Gå til innhold

Hvilken harv bør jeg velge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Slenger meg på med et spørsmål her... Altså: Hvis jeg skal kjøpe ei 'dyr' harv (for meg over 40.000) så må det være for å kunne klare meg med en gangs overkjøring. Fins det harver som klarer dette på mellomleire? Hvis jeg uansett må over to ganger har jeg en forestilling om at jeg like godt kan kjøpe ei billig harv. Noen synspunkter på dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte til fjorårssesongen ei NZM og min erfaring er at med litt aggressiv crossboardbruk var det nok med ei overkjøring, bortsett fra de verste kulene med blåleir. Her valgte jeg å kjøre to ganger, men det var ikke på grunn av at den ikke jevnet godt nok men heller at harva faktisk var litt lett. Nok fart er viktig, bør nok over 9km/t for at tindene skal vibrere på riktig måte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen, da jeg synes det er et viktig tema.

 

Er enig i at det er lite vits i å investere i ei ny og dyr harv, når en uansett må regne med å kjøre over to ganger (da på pløgsla).

At en ny Väderstad NZA 600 harv har nå en veiledende pris på over 200.000 kroner, er ikke like attraktivt for alle, selv om en får kvalitet på noe av sitt aller beste. Skal en kjøpe splitter nytt utstyr i dag, er jo de aller fleste harvene gode harver.

Store, tunge harver krever ofte en stor traktor foran, vekta på trekkdyret, krefter og ikke minst grep spiller også en viktig rolle.

Kommer selvfølgelig an på jordart, men skal en regne med å kjøre over bare én gang, må en nesten gå over på type Multiva Topline Super XL med 9 tinderekker og dobbel Crossboard for å spare tid, men dette krever altså en stor og kraftig traktor...

Tid skal spares i våronna, da må det gjerne til å investere i ett utstyr som gjerne kan gjøre flere operasjoner samtidig.. for eksempel her, det at en harv kanskje kan gjøre samme type jobb som slodden, så en slipper å kjøre med begge.

 

Driver man redusert jordarbeiding, altså uten å pløye, må en jo nesten ha flest mulig tinderekker på harva slik at en får gjort en skikkelig bearbeiding, om man velger å bruke slik utstyr.

 

Skal ikke si så mye om mine erfaringer, da jeg fremdeles har en eldre trepunkts slodd, og en gammel trepunkts Wiberg harv, men det å fylle ut tomfårene kan være en utfordring og tar ofte tid, i alle fall for en harv. Her kommer den gode, gamle slodden til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fordfarmer_1

Den beste effekten med harving får man som kjent ved å harve på rett tid, spesielt på vårpløyd leire. Har selv pløyd felt på natta og harva på formiddagen dagen etter. Allerede ved harving på ettermiddagen på samme feltet var det merkbart vanskeligere å få et bra resultat med samme antall harvinger.

Kongskilde Germinator er et alternativ for oss som ser i pris skalaen opp til 50k. I det øvere skiktet er det vel Multiva som nevnt og Potila Maxer pro. Ei 6-7 meters maxer harv er jo nesten lengere enn den er bred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan jorda er i øyeblikket har som nevnt mye å si, ja, om den er tørr eller litt fuktig osv. Det er det med å gjøre alt til rett tid også..

Hvordan virker den gamle, tradisjonelle sloddeplanken i forhold til dagens Crossboard? Kan tenke meg at det slippes mer jord og steiner gjennom Crossboard plankene i tillegg til at den jobber mer i høyden.. uten at det skal ha så mye å si :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...