Gå til innhold

Stokland såmaskin - kombinert såing av grasfrø og korn


DuraAce

Anbefalte innlegg

Hei dere,

jeg kjøpte meg helt nylig en gammel men fint holdt Kverneland (Globus) Stokland 2.25m med 19 labber. 2.25m fordi jeg driver med grasproduksjon og 2.5m ikke har flere labber (det skal vistnok finnes noen 2.5m med 23 labber?).

 

Men da jeg tok maskina i nærmere ettersyn ser jeg at den mangler utstyr for å så grasfrø og korn samtidig. Dette trodde jeg var standard men der tok jeg feil. Min far hadde en slik maskin på 80-tallet.

 

Jeg fant bilder av dette ekstrautstyret som vist her på side 19 i håndboka. Spørsmålet er, hvor finner man slikt for salg i dag?

 

http://www.yrjarheimbygdslag.no/bilder_bibliotek/bruksanvisninger/stokland_samaskin/stokland_samaskin_19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Da tror jeg nok at du må lete opp et vrak som har grasfrøapparat som du kan plukke av. Vi har forresten ei slik maskin selv (gul kasse) med 19 labber og bredde 2,25. Vi har sluttet å så grasfrø med denne, da grasfrøet har tendensen til å komme for dypt. Sår heller to ganger, først dekkvekst med stoklandmaskina og deretter grasfrø med ei Tume grasfrømaskin. Blir mye bedre gjenlegg med denne metoden, og en ekstra kjøring tjenes raskt inn etter mitt syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Da tror jeg nok at du må lete opp et vrak som har grasfrøapparat som du kan plukke av. Vi har forresten ei slik maskin selv (gul kasse) med 19 labber og bredde 2,25. Vi har sluttet å så grasfrø med denne, da grasfrøet har tendensen til å komme for dypt. Sår heller to ganger, først dekkvekst med stoklandmaskina og deretter grasfrø med ei Tume grasfrømaskin. Blir mye bedre gjenlegg med denne metoden, og en ekstra kjøring tjenes raskt inn etter mitt syn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har to sånne såmaskiner og vurderer å kjøpe en ny 3m grasfrømaskin av noe slag.

Kom gjerne med tipps til ny maskin!

Jeg er ikke veldig godt kjent med disse stokkland maskinene, men det er såd grasfrø med den ene av dem.

Begge er til salgs om jeg finner en ny maskin til ok pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har to sånne såmaskiner og vurderer å kjøpe en ny 3m grasfrømaskin av noe slag.

Kom gjerne med tipps til ny maskin!

Jeg er ikke veldig godt kjent med disse stokkland maskinene, men det er såd grasfrø med den ene av dem.

Begge er til salgs om jeg finner en ny maskin til ok pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du trenger ikke grasfrøaggregat for å så grasfrø med denne maskinen. Noe mer nøyaktig maskin er det vanskelig å finne, så lenge man husker å stramme til justeringsskruen under. Bruk en f.eks. 5kgs sekk først, og kontroller at du ikke sår for mye på målet. Det fine med denne såmaskinen er at den fordeler jevnt grasfrøet uansett hvor mye eller lite som er i kassa. Vi pleide å bare la hjula gå nedi bakken, og de bakre labbene såvidt subbe i jorda.

...angrer på at jeg solgte 2,5metern jeg hadde....

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du trenger ikke grasfrøaggregat for å så grasfrø med denne maskinen. Noe mer nøyaktig maskin er det vanskelig å finne, så lenge man husker å stramme til justeringsskruen under. Bruk en f.eks. 5kgs sekk først, og kontroller at du ikke sår for mye på målet. Det fine med denne såmaskinen er at den fordeler jevnt grasfrøet uansett hvor mye eller lite som er i kassa. Vi pleide å bare la hjula gå nedi bakken, og de bakre labbene såvidt subbe i jorda.

...angrer på at jeg solgte 2,5metern jeg hadde....

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
&quot\;Finn&quot\; er nok plassen for grasfrøapparatet til Stokkland nå, om du vil ha det. Skal du så korn og grasfrø samtidig så havner grasfrøet alt for dypt da det går ut i samme sålabben som kornet. Men ellers er det forsåvidt en grei maskin når du har fått stilt den. Og den har stor kapasitet på grasfrø om du sår det alene, for det rommer mye frø i beholderen. Men som det er sagt så varierer den mye med utsådd mengde/da med varierende hastighet. Den sår mindre pr da. med økende hastighet fordi reguleringa bestemmer hvor mye frø som kommer inn i utmateren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
&quot\;Finn&quot\; er nok plassen for grasfrøapparatet til Stokkland nå, om du vil ha det. Skal du så korn og grasfrø samtidig så havner grasfrøet alt for dypt da det går ut i samme sålabben som kornet. Men ellers er det forsåvidt en grei maskin når du har fått stilt den. Og den har stor kapasitet på grasfrø om du sår det alene, for det rommer mye frø i beholderen. Men som det er sagt så varierer den mye med utsådd mengde/da med varierende hastighet. Den sår mindre pr da. med økende hastighet fordi reguleringa bestemmer hvor mye frø som kommer inn i utmateren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvis man får forskjellig resultat for hver dreieprøve kan det være at skiva med skalaen står opp ned. Det skjedde her på landbruksskolen - vi skjønte mindre og mindre. Det som skjer da er at den åpner fra motsatt side - da blir det en rektangulær åpning - og de skal bare en tienedels millimeter i justering for å få store utslag. Når vi ved en tilfeldighet snudde skiva så ble alt som det skulle være. Da åpnes den fra riktig side med en tre-kantåpning som blir større og større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...