Gå til innhold

TKS Multifeed Robot K1


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Farmer_1

Lurer på om det er andre som har dårlig erfaring med TKS multifeed?

Vogna har vært i drift i ett år å det er stadig ting som ryker. Børster for fylling av kraftfor er forbruksvare. Kjede til bunnbelte ryker stadig vekk. i tilegg er det så trangt at en ikke klarer å smette kjedet innpå nedreste tannhjul.

Dette er ei utforningsvogn til flere hundre tusen kr, har forventa at den skulle være mere driftsikker. Vurderer nå å bytte ut dette rasket. Er det noen som har tips å komme med på ei utforingsvogn som er driftsikker?

har kun snitta gras

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er andre som har dårlig erfaring med TKS multifeed?

Vogna har vært i drift i ett år å det er stadig ting som ryker. Børster for fylling av kraftfor er forbruksvare. Kjede til bunnbelte ryker stadig vekk. i tilegg er det så trangt at en ikke klarer å smette kjedet innpå nedreste tannhjul.

Dette er ei utforningsvogn til flere hundre tusen kr, har forventa at den skulle være mere driftsikker. Vurderer nå å bytte ut dette rasket. Er det noen som har tips å komme med på ei utforingsvogn som er driftsikker?

har kun snitta gras

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1

Ja,du ha rett,den er ikkje god.Me har no hadt Muellerup i 2 år,det går og går.Dette er ei utforingsvogn for fullfor,men det finnest nok og gode alternativ til deg og.Den vogna du har,meiner eg er altfor tung å driva til å gå automatisk,det kan og virka som tks brukar bønder som prøveklutar.

Mi meining er at denne vogna vert for dyr i forhold til den jobben den gjer.Du for meir igjen om du har ein stajonær fullforblandar og ei utforingsvogn.

Dette var mi erfaring,lukke til vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt en slik vogn i ca 2måneder nå. den har vært i bruk på gården vi kjøpte i ca 2 år. hadde stor tru på dette utstyret før jeg kjøpte det, men det er forhåpentligvis snart solgt.

mine erfaringer er at det er vanskelig å stille inn vogna. lite for i maskina resulterer i lite for som blir kjørt ut, ny rundball i snitteren gjør at motorvernet nesten slår ut. og tro meg, jeg har prøvd å stille det inn.

vi fyller reservoaret med rundball/silo med silotalje. runballen blir da gjerne litt løs, og det kommer gjerne en liten silodått først som aktiverer fotocella for fylling. dermed bikker rundballen av. etterpå kommer vogna for å fylle mer, støter i runballen på gulvet, og motorvernet går. helst på natta, slik at kyra ikke får mjølet sitt. regner med at det ville gått bedre om den ble fylt med lasteren.

synes maskina er meget dyr. den koster visstnok 330000 ny, uten skinnebane og elektrikerarbeid.

i våres båsfjøs fra 82 har den iallefall ikke noe å gjøre.

blir muligens apf-vogn- eller minilaster+kraftforvogn istedenfor.

jeg har også opplevd at kjedet på bunnbeltet har ryki. og at dumskallene ikke har spandert de 5mm som trengs for å ta av kjedet på en enkel måte.

 

det at vogna absolut skal gå til venteposisjon når nødstoppknappen har vært inne, er også sykt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ting å si til dette utstyret, det er tøys. Kjøp en minilaster og ei separat kraftforvogn først som sist. På alle måter MYE bedre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Enig med dere som sliter med TKS Multifeedrobot.

Har selv gjort den tabben med å innvistere i ei slik vogn for to år siden. Prsien vet jeg ikke da det var en pakkepris på flere produkter fra FK.

Etter 2 års drift vurdere jeg nå vogna som helt utslitt.

Bunnbelte ryker i eningen dvs flere ganger i uka

Belte til sideutmater holder i knappe 6 mnd

Tromelen må skiftes da bunnbeltet har røket og slått løs knivfestene og laget mange store bulker.

++++++ en hel haug andre ting.

En ting er sikkert vi kan ikke gå en ny vinter i møte med dette utsyret.

 

Jeg hadde på langt nær forventet at utattforing til dyra mine skulle koste meg bortimot 200 000 pr år.

Har tatt det opp med FK som også er enig i at vogna er utslitt.

Dialogen med FK har pågått i flere mnd uten annet enn svada svar.

Hadde velforventet en levetid på ca 10 år selv om det daglig fores ut ca 8ton.

Er det andre som har samme erfaring å hvordan har dere løst prob?

Noen som har alternative forsla?.Minlaster ser jeg på som uaktuellt da jeg mener det tar for lang tid

Avsluttningsvis vil jeg si at jeg er svært takknemmelig for og høre hvordan andre har erfaringer med reklamasjoner til FK /TKS

 

På forhånd tusen takk til dere som har noe vettugt og medele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyrt om andre og som slite med kvaliteten på feedroboten. Uten at eg har erfaringer sjølv.

Kanskje du kan vurdera å innvesera i stasjoner fullforblandar og utforingsvogn.eventuelt bruka fedroboten te utforingsvogn. Den må vel greia å legga ut ferdi blanda fullfor. Fullforblandar er bygd for å tåla meir. pluss at du får mulighet til å blanda samen for av forskellig kvalitet. Både felleskjøpet og Ak har gode blanderar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

brukar minilastar å fore med, ein avant 520. Ypperleg foringsmaskin. Forar 2 gongar om dagen og brukar 10 min pr gong( ca 4 rundball pr dag)

 

Vurderte sterkt å kjøpe tks, men er veldig glad for at eg ikkje gjor det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute_1

kjellp: Kutter du fôret først eller henter du rett av ballen? Høres veldig effektivt ut :-)

 

Noen som sliter med nakke ved lange forbrett med minilaster? Tenker da ved masse rygging og vridning av kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en TKS MultifeedRobot vogn som jeg nå rekner som utslitt eller 3 år, selv om den stort sett kun er brukt til uforing av finsnitta silo, vet ikke hva jeg skal gjøre nå, er andre vogner mye bedre enn TKS ?,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ba om seriøse svar. til dere som elsker og skrive her vær så snill å les før dere svarer.

Til deg Erik

jeg tror vi har samme frustrasjon og prob.

jeg har kikka litt på Ak sin mullerup.

skeptisk.

den har ikke kraftor utdeling.

Men hva som kan betjene besettninger på opp mot 300 dyr vet ikke jeg.

MINI LASTER er helt uaktuellt, vi har da andre ting å gjøre som bonde enn å fore.

Greit nok at vogna ikke svarer til forventningene

Men har forventet meg fra FK at de tok ansvar.

Til nå har 4 jeg skriver 4 ja vært innom og kikka på vogna. Alle har hatt samme synspunkt. Vogna er utslitt.

Det hjelper meg lite.

Hvor er de i FK som tar ansvar???

vi jobber med saken... Dyra mine må ha mat.............

Hjelper lite for meg å skylde på FK. Det er faktisk jeg som bonde som har det hele og fulle ansvar for dyra mine.

Det må da være noen her som kan fortelle meg og Erik hva vi skal foreta oss. Dere trillebår bånder glem det.

Har jeg spm om utforing til få dyr så spør jeg om det. så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1

Hei igjen!

Mullerup FSF 2000 vogna går og går framleis,nesten litt skummelt:-)Den har no gått over 4100 timar på nesten 3 år.Brukar MVM blandar til å fylle vogna.Ha høyrt rykter om at no kan FSF vogna og fora kraftfor,men er ikkje heilt sikker på dette.

Har hatt Tks K1,og fekk kjenna det på kroppen,den var ubrukeleg og i tillegg mykje vedlikehald.

 

Lukka til vidare med leiting etter den perfekte foringslinja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Siden jeg ikke har erfaring med utstyret skal jeg være litt forsiktig, men sånn som jeg ser det lagde først TKS en rundballekutter beregnet for norske forhold, dvs. med en gjennomsnittsbesetning på rundt 20 kyr. Deretter blir det bygd på med skinnebane og matebord, men hvis ikke selve utstyret er kraftig forsterket er det naturlig at dette blir fort utslitt når du forer 8 tonn om dagen. 8 tonn blir vel ca. 10 rundballer, mens jeg som har en gjennomsnittsbesetning bruker 2. Hvis det hadde vært naturlig med en levetid på ca. 10 år litt avhengig bruk og vedlikehold er det ikke unaturlig at den blir utslitt på 2 år med 5 ganger så intensiv bruk som den kanskje i utgangspunktet ble konstruert for. Det er vel derfor det er mest naturlig å se til de som har laget utstyr for en slik besetningsstørrelse i mange år for å finne noe som holder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FrodeG_1

Hei,

Litt erfaringinformasjon fra enda en som har en Mullerup MVM og FSF. Vi blander for fra alle innhøstinger, en blanding mellom ball og silo. Bruker også litt halm og salt for struktur og smak. Får et helt stabilt for gjennom hele året, forer ca 45kg/ku, det blir ikke noe å kaste og ikke noe blir dratt inn på gangarealet. I tillegg har vi en kraftforskrue der FSF\'\'\'\'n veier inn kraftfor i oppå¨grovforet til de dyra som skal ha dette. Dette fungerer også helt fint, FSF\'\'\'\'n blander dette sammen med grovforet, slik at det blir en god fordeling på forbrettet. Det er altså unødvendig å kjøpe egen kraftforvogn i så måte.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Gaute: tek foret rett frå ballen ja, ca 50 meter forbrett. Viss du lagar deg ein spegel, vert det ikkje nakkeproblemer

 

mjølk og kjøtt: beklagar at eg ikkje driv so stort at eg kan bidra med noko positivt i dine problemer, men viss ikkje stormannsgalskapen hadde bite deg i foten, so hadde du greidd deg med ein minilastar du og :) og dessutan var det vel ikkje du so starta denne tråden? Og dessutan kan du jo berre la vere å lese det som vi \&quot\;småbøndene\&quot\; drive med?( Ja, for eg har berre 400.000 liter i kvote..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig med med kjellp ang \&quot\;melk og kjøtt\&quot\; Forbanna tulling. Hvis du virkelig er så stor og mektig, hvorfor må du klage din nød på et forum, så betydningsfulle personer som deg burde vel få FK til å legge seg på knærne for ikke gå glipp av fremtidige handler? Det er ihvertfall min erfaring med de store leverandørene, og jeg er ikke i nærheten av dine 8 tonn daglig. Forøvrig en artig måte å vurdere størrelse på drifta på. Nesten så jeg vurderer å ta alle slåttene i pøsregn neste år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja,,, mykje godt!:) har mange kjenninger med tks feed robot, skjølv har eg ei tks apf touch vogn, å den aller greieste erfaringa mi med desse tks produkta er at: det aller siste eg nokon fleire gonger skal vurdere å bruke penger på er TKS sine grovforhandterings produkter... denne møkkavogna jeg har nå stopper til alle tider! (2-3 ganger daglig) er ikkje uvanlig, mens kansje den kan gå relativt smertefritt i muligens 2 uker.. å når den stopper, er det pga alt mulig slags grunner, dei har vert fra både felleskjøpet å tks mange mange ganger å prøvd å løyse alle problemene, men desverre det nytter lite om dei bytter, eller omprogramerer hjerner osv.. når det kommer til feedroboten kan eg ikkje forstå at folk kan bruke 500000 på noko slikt?? tks sine rivere har jo aldri fungert! så kvifor blande automatikk oppi dette her??? det seier seg skjølve, dette kan aldri gå! å denne dritten har jo vist seg å selge bra, men servicen til tks kjenner jeg, så jeg er klar over at dei gjer ikkje ein dritt for å ordne opp i problema kundane har, tok bilen bort til tks ein gong, å skulle ha tak i ein del, gjekk inn i eit kontor der, å blei KRAFTIG UTSKJELD!! pga matpause??? kva slags møkkaservice er dette?? eg svara me same tonefall å gjekk heim igjen, å fekk tak i delen uorginalt, trodde mange av desse problema skulle bli løyst om eg kjøpte apf-vogn, pga lite teknikk foruten styringsenheten, men dengang ei!! kjenner forresten ein mekaniker på fk-imek ein ein stad her i landet som sa: dei der j........ feedrobotane ville han ikkje hatt om det var det siste i denne verden, nettop pga han ser alt tullet med dei!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert litt unyansert, men mi generelle erfaring er at det er berre eit norskprodusert produkt som handterar norskprodusert grovfor: Underhaug Avlesservogn. Heng heller opp denne på skinnebane i fjoset. Få vekk automatikken, det betyr at du ikkje kan reisa vekk utan å hyra inn automatikar + servicemann som avløysar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

I siste nr av Bedre Gårdsdrift var gamle TKS fôrutleggere og kuttere omtalt. Brukererfaringen var jevnt over bra, og i hovedoppslaget ville ikke bonden si et eneste vondt ord om kutteren K 150 som hadde gått uten problemer i over 10 år.

Så det er nok ikke så helsvart for TKS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at mange er fornøyd med TKS sine produkter. Har selv liten eefaring bortsett fra K1.

Kanskje har jeg bare vært uheldig.

Til de som gir utrykk for at jeg er stormannsgal og arogant. Det var slettes ikke meningen og fremstå slik.

Misforstå meg rett. Hensikten med min spissformulering var å få seriøse innspill fra bønder i ca samme bruksstørrelse.

Desverre tråkket jeg noen av dere på tærne.

Noe jeg beklager sterkt. Jeg vil heretter tenke meg grunndig om før jeg trykker på send neste gang.

Forøvrig vil jeg nevne at min leverandør fortsatt behandler reklamasjonen.

Mullerup virker som og ha ei utforingsvogn som er driftsikker i følge flere her inne.

Noen som vet ca prisnivå på ei slik vogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå etter å ha snakket litt rundt og lest bl.a. denne bloggen at jeg har kjøpt pusen i posen\; dvs Feedrobot II. Maskina har vært under montering i ca 6 uker uten at vi er i nærheten av å signere samsvarserklæring. Det skrus og justeres av FK-montør og meg men vi blir jo aldri ferdig. Forhandler og produsent er da også godt rigget for å pulverisere alt ansvar for problemene eller evne til å komme opp med konstruktive løsninger.

 

Jeg tror det her er snakk om et produkt som i praksis ikke er et \&quot\;produkt\&quot\; men en prototyp satt i produksjon. Dvs feil og mangler kommer med på kjøpet. Disse problemene MÅ både forhandler og produsent være kjent med og jeg tror en er i nærheten av å kunne påberope \&quot\;bristende forutsetninger\&quot\;, \&quot\;vesentlige mangler ved innretning\&quot\; eller det som verre er. I forhold til nytte er det ihvertfall slik at maskineriet er overpriset.

 

Andre brukere som oppriktig og seriøst deler min frustrasjon er velkommen til å ta kontakt med meg for å vurdere muligheten for å kjøre felles sak mot produsent og leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det begrepet du skal lete etter er vel \&quot\;vesentlig forfeilet\&quot\; hvis maskina ikke greier å gjøre jobben den var kjøpt for vil det ovennevnte konstanteres og du vil ha hevningsgrunn og antagelig erstatning for den positive kontraktsinteresse.

 

tror produsent og forhandler kunne trengt å få et par sånne i trynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest bondensylte_1
Kjære her olsen få ut att denna maskina fortere enn svint har hatt multifeed robot i4,5 år og den har aldri gått ei uke feilfritt, det er ikke grenser for hva som skjer med den vogna til tross for oppgraderinger og forsterkninger både her og der. Det har vært skifta lager rundt om en gang i året sideutmater 1-2 ganger i året.ny trommel . vi har skifta alle skjøte kjeder i bunnbelte 1-2 ganger,de ryker til alle tider når det helst ikke passer. Kom akkurat iin at fra fjøset etter å ha jobba 4 timer for å få igjennom 2 rundballer. Maskina er rett å slett ikke konstruert for norske rundballer under norske forhold, og Tks har en slett oppfølging og service. Det er helt utrolig at de har solgt så msnge som de har.Å kjøpe ei slik vogn er en sikker kilde til frustrasjon og sinne. Vi er dønn avhengig av at den går hver eneste dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest wold_landbruk_1
hvorfor går ikke fedrobot k1 bra på rundballer.??? vi bruker en r150 på en del baller men den funker da greit den. men det er jo kunn en siloriver. så hva er galt med k1..???? dette er mystisk..lager og reimer/kjeder må man jo bytte med intervaller, det er jo naturlig vil jeg mene..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...