Gå til innhold

Melkerobot Lely eller De Laval


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest TTV620_1

Begynner nå å halle sterkt mot Delaval robot.

 

Synst det har sine fordeler det at ein kan kjøre den manuelt, og liker i grunn dette feed first systemet deres..

 

Delaval kommer no også med steam vask og har fått rist i gulvet slik som lealy roboten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med stort smittepress i liggebås og ikke i selve roboten, så stemmer nok det. Men det er nok absolut en fordel med steam på noen dyr likevel. Du kan dessuten med De Laval med styrt trafikk , om du har fire rekkers fjøs, ha en egen \&quot\;avdeling\&quot\; med liggebåser der kyr med høyt smittepress blir slusa inn for å ligge. Dette koster ikke mer en noen grinder( som du gjerne lager selv).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
det første åre med vms melka jeg 10700 kg manuelt, etter vi tok i bruk vmsen kalva ei gammelku, og mye melk hadde ho, pga mere kvote nytt utstyr, nye rutiner ble kua beholdt. den jikk i foringsmodus og når jeg skulle strø og skrape drit(2ganger pr dag) satte jeg henne i melkemodus og melka ho. dette tok kannsje til samen 2min hver dag. det tror jeg var vell valgte minutter. men nå er det ingen sånne dyr i fjøset, disse slakter vi. så den manuelstyringa er fin. bruker den mye på nykalvere dem første dagene... ved behov.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest TTV620_1

Nå har valget falt på Delaval robot med feed first system.

Synst dette systemet virker bra, og får roligere forhold i fjøsen.

Slepper dette med mobbing foran roboten og ikkje minst ein masse besøk av dyr som ikkje skal melkes som tar opp tiden til roboten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest TTV620_1

Noen som kan fortelle litt om erfaring med FEED FIRST og V.I.C til delaval.

 

Nokon som har VIC?

 

Har også sett ein del fjøs som har vente areal utan liggebås, og nokon som gjerne har 6-7 liggebåsar i venteareal... Nokon som kan dele erfaringar med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
vic er under utprøving på 20-30 bruk i sverige plus et par i norge. I tillegg er det under utprøving på delaval sitt eget fjøs på hamra. Det ser ut til å virke meget bra etter hva jeg har hørt. Det virker som du får raskere flyt gjennom roboten (da det ikke blir knuffing om hvilken ku som skal inn først) , og poenget er jo også at først inn i vente areal også er først ut. Fint for lavt rangerte dyr. Men det har vært et par episoder i sverige der roboten har stoppet, på grunn av strømstans ol. Da kan det bli problemer, fordi dyra blir stående i vic fila. Kan nok løses med en port før roboten som \&quot\;slipper\&quot\; opp når noe skjer feks? Hvertfall kjører ikke delaval eller fk dette systemet ut på markedet enda pga dette. Men er jo opp til kver enkelt om en vil lage det til selv da. Tror jeg ville valgt det.....skal jo få varsling på mobil og div hvis noe skjer.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
ttv62, vi bygde noen av dem første feed først fjøsa uten liggebåser i venntearealet, vi fikk mange skeptiske komentarer, men nå tror jeg det er helt vanlig, kua skall jo inn dit får og bli melket ikke får og ligge. så hoss åss fungerer det ventearealet utmerket, spalte under hele bingen, da blir det reinere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann. Fortsetter tråden litt.

Skall til å bygge nytt med ca 550 tonn i kvote å står mitt i valget mellom rød eller blå robot. Har sett ein del fjøs med begge deler.

 

Ser at det kanskje blir litt feil og sammenligne strømm og vannforbruk på desse to. klart den blå sikkert bruker mer vann når den bruker vaann til å vaske spener, når lely heller bruker en dyr desinnfeksjon veske? og delaval spyler gukvet i roboten.

 

strøm og vannforbruk vil vel og svinge etter hvor mye og hvor ofte du bruker div ekstrautstyr osv.

 

det jeg stusser en del i er pris på service? her hos oss er det like langt til lely og delaval servicefolk, så dei kommer forhåpentli vis like fort dersom det er full stopp.

 

Har ikkje bestemt oss for styrt eller fri trafikk enda, men en del tinefolk her begynder å stille spm. til styrt trafikk. Hva er forskjellen på å hente dyr på en bås eller å hente eit dyr i ventearealet? lavtrangerte dyr blir vel skubbet til siden uannsett dersom det kommer en med høgare rang.

 

dette blir etter mitt syn dårlig dyrevelferd dersom dyret blir stående flere timer i ventearealet. med fri trafikk kan dyret tross alt gå og ete mat eller legge seg og prøve igjen senere. har sett en fjøs med vip inngang til roboten, klart dette er en løsning.

 

delaval selger vil ikke komme med noen tal på kapasitet osv. klart dette ikke går and å samenlige på noe skikkelig måte, men hva tror dere med erfaring? har delaval roboten med styrt trafikk større kapasitet enn en robot med fri trafikk? og hva er den store forskjellen på en delaval med fri trafikk og lely? er det service og pris som bør avgjøre? bygger for 70+ båsplasser i tilknytting til robot, og bor som sagt like langt fra delaval service som lely servicefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toffa_1

Som landbruksvikar i en av landets mest dyrerike kommuner har jeg jobbet i en del fjøs med forskjellige typer roboter. Det som slår meg er at Delaval sin drar med seg enorme mengder møkk dersom ei ku sparker av seg i forhold til Ley og Merlin sine roboter. og i de besetningene det har vært Delaval har det vært styrt kutraffik og som det nevnes blir kyr som ligger lavt på rangen stående lenge i ventearealet i motstning til fri kutraffik. Lely og Merlin har samme prinsipp og oppbygning som etter mitt syn er den beste med tanke på melkekvaliteten. Service fra Delaval (Felleskjøpet) er etter min erfaring at om du ringer tidlig på formiddagen og har et problem så kommer de sent på ettermiddagen å ser på problemet, har aldri reservedeler i bilen og må ofte snu for å hente. Lely (Fjøssystemer) har komt innen 1 time de gangene jeg har hatt brukt for dem og alltid deler i bilen. (Fjøssystemer har tilgang til å kunne gå inn i dataen til roboten og se hva som er problemet) Vet ikke om FK kan det siden de aldri har deler med seg selv om du beskriver problemet for dem.

De gangene jeg har jobbet med Merlin har jeg ikke hatt problemer oeller behov for servicefolk så vet ikke hvordan de er. Men dette er jo Tess som har montering og salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

HT: Har vert å sett på ein del fjøser etter kvart, og det med at lavt rangerte dyr ikkje kommer til med styrt trafikk er feil etter min menig.

Klart at det kan forekomme der og, men synst det er mykje meir knuffing foran LELY roboten når det gjelder rangering av dyra.

Men er ikkje tvil i at dette er gode roboter begge to, og at delaval er blitt ein meget bra robot med sine oppgraderinger for 2010...

 

Har sjølv enda ikkje bestemt meg, da eg har tegnet om fjøsen, men liker denne styrte trafikken..

 

Og vedlikeholds kostnadene er temmeleg like etter det eg får oppgitt av tall når eg har vert rundt på besøk hos forskjellige fjøser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet opp i nytt fjøs i slutten av Januar. Har Lely robot.Syns den frie trafikken ser veldig bra ut så langt. Har ikke hentet ei ku til melking siden dag 4. Ligger på 3 melkinger i snitt. Forer 1 gang daglig. Er så langt veldig fornøyd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste vi ikkje fikk ut av delaval selger var kapasitet på roboten. går så klart ikkje and å måle skikkelig pga melkestrøm, mengde osv.

 

argumentet med styrt trafikk kommer vel med store besetninger? skall du melke en 30-40 dyr er det jo ikkje vits i å koste mange kroner i porter osv som nevnt her tidligere. men når vi snakker om (etter fjøs systemer sine tal) å utnytte roboten maksimalt på ant. liter i døgnet ser jeg kanskje poenget i styrt trafikk. men hva er forskjellen på å hente dyret i vente areal og på bås? et dyr som du må hente et par ganger må vil ikke gå \&quot\;frivillig\&quot\; i roboten, altså de må hentes så lenge de er i fjøsen. klart at slike dyr bør stå i toppen på lista av dyr som må byttes ut, men de kan da i det minste gå å ete for når de ikkje kommer i roboten da.

 

de fjøsene jeg har sett har det vært roligere forann de røde robotene, uavhengig om der var 30 eller 75 dyr. er ikke noe enkelt valg men må innrømme at jeg i dag haller mot lely.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 6 år senere...
Gjest Bonde på østlandet

Informasjon om Lely melkerobot finner du her:https://www.fjossystemer.no/storfe/melking/lely-melkerobot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...