Gå til innhold

Melkerobot Lely eller De Laval


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest TTV620_1

Står på trappene til å bygge ny fjøs.

Teikningane er klare og sendt ut på anbud til diverse aktører.

 

Har bestem meg for robot, men ikkje kva type..

Har lest det andre innlegget her om robot og ser jo at det er for og mot på begge roboter...

 

Er det noen som har Lely A3 NEXT, og har noen synspunkter på den?

Korleis er det med De Laval roboten no i dag, det er vel ein del nyheter på den og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på trappene til å bygge ny fjøs.

Teikningane er klare og sendt ut på anbud til diverse aktører.

 

Har bestem meg for robot, men ikkje kva type..

Har lest det andre innlegget her om robot og ser jo at det er for og mot på begge roboter...

 

Er det noen som har Lely A3 NEXT, og har noen synspunkter på den?

Korleis er det med De Laval roboten no i dag, det er vel ein del nyheter på den og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei, Du kan sjekke denne linken som viser el- og vannforbruk til de forskjellige roboter som du også bør ta med i valget av merke.

 

Personlig har jeg alltid regnet med at når jeg skulle bygge nytt at det skulle være med robot, men nå tror jeg heller at det vil bli enten fiskebein- eller paralellstall med Fast Exit. Dette er nå også en tendens i Danmark der flere og flere bytter ut robotene og setter inn melkestall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje enig med Magne i at roboten er på veg ut i Danmark. I ein artikkel i Kvæg nr 4 i år står det at mellom 80 og 90 prosent av nybygg og renoverte bygg for malke køer blei i 2008 inretta med robot, mot 25 prosent i 04 og 05.

Det står også viare at det er i besetningar med over 400 kyr at paralellstall eller karusell blir vurdert.

Totalt blei det bygd nytt eller renovert byggningar for 50.000 kyr i 2008.

 

TTV620: Har du bestemt deg om du skal ha styrt eller fri kutrafikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Det er riktig som du sier OOA, men nå når dansk melkeproduksjon er i sin verste krise noensinne, så er de pokkers så nødt til å se på omkostnigene, og da er robot for dyr med vedl.utgifter på ca 1.000,- pr dyr.

De jeg henviser til som bytter ut robotene er de som nå utvider fra 150-200 melkekyr til 3-400 kyr eller mere.

Men det er unntak da jeg her for litt siden leste i Landbrugsavisen om en landmand som hadde bygd til 600 kyr med Lely melkeroboter og Mullerup aut.foring. Men Gud vet når tid han vil komme til å tjene penger??

 

Fordeler som jeg ser det med melkestall er b.la:

Lettere å utvide besetning

Lavere vedlikeholdskostnader

Lengre levetid

Lavt vann- og el.forbruk

Slipper å bruke tid på å studere div. datalister hver gang du skal i fjøset.

Du er ferdig med å melke når siste kua er gått ut av melkestallen- ingen alarmer i tider og utider selv om de er blitt færre etterhvert som robotene har blitt bedre

 

Fordeler med robot er kun at man får mer fleksibel arbeidstid og lavere byggekostnader

 

I min situasjon da jeg er nødt til å ha en ansatt så har ihverfall ikke jeg problem med å skulle opp å melke om morgenen eller at jeg ikke er ferdig i fjøset før kl 1900 som dog kan reguleres etter nårtid man vil stå opp. Vet om dem som begynner kl 0330...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det eg synest er litt poenget her, når besteningane vert på fleire hundre kyr, så vert mjølkestall aktuell konkurrent til robot. Så langt er kvotetaket i Noreg på 750 tonn, og det er ikkje mykje over maks kapasiteten i eit veldreve robotfjos med ein robot. Har høyrt om ein her på Jæren som faktisk mjølkar over 700 tonn på ein Lely.

Men det kan jo sjølvsagt diskuterast om kor lenge det er før kvotetaket vert heva eller fjerna her til lands.....

 

Eg trur at robot kan gje betre dyrevelferd fordi dei kan styra seg sjølve. Og så er det dette med antal mjølkingar pr døgn. Ei høgtytande ku har nok veldug godt av og verta mjølka litt meir enn ein gong i døgnet, og her kan ein også sjå i forhold til dei store besteningane i utlandet kor dei i mange tilfelle mjølkar tri gonger i døgnet.

 

Han landmannen som bygde nytt robotfjos til 600 kyr kan høyrast ut som Hardy Larsen. Var og såg i det fjoset rett før det var ferdig. Såg ut som dei hadde fått til ein god logistikk. Han hadde ein plan om å klara dette med to fast ansette i fjoset og ein til å \&quot\;køre i marken\&quot\; i tillegg til at han sjølv skulle hjelpa til der det trongst, i tilegg til å styre det heile. Klarar han det med så få folk har han vel sjangs til å tjene litt pengar, men er vel litt skeptisk til så mykje dyr på kun tri ansette. Ut frå andre artiklar om det store utland ser det ut som det ofte er litt over ein ansett pr 100 kyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

kjempe bra med så mangen svar, dette er bra...

 

OAA: Har bestemt meg for fri ku trafikk, bygger til 60 dyr med enkle utvidings muligheter..

 

Er ikkje noko samdrift, er alene om dette her og da er maks 400 tonn melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta med Sac-robot i vurderingene? Den er slettes ikke dårlig, og har gode løsninger og finesser.Det er vel solgt så mange av de her i landet nå, at det er like \&quot\;trygt\&quot\; å satse på Sac som Lely og deLaval.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest TTV620_1

Har nå vert å sett på ein del laval roboter...

Har fått vite av dei som har dei robotene, at det var litt problem for roboten å sette på spenekoppen på jure der spenene sprikte for mykje..

 

Noen som har lely robot og kan svare på om dette er eit problem der?

 

Fekk også vite at det blei flere bakterier med lely pga. at spenekoppene stod oppreist i lely i staden for opp\\ned som på laval sin, nokon med formeiniger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når du allerede har bestemt deg for fri kutrafikk sier det seg selv at Lely er løsningen. Det er ikke alle som er klar over den vesentlige men lille forskjellen på Lely og deLaval er at Lely kommuniserer med kraftfórstasjonen(e) og bl.a. åpner for ny dose fór i kraftórstasjonen etter et robotbesøk. Dette lærer kua å være aktiv mellom robot, fórbrett, hvile og kraftfórstasjon. Med deLaval kan kua oppsøke kraftfórstasjonen og spise opp hele tildelingen der uavhengig av robotbesøkene. Da kan kua forsyne seg flere ganger med kraftfór i fórstasjonen uten å trenge å gå til roboten. Siden deLavals ingeniører ikke har forstått dette har de satset på sin patenterte løsning \&quot\;Feed First\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
komuniserer robot og kraftforstasjoner.??? fiffi detalj, hvordan fungerer det??? finnes det info på nettet om det.???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobba med begge robotene og vil si at DeLaval er den som takler flest typer jur og sprikende spener. Men uansett, synes begge robotene takler veldig mye forskjellig så kan vel si det slik at kyr med så dårlig jur som roboten ikke takler er ikke noe mye å avle på.

 

Når det gjelder spørsmålet rundt bakterier og Lely, er det vel ingen grunn til å entydig si at Lely sliter mer med bakterier, her har vel Tine også gjort noen sammenligninger?

 

At spenekoppene står oppover på Lely øker sjansen for at møkk og strø havner i spenekoppen etter min mening. Det største problemet med dette er ikke bakteriene, men at melkeslangene kan tette seg og påfølgende mislykkede melkinger. I tillegg vil jeg si at filteret i melkeledninger er noe mer møkkete på Lely enn DeLaval. Steam på Lely er en fordel og en trygghet etter hva jeg mener. Men trøbbel med bakterier og celletall kan ikke i stor grad knyttes til robot, man må da heller se på renhet i liggebåser, bruk av strø i liggebåser, renhet på jur og hvor mye pels det er på jura.

 

Hvorfor ikke DeLaval og fri kutrafikk?

 

Når det gjelder kommunikasjon med kraftfôrstasjoner var dette med Lely nytt for meg. Men hva skal man med kraftfôrstasjon på 400 tonn? Jeg mener også ganske bestemt at man kan sette fordeling når det gjelder kraftfôrtildeling mellom kraftfôrstasjon og robot på DeLaval. Hvis ei ku skal f.eks ha 8 kg kan man stille inn slik at den får kun 5 av disse i kraftfôrstasjon og resterende 3 i roboten.

 

En annen detalj når det gjelder kraftfôrtildeling er at DeLaval sin gir flere muligheter når det gjelder innstilling av selve tildelingen under melkinga. Man kan stille inn at kraftfôr skal mates:

- etter fast intervall

- helt til nest siste spene tas av

- helt til siste spene tas av

På Lely har jeg forstått det slik at på Next skal roboten i utgangspunktet justere matinga av kraftfôret automatisk slik at det mates så lenge kua mjølker. Da tar roboten utgangspunkt i forventet melkemenge og forventet melketid og dermed mater kraftfôret etter dette. Dersom kua mjølker mye mindre enn forventet vil da kraftfôr mates slik at kua blir stående i roboten etter melking er ferdig. Veit ikke om det er noen mer detaljerte innstillinger enn dette på Lely? Mitt inntrykk er også at det tar litt tid på Lely før den finner ut hvordan den skal mate kraftfôret under melking etter kalving, slik at det tar 7-10 dager før roboten finner \&quot\;rytmen\&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
mye bra svar her, det går jo ann å diskutere kapasitet, kwt, vannforbruk,hygiene, pris og mye annet på robot. men det som har mest og si synes jeg er att jeg får hjelp når jeg trenger det, og den vill jeg ha av folk som snakker norsk og som kann sitt fag, og kann hjelpe meg. det er viktigere og få hjelp jo mere laemikk det er i fjøset, å egen servise er og en faktor. ett spm til slutt, hvordan melker man en kvige som er urolig i en LELY?? jeg har ei kvige nå, snill og fint jur, melker bra, men hun klarer ikke stå i ro..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

Takker for mangen tilbake meldinger.

 

Dette blir ikkje noko enkelt valg, men er jo eit pluss med lely som kommuniserer med forstasjonen..

 

Har jo vurdert feed first visst det blir Delaval robot, men alle som har lely seier det fungere heilt flott med fri kutrafikk i lely robot...

 

Så er berre å komme med meiningar frem over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer_1
Jeg har også hørt som, KJS sier. At Tine har gjort noen sammenligninger på Lely og Delaval når det gjelder melkekvalitet. Noen andre som vet mer om dette??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
bakterier har veldig mye med hygiene og gjøre. på min vms ser jeg att vist jeg ikke vasker og steller på utsatte plasser blir det bakterier, så den saken tror jeg blir veldig idividuell. mne mulig det er noe i det du sier ja.. jeg vet ikke. bare vet av erfaring att det finnes smutthull for bakterier på maskina..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TTV620_1

WOLD LANDBRUK:

 

Siden du har VMS, kan vel du kansje fortelle meg litt om dine erfaringer.

 

Går ein del rykter om Vms at ein må bytte laser osv. ganske ofte.

hvordan er din erfaring med dette?

Også hørt at VMS\'\'\'\'n stopper i tide å utider, mykje slurve feil osv.

 

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
leser du BG??? Vår er nå 3år og 4månder, går får 40 årskyr,300tonn kvote. laseren er aldrig bytta, men vi bytter beskytelses gumien 1 til 2 ganger i året. stopper i utide, det kan den gjøre, men den feilen har som regel en syndebukk- og det er brukeren.. jeg har nevnt det før og jeg sier det nå, daglig ettersyn og renhold, bytting av slitedeler før ting går galt. vi bruker ca 40-50 tusen i året på service, deler og repp. men jeg merker det etter slåttonna, da kann det bli litt fjussk, for da har jeg vekkprioritert VMSn og lite stell. har aldrig harr helt driftstans uten melking. har klart og overstyre systemet eller kjørt det manuelt til hjelpen har kommet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som sier det går helt problemfritt med Lely og fri kutrafikk. Hvor mange kuer har dei på roboten? Hvor mange kyr blir hentet hver dag? Har sett kyr gå gjennom en Lely robot 10-15 ganger til dagen.... detter ødlegger for kapasiteten.Men det er først et problem når du skal utnytte roboten.Med De Laval og Feedfirst/milkfirst slipper du og hente kyr, og du får en jamn trafikk. Høgtytende kyr kan melkes ofte, og lavtytende mer sjelden. De Laval klarer vel 70-75 kyr nå. Det er Vms besetninger rundt om i verden som melker 23-2500 liter i døgeret på en robot. Det er ikke antall melkinger i døgeret som er viktigt, men at rett ku blir melket til rett tid, og antall liter melket i døgnet......I tillegg er det minst like viktig hva som skjer på forbrettet, en hva slags robot du har.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alprojr_1
Vi har Delaval og har ikke angret en dag.Er glad vi ikke har fri kutrafikk.La kua få for på brettet 10-12 ganger i døgnet, så går kutrafikken meget bra. Ikke noe problem med kraftfor heller.Det kan justeres som en vil.I flg Tine har den røde noe problem med bakterier.Men det viktigste er å kjøpe den roboten der servisen er best, og det er Delaval her i Oppland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
aktuelt om div hovedoppgaver, litt skeptisk til fasiter i forbindelse med testing av roboter og effektivitet til antall kuer.resultatet er helt avhengig i hvordan fjøset fungerer med foring,pasasjer,underlag. det er jo det samme som om jeg har sagt att VMS er mest effektiv. mr Landrø har jo LELY I EGET FJØS......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
jo da,,jeg svelger ikke allt som er av forskning og analyser helt rått, jeg stiller spørsmål rundt dem. vist vi snakker kapasitet på robot er det mengde melk pr døgn som er viktig. og da vet ikke jeg noen svar på det. fordi jeg har forliten buskap til og bry meg serlig om det. men en kamerat av meg som har lely skjønner ikke hvordan lelyen kan betjene flere dyr enn vms mat først. det var han som satte i gang tankene til meg, vi snakker mye samen om gått og vont på disse to systemene. det somm vi ser som brukerfordeler med lely er, stabil maskin, enkel og lett og bruke. vms fordeler, manuel kjøring ved opplering av kviger, melkeutskiller. mere avansert er ikke vi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som skrev oppgaven har Lely hjemme og ble ansatt i Fjøsystemer etterpå ja :) Han er helt sikkert en flink og dyktig person, og prøvd å gjøre en nøyaktig jobb. Men det står ingen ting om størrelsen på besetningene. Har du mindre en 40-45 kyr er det bortkasta penger å kjøpe masse styringsgrinder og kraftforautomater til et par hundre tusen. Da kan du heller kjøpe Lely...eller De Laval uten styrt trafikk for den del.( ville personlig kjøpt Lely) Men det det er snakk om er at den dagen du skla utnytte roboten helt, ville jeg uten tvil valgt De Laval pga mulighet for styring av trafikken.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...