Gå til innhold

Dieselforbruk?


OS_1

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte traktor om et par år og lurer i den forbindelse om noen har litt peiling ang dieselforbruk på de forskjellige traktorene? Vet at dette varierer mye med sjåfør osv, men kunne være greit å ha en pekepinn. Synes dieselforbruk varierer etter hvem en spør.. Har selv en Valtra 6550 som bruker 10-12 l/t ved brøyting, på stabling av rundballer har jeg målt den ned i 6 l/t. Traktorene som jeg vurderer er: Valtra 6850,N111,N121,N141. John Deere 6330/6430. Fendt 412. Case 110/130 MC. Claas Arion 430/530. Vet at de trinnløse ofte bruker en del mindre diesel, men synes disse forløpig blir litt dyre. Er en mulighet med en brukt John Deere 6430 AP evt Fendt 412, disse begynner å bli overkommelige brukte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
Hei. Kjører JD 6430 AP, på tung snørydding, og rundballepressing ligger forbruket på 8-9 l./t. på lett arbeid ca halvparten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv kjørt en Valtra 8350 lavturtall, finslig i brennstofforbruket, bytta så i en Valtra T160, og dieselforbruket dobla seg og vel så det, men det sier seg selv når Valtra utenom lavturtall har pto hastigheten på 1000 omdr. på 2100 motor omdreininger, så vil det suge diesel, kjører nå Fendt med 1000 omdr. på ca 1800-1900 motoromdreininger og er nede på der jeg var med 8350en.

Så om du bruker mye 1000omdr. på kraftuttaket så sjekk hvilket turtall du må ha på motoren, det har også mye å si på støynivået i hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

Hei OS.

du får stikke innom her så kan du se i &quot\;boka&quot\; Jeg skriver opp timer, liter og arbeidsoppgaver hver gang jeg fyller diesel på traktorene, så kan du regne over forbruket, det varierer jo noe på arbeidsoppgavene, men forbruket har gått ned ganske mye etter at jeg byttet fra N101 H.T til N 142 D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

navara:

bruker du ikke mer på 6430?

Har en 6330 med AP, og jeg føler ikke den er spesielt billig. Har ikke målt den, men ifølge forbruksmåleren i Command Center så ligger den over det du har rapportert, men det gjør ingenting om den måler feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
Sørlandsbonde: Forbruksmåleren i Command Center er sinnsyk. Den viser gjerne 25, så den kan du bare velge bort fra skjermen. Jeg har notert forbruket hver gang jeg har fylt tanken i nesten 2 år, og det er den eneste måten å få et korekt tall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
Hei OS. det gikk 7,5 liter i timen i gjennomsnitt på det snøfallet som kom nå i helga på snørydding på Valtraen. Men jeg rydder jo bare passer, men det ble litt fresing også som øker dieselforbruket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner lite eller ingenting av skrytetallene dere legger frem av dieselforbruk på traktorene deres! Dere snakker om 8 til 10-12 liter pr time!! Tull og tøys.

 

Jeg har nå testet 3 stk nye 200 hk traktorer med trinnløse kasser. JD, Valtra og New Holland. Testet disse selv nå på noenlunde like forhold på snøbrøyting med snøfres.

 

New Holland : 26 liter. pr time. (10 timer 260 liter)

Valtra : 25 liter. pr time. (10 timer 250 liter)

JD. : 21 liter, pr time. (10 timer 210 liter)

 

Ved 1000 timers tung kjøring utgjør det faktisk kr 50 000,- pr. år fra den dyreste til den billigste bare her!

 

Neste uke skal jeg teste nye Fendt 720. Håper og tror at den er mye bedre enn disse over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
'Tester', pass på hva du kaller tull å tøys. Jeg har ikke målt forbruket over 10 timer som deg, men over ca. 1000 timer.... Men en 6 syl. vil bruke noe mer enn en 4er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4 sylindra traktor bruker ikke alltid mindre diesel enn en 6 sylindra traktor! På f.eks veldig tungt arbeid vil en 150 hk 4 sylindra traktor garantert bruke mye mere diesel enn en 6 sylindra traktor på 200 hk på likt arbeid. Altså en må handle traktor etter behov. Det er det alt for få som tenker på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tronder_1

er det noen som kan forbarme seg over en total nybegynner av en traktoreier? MF 3060

Jeg må etterfylle både hydraulikkolje og motorolje, hvor skal dette fylles på? som jeg sa, jeg er helt nybegynner uten peiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei! Får du hevet kjøpet? Dette er vel det dårligste MF har laget, dessverre. Hvor påfyllinga sitter vet jeg ikke så dette ble litt på siden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ein grunn til at forfattaren av førre useriøse innlegg vel å vere anonym... Motoroljepåfyll er på sida av motoren (høgre trur eg), og hydraulikkoljepåfyll er frå bak. Skrulokk over toppstagfestet. Lykke til med god traktor!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommedagsprofeten &quot\;anonym&quot\; er full av tullball. Har hatt 3060 i mange problemfrie år. Svakheten på disse var/er de originale girkassene men regner med at det er skiftet på de fleste nå. Anbefaler å skaffe instruksjonsbok først som sist. Det må du ha for å få full glede av en traktor.

Instruksjonsbok forlenger garantert levetiden på traktoren !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har nå kjørt 108 timer med min Valtra T203 Direct, og nå ligger gjennomsnittet på 8,1 l/t.. da anslår jeg at jeg har brukt den CA 30 timer brøyting, 20 timer strøing og 50 timer med 14t dumperhenger.

 

Dumperhengeren har blitt brukt både på internkjøring og på hovedvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at hvis du har målt din Valtra nå etter at det at det ble kuldegrader, så må det lave forbruket skyldes at traktoren må stå å gå en god stund før du kan ta den i bruk. Det blir som regel mange timer iløpet av 100 timer på telleren. Eller kan en Valtra Direct kjøres etter 3-4 min tomgang i -15 gr??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den har ikke blitt brukt daglig, og når den først har blitt brukt har den gått minimum 6-7 timer hver gang.

 

Det har forøvrig vært -5 et par dager her bare.. resten har det vært plussgrader :-)

 

Men ja, den får seg nok hvertfall 10 minutt med varme før jeg begynner å bruke den, du sier noe der. La oss si 5 timer totalt da. Forbruket er fremdeles ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Har 2010 mod Valtra T182 Direct. Det ligger på 18-19 kuldegrader her for tiden, traktoren er da kjørbar under 1. minutt med oppvarming på tomgang. (Har ikke tatt tiden, men annslår det går under 1. minutt)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym
Kjenner i gjenn forbruket på min T 202. Kjørte grus med totalvikt mellom 32 og 36 tonn. Ca to mil og 250 tonn grus heimkjørt. Forbruket på min var da mellom 9.8 og 10,5 liter per time. 203 en har ad blu, så den skal bruke noe mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baard_1

Hei.

Jeg har en helt ny John Deere 6140R (6-cyl. 140/160 HK)

Fylte tanken helt opp. Brøytet med Tellefsdal VLS plog og snøfres.

Brukte ikke fresen så mye.

Etter 31 timer fylte jeg opp igjen. Fikk da på 238 liter Diesel.

238 ltr delt på 31 = 7,67 liter i timen.

Med denne traktoren trenger en ikke trykke mye ned på peddalen for å gjøre samme jobben som en 4 cyl.

Jeg hadde en lånetraktor før jeg fikk denne (JD-6330 PR), den brukte ca 12 liter i timen på samme jobben. Jeg brukte også over en time lengre på brøyteruten.

Før det hadde jeg en JD-6400 den lå på ca 9-10 ltr pr time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har en NH TS 110 A Som jeg bruker til anleggstransport (95%) kjøring av masser og transport av maskin. Har målt denne ved hver fylling i sommer. Kjører med en lett dumper med totalvekt på 15 tonn.

Snitt forbruket ligger på 12,0 - 13,0 L/T. Stort sett bare transport på lengre strekk 4 km ++

 

Denne uka testet vi en 2015 modell JD 6150 R transport strekke på 20 km t/r relativt flatt og samme henger totalvekt 15 tonn. Forbruk kom på 15 L/T (Kun målt etter 9,6 timer)

Noe lite timer å sjekke snitt forbruket på JD. Men Jeg ble mest overaket av at denne nye JD en ikke klarte å holde større hastighet en min gamle NH 110 i motbakker. Vi har kjørt samme strekk med samme antall tonn i lasset tidligere i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg har kjørt john deere 6330 med og uten ap og den brukte 2-3liter mer i timen med ap og det var samme årsmodell. Ville valgt med ap da denne er mye mer behagelig å kjøre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...