Asbjørn_1 Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Hei vi vurderer og kjøpe en gafnervogn. så er det noen som har erfaringer med disse? er de driftssikker? tåler de våt hønsegjødsel Mvh. Asbjørn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Svein_Ulrik_1 Posted February 7, 2012 Share Posted February 7, 2012 Har ikkje Gafner men konkurenten Anovi . Har heller ikkje hønse møkk men kan ikkje sjå at det er eit problem . Anovien er noke biligare enn Gafnern . Men vist du kjøper med alt ekstra utstyr på Anovien så blir prisen omtrent den samme og utstyre også . Det vill si att vist du ikkje treng alt så kann kansje Anovien vere noke og sjå på også . Forhandler av Anovi er Borg Maskin i Spydeberg . Har no hatt Anovien i 3 sesong og er veldig førnøyd . Berre eit havari og det var berre ein låse splint som hadde løsna . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 Skal du ha noe som sprer i rett mengde og lengde, så er det bare gafner som gjeld. Anovi kaster kun noen få meter ut fra vogna - Gafneren 15 meter. Med Gafner kan du spre frå veg - opp skråning og ned skråning, og du kan dosere i rett mengde, noko som er svært viktig med hønsegjødsel. Det er ikkje lett med ei Anovi. Vognene har klasseforskjell!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 Og den tåler all tørrgjødsel også om den er litt våt, og det er sveitsisk kvalitet. Gallvanisert og solid!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Svein_Ulrik_1 Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 Naboen har gafner og det ser ikkje ut som den sprer noke bedre enn Anovien min . Men der er sikker kvalitet forskjell Italienerane er jo ikkje dei beste når det gjeld finish . Men det spørs jo kor mykkje ein vill betale for det da . Og Anovien kan du få heil galvanisert og den verkar ivertfall solid . Har brukt den blant anna til og spre talle fra saue fjøs med gamalt tregolv og tregolvet følgde med ut . 3\"\;7\"\; såg ikke ut som var noke problem ingen skade ifertfall . Men det var berre eit tips er jo kjekt og ha fleire arlternativ når ein ser seg etter nytt redskap . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Det selges ganske jevnlig brukte gafner-vogner på finn. Er det fordi de er for små ? eller blir folk lei av at de ikke tåler stein og andre fremmedlegemer i gjødsla? Jeg vurderer å få tak i en sånn spreder, men vil gjerne først vite om det er bare sol og glede , eller om stygge ord lar seg høre der mekking stadig pågår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn Eliassen Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 kjøpte en gafner 4.05 Roto i 2012, denne har gådd helt problemfritt bortsett fra en stein som bøyde en utkaster arm, men denne rettet jeg og kjørte videre. vogna sprer fint og tar alt den får av gjødsel. det som er litt irriterende med vogna er at den søler mye på traktoren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 tror du det vil hjelpe å sette på en slags skjerm , eller er det når du kjører med vind fra gæli retning at traktoren blir skitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn Eliassen Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 problemet er størst ved spredning til venstre, men løste dette delvis med en skjerm som stopper møkka fra og gå i hjulsporet ved høyre spredning, da hindrer den spredning oppover når jeg sprer til venstre(har roto aggregat)blir også fort litt søl når man svinger bråttmen problemet er ikke stort, vogna har mange gode sider som oppveier for dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Tror jeg har sett bilde av denne skjermen på vanlig vario-spreder . Den er bevegelig med hydraulikk.(?) -en rød plate som kan skjerme helt eller delvis for spredeorganet? har du inntrykk av at roto kaster like langt både til høyre og venstre? Er det talle eller fjørfegjødsel du sprer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn Eliassen Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 kjøpte skjerm hos maskinsenteret i sogndal,en blikkskjerm som monteres i underkant av sprederen for og samle opp søl.den sprer lengre mot venstre pga at gjødsla går høyere opp siden organet roterer samme vei uavhengig av sprede sidesprer flistalle,sau og fjørfegjødsel, mest søl med saumøkk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 Er det noen som har erfaring med innblanding av kalk i hønegjødsla ? Hvordan takler eventuelt gafneren dette? blir det for tungt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn.-. Posted April 14, 2020 Share Posted April 14, 2020 Hei, har lånt ei gafner vogn. Eiger brukte sjøl å blande inn kalk sammen med sauemøk i denne. Eg brukte den kun til sauemøk. Vil nok gå fint sammen med hønsemøk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted April 15, 2020 Share Posted April 15, 2020 Veldig interessant det du skriver! Nå har jeg kjøpt granulert kalk så det skal bli greit å spre med kunstgjødselsprederen. Men to kroner kiloen er for dyrt, så på sikt skal jeg jammen prøve blanding i gjødsla. Hvordan dette gjøres er jeg usikker på. Har ikke gravemaskin. Har ikke lyst på det heller. Men gravemaskin er vel best?alternativt legge et lag nederst eller oppi hvert lass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn.-. Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Forstod det slik at han lasta oppi møk med laster på traktor, og så strødde han oppi ein skuff og to med kalk. Det blir nok dårlig fordelt sammenligna med kalkspreder, men når han tar litt kalk i kvart lass og kvar vår så blir det kanskje ikkje så galt når ein ser det over nokre år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted April 21, 2020 Share Posted April 21, 2020 Om et par uker kommer det ny vogn til meg. Er rustbehandling utenpå galvaniseringa et tema?Hørte om en som hadde spruta på lanolin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts