Guest Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 lure på å handle gjødselvogn. tenkt litt på 8-12000L vogn, ser dorr e flerne "billige" 30-50 tusen kr. stålvogne som kimadan å andre merker. nogen så har noge erfaring me disse? holdbarhet? spreiebilde+ div? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 lure på å handle gjødselvogn. tenkt litt på 8-12000L vogn, ser dorr e flerne \"\;billige\"\; 30-50 tusen kr. stålvogne som kimadan å andre merker. nogen så har noge erfaring me disse? holdbarhet? spreiebilde+ div? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Akseptabelt spredebilde med fanespreder får man ikke før man får på en Vogelsang-spreder egentlig, men de danske ståltankene er ikke blant de værste i klassen med \"\;gammeldagse\"\; spredere. Jeg avskyr blant annet Reime sine doble faner, helt håpløse hvis det blåser en liten fis... Hvis man holder tanken rein, og passer på den litt så kan nok de aller fleste ståltanker vare ei stund - men det kan nok lønne seg å koste på de kronene det koster å smøre den med epoksymaling innvendig. Boggi eller ikke er vel et annet spørsmål, kommer litt an på hvor mye veikjøring du har. Anbefaler virkelig boggi om du kjører litt på vei - hvis du har veldig kort transport er det ok med en aksling og store hjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 he he ja eg har ei 4100 l reime vogn, fyge helste øve t naboen når d blåse litt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Som mangeårig avløser har jeg kjørt møkk med det meste av utstyr, pluss at av en eller annen grunn (ikke spør meg hvorfor) så kommer møkkakjøring på topp tre-lista over beste traktorjobber, så jeg er kanskje over snittet interessert :) Jeg veit jo ikke hvor i landet du bor, men hvor stor vogn du skal velge i forhold til hva for traktor du har er jo og litt vesentlig i forhold til terrenget, og eventuell veitransport i bakker. Bremser på vogna er jo og VELDIG kjekt om det går litt nedover på jordet. Jeg har kjørt møkk i bratt lende med Fiat 110-90 og 8 kubikks Moi-tank, og det gikk bra kun av den grunn at vogna var ombygd slik at en kunne bruke et tipputtak til å bremse med... Ellers hadde nok fem kubikk vært mer enn nok så bratt som det var der. Og i motsatt tilfelle har jeg kjørt 12-kubikker på en MF 675-2 der jorda var rett ved fjøset og det var pinn flatt. Det gikk jo og fint som bare det :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 har ein mf 6470 å lide bakker så eg trur eg sko klart meg fint uden bremser. har ganske bratt på beite men der vil eg bare bruke reime vogna, trykke banske bra ner bakkane vist dorr ikkje e heilt tørt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 H.m: Har bare et råd å koma med, ikkje kjøp ståldoff i den prisklassen som du beskriver, den er oppbrukt! Føles billig og godt i den dagen du handler, men det blir grantert siste gangen du handler ståldoff i denne prisklassen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hvis du skal opp på den tankstørrelsen du skisserer må du ha bremser uansett. Ei slik vogn full og oppbremsing fra 40 km/t... Vogna skal ha bremser :) Hvor mye transport du har sier du ikke noe om, men du kan nok komme langt med ei opp-pussa vogn fra Danmark. Er det ikke et firma på Jæren som driver med noe slikt da? Uansett er det få bruktvogner i den størrelsen i Norge, men kast deg på om du finner en Kimadan, JOS, SAK eller Samson / Ørum. Ser vogna bra ut både innvendig og utvendig, samt at hjula er nogen lunde loddrette og det ikke er slark i pumpa er nok vogna god for mange år til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 t.s: ka prisklasse ville du lakt deg på for ei stor stålvogn? ein glassfiberdoff ligge jo på 150 å oppover vegard: ska bare bruga vogna haima på gården så komme aldrig opp i hastigheter over 15 km/t å eg har bare 70 mål me dyrka jord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 d tvile eg på, han så kjøre her tar 800-900 kr/t desuten passe d aldrig for han når d passe for meg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Hvor mange m3 gjødsel har du h.m? Må bli dyre kubik å kjøre hvis du tenker på å investere 30- 50.000 for å kjøre ut på deler av arealet ditt, dvs. under 70 da da du skriver at du fremdeles vil være nødt å kjøre en del med Reimevogna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 Kor stor er den vogna du har nå? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 har du så lite areal og i tilegg liten transport kan du vel bruke reimevogna du har til å kjøre ut alt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 vogna eg har nå er 4.1 m3 går ca ein heile dag å kjøra ud itte kver slått, møje bedre å ha ei store vogn å kjøre ferdig på ein kveld itte sola har godt ner, vetsje koss møje gjødsel eg har, 2-300 m3 kansje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 eg kjøre jo ud itte kver slått (3) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted February 1, 2008 Share Posted February 1, 2008 hvis du kun har 2-300 m3, så snakker vi jo i underkant av 75 lass, og da mener jeg at du vil klare deg uten problemer med vogna du har idag. Men for all del, har du råd til det, så kjøp deg ei 8.000 l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 men vegard hvorfor brukte du tipp-utaket å bremse med på 110-90 er det ikke standar med bremse kobling på den da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest EL_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Eg har ca 250 daa dyrka og 300 daa beite og bruker ei Doff X4 vogn, det tar lang tid men vis enn ser på inntekta i landbruket i dag, så kommer eg til å kjøre X4 ei stund til. Så ka du med 70 daa skal med ei 8-12000 liters vogn vet eg ikkje, men vis du har for mykje pengar så for all del kjøp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 for d fusta har eg aldrig klagt på tilskuddå.for d andra så har eg andre ting å jør enn å hompe fram å tebage me små lass mår eg kan kjøra halla tiå me større vogn, nor du tenke på tiå eg bruge, mar timar på traktor, diesel så bler d ikkje så dyrt aligavell... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 har hørt nogen rykte om at d er tilskudd å hente på å ha sånn slanger så henge bag på vogna (vett ikkje ka d hette) i någen komunar. nogen andre her så har hørt d? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Jeg leste noe om tilskudd angående DGI-gjødsling i Finnmark i en artikkel i sommer - men det virka litt uklart for meg, og jeg skjønte ikke helt sammenhengen i det. Jeg har heller ikke hørt om det noe annet sted enn i denne artikkelen. Uansett er vel tilskuddet noe mindre enn hva som skal til for å forrente utstyret :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 eg hørte 180 kr målet. hørtes jo møje ud då men eg vetsje eg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magne_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Landbruksministeren nevnte det på et møte for nylig om et tilskudd som skulle gis ved nefelling av husdyrgjødsel. h.m: det er jo kun tid til kjøring du sparer tid, da det vil ta tilsvarende lengre tid å fylle ei 8.000 l vogn samt å spre det ut på jordet. DGI til 300m3 gjødsel???? Våkne opp!!! Om meg og min far, så har vvi i overkant av 2000 m3 gjødsel som stort sett kjøres pr.idag ut med ei Reime 5500 vogn fra 87. Leide et år ei vogn med 12.000 l til å kjøre på det arealet som ligger lengs unna. Men ei ny vogn, 10-12.000 l med nedfellerer er på ønskelisten, men det er også slåmaskin. Tenker litt på Reimevogn med en Slootsmid slepeskjærnedfeller, men vil også forhøre meg på pris på ei Zunhammer plastvogn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Vi har diskutert gjødselvogn før vi Magne, og om vi blir enige er jo slett ikke sikkert... Jeg har ikke noe erfaring med de større (og polskproduserte) Reimevognene, men ankepunktet mitt mot de er at de ikke har store nok hjul. Men noe mer tviler jeg på at det er å utsette, har mange års erfaring med Reime 5650 - og det er ei solid og god vogn. Samme hva kan vel ikke glassfiber sammenlignes med stål... Har titta litt på Zunhammer-vognene, og de ser fine ut de. Litt høybygde kanskje, men det spiller mindre rolle om det er flatt da. Største minuset er vel mangel på norsk forhandler og med det deletilgang - men på ei annen side er det skjelden jeg har hatt bruk for \"\;akutthjelp\"\; med ei møkkvogn og da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest h.m_1 Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 magne: ikkje adle så kjøre ud hevd i solskinn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.