Gå til innhold

TKS Multifeed Robot K1


Gjest

Anbefalte innlegg

Denne tråden er vel litt ut på dato nå, men det hadde vært arti å høre hva du landet på når du kjøpte nytt foringsutstyr :-)

Vi har selv kjørt k1 i ca tre år nå, og selv sett noen av disse svakhetene på vogna som er nevnt over her.

Vogna i seg selv er faktisk genial når vi etter hvert fikk stilt den riktig :-)

Den har så og si gått uten stans i to og et halvt år nå. Det er riktig nok skiftet noen kjeder som var for dårlig dimensjonert og likedan noen lager

Problemet er rett og slett for dårlig materialvalg, og det er synd når konseptet er så bra!!!

Vi fôrer ut ca 7 rundballer i døgnet på et 70 m langt forbrett, så noe slitasje må nødvendigvis påregnes. Vi satser videre på feedrobot og bygger nå vår vogn om til k2. Er litt spente da om lager og kjeder er litt bedre dimensjonerte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Gammel tråd, men likevell. Hvordan er erfaringer med Tks k2 nå for tiden. Hørte snakk om at det var kommet ny og forbedret modell i det siste. Tenker da spes på om noen har prøvd den nye easyfeed styringen. Komentarer som bekrefter problemer på ti år gamle maskiner trengs ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har hatt feedrobot i 6 år nå. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i alle kommentarene, men de fleste er jo veldig gamle. Mulig min vogn er forbedret i forhold til de som har kommentert.

Bunnbeltekjedet har jeg byttet til et rustfritt. Da trenger en ikke å stramme det så ofte. Har egentlig aldri kjørt vogna slik at det har gått av. Kjedet på høyre side har jeg byttet engang. Sideutmaterbeltet er byttet en gang, og det etter 5 år. Noen lager er byttet, men det er som ventet da jeg forer ut 4 rundballer daglig.

Det som jeg er noe misfornøyd med er noen tekniske løsninger på vogna og programvaren. Registeringen når vogna er tom er ganske dum. Dette har medført noen ergelser på grunn av at programvaren har registert at vogna er tom med en full rundballe. Da har vogna presset ut en full rundballe på forbrettet. Det er mulig å stille inn dette men da vil den ikke registere at vogna er tom når den er det. Har tatt dette opp med Tks uten at jeg har sett noen forbedring. Knivene holder to år og er veldig lette å bytte.

Vogna er noe komplisert og bruken trenger noe teknisk innsikt. Uten det kan en nok slite litt. Men for mitt vedkommende har vogna fungert nå i flere år. Men som sagt så skulle jeg ønske noen små forbedringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...