Guest eirsau_1 Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Hei, Jeg vurderer å kjøpe meg en ny harv, det jeg er på jakt etter en 4,5 - 5,0m såbedsharv av enten typen Väderstad, Wiberg eller Potila. Prisklasse opp mot 50.000,- Traktoren jeg skal dra med er en MF 3095 Dynashift som er skrudd litt, Yter vel omlag 115HK. Har i hovedsak tenkt på slepeharv, hva skal jeg velge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Hei, Jeg vurderer å kjøpe meg en ny harv, det jeg er på jakt etter en 4,5 - 5,0m såbedsharv av enten typen Väderstad, Wiberg eller Potila. Prisklasse opp mot 50.000,- Traktoren jeg skal dra med er en MF 3095 Dynashift som er skrudd litt, Yter vel omlag 115HK. Har i hovedsak tenkt på slepeharv, hva skal jeg velge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Strander_1 Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Väderstad NZA slepeharv er utvilsomt min favoritt. Pent arbeid og solid kontruksjon på harva, selv om den ligger noe høyere i pris. Det er jo et ordtak som sier at kvalitet koster... Hør med Jemblie Import på Stange, de har alltid en del Väderstad redskap på lager (ligger 6 annonser på Finn nå ser jeg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 hva med en sloddetrommel i stedet? byttet ut tindeharva med sloddetrommel i år, og er overbevist. Reduserer steinplukking med 80%, og lager fint såbedd med 1-2 overkjøringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Er det noen som har erfaringer med vederstad NZM, gjør denne greit arbeid? Er jo en del å spare i forhold til slepeharv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Henke_1 Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Her har vi ei NZM-harv, den er knallgod. Den patenterte svingkonstruksjonen på draget gjør at den oppfører seg som ei slepeharv. Harva er også åpen nok til å tåle noe halm o.l. før den tetter seg. Men ut ifra traktorstørrelsen burde du jo hatt større harv. Vi kjører 4,7 meters NZM med enten JD 2040 eller NH L85 og det går problemfritt. Såg det lå ei Kongskilde slepeharv til 15000 kroner nå nyss - det er ei helt grei harv. Jeg har kjørt tilsvarende noen dager i vår og det blir bra såbed. Et tips er at du får mEr for penga hvis du holder deg unna vaderstad og heller ser på Wiberg, Kongskilde o.l. Greitnok - Vaderstad er kongen på haugen, men ei såbedsharv er ei såbedsharv, uavhengig av merke. Legg heller på en meter eller to og kjøp noe annet enn vaderstad for samme prisen :) Lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eirsau_1 Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 Takk for mange svar, Drømmen er nok en ny Väderstad NZA500ST med crossboard, men ser ikke økonomien med å bruke 150.000,- på ei ny harv, da man kan få en brukt en for om lag 1/3 del av prisen. Har funnet ei Wiberg harv, 950 Europop et sted ikke langt ifra der jeg bor, og har tenkt å reise å se på denne i løpet av helga. Så får vi håpe at det blir et bra kjøp :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MW_1 Posted February 9, 2012 Share Posted February 9, 2012 Jeg vurderer også å kjøpe meg harv. Ser at det ikke er snakk om ribbetrommel eller vanlig etterharv? Ribbetrommel knuser jo jordklumpene.. Hva mener dere er best? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 På leirjord har jeg erfart at ribbetrommel legger finstoff opp, mens etterharv legger klompen opp, Blir det mye regnvær og bråvarmt før spirring er klomper på topp bedre en finstoff, da finstoffet fort kan bli betong når det tørker. Dette klarer ikke kornet og spire igjennom. Mens klomper drenere litt bedre og lager ikke så lett ugjennomtrenglig overflate da det tar lenger tid og tørke opp finnstoffet når det ligger lenger ned under klompene. Hvordan dette virker på andre jordatyper har jeg ikke erfaring med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MW_1 Posted February 12, 2012 Share Posted February 12, 2012 Takk for svar. Da er vel kanskje etterharv best når alt kommer til alt da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan_Helge_1 Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Hei! Noen som kan fortelle om Unia Ares skålharv? Den på 3-punkten, fungerer den greit uten \"\;sving\"\; mulighet? Tenker da kontra ei på slep hvor man bare kan legge over osv.. Jeg syns ikke jeg kan forsvare merprisen på min planlagte bruk. JH Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan_Helge_1 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Til å være en bestselger burde noen på forumet uttale seg? Ingen som har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Danske HeVa (Doublet Record) har mulighet for å forandre angrepsvinkelen på tindene. Hvis du skal harve ompløyd eng er det en fordel med slakk angrepsvinkel slik at grastuene ikke kommer opp så lett. Etterharv er absolutt best i gras og kornproduksjon mens rotor er fin i potet og salatproduksjon. Det kan fort bli litt for fint etter en rotorsmuldrer i korn og gras. Denne harven selges hos Eiksentrene og er en meget robust harv. Har lyst til å si litt om sloddplanke også. God gammeldags bjelke kan ofte være en fordel når jorda skal jevnes før tindene. Moderne fjærende tinder (springboard) har en tendens til å slippe for mye jord igjennom synes jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 En harv er ikke en harv. Det er stooor forskjell på merkene. Väderstad er særegent god mener jeg, med fem eller seks rader og sloddeplanke eller crossboard. Wiberg f.eks, har jo, eller hvertfall hadde, bare tre tinderader, og da blir det stor forskjell etter ei overkjøring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MW_1 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Det er sant må jeg si. Blir vel stor forskjell der. Men Wiberg er vel billigere enn Vaderstad.? Takk for svar Bullseye :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Jo, Wiberg er ganske så mye billigere. Solide, bra harver, for all del, men de er altså bare tre-rads. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bonde_og_stolt_av_det_1 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Väderstad er utvilsomt i toppklassen! Men hva slags harv en bør velge må ses ut ifra behovet, bruk, pris osv.. Men man burde ihvertfall gå for en slepeharv og da med skikkelig hjulutrustning og sloddeplanke. Har selv en Väderstad NZA- 600 med crossboard. Er meget fornøyd men den krever hester! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan_Helge_1 Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Hei ! Hvilken harv er å anbefale til nedmolding av husdyrgjødsel? JH Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 wiberg harvene holder sikkert hvis du høstpløyer. Hadde en men byttet den inn fordi den ble for tett i bakre rekke for redusert jordarbeid. Har brukt sloddetrommel noen år men syntes jeg fikk får dårlig såbedd, for ujevnt, merkes når du skal sprøyte og treske. Valgte å gå tilbake til såbedsharv, Var rundt og titta litt, ville ha flest mulig tinderekker p.g.a redusert jordarbeid. Valgte Potila master 600 har 6 tinderekker, vederstad har 5 men du kan få 6 som ekstra utstyr, men da blir prisen opp mot 200, fikk Potilan for 126. over 70 i forskjell. Vederstad er sikkert mye bedre, men jeg er fornøyd. store hjul 8x250 og boggi i sidefeltene, 6 tinderekker og mulighet for dobbel crossboard + 20. Harva veier 300 kg mer enn vederstad. Annenhåndsverdien er sikkert ikke like bra som vederstad. Har prøvd den rett i stubben for lett høstharving. Går tungt, bør nok ikke ha mindre enn 150 hk for å utnytte harva. Til nedmolding av husdyrgjødsel anbefaler jeg cultivator eller plog. Har bedre erfaring med det enn såbedsharv, merker det spesielt på lukt, med cultivator eller plog er lukta helt borte, mens med såbedsharv varer det lengre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted April 15, 2012 Share Posted April 15, 2012 er enig med det som skrives her,vederstad har det beste navnet,men portila er råere,å den som akershus tr.har er nokk også ei velså god harv- har titta litt på ei nylig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Men går det bra å vårpløye da? enkelte av leirjordene her er håpløse å vårpløye, de må enten høstpløyes eller evt. litt barsk behandling med kultivator'n. Noen flere som abonnerer på det svenske Lantmannen her? Siste nummer hadde test av kultivatorharva til Multiva, Topline Super. Den ble lovpriset. Interessant det som er skrevet om Potila harva her. Må si jeg er svak for Väderstad men når det skiller 70' i pris OG harva er 300kg tyngre..... Vi har ei NZA 700, men den skal nok gå mange år til før vi bytter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Er det ingen som bruker Rollex i stede for harv. Har brukt det i 3år nå og savner ikke harva i det hele tatt. Har både leirjord og steinrik sandjord, og steinplukking er nesten ikke aktuelt lenger. Leirjorda er helt grei å få slått til et bra såbedd, og det uten for mye kjøring. Var usikker på hvordan enga ville bli i 1. engår, etter at vinteren hadde fått gjort sitt for å feste jorda, men det var helt fint også da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Henke_1 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Jeg hører hva dere sier om at flere tinderekker er bedre og er delvis enig. Allikevel - hvis jorda er pløyd før harving og planterester er godt gjemt ser jeg ikke problemet. Tindene på hver rekke står tettere jo færre rekker, men jeg kan ikke skjønne at 3 eller 5/6 rekker skal avgjøre resultatet hvis vi tenker et jorde der plantematerialet er svidd av eller pløyd ned. I tillegg ser jeg det som eneste skikkelige argumentet for å velge ei harv i det øvre prissjiktet, som f.eks. Väderstad NZA eller Potila. Med mye planterester vil flere tinderekker være avgjørende for i det hele tatt å få jobben gjort med ei såbedsharv. Når det er sagt har det her på gården de siste 20 åra blitt brukt ei 3-punkts Väderstadharv. (Den som i dag heter NZM?) Harva er 4,7 meter, den har et drag Väderstad en gang i tiden tok patent på. Harva beveger seg fint over kuler og søkker i tillegg til å fungere fint i krapp sving uten å tenke på å løfte harva. Den har boggi på midtseksjonen (dette har de desverre gått vekk fra i senere tid) og enkelt hjul på hver side i tillegg til mekanisk sloddeplanke. Skal etterhvert kjøpe den harva og ser for meg at jeg skal ha MANGE hundre mål med harving før kapasiteten blir for dårlig, og kanskje særlig før jeg kan forsvare nykjøp av ei harv som koster 7 ganger så mye, har (kun) 20 % høyere kapasitet og forbedrer avlinga marginalt. Harva kan også dras greit med en JD2020 2WD med tvilling fra tidlig 70-tall. Et enkeltvirkende uttak til utfolding og et dobbeltvirkende til hydraulisk toppstag (som forøvrig anbefales, men ikke er noe must). Harva har 4 tinderekker og har ikke hatt problem med å kjøre den i kuttet halmstubb. Lite leamikk, billig, nett, lite effektbehov, særs godt resultat til å være ei billig, 3-pkt.montert harv. Tror ikke ulempene kan veie opp for fordelene her. - Selvfølgelig ikke like tøft som ei diger, slept harv.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Tre-raders harver har sjelden 7.5cms deling, så det er kanskje det vi burde snakke om, og ikke tre kontra fire eller fem rader. Jeg synes dog at vår NZA, lang som den er, går veldig stabilt og fint, og planerer ganske så strøkent etter seg. I blant har vi lånt en Rexius trommel, og den syns jeg har vært bra. Brukte den i de varme fine dagene i slutten av mars i fjor, rett i pløya. Gikk fint, og å fylle tomfårer synes jeg gikk like bra som ellers. Er jo crossboard på'n, og med hver sving på vendeteigen så ble det da fylt opp. Vi sådde åkerbønne første uka i april, på seks cm, og harva dermed noe djupere, og der tror jeg ikke Rexius'n hadde matcha harva. Ser at det blir nevnt at ei 3-pkt's harv ikke er like "\;tøft"\; som ei slepeharv... Vel, vi har slepeharv fordi vi må ha ei harv med en viss størrelse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vegard_1 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 @Odd Magne - ei kompaktskålharv, type Carrier eller Catros, er nok best egna i den kombinasjonen din. Men har du mindre med stein ville jeg nok gått for den tradisjonelle såbedsharva. Var en annen harv-tråd oppe her ganske nylig, der jeg lufta mine meninger angående forskjellige løsninger. @OS - det er nok en fordel med ei såmaskin som jobber litt med jorda etter en Crosskill-trommel, tross alt er det eneste den gjør å slodde og pakke. Supert å så med en Rapid etter i litt tyngre jord, i sandjorda kan en bare fylle tomfårer og så rett i pløya. Og jeg syns i alle fall Rollexen med planke fyller tomfårene fint. Men etter de er fylt bør en ikke ha alt for mye jord (og spenn) på sloddeplanken når man kommer på tvers over tomfåra, da er den like effektiv til å grave ut jorda igjen :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.