Jump to content

gjødselvogn

Guest

Recommended Posts

Guest Johan_Dag_1

Når det gjelder tilskudd til miljøvennlig spredning av husdyrgjødsel, så tror jeg det skulle vert offentligjort noe på Onsdag som var.

Det jeg har hørt så er det ett prøveprosjekt i tre fylker derriblant Rogaland de to andre husker jeg ikke. 90 kr med stripespreder pr dekar og 180 for nedfeller pr dekar. Jeg kan ikke stå for disse tallene men jeg har det fra to kilder.

Kan jeg få litt hjelp til ett noe vanskelig valg?

Jeg har en 12 kubikk joskin vakumvogn idag med mye fint utstyr på tom veier den 8500 kilo. Her på sørlandet er det mange gårder på heiene. det viser seg at en slik vogn er i tyngste laget på så mye bakkekjøring. Jeg lurer på å kjøpe ei 10 kubikks joskin vakumvogn med enkel aksling og store hjul 730mm breie og 1720mm høye. fjæring på drag, og klargjort for stripespreder. Eller omtrent helt ribbet for ekstrautstyr. vekt ca 3500 kilo. Jeg vil kanskje gjøre dette for å kunne bli mer effektiv på \&quot\;tung\&quot\; kjøring og trange plasser. Også bedre på glatta vinterstid. Men noen jeg har pratet med mener det er veldig dumt av meg å kjøpe enakslet vogn da denne vil være veldig ubehagelig under transport. Han andbefalte ei 10-12 kubikk vogn med boggi og 600 x 22,5 hjul, uten sving på bakre aksling. Hva tror dere? noe av vitsen med en vogn til for min del er å ha ei noe mindre vogn for å slippe egenvekta av foreksempel boggi+++. Ser jeg lengre frem i tid når eventuelle krav om mer miljøvennlig utkjøringsmetoder kommer. Da er den lille vogna klar for stripespreder, og den andre vogna vil da byttes i en 16 til 20 kubikks vogn med nedfeller og diverse.

Har noen av dere erfaringer med rundt 10 kubikksvogn på bare en aksling. Da tenker jeg mye på transport og på jordene? Er som regel bare på leirholdig/sand og morenejord.

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply
Guest Vegard_1

Jeg tror det alternativet ditt til 2.vogn er fornuftig jeg Johan Dag. Jeg har kjørt 12-kubikker på en aksling med 750/26-hjul (husker ikke profilen), og den oppførte seg rett så bra den. Mye av huskinga tar nok fjæringa på draget, så da skal nok det og være eliminert.

Jeg har mindre tro på den litt større vogna med (forholdsvis) små hjul - den boggien kommer til å sparke godt i grasmarka!

Høres ut som du har mye fornuftig for deg du Johan Dag :)

Personlig har jeg ikke alt for mye til overs for stripesprederen. Såklart får du god arbeidsbredde og null vindavdrift, men den er like kresen på spredeforholda som tradisjonell fanespreder, om ikke mer. Du må ha godt med nedbør rett etter spreding på grasmark for ikke å få tørre møkkstriper liggende på enga - og det er jo en potensiell sporekilde.

Guest kvegard

Johan Dag: Jeg stiller egentlig det samme spørsmålet som du. Boggie eller enakslet? Jeg skal bruke min som entrepenør, og jeg har opprettet en egen tråd tidligere om det. Jeg er redd enakslet blir for lite om jeg skal ut på våt eng. Har jo sett det mest utrolige etter en McHale presse (som er i en annen vektklasse, men laget stygge spor). Når jeg først er inne på den vektklassen så er Orkelen suvuren med enga. Skal my til for å rive opp. Og med sving bak på ei gjødselvogn, kan det jo gå fint : )

Jeg har tenkt Samson eller Joskin som aktuelt?

Utstyr er rundt standar med lasterobbot, god dekkutrysting og nedfeller (slanger/skåler)

Når dere har kommet så godt i gang, tenkte jeg at jeg kan henge meg på : )

Guest Magne_1

KV.

Nå kan også Samson leveres med et enkelt fyllesystem i front av vognen lik \&quot\;Jumbofiller\&quot\;. Da sparer man jo også vekt i forhold til den tunge krana som Samson ellers leverer. Syns også at det er en fordel med ei vanlig vogn kontra vakum, at man har ei mye enklere pumpe, men det utelukker jo bruk av DGI. Men da de finnes mange andre typer nedfellere, rulleskjær el slepeskjærs (www.slootsmid.nl) som er laget for bruk med sentrifugalpumpe. Slepeskjærsnedfelleren til Slootsmid kan leveres i arb.bredde på opptil 16m. Tips til dere husdyrbønder: Man utnytter nitrogenet i gjødsla opptil 18 %, (77 vs 59) bedre ved nedfelling i sort jord kontra nedfelling i gress.

Ved bredspredning og umiddelbar nedharving på sort jord er utnttelsevariasjonen 33 %, (87 vs 54)

du kan vel utmerket godt ha DGI uten vakumtank, men du må ha høytrykkspumpe..

apropo gyllespredning på eng, tenkte å spre noe gylle rett etter slått hjemme( noe vi aldri har pleid å gjøre) hvilket blandingsforhold møkk/vann anbefaler dere for å minske sporerisken og få best mulig nitrogengjødselvirkning? 1 til 2, 1 til 3?

Guest Johan_Dag_1

Når det gjelder stripespreder, så har jeg kjørt det i tre og en halv sessong. Jeg er helt enig med deg Vegard. Hvis ikke gjødsla er tynn og regnet uteblir, så blir gjødsla liggende som inntørkede pølser. Noen av mine kunder har reagert på akkurat dette,men til dags dato har jeg ikke fått tilbakemeldinger på sporer i melka. Min mening når dette skjer er at gjødlsa virker lengre. Denne \&quot\;pølsa\&quot\; er lenge etter spredning fuktig i midten og Gjerne uker etter spredning antar jeg at den gir fra seg nitrogen og andre næringstoffer. Noe av dette problemet mener jeg skyldes to ting.

Gjødsla er for tykk. Ikke altid så lett å forklare kunden at vi må tynne den ut. Kunden tror da at jeg vil ha mer gjødsel å kjøre ut!

nr 2 gjødsla blir spredd for tidlig om våren. Dette er helt mot all viten, men med stripespreder vil gjødsla legge seg ned mot jorda, og mellom stubbene. Her blir gjødsla liggende i skyggen for sol og vind. Ulempen er selvfølgelig at noe grass blir valset ned. Nitrogen tapet må helt klart bli mindre og regn er ikke så påtrengt, men en foredel.

Hvis jeg kjøper en vogn så er det for å ha to en stor og en mindre. Jeg har nok ikke så mye kjøring at dette kan helt forsvares,men prisfallet på en sånn vogn er nesten 0. Dessuten så vil jeg utvide mitt distrikt og markedsføre bedriften min igjen.

Jeg har egentlig ikke lyst på boggi Det har den andre vognen min. Der er det 710.55x26,5 Cargo xbib hjul. Med tvangstyrt boggi. Ja TG hvis skulle kjøpt vogn med boggi og sving er jeg ikke i tvil om at tvangstyrt er best! Kan ikke skjønne vitsen med fristyrt, da denne er litt billigere men tar ett oljeutak sakl dette være med bjetjeningsboksen går fort vinningen opp i ekstrakostnader. + at boggien er låst ved rygging. Da faller mye av vitsen bort.

Jeg har en lastearm på min 12 kubikker. Den er noe midt mellom robot og jumbo. I mitt distrikt er det mange trange plasser, så jeg hadde kjøpt denne igjen om det hadde vert aktuelt. Robot krever mer plass og veier sine kilo på feil plass. Lastearmen kommer til i de fleste kummer og noen kjellerer,men rekker ikke mer enn 2,5-3 meter ned. Denne kan også brukes som jumbo dersom det er hensiktsmessig. Se bildet her.:

http://www.nyaasmaskin.no/images/Joskin%20Drange.JPG

His jeg kjøper ny vogn blir det nok 10000 liter med enkel aksling. Med lite ekstrautstyr for å holde vekta nede. Fjæringen på draget er bare bladfjærer. på den andre vogna er det hydropnaumatisk fjæring, og den virker!

Guest Vegard_1

Nå er jeg litt begrepsforvirra her - hva er det dere kaller jumbofyller og hva er det dere kaller lasterobot?

Sånn jeg har oppfatta det er robot den typen Samson, Hill og Speed har - med Cobrapumpe i enden av arma og slange inn til pumpa på vogna, altså ikke vakumtank. Og jumbo blir da det motsatte, sugeslange som på Joskin og Moi CX. Eller har jeg forstått feil?

Jeg er egentlig veldig begeistra for Speed-vogna, har selv kjørt den med sidemontert lastekran. Jeg skjønner at den kan være uhensiksmessig ved entreprenørkjøring, med vogna er forholdsvis lett, har ei pumpe med fenomenal kapasitet og man får på de store hjul i forhold til en del konkurrenter. Jeg liker og den enkle kontrollboksen, der en i utgangspunktet bruker en av traktorens hydraulikkuttak og sjalter mellom funksjoner i kontrollboksen. Alle hydraulikkventiler er proposjonale, og vogna virker veldig ryddig og godt konstruert. Men skulle jeg kjørt \&quot\;på bygda\&quot\; ville det nok blitt en vakumtank, på grunn av den noe smekrere lastearma.

Guest Johan_Dag_1

Vegard: dette er min gjødselvog med \&quot\;lastearm\&quot\; som jeg kaller det.

http://www.nyaasmaskin.no/images/Joskin%20Drange.JPG

Her er Jumbo:

http://www.joskin.com/images/epandeur_de_lisier/Equip_gd/jumbo_non_encastre.jpg

Og her er robot:

http://www.joskin.com/images/epandeur_de_lisier/Equip_gd/fleche_dorsale.jpg

Detter er min deffenisjon på disse tre variantene. Godt mulig jeg tar feil!

Vegard: Så du har ikke betenkeligheter med 10 kubikk på en aksling?

Guest Vegard_1

Godt å få oppklaring i begrepa Johan Dag. Om det ikke er etter \&quot\;læreboka\&quot\; spiller vel mindre rolle, så lenge vi skjønner hverandre :)

Som sagt har jeg vært borti store vogner med en aksling, og syntes det ikke var så halvgærnt - og tenker meg i grunnen til at med fjæring på draget kan det bli bra. Det jeg forsåvidt var mest skeptisk til var at det andre alternativet var stiv boggie og (forholdsvis) små hjul - for jeg antar du kjører en del på grasmark?

Hvis det er interessant kan du kontakte meg på mail og få telefon-nummer. Er som jeg har sagt tidligere ikke noe annet enn en avløser, men har kjørt mye maskin, og ikke minst kjørt utrolig mye forskjellig...

Guest kvegard

Jeg har som sakt tenkt å starte med dette og noen begrep er nye for meg, og jeg kan ikke skryte av at jeg har kjørt for en entrepnør som driver med dette. Jeg har ingen konkurenter innen dette, så det er vel det fine med å starte. Som nevnt i min trå vil jeg ha en traktor til for å klare å mate de forskjellige arbeidsoppgavene. Har tenkt litt på Samson som dere sier, men mange entrepenører kjøper jo dette merket fordi de skal drive med transport i tilegg til spredning? Har vert å sett på ei joskin vogn 10000 kubikk på en aksel (ble dratt av en valtra T-serie). Den hadde fjæring på draget og han skrytte av den. Har har en god strekinig å kjøre til marka, derfor han kjøpte vogna. Jeg vudere vakumvogn fordi mange skryter av det og jeg trorr det vil trekke kunder? Hva tror dere. Jeg ber om hjelp jeg, fordi jeg ikke har nokk kunnskap om dette.

Johan Dag: hva sier kundene dine til ten største vognen din?

Jeg har nokk tenkt en 12-16 kubikk og jeg vil nokk ha en robot, fordi det virker enklest, men også tyngst da. Kommer nokk uansett for å gå for boggie, fjærdrag og tvangstyring. God dekk utrysting er også viktig, men er mye smale veier her og vil ikke at den skal bli over 3m.

Jeg tror jeg skal få ut fingeren før bønder begynne å kjøpe nedfelling selv. Fordi om bønder samtigig kan tjene penger på å leie meg istede for å spre selv tror jeg at jeg kan få en del kunder. Er redd de skal bli redd størelsen da.

Guest Svein_1

Hei! Kjører samson, som absolutt anbefales og spesielt Slurry Master 6000, som er et avansert doserings system, som både styrer dosering og alle elektriske funskjoner på gjødselvogna, har sjøl dette på min Pg 21, vackumvogn og Samsonsn hjulltrekksystem, som ser bakker, skråninger og dessuten reduserer hjullslipp på traktoren, det hydrauliske hjulltrekken har trinnløs justering og fungerer fra 0-14 km med en max effekt på 65 hester, og pumpetårnet til Samson har et returløp som da slepper skum ned til en ekstra tank og en variabel sylinder kan også kjøpes, har det på min vogn og dette er rett å slett fantastisk!

og de 3 akslete vognen levers med sving på fremre og bakre aksel, og ekstra utstyr levers de med løft på første aksel.

Samson levers også med lift, 3 punkt opphenger, opptil 5 tonn trykk. som standard fra 15 kubikk, og der kan det påmonteres skålnedfeller, harvnedfeller og slangenedfeller, kjører sjøl med 5m Harvnedfeller, noe som gjør møkkvogna noe fryktelig tung å dra. Men hjelper veldig med hjelptrekken på akslingene!

og dette er pg serien som leveres fra 12 - 21 kubikk, Finnes mindre vogner med mindre utstyr, men vil absolutt anbefale deg slurry Master. En utrolig nøyaktig utdoseringsfunskjon.

Jeg sluttet med stripenedfeller i 2002, gikk over til å spre med plate(hill) og når kjører vi skålnedfeller på grass og mark! Som utgjør en stor forskjell ved å få møkka ned i bakken med skåler enn å legge den pølsa som kan gi spor i mjølka. Ikke fornøyde kunder etter pølser med møkk. akkurat som vegard og johan dag sier, alt for tjukk møkk, bør absolutt bli utvannet noe! iKke noe problem med slaktegrismøkk. men kumøkka er et problem, men rører møkka, spesielt gris, under kjøring. Ellers blir det kun flis og drit som ligger i bunnen av vogna.

Guest Magne_1

Johan Dag.

Problemet med stripespreder kontra nedfeller el slepeskjærsnedfeller er nettopp denne \&quot\;pølsa\&quot\;. Den får en stor overflate som gir større fordamping enn enn hvis det meste av gjødsla blir plassert i ei rille i jorda.

En annen ulempe med slepeslanger er at de griser lettere til plantedekket. Nå sier du at det ikke har vært et problem, men faren for sporer øker ihverfall.

Dette var noen av grunnene til at en maskinstasjon i DK kjøpte en Slootsmid slepeskjærsnedfeller. Slepeskjæret har et trykk på 20-25 kg mot bakken og klarer å lage rille i jorden såfremt at den ikke er for hard, men da vil også de andre nedfellerne få problemer.

Man er også sikret at plantedekket blir minimalt tilgriset. En annen fordel med denne nedfelleren som jeg ser det er at den er svært enkel og er forholdsvis rimlig, 12.500 euro for en 6.2 m nedfeller.

På pløyd åker som er blitt harvet lett over vil all gjødsla bli nedfelt i jorda.

Guest kvegard

Jeg skal si deg en ting TG\; at forholdene på Jæren er nokk bedre. Her et det mye småbønder og noen større, men da blir det litt kjøring. Håper at begge parter vil leie meg. Det er noe flatt og noe bratt. Men vil vel egentlig ikke ha noe større enn 12 kubikk heller.

Og TG: vi tar det gjerne her, slik at andre også kan komme med innspill, men er det noe litt \&quot\;privat\&quot\; tar vi det over e-post.

Så er det det jeg er mest usikker på\; vakum- eller ikke vakumvogn?

Her er det nesten ingen som driver med korn. Og de som kommer til å leie meg vil nokk ikke ha det harvet ned med nedfeller. Så det er grsprodusenter jeg prioriterer altså, så det er klart. Da er det vel bare slange nedfeller som kan benyttes`? (Med tanke på at kundene får tilskuddet sitt?)

Guest Vegard_1
Den Slootsmid-nedfelleren høres veldig bra ut Magne - men hva er ca. trekk-kraft pr. meter arbeidsbredde? Jeg mener at også arbeidsbredde er et nøkkelord når det gjelder kjøring med store (entreprenør)vogner, tror veldig mange setter pris på lengst mulig avstand mellom kjørespora - for det er tung redskap uansett om vi snakker om 8 eller 12 kubikk. Akkurat DET er vel den aller største fordelen til stripesprederen, den er lett og har stor arbeidsbredde.

Guest valtra_1
KV. Syns ideen din er bra, men du må regne med å gå i minus ihvertfall det første året. Ville ikke kjøpt større en 10-12m3 vogn og du bør ha nedfeller som TG sier. Kostnad på slik vogn kommer fort opp i 300-400 tusen. Fins jo brukte vogner, men de er ofte dyre og ikke spesifisert etter ønsker. Men kommer du med bra utstyr og kunden ser resulteter av bedre utnyttelse av gjødsla har du butikk.

Guest Johan_Dag_1

Kv: Noen kunder reagerte på størrelsen, men dette har gått seg til. Det er likevel som jeg sier at egenvekta på vogna blir så stor at transport av gjødsel på noen typer jobber blir for kostbar pga. lav effektivitet grunnet vekta.

Sier det igjen at derfor jeg vil ha en 10 kubikker med lite utstyr for å øke effektiviteten på disse jobbene.

Kv jeg vil nok sammenligne den kjøringen jeg har mer med den du beskriver, eller hva de har på Jæren.

Jeg er ikke i tvil om at vakumvogn er rette valget for oss kv. Når det gjelder nedfeller så høres nr 2 best ut av de TG nevner. Nr 3 veier ca 600-800 kg avhengig av bredde, men hvordan denne skal klare å skjære spor til gjødsla er for meg et godt spørsmål?

TG: den vogna har mye utstyr som robot og garda. Jeg vil ikke ha denne vekta heller 1600 liter større tank til en noe høyere pris.

Svein: Du nevnte ikke pris på vogna di! Kremt,men den høres noe dyr ut ja!

Mener du og dere at stripespreder på grassmark er tull?

Guest kvegard
Det er ikke aktuelt å kjøpe uten nedfeller. Har sett igjennom det meste på finn jeg, men det er lite i den god forstand. Skal ringe Eik en dag, når jeg orker. Men når jeg først skal handle, har jeg ikke problem med å bruke noen 1000 ekstra for å få det litt slik som jeg vil. Om det ikke går får jeg selge igjen. Jeg kommer nokk til å gå for ei på 12m3. (en 6920s er vel lovlig på en sånn vogn). Om det funker, går jeg for fult på dette og handler antageligvis en 7530 og en 6m slåmaskiner (3+3) eller butterfly i tilegg.

Guest Svein_1

Johan Dag: Nja, Ligger vel på mellom 900 - 1,3 mil,zier ikke nøyaktig pris her! Men så har jeg slurry master doseringsystem, hjulltrekk,3punkt lift på 5t trykk, harv og skålnedfeller, ekstra skumtank,og lift på fremre aksel!

Fikk en god pris av en dansk Samson agro forhandler som ga meg en pris på denne vogna, runda av noen tall, synes det var sykt at vi kjøpte sånn vogner til Norge,

Men som sagt, vogna har det meste av utstyr, noe veldig unødvendig her i Norge, men hos meg på hedemarken, får jeg både bruke for Harvnedfeller og skålnedfeller - Gris og kubønder! Men da kreves også hk opp endel for kunne tilfredstille kundene til rett tid!

Jeg mener ikke at stripespreder i grass er tull, men ga meg med i 2002 pågrunn av noe klager av kubønder som var redd for sporing i mjølka dems, ikke noe stor sak! Alternativet var å gå til platespreder og skålnedfeller var ikke aktuelt på den tiden, men som sagt gikk jeg over til hill spreder plate som ble påmontert på ei Star 15 kubikks jumbovogn, har sansen for Hill sprederplate som du skjønner! Utrolig fint sprederbilde med et jevnt gjødselnivå, og lav plasserings som gjør tapet av nitrogen mindre!

Guest kvegard

Den trenger nødvendigvis ikke være ny, men har det utstyret som kreves. Kan jo selvfølgelig mangle et arbieds lys osv. (prinsipp) Jeg er ung, gjør det ok med penger og er villig til å satse. Har fått mange kunder og misten noen kunder.

500 + er jo mye penger, og om det kreves en traktor til så kommer det til å koste. Men flere naboer her og rundt om som ha jobb i tilegg og om man ser på noe av utstyret som er rundt om kring her så er mye av dårlig forfatning (Rører og spreder).

Om jeg skal ha rører i tilegg så blir det dyrt ja.. Men jeg sier dette her, for å få råd. Send gjerne en e-post.

Guest Johan_Dag_1

Jeg kjøpte min vogn i 2004 kostet da 370 000,-,men med dagens forhandlernett så var det 420 000,- kr. Dette er en annen sak men sånn var det. Nå som den er snart 4 år er den verdt ca det samme. Den 10000 liters vogna jeg vurdere koster godt 200 000,-.

Når det var snakk om pris så kunne jeg komme med mine også.

Guest kvegard

Gjerne kom med de på e-post så kan vi ta noe der Johan : ) Fint å kunne få litt råd, etter å ha rådet de til rive kjøp : )

Har tenkt rører og vogn, og vet at dette koster. Og om jeg kjøper en traktor året etter. Kommer dette godt vel opp i 2 mill. Store summer og er avhenig av arbeid.

Markedsføring er viktig, og det hører sammen med godt arbeid.Tips hvordan jeg skal gjøre dette? e-post takk.

Kv:

nypris på joskin 12000 med alt nødvendig utstyr for en entrepenør ( inkl garda system til kanonspreiing i utmark ) vil vera ca560 -600 tusen + nedfeller. Skålnedfeller frå 160 og oppover, og slepelabb ca 140 for 6,5m

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...