Gå til innhold

Kompaktlaster - hva skal man velge ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Til å løfte vedpaller har jeg en schäffer 222 dvs 21 hk. Han løfter nesten 1,5 kbm rå bjørkved.

Den blir snart skiftet til en likedan, men nyere dvs 2028.

Husk at hjulutrustning er meget viktig på slike minilastere. De er meget ustabile, jeg har kjørt med tvillinghjul hele tiden og har nesten ikke veltet. Velte gjør man når man fjerner tvillinghjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Vi snakker ikke om en veltepetter nei, men dette er ikke verdens mest stabile kjøretøy. Min har gått litt på utlån og med diverse ukyndige førere så har de veltet ja. Og som jeg sier, når de fjerner tvillinghjula.

Husk at motvekta blir mye mindre i sving enn når lasteren er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Skal dere ha en Avant minilaster med diesel må dere ha plass å parkere den i et oppvarmet rom.

Kubota motoren som står i disse er forferdelig tungstartet. Blir det under -5 så er den umulig å få i gang...Det er for dårlig på en ny maskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv erfaring fra Avant 420 som jeg kjører drøyt 200 timer i året de 4 siste åra.

 

At du sitter på bakvogna er ingen fordel, men jeg vil likevel anbefale Avant.

Den er stiv, uten pendling, som er en stor fordel på disse smale maskinene. Dette gjør at den er kjempestødig. Har kjørt Schäffer og den var ikke sammenlignbar på dette feltet.

Men du må kjøpe med sperre, som er ekstrautstyr. Dette kompenserer for pendlingen når en ikke har grep på alle hjul.

Jeg bruker den i foring hver dag, og starter gjør den om det er -20. Men den skal ikke ha skylden for å være spesielt lettstartet når du er under 10 blå....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålsen: regner med det var en skrivefeil, for du sitter vel på framvogna på en 420 akkurat som på en 520? Tror bare det er siste året du kan kjøpe nye Avant hvor du sitter på bakvogna. Kunne i hvert fall selv tenkt meg å vite hvor rett bak er uten å snu meg alltid.( ryggens retning er ikke rett bak for maskinen når man sitter på framvogna.)

 

Ellers, har du plass til en større maskin ville jeg ikke kjøpt Avant, men med smale forbrett, trange dører og liten takhøyde (melkerør mm.) tror jeg ofte Avant eller tilsvarende størrelse er det rette valget.

 

Enig i kaldstart problematikken, er litt for dårlig selv til å koble i motorvarmer. Har skiftet varmelement en gang. Maskinen er nå ca 6-7 år gammel, for snart 4 år siden gikk fødepumpa til diesel systemet, nå har den gått igjen. (maskin stopper hvis nivå tank blir lavere enn dieselpumpa)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en Norcar 760 selv, der jeg satt på bakvogna, men oppgraderte i høst til en Avant 520 der man sitter på framvagna. Mulig Norcar`en var litt mer smidig, men forskjellene er mest en vanesak. Liker Avant`en kjempegodt, kjekk liten tass. Løfter det den trenger, starter når den trenger det ( har motorvarmer, men oppbevares i garasje så jeg har ikke trengt den så langt ). Likte dog Norcar`s stålplatechassis bedre enn Avantens overdrevne bruk av plast, antar dette går fort i stykker etterhvert. Den tid den sorg... Har brede dekk med landbruksmønster, og de er MYE bedre enn sånne smale, harde anleggsdekk til mitt behov, helt annet grep også. Planen var å kjøpe 420, men valgte en 520 i stedet, og det angrer jeg ikke på. Avanten min skal gå i utleie hovedsakelig, men aner ikke åssen markedet er enda, blir spennende å se.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pålsen!!

Vil vite mere om start på din 412.

Jeg har en sak gående med FK når det gjelder min 412.

problemene kommer når det blir mere enn 10-15 minus.

Spiller nesten ingen rolle om du bruker motorvarmer eller ikke.

På uttesting fikk jeg start UTEN motorvarmer etter 30 sek. ved målt blokktemperatur minus 16. For så å stoppe å sette i motorvarmer 20 min. Glødet og måtte file i 30 sek. da også før den kom og gikk som en kule etterpå.(JA motorvarmeren virket, 25 + grader på termometeret på blokka.) Det kommer rikelig med diesel fram til pumpa.Starter din raskt og problemfritt i 20 minus?. Jeg får ikke start i minus 23. Lokalt FK verksted prøver å hjelpe meg mens den sentrale AVANT eksperten i FK ikke virker interessert. Står en Japseprodusert Bosch(lisens)pumpe på den, type Lexel. Har andre problemer i kulda med denne pumpa? Kubotahater-hva kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Avant 320S.(Kubota 20 HK) Jeg skulle prøve å starte den i ca 10minus. Hadde selfølgelig glemt motorvarmer, men tenkte jeg skulle prøve uansett. Den startet jo, men ruset seg opp på fullt turtall 3000o/min+, og pumpet ut tykk svart røyk i 4-5 sekunder og så stoppet den. Etter det satt jeg i motorvarmeren i ca. 1time. Da startet den etter jeg hadde filet p¨å den i 30-40 sekunder. Maskinen er bare noen få måneder gammel. Selv på sommeren må den glødes for å starte. Jeg trodde tungstartede dieselmotorer var noe som hørte hjemme tilbake på 70-80-tallet.....

Nå skal den få stå inne i fjøset til det blir sommer igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har kjørt weidemann 1370 i 2 år og er vel rett og slett avhengig... Kjøpte maskinen litt større enn det jeg trengte og angrer ikke, spesielt ikke etter at jeg fikk tyngre baller pga kuttepresse. Lettkjørt, sterk rask, bra service. Trima sms feste gir mulighet for bruk av gammel redskap. Litt justering i forhold til geometri på steinsvans og pallegafler. Også praktisk når redskap skal settes bort /lastes opp. Maskinen gjør det mulig å bruke arealer der det før var for trangt til å komme inn med maskin. Nå kan plassen brukes til lagring av vedpaller og redskap. Med maskin på 2.5 tonn er det også trygt å kjøre oppå låven uten å frykte for at det skal bli for tungt. Har brede dekk og har ikkehatt behov for kjetting/pigger, men her er det relativt flatt.

Har tidligere brukt traktor til foring. Minilaster gjør samme jobben på halve tiden og bruker 1/4 så mye diesel. Du har også mye bedre sikt og kontroll.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte maskinen tidligere, ville spart meg for mye arbeid og utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym
I morges begynte Avanten å hoste og gå ujevnt, men den gikk greit så jeg fikk fôret dyrene. Den startet i kveld uten problemer, jeg kjørte i 5 min. og så stoppet jeg den da jeg skulle hente en rundball. Når jeg da 10 min. senere skal ha den i gang igjen er den umulig å få start på. Trodde først filtrene var tett men det var de ikke. Jeg får diesel opp til dieselpumpa, men når jeg løsner på stigrørene og tørner den på starteren kommer det ikke diesel. Er det noen som har vært ute for lingnende??? Er det dieselpumpa som er gåen? Det er en 2013 modell med Kubota motor som har gått ca. 300 timer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M130
Dieselpumpa er desverre sannsynligvis gåen. Min 520 hadde samme problem like etter påske. Dette er et vanlig problem med disse motorene. Dieselpumpa smøres bare med oljedamp fra motoren og det er ikke nok. Jeg fikk et råd fra en gammel lastebilsjåfør om å bruke 0,5-1% totaktsolje i dieselen for å smøre pumpeelementene i dieselpumpa bedre. dagens diesel er for &quot\;tørr&quot\; for disse pumpene. Disse motorene finnes i kjøleagregater på lastebilskap. Han sa at de hadde akurat disse problemene før de begynnte å bruke totaktsolje i dieselen på disse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så da er det bare å sette en stor strek over alt som heter Kubota? Det er for dårlig at det ikke skal vare lengre enn dette! Hva måtte du betale for ei ny pumpe? Byttet du den selv?

 

Finnes det andre minilastere i størrelsen med Avant 320s (skid-steer) som ikke har dette Kubota skrapet til fremdrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, du må snarest snakke med Morten på Stemas i Lier og få et godt tilbud på ny maskin. Jeg har en Weidemann 1370 fra 2010, kjørt 1000 timer uten feil. Maskinen er rask, stødig og god. Hmv kobling i front gjør at den redskapen du har kan brukes og kjøper du en skuffe eller en klo kan den også brukes på traktoren. morten.iversen@jmm-group.com

977 52 840.

Maskinen har en Perkins motor og dieselforbruket er lavt, støynivået er lavt. God fremkommelighet. Maskinen kommer fint til inne på trange plasser. Løfter tunge våte kutteballer.

Lykke til, vet du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde jeg kommet meg inn i fjøset med en hjullaster så hadde jeg kjøpt en hjullaster!

 

Er det noen som husker hvilket nr. av Bedre Gardsdrift brukerundersøkelesen av minilastere var i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Er det noen som vet hva det koster før grusskuffe og pallegaffel til avant 520? Kanskje noen her som skal selge?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Prislista sier ca 5K for pallegaffel, og 2-4,5K for grusskuffe + mva.

Du får sikkert litt rabatter hos FK.

 

Jeg har en 140cm grusskuffe jeg vurderer selge, brukt litt men fortsatt hel, rett og ganske pen. Trenger et strøk maling for å bli strøken, men ikke ødelagt på noe vis, ca 2 år gammel. Koster ca 4300 ny + mva

 

Egentlig syns jeg Avant-materialhåndteringsredskapene hos FK er ganske billige, ulempen er at de er litt skrap.... dårlig stål, slitestålene er f.eks en vits, og snøskuffa mi begynner allerede bli både nedslitt, bulkete og litt snål her og der etter bare 1,5 sesonngers drift...

 

Blir antagelig ikke bedre av at jeg laster leire i den med gravemaskin til Avanten står på forhjula.... :-D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Okei, de er ganske dyre redskapene til avanten?

 

Hva skal du for grus skuffa hvis du ska selge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Eg bygde om ei grusskuffe til ein frontlastar frå 60-talet. Passe stor og fungerer greitt. K.K.Lien eller andre. Sveisa på triangel og kjøpte triangel traktordel til Avanten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har Avant 520 07 mod som ble kjøpt med siloklo til løst for, og pallegaffel. Kjøpte for 5 år siden en veldig lite brukt frontlasterskuffe med trimafeste, bredde 1,25m for 1500 kr, sveisefester til avant koster ca 3-400 kr på felleskjøpet. Kunne valgt å sveise dem på, men sveiset dem fast på en liten ramme av flattjern og boltet rammen fast mellom trimafestene. (tenkte at jeg ikke ville ødelgge muligheten til å ha skuffen som grusskuffe på en liten traktor også. Passer bare på å bruke skuffen med teleskopbommen litt ute, så ikke spissen som styrer trimalåsingen sideveis ikke spidder fronthjulene) Denne er for stor og tung til Avanten min.

 

Kjøpte en lite brukt 1 meter bred grusskuffe for 1,5 år siden, denne har ålø fester, og her sveiset jeg bare avant festene fast. Har ikke skjært bort disse ennå, men kommer nok til å gjøre det.

 

Poenget er som i tidligere innlegg, gamle &quot\;normale eller store grusskuffer i gamle dager&quot\; er perfekte i størrelse og prisklasse til avant. Let litt på nettet, det er ikke verdt å kjøpe en ny original avant skuffe til ca 5000 kr.

 

Har også en kompis som hadde en dalen pallegaffel mener jeg. Inne i firkantrammen var det der plass til avant festene uten at det forhindret han i å samtidig bruke trimafestene på frontlasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...