Gå til innhold

lønn


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er tydeleg at kva som er fornuftig lønn varierer veldig frå distrikt til distrikt.

 

Mange reagerer på timeprisen når dei skal leige ein traktor/gravemaskin eller ein mann, men skal du ha ein snikker/rørlegger eller elektriker, då er det liksom greit å betale ein mykje høgare sats. Trur nok utgiftene er betydeleg større med traktor/gravemaskin enn eks. elektrikeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Gode arbeidsfolk er verdt en god lønn! Men timesatsene varierer svært utover landet, ettersom hvor mye annet det er å velge i.

Vil tro at prisene er 40-60 kr timen høyere rundt de større byene enn langt oppi et dalføre.

Jeg skal ikke opponere mot noen av de forrige innleggene. Men det var en som hevdet at det var mange ungdommer som var interessert i å kjøre traktor. På Østlandet vil jeg tvertimot si det er vanskelig å få tak i en vettug traktorfører. Det er faktisk vanskelig å få tak i arbeidskraft i landbruket generelt. Årsaken er den kolossale virksomheten i bygge og anleggsbransjen i Osloområdet, hvor man har råd til å gi høyere lønn enn i landbruket. Folk som bor under en times kjøring fra byen vil heller jobbe på anlegg. De får ihvertfall 50-80 kroner mer i timen både som grunnarbeidere og maskinførere.

Det er klart at folk heller vil måke grus mellom 7.30 og 16 på hverdager for 200 kr timen. Enn å måke kumøkk og melke tidlig om morran og seint på kvelden, gjerne i helgen, for 150 kr timen.

Men hva skal en 19-åring ha i timen for å presse rundballer? Er det en flink gutt som kommer igjen neste år så er han minst verdt 150 kr timen. Det er en god investering, og billigere enn å lære opp en eller to nye hvert år som er hardere mot maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal det som trengs! Man kan ikke se kun på lønnskostnadene, men på helheten! Det er så mange andre faktorer som også teller inn.

 

Kan jo nevne noe:

Kvalitet: Om sjåføren er dårlig risikerer du fort å miste kunder, og hva teller 20 kr/timen fra eller til, om du mister hele oppdraget ditt?

 

Forsiktighet: Hva om den billige sjåføren kjører sund for 50 høvdinger i året, blir han plutselig så billig da?

 

At han møter når han skal: Ikke noe er vel mer irriterende enn at de ikke møter når de skal. Dette har både et økonomisk aspekt, i tillegg til den psykiske belastningen som medfører om man hele tiden må være bekymra for om sjåføren faktisk møter eller ei!

 

Finnes jo haugevis av andre argumenter, orker ikke skrive flere nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6910: Hvis det er så skralt hos din arbeidsgiver at han ikke kan dekke arbeidstøy og vernesko, og ikke kan gi deg bedre lønn enn kr 118 pr time, så for guds skyld si opp på dagen. Du er grovt utnyttet !! Hvis du er godt arbeidsfør, og sågar har utdannelse som agronom, så er du høyaktuell arbeidskraft, som minst er verdt 150 kr pr time.

Og slik arbeidskraft er sterkt etterspurt, men nødvendigvis ikke i landbruket !!

Og formell kompetanse er viktig. Man kan ikke sende en person på f.eks linjerydding med motorsag med mindre han har hogstkurs, jfr lov om dokumentert opplæring. Det samme gjelder om du sender iveg en unggutt på brøyting for Mesta. Mange oppdragsgivere krever gjennomført sikkerhetskurs etc. Dette er ting som vi som arbeidsgivere må dekke ! Og oppdragsgivere som f.eks Mesta og kommunene krever at traktorfører skal være iført synlighetsklær (EN 471, klasse III), og godkjente vernesko. Dette er ting som vi som arbeidsgiver må og skal dekke ! Og vi er pålagte å ordne med pensjonsordning, ulykkesforsikring, og feripenger for minimum 4 uker. Men dette er vel ting du heller ikke får i ditt arbeidsforhold. Skulle vært morsomt å se arebidsavtalen du har med arbeidsgiveren din ?

For du har vel det ? Hvis noen av disse tingene mangler, eller ikke på plass, så kan du gå på dagen !

Håper du får bedre lønn og arbeidsvilkår !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart brøyta for mesta og kommune i 5 år nå og har aldri hørt om krav om synlighetsklær,jeg har vel aldri snakka med noen i fra mesta eller kommune untak da vi skrev kontrakt og når jeg sender regning.Det kravet de stiller ovenfor meg er at veien skal være fri for snø,og i kontrakten står det bare om snødybder og om tiltaks tida på 4 timer.

Langseth sier her at man kan ikke sende en mann på linjerydding uten hogstkurs,det kommer vel an på hvem oppdragsgiveren er det.Jeg og to til har drevet med linjerydding i snart 3 år nå og det eneste krave de stilte er verneklær.Så du må ikke ta alle under en kam.Og til slutt så det er sikkert ikke alle som har nytt utstyr som må ligge på høy pris for å behandle avdragene sine,har du nedbetalt utstyr som fungerer helt greit kan du jo ligge litt under pris /per time gjennomsnittet og ha fulle ordrebøker og i tillegg tjene penger.Men noen liker å kjøre det største og det nyeste av maskiner,det er ikke alltid de som gjør og har de beste jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønder, har du sjekket kontrakten din, og jobber du for mesta har du sikkert vært på hms kursder får du hørt hvilke klær du må ha for å jobbe langs veg.

Når det gjelder lønn er jeg heil på linje med det Kåre sier her, og om noen vil leige meg er det de prisene som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bønder jobber for Mesta og det offentlige for private osv, må vi ha vet nok til å ta oss skikkelig betalt. Ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det når alle andre gjør det. Innad i lanbruket er betalingsevnen dårlig, og en må da ta hensyn til det. Hvorfor skal jeg leige en snekker for 400 kr timen på min gård, og så skal jeg brøyte for 500 kr timen hos han med utstyr for flere hundre tusen?????? Og Trønder: kan hende du må \&quot\;bite i det sure eplet\&quot\; og kjøpe deg nytt utstyr en gang du også (ingen ting varer evigt). Da vil plutselig kontrakten ikke være fult så god? Men for all del, det er opp til deg om du vil gjøre dugnad for e- verket og mesta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest desperado_1

masse forskjellige meininger her.

eg er 17 år, har hatt lappen på traktor i 1 år no.

eg har kjørt for 2 firma her i bergen, da med traktor og dumper/korn henger. har hatt 120 hos ene og 150 hos andre firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Du har rett i det du sier om kompetanse, og utdanning ! Men er det 20-30 år sia du gikk på landbrukskole, så må du på kurs for å rydde linje for Statnett. Og det går ikke bare på om du kan å håndtere motorsaga. Det dreier seg også om hvordan man forholder seg ved overslag melleom strømførende faser og vegitasjon, ulykkesvarsling etc. Det samme forlanger enkelte kommunale E-verk også. Og kursene er jo for vår egen sikkerhet.

Og i de fleste tilfeller, så er det gjerne oppdragsgiver som kjører kursa. Men dine ansatte skal jo ha lønn mens de er på kurs også. Og hvem fakturer du men du som sjølstendig næringsdrivende er på kurs. Slike utgifter må også med i regnestykket, hvor du setter timeprisen. Det var det jeg mente. Mange har et alt for naivt forhold til hvordan man setter rett pris på arbeidet sitt, les timeprisen !

 

Og disse kursene er jo for å forhindre ulykker !

Og sjøl om de bedriftene som kjører kurs for næringslivet tjener godt, så er de jo hjemlet i

klare myndighetskrav, som vi som arbeidsgiver er

forpliktet å følge.

Og til deg Trønder\; Hvis du virkelig har kontrakt med Mesta, så ber jeg deg om å lese vilkårene mere

inngående, spesielt kapitlene om arbeid på veg !

Og så ønsker jeg deg lykke til på neste HMS revisjon , eller HMS/vernerunde ! Les spesielt nøe kapitlet om avkorting av betaling ved brudd på verneregler !

Og at enkelte kommuner neglisjerer byggherreforskriftens krav om overordnet HMS plan, er værst for dem, og de som arbeider for dem den dagen det skjer ei ulykke, og arbeidstilsynet kommer !! Spesielt hvis du har en aansatt, som er involvert i denne ulykka. Skal love deg at det er ikke mye gang i ei forsikring, hvis papirene ikke er i orden. Arbeidstilsynets våpen heter foretaksbot, og forsikringsselskapets våpen heter regresskrav !

Det å drive ei virksomhet i dag er ikke enkelt.

Som enkeltmannsforetak uten ansatte så slipper man unna en del av lovverket, og likedan hvis du leier inn en annen selvstendig næringsdrivende som

\&quot\;underentrepenør\&quot\;. Men den dagen du velger å ansettte en person, så sitter du med et helt annet ansvar, og lover og krav gjelder fullt ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris: Lønna du har fått høres grei ut.

Det eneste betenkelige jeg ser er din alder i forhold til arbeidet du har blitt satt til.

Hvis du feks har blitt satt til sjølstendig arbeid (med det så mener jeg uten tilsyn av en ansvarlig person ), på f.eks en anleggsplass, med traktor og en dumperhenger, så er vel dette et lovbrudd. Unntaket er hvis du f.eks er under opplæring og er ferdig med modul 1 og 2 i maskinførerbevis, eller har lærlingekontrakt.

Vær klar over at en traktor ikke blir definert som en \&quot\;landbrukstraktor\&quot\; lenger, hvis den blir brukt i masseforflytning på en anleggsplass, eller i snøbrøyting på en riksveg. Jo, du kjører teknisk sett lovlig en traktor som 16 åring, men du kan ikke uten videre bli satt i sjølstendig arbeid med den på en anleggsplass. Skjønner ?

Men jeg regner med at dette er i orden.

Det er jo bra for en ungdom å komme ut i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6910: Med arbeidsgiver så mener jeg avløserlaget, som du er ansatt i. Lover og regler gjelder for dem, som alle andre arbeidsgivere i Norge !

Og da er de pliktige til å ha ulykkesforsikring,

ha en pensjonsordning, og betale feriepenger.

Og hvis du jobber mere et 1/2 årsverk (805 timer), så har du krav på sykelønn, rette til egenmeldt fravær, permisjon med lønn hvis du har sykt barn etc. M.a.o. helt normale sosiale goder som alle andre lønnsmottakere i Norge har !

Men dette er vel goder DU ikke trenger, eller velger bort for å kunne tilby RIMELIGE tjenester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva kurs ein må ha eller ikkje for å drive med linjerydding veit eg ikkje, men skal du bruke eks. ein vinkelsliper som ansatt, så må du ha kurs i varme arbeid. Det er 2 forskjellige kurs, eit for dei som tar det for første gang, og eit for dei som fornyer bevisa. Dette må du ha sjølv om du har jobba i mange år med fagbrev innan fagområdet. Som privatperson, så kan du heime bruke det utan kurs.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør for 180 kr timen som sjølvstendig næringsdrivande du TG:) etter min mening er det latterlig lavt, du skal ikkje kjøre får du syntes det er morsomt og gildt men for å tjene penger! Klart ein kan gå ned litt i lønn får å gjere noko ein trivest veldig med, men 180 kr er får lite:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler noen erfaringer vedr. lønn:

 

Lønn + feriepenger + aga + snitt sykepenger + otp = de fleste selger seg altfor billig!

 

Lønn på 150,- kr utgjør 205,- kr i direkte kostnader for arbeidsgiver. Det kommer naturligvis andre kostnader i tillegg. Alt arbeid som ikke står på en faktura så som: det å skaffe en jobb, planlegge, tilrettelegge, forsikringer, internkontroll, BHT og lønn/regnskap mm.

 

Mitt utgangspunkt er at jeg driver som bonde og eier av en service bedrift.

 

Når jeg får besøk av f.eks saueklippern på gården min får jeg vondt ( da mener jeg vondt i samvittigheten)av å se hva han må gjøre for noen lusne kroner på regning.

 

Jeg har selv også kjørt noe leiekjøring for naboer, men det blir som en vennetjeneste å betrakte fordi markedsprisene er latterlig lave!

 

Ved siden av gården driver jeg et firma med underkant av 30 ansatte, jeg har ingen store maskinkostnader i denne sammenheng - hovedsakelig arbeidskraft. Vår minstepris var i 2007 på kr: 275,- etter årets lønnsoppgjør er det uaktuelt å gå under 305,-/time. Dette er i et lavtlønnsyrke på sentrale østlandet.

 

Det er selvsakt forskjell på en stor virksomhet og en som driver for seg selv, men mange bønder og landbruksentrepenører trenger å lære seg timeregnskap og slutte med å jobbe gratis! Hvor mye ulønnet arbeid har en selvstendig nærinsdrivenede før og etter at jobben ute hos kunden er utført?

 

Har inntrykk av at mange av de som leiekjører sitter på maskiner som ikke står i forhold til eget bruk og derfor ukritisk går inn for å dekke utgifter i stedet for å drive butikk.

 

 

(En lønnsmottager som hos meg har 150,-/time ligger an til en årslønn under 260.000,- Hvilket gir 13 - 14.000,- utbetalt. En gjennomsnitts bolig/leilighet i vårt distriktkoster ca 2 mill. Sammen med kosnader til livsopphold og kanskje en bil går det regnestykket ikke opp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk holde seg til det som blir spurt etter?

De færreste 19-åringer har planer om å kjøpe hus til 2,5 mill!!!

Sånn jeg ser det spør trådstarter om hvor mye han skal betale en 19-åring som jobber på si ved siden av skole, studier etc...

 

Jeg er i samme situasjon, og kan si såpass at det er ikke mange jobber man kan få 150,- timen som ufaglært med få års ansiennitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kv: Dine eksempler på hva di forskjellige kostnadene med en ansatt person er pr time er udiskutable det er da heller ikke det jeg prøver å få frem i denne debatten. Mitt poeng her er att det er makro som styrer altså tilbud og etterspørsel!

Å punkt nummer to att å kalle en lønn på 130 kr timen for en \&quot\;unggutt\&quot\; er provoserende når det er folk med utdanning og erfaring som ligger lavere i timelønn enn det. Men du verden hvis folk vil betale mer enn di må for en ansatt må folk da få gjøre det. Men til dere som sier det er vannskelig og få arbeidskraft på østlandet så er det kanskje fordi dere bare baserer dere på å ansette folk via kontakter!, og ikke utlyser stillingen. Ett meget godt eksempel i denne debatt er vel tg som sier han ligger på ca 175 kr timen utfakturert som utleie av arbeidskraft. Og det er vel ingen tvil blant meddebatanter her att han har inngående kunnskap om maskiner og landbruk generellt. Og hvis en unggutt skall få 130.150 kr timen som vanlig lønnsmotager burde vel tg kunne utfaktirere 275 kr timen etter mitt synspunkt. Men han har forstått att skall han få det timeantall han vil ha kan han ikke utprise seg i markedet! Ergo nok en gang markedet bestemmer. Og etter min mening er det eksemplet såpass godt att vi kan legge denne debatten død og si følg tariff på vanlig lønnsmotakere. Og ta deg så godt betalt i markdet som det lar seg gjøre så den enkelte tjener penger men ikke kritiser di som legger seg \&quot\;lavt\&quot\; når alternativet er å ligge på sofaen. Eler hogge manuelt tømmer (timeslønn ned mot 50 lappen). Men så er jo tariffene en diskusjon for seg selv da kan jo nevne ett eksempel en ufaglært norsk/utledning har nå krav på 125 kr timen i anleggsbransjen mens en faglært avløser/gårdsarbeider/agronom/maskinkjører. Jeg er helt enig i att lønnsni¨ået for medarbeidere i jordnruket er for dårlig når man ser på kostnadene på bolig og andre utgifter men hva skall man gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråstarter spør hva en 19åring bør ha for jobben... Personlig mener jeg alder ikke er avgjørende for lønn, men mye viktigere er hva han leverer av ytelse og stabilitet.

 

Men noen av kommentarene her med konrete beløp mener jeg dokumenterer at flere priser seg for lavt.

 

Hva vi skal gjøre med det? Pris riktig!

 

Innkjøper er etterhvert i stadig større grad ansvarliggjort for å forsikre seg om at innleid levrandør driver ryddig på alle måter. Stat og kommune skulle ført an, men er som vanlig verst i klassen.

 

Mener likevell at regnestykket ikke lyver, og de som driver underprising, entrepenør såvel som lønnsmottager MÅ ta dette igjen på noe annet. Om vi ikke skal beskylde noen for å snyte kunden eller staten - ender regnestykket opp med at familien tar kostnaden.

 

Mulig at debatten er noe avsporet fra starten, men den har tydligvis engasjert flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...