den slåtten. Går dessuten mye kjappere å ta fra en silo rett ved fjøset med frontuttaker og kjøre det inn enn å hente baller og legge inn. Ikke trenger vi å rive opp foret mer før vi forer det ut, ikke trenger vi å tenke på at det skal fryse og ikke minst er det aldri et strå å kjøre ut fra forbrettet i motsettning til når jeg bruker rundball.

Har man derimot alle jordlappene med lang avstand imellom både seg og fjøs har man ikke mye valg, da vil rundball bli billigere selv om det har sine sider.

pris på utstyr, dvs presse syns jeg osgå er drøyt, se bare utelukkende på verditapet,å fort regne 50 000 i året i verdotap dersom man skal bytte presse hvert 4-6år og presser 1000-2000 ball i året. Med mindre enn 1000 ball i året kan det vell neppe lønne seg å ha nytt utstyr så jevnt. En annen ting er størrelse på traktor, her tremger kombipressene en god del mer enn h a resten av maskinparkene rundt om er nødt til å ha, skal ikke si noe om noe jeg ikke vet men rundt her er det mange som ikke bare kjøper ny kombipresse men i tillegg er nødt til å gå opp på større traktor også for å klare å dra pressa, å i tillegg har tårnsiloer stående tomme, ja da tror jeg regne stykket ser stygt ut...

Alle gårder og forutsettninger er forskjellige. Her er det og blir det silo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg leverte 200 kg rundballeplast hos FIAS (Fjellregionens interkommunale avfallsselskap) for noen uker siden. Torsdag fikk jeg utbetalt den nette sum av 80,- + mva. Leverer du en full container eller et stort hengerlass som jeg ser går forbi på veien mot FIAS noen ganger blir det noen (flere) kroner av det. Tror dette gjelder bare når man leverer på hovedterminal hvor det går over vekta, ikke hvis du leverer på de lokale gjenvinningsstasjonene rundt i kommunene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Min innhøstingslinje består av finsnittevogn og plansilo- 3 stk.

linjen krever et mannskap på to- tilsvarende rundballe hvis det skal kjøres sammen samtidig som pressing.

 

 

Bruker ca 40-60 rundballer om høsten før siloen åpnes.

grovforet består hovedsaklig av 4 forskjellige typer her- 1 og 2 slått, grøntfor og helsæd.

Og jeg ser der som en fordel at jeg kan blande dem i likt forhold for å få mest mulig ensartet foring på kyrne da det koster melkemengde når man endrer foringen.

 

Økonomisk tror jeg heller ikke det blir så galt på tross av at man skal betale litt i renter å avdrag på silobygget- man kan betale mye i renter på det store verdifallet på presse og den økte plastkostnaden. Rentestøtte og tilskudd fra Innovasjon Norge hjelper også på.

 

Har man jorder langt vekk fra gården går det jo an å legge utesilo og frakte hjem hele siloblokker når man skal bruke av dem- men det går utrolig mye gress på de større snittevognene og kapasiteten på jordet er enorm.

 

Skulle jeg valgt løsning i dag hadde jeg uten tvil valgt samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

eg har ca 550 daa + kjøper ein slått på 130 daa

bruker tårnsiloar med fylltømmer til alt

har ca 50 kyr og totalt 300 storfe

sjølvgåande snitter til siloslåtten så er alt inne på ein liten dag

hvis siloane ikkje har plass nok så legg vi ein utesilo som vi da kjører inn i eit jafs på vinteren i ein tømt silo og forer med fylltømmeren videre

vi legg også inn gras som vi bjynner å fore med det samme uten å legge på press

eg hadde aldrig vurdert å brukt tårnsiloane hvis eg ikke hadde hatt fylltømmer men så alsidigt det er hvis en har det

varmgang er aldrig problem i ferdigensilert masse..

hvis en legg i og forer rett etterpå så må en vær mer bevist på å få ut varmgangen

forsket itt på dette ei stund i oksefjøset mitt

100 okser 6m silo

utak av gras rett etter slått

u ensilering 3 veker med varmgang

med silall 4x4 2 veker med varmgang

med grasaat + 1-2 veker m varmgang

med grasaat lakto 1-2 veker

med fireguard 3 dager til maks ei veke varmgang før massen blei stabil

eg tapper også kraftforet ned i siloen ved foring så slepp eg å trilla det også.. makligt..

i det samme fjøset står det strømmåler på kuhn fylltømmeren og eg betaler ca 6000 i året på strøm så eg meier det er verdt det

men eg brenn litt for dette så.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mye flotte svar. Har 60-65mål rundt fjøset jeg kunne tenke meg å legge i silo, og 25mål ei god mil fra garden som jeg nok bare fortsetter å presse.

Har noen av dere ett cirka tall på hvor mange baller det er i en avlesservogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...