Gå til innhold

Tårnsilo vs. rundballer/firkantballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Me vegde en 3 meter kvernland avlesservogn til 2700 kilo gras. Det tilsvarer vel 3.5 rundball. Graset var da snittet.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SirLeonora_1

Vi gjør noe i likhet med Magne.

Vi har riktignok jorda nærme gården, den leiejorda som er lengst unna er 3km fra tunet.

Uansett: Vi har satt opp nye plansiloer i år, selv om vi har presse.

I mange år har vi presset landteiegene før vi legger resten i plansilo. Dette har fungert greit ifht. volum i gamlesiloen. Rundballene foret vi i i frostfrie stunder, mens plansiloen ble brukt om vinteren. Hver eneste gang siden vi begynte med rundballer i tillegg på begynnelsen av 90-tallet, har ballene presset på landteigene gitt mindre melk enn plansiloforet fra det samme jordet. Prøvene ser like ut, graset er høstet samme dag, men allikevel gir det mellom 1 og 3 l mer melk med plansilofor i vårt fjøs.

 

Vi bruker en jf snittevogn. Den har en ræva pickup og er en annen grunn til at vi har presset landteigene. Graset går inn som smurt når du kjører rett fram, men med litt sving og kjøring oppi nabostrengen setter det seg på en kladd i sidene på pickupen som før eller siden havner som en kladd i rotoren og senere tuten. Derfor har vi nå raket sammen 3 strenger i 1, og dermed har vi med nye siloer plass til alt graset som vi også greier å plukke opp fra alt arealet.

Med 3 strenger i 1 og kort avstand langs veien klarer vi å legge 25 til 30 mål i timen med denne vogna. I kummen har vi en traktor med elho grasutjamner. Det holder for så vidt om denne sjaføren tar seg av tråkkinga også. I år har vi fått med en traktorgal nabogutt som har tråkket hele dagen med en jd 6510 med betonglodd bak og pallegaffel med 1000l syrefat fylt med vann foran. Vannfatet er ikke så dumt. Brukbar vekt og så har du vann tilgjengelig da du fyller syre med den samme traktoren. Vet aldri når spruten treffer\;)

 

Vår mekanisering kostet ca. 250 tusen for den brukte vogna + 40 tusen for jamneren. Entreprenør raker alt på 4 timer. Siloene rommer nok gras til 50 årskuer med fullt påsett og runda en halv mill. I følge leverandøren har elementene en levetid på 50 år. Vi kan nå legge hele slåtten med to mann på 1 lang eller 2 behagelige dager inkludert fjøsstell innimellom. Som bonus melker kua mer og ungdyra vokser bedre enn da vi hadde halvparten i baller, og i praksis hadde ny silo hver dag. Men som det er nevnt i de fleste innlegg her\; alle gårder har forskjellige utfordringer og hensyn som må tas. Dersom du tror du skal drive i mange år med grovfor er jeg uansett ikke i tvil\; sett opp siloer og bli kvitt all den j...... plasten. Plast + nett koster fort 50kr per ball. Vi bruker 1-2 lag svart plast på plansiloen. En rull koster 8-10 tusen og varer minst to sesonger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kuami:

Ja, jeg har avtale med Westco(gjenvinningsfirma), som betaler for rundballeplast.

Ca. 2 tonn plast pr. container dekker utgiftene til containerleie og transport/tømming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rundballer er glimrende til supplering eller til små bruk, men at enkelte gårder med førti+ melkekyr, satser på kun rundball, det forstår jeg ikke. Slik jeg ser det, er rundballer dyrt, tungvindt og forsøplende. Har ingenting med effektiv drift å gjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

SiriLeonora:

Hvordan er kapasiteten på silojevneren fra elho kontra frontlaster?

Hvordan virker kvaliteten/holdbarhet på Elho sin jevner?

Hvor bred jevner bør man ha sammenlignet med bredde på traktor?

 

Vurdere selv en slik jevner for å lette arbeidet i siloen.

 

Ellers kjenner jeg meg igjen med det du skriver om pick-up-en til Jf vogna. Gjelder især på ene siden når man kommer i kant på strengen. Men føler ikke det er noe stort problem hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har selv kutta ut siloene til fordel for rundballer, har 55 årskyr og fullt påsett.

Kan ikke forstå at det skal være dyrt, tungvindt å forsøplende.

Du slipper å prøve å få tak i folk nok til å være med å legge utesilo, du greier deg stort sett selv og hvis du har med en person til å kjøre sammen baller er jo alt bra. Og for meg er det enklere å bruke vinteren til å transportere baller fra teigene som er lengst borte, for sommeren er travel nok uansett.

Og dersom du satser på rundballer så har du jo ei forlinje som passer til det, og jeg mener at horisontal fullformixer er det som duger, da har du også anledning til å blande slåttene og ha ei jevn foring hele året.

Dyrt???? de i området her med bruk på min størrelse som leier alt ligger på 60-100000 for en slått, i innleigd slåing, raking og finsnitting, og legger du til kostnader for ett siloanlegg, er det billig å presse rundballer.

Forsøpling er ikke ett tema i det hele tatt.

Så det som gjelder her er bare hva du syns er fornuftig til ditt bruk, dersom du har rutiner og opplegg som passer er det ingen problem med rundballer. og dersom du ikke har problem med ¨å få fatt i nok folk, noe som jeg syns blir vanskeligere å vanskeligere er det jo helt topp å legge i silo. Men da går du glipp av den største fordelen med rundballer, nemlig det å få blande de forskjellige slåttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Eg kjøre Pøttinger lessevogn og rett i silo m/fylltømmer. Utruleg effektivt og eg gjer all jobben aleine. Eit trykk på knappen og foret ligg på forbrettet \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Melkebonden.....

Jeg kjører lessevogn og plansilo. Min påstand er at om jeg så kjører alene,(både tråkker siloen og samler gress) skal jeg greie å høste minst like fort som en med rundballepresse greier å presse og kjøre til åkerkant. Da må den som presser kjøre baller hele vinteren før foret er hjemme. Derfor mener jeg det er tungvindt. I tilegg forer jeg dobbelt så fort med blokkskjærer fra plansilo, enn jeg greier med rundball som ligger hjemme. Jeg satte opp en plansilo på 800m3 for ca 7 år siden. Etter at tilskudded fra innovasjon norge var trukket fra, satt jeg med en gjeldsøkning på 100- 150 000.(selvfølgelig høy egeninnsats) Fordeler jeg dette på 25 år, er beløpet mikroskopisk i forhold til de plastutgifter du har. I tilegg mener jeg en lessevogn har mye lengre levetid enn en presse. ( min vogn er 22 år, og jeg regner med den varer i tyve til)

Du mener at forsøpling ikke er et tema. Se deg rundt i det fine kulturlandskapet!! Hvite baller alle steder. Hvis ikke det er forsøpling, så vet ikke jeg. Vi får tilskudd for å opprettholde kulturlandskapet. Syns det er rart ingen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har tenkt litt på mais i tillegg. Noen som har erfaringer med det? Tenker først og fremst at med begrenset dyrka jorda og leiejord i nærheten. Så om mais kunne vært et alternativ i tillegg til gras. Mer fôr per dekar kontra gras. Vet om områder de dyrker mais i tillegg i nærheten av Lindesnes og Lyngdal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
eg har 6rekket maissåmaskin m plastlegger og 6rekket maisbord ti jaguar til salgs hvis det er interesant.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Relativt interessant tema dette her. Ser mange er noe negativ til rundballer. Argumentene er sikkert riktige.Men hvordan ser regnestykket ut hvis pressinga skjer med en kombipresse med variabelt kammer, og godt fortørka gress.(I den perfekte verden er det mulig). Erfaringer fra nabolaget er at rundballer presset i f.eks krone comprima (et eller annet tall), og et døgn med god fortørk gir baller som ligger godt over 1000kg per ball. Disse har da en relativt høy %-andel tørrstoff. Blir ikke da prisforskjellen på rundball vs tårnsilo/plansilo noe mindre? Hva tror folk på forumet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her har jeg kun rundballer. Leier hele slåtten, alt jeg gjør er å samle ballene etter de er presset. Her kommer de og slår en dag, så får vi stort sett bestemme selv om vi vil ha det liggende en eller to dager. De kan spre det utover for oss og samle det igjen etterpå før de presser. Været er jo alltid en faktor, men her slår de ikke mer enn det de rekker å presse før regnet eventuelt kommer. Og hva har de igjen for det? Storfornøyde kunder og enda mer jobb senere hos bøndene rundt omkring med pløying osv osv. Har du ikke rundballeklype så låner de deg det også. Med en sånn service skal jeg garantere at de får langt flere kunder og jobb enn de som kun tenker penger inn. Men alfa og omega for leiekjørere er at de kommer når de sier det, eller i alle fall sier ifra hvis de blir forsinka. Det var dagens skryt til traktorkjørerne og eggene deres her i området.

 

Været bør vel heller ikke komme som julekvelden på kjerringa med dagens radarsystemer. Greit at det kan være forferdelige somre noen år, men en har jo et visst slingringsmonn når det kommer til slåttetidspunkt, det er vel det nærmeste en kommer trumfkort når det kommer til været, nemlig tida. Så jeg er godt fornøyd med rundballer, greit det blir en del dyrere enn å legge det i plansilo som jeg har stående. Ofte tror jeg at problemet er mekaniseringslinja folk har. Står du med en høygaffel og kaster silo i trillebår, da er det mer fristende å kjøre rundballen nesten rett inn i fjøset f.eks. Eller hvis du får varmgang og dårlig for i siloen. Det slipper du med rundballene, fordi der er risikoen spredd på mange forskjellige. Eller du har en perfekt mekaniseringslinje for silo, hvorfor vil du da starte traktoren, skrape is, ta av plastikk i snøstorm etc? En får veldig mange faktorer, alt etter hvilket bruk det er på, så jeg vil si det er omtrent umulig å regne på alt. Den ekstra turen du må ta med silo eller ball, koster deg kanskje at din høyre skulder er slitt ut 5 år før den andre metoden osv. 5 år uten drift koster deg så og så mye. Den ene metoden koster deg 30 min ekstra, 30 min du kunne brukt på andre ting. En kan regne i rene kroner og øre ja, men det er ting som koster mer enn penger. Lett for meg å si som stort sett får pressa gresset når det er tørt, leier inn alt og kjører rundball rett inn i fjøset og bruker de ekstra minuttene, som jeg tjener på min gård og mine driftsforhold, til å se over dyra. Blir det noe tid til overs, ser jeg om kona også \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SirLeonora_1

Hei igjen Magne.

Jamneren fra Elho er ca. 38 ganger mer effektiv enn all mulig redskap du kan ha i lasteren\;)

Vi har prøvd det meste. Spesialsvans fra holland, med hydraulisk avskyver, steingrep, gafler av alle slag og en demo-jamner fra Kverneland. Elho-jamneren gir best kvalitet, er mest effektiv og med riktig smatterkobling er det umulig å kjøre sunt.

 

Vi tømmer 36 kubikk gras i jamn strøm mens vi kjører gjennom siloen med jf-vogna. Deretter legger jeg jamneren med litt skråstilling mot veggen og kjører på langs gjennom hele lasset på lavt gir (2-3km/h). Deretter kjører jeg et drag med jamneren midtstilt og til slutt et drag med jamneren skråstilt mot midten av kummen. Jeg har 8,5 m bredde i kummen og legger lassene på annenhver side. Jamninga tar maks 5 min, og jeg bruker ALDRI høygaffel til ekstra jamning.

 

Ved bruk av frontlaster er det fort gjort å ta nedi det som allerede er tråkka, og dermed slippe til luft. Det er ikke mulig med en jamner.

 

Kverneland sin jamner er en god tanke, men den takler ikke gras under 35% tørrstoff. Vi prøvekjørte samtidig med elhojamneren og resultatet er enkelt. Elhojamneren er dobbelt så rask og koster en fjerdedel!

 

Det er laget bare en bredde så vidt jeg vet. Den passer til 100hk traktor med normal sporbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det kunne ha vært meget informativt om alle som har meninger om dette temaet samtidig kunne ha gitt noen små opplysninger om gården (areal og kjøreavstand m.v.) Har for øvrig ca 450 daa ujevnt fordelt på ca 15 km. og er i tenkeboksen, da vi har presse nå men kutting er nesten fraværende. har samtidig stående en komplett linje for å legge markstakk. presse er greit det, men skal må ha en med ordentlig kutting(ny) så er det ca 500000,- er de 7 timene ekstra man bruker på slåtten ved markstakk verd så mye?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ingenting er så effektivt som tårnsilo, fylltømmer og trykkknapp ved forbrettet.

For meg er problemet om brukeren skal være på den ene eller den andre siden av forbrettet\;)

Har hørt om folk som starter traktor, måker snø og leter etter frosne rundballer hver dag. Er det mulig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har i dag to tårnsiloer og en plansilo som står for ca 6-7 mnd forlager for fjøset og bestningen vår på ca 100 storfe, NRF. Resten er rundballer med leid pressing.

 

Planen nå er å rive låvebygget (som rommer ca 25 halvstore dyr under), og bygge ny ungdyr avdeling ved å forlenge kufjøset. Kommer til å romme opp mot 50 slakteklare okser. (Vi planlegger altså å rive silolager for å øke produksjen, men flere faktorer som sikkerhet for barn, unngå meget nødvendig vedlikehold på et slitt låvebygg og fjerning av små gjødselkummer og nødvendig urbedring av husdyrmiljøet til de 25dyrene er noen faktorer.....)

 

Eier finsnitter sammen med en nabo, og bruker avlesservogner for å fylle de tre siloene. Har fyllt tårnsiloene nå i juni, og sitter å vurderer om jeg skal droppe å fylle plansiloen. Vi har nemlig veldig variert jordsmonn. Har grass på ca 350-400 da, og vi har blanding av tørr sand, feit jord, myr, morene ++. Dette gjør at vi har forskjellig typer gress og da er de ikke slåtteklare samtidig. Vurderer derfor å gå over til egen presse og pakker eller egen kombipresse.

 

Det er ikke bare med rundballer traktoren må startes hver dag, plansilo også. Baller kan hentes for flere dager og forsentralen kan kanskje rigges med talje.....Ingen bruk er like. Det beste innlegget her kommer for øvrig fra nks bonde!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonym

Tar opp denne igjen!

Jeg har spekulert litt på silo vs ball, og finner en betydelig pris forskjell.

Jeg har 4,5 ball pr dk pr år(2slåtter)og 410 dk totalt.

Leige pris pr ball er 155kr inkl.slåing,pressing,pakking og sammling.

Jeg regner også 35kr pr ball for heimkjøring(diesel og lønn til sjåføren)

4,5x410x190kr=350000kr for å få alt foret levert på døra så å si.

 

En lokal entrepenør kjører nå komplett silolegging for 220kr pr dk (pr slått.)

Slåing,raking,finsnitter(jaguar) og heimkjøring med 2 traktorer og vogner.

410dk totalt bli 720 dk på 2 slåtter.

720x220=158000

Så leier jeg pakking og kjøper plast for 32000

Sum:190000kr

 

Så silo blir 160000kr billigere.

Men jeg har ikke veldig lyst på alt søl og klass med markstakk så jeg vurderer å bygge silo.

Og 1-1,7 mill i silo kostnad gjør innhogg i regnskapet.

Har dere noen tipps?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har det sneket seg inn en regnefeil hos deg? 410 x 2 = 820, ikke 720 som du skriver. Forskjellen blir i så fall 22000,- mindre.

 

Eller høster du ikke alt arealet to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du skriver ikke noe om antall kubikk silo (tilsvarende 1800 rundballer blir vel kanskje bortimot 2000m3? er usikker på hvor mye du faktisk får presset i en balle...), men jeg vil tro du kommer betydelig billigere ut med en element-plansilo enn 1-1,7 millioner.

 

Du kan også forrente og avskrive en betydelig investering med 160.000kr/år. (med mindre renta spretter opp i 10%, men det er lite trolig med det første..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

2000m3 er behovet ja.

Må ha to siloer og tre er å foretrekke for jevnere uttak og enklere legging.

Bbagro skulle ha 900000kr for 2000m3 fordelt på 3 celler.inkl siloclip,1 års forbruk av plast og duk for å beskytte på toppen.

Men det er bare veggene,grunn arb, kran og gulv kommer i tillegg.

Gulv koster 400kr m2.

Husker ikke måla, men siloene var kun 2,5m høye.

Blir fort mye penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kanskje du skal hente inn tilbod fra fleire produsentar..

bb agro var ein av dei dyre når eg fekk pris på element.

 

skrå elemente er sikkert fint som silo men rette vegger kan hives tak på å bruke som redskaphus dersom du slutter av plansilolegging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...